CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 02 mei 2024 18:36

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Absurd!? van 6+1 naar 2+1 dan 4+1 en nu opnieuw 6+1
BerichtGeplaatst: 29 sep 2006 08:07 
Offline
+50 Postings
+50 Postings

Geregistreerd: 28 sep 2006 12:12
Berichten: 97
Woonplaats: Ronse
Wettelijk?

in 2005 heb ik een citroën jumper omgebouwd naar kampeerauto. Hij was toen ingeschreven als lichte vracht. Wanneer ik hem op het keuringsstation in Brakel aanbood wou men hem niet keuren aangezien er "kastjes ingebouwd waren" en dat mag niet??? bij een lichte vracht. Ik moest een procedure starten om een nieuw gelijkvormigheidsattest te krijgen. Dat elke schijnwerker of monteur om zijn materiaal te sorteren ook kastjes in zijn bestelwagen plaats daar had men geen oren naar.

Bon, aanvraag ingediend waarbij, het moet gezegd, men mij behoorlijk geholpen heeft in Zwijnaarde.

Op 24.08.2005 bekwam ik het proces-verbaal van goedkeuring als enig voertuig en hierin werd opgemerkt:
"Aantal plaatsen: 2+1 voor zover de tarra van het voertuig dit toelaat."
"zitplaatsen in de langsrichting, zonder gordels, mogen wel gebruikt worden tijdens het rijden"

mijn voertuig werd op 12/10/2005 ter keuring aangeboden in het hoofdstation nr 30 van Zwijnaarde.

Aangezien het laadvermogen voldoende hoog is en er vier zitplaatsen in de langsrichting zijn kreeg ik een identificatieverslag met:
aantal plaatsen 6+1 en een nuttig laadvermogen van (Max toeg. massa 2900 - tarra 1990 - 75 * aantal plaatsen 7) = 385 Kg

Gisteren bood ik mijn kampeerwagen na een jaar opnieuw voor keuring aan maar deze maal opnieuw in het station nr 35 van Brakel dat maar enkele kilometes van mijn woonplaats is. Daar interpreteerde men het PV van goedkeuring totaal anders.
Men weigerde de zitplaatsen in de langsrichting mee te tellen, het identificatieverslag van Zwijnaarde kreeg ik niet meer terug en ik bekwam een nieuw identificatieverslag met:
aantal plaatsen 2+1 en eenzelfde nuttig laadvermogen van 385 Kg!

Niet alleen blijkt de interpretatie van het PV te verschillen volgens, Brakel staat in het pv 2+1 en daardoor kan ik nooit meer krijgen, ook de berekening van het nuttig laadvermogen klopt totaal niet daar heeft men domweg het cijfer overgenomen van de berekening van Zwijnaarde, 2+1 personen wegen evenveel als 6+1.

Ik zit nu met een gekeurde kampeerwagen die niet meer als kampeerwagen gebruikt kan worden aangezien we met meer dan drie op reis gaan.

De chef van het keuringsstation Brakel weigert elke discussie met het argument; in het PV staat "Aantal plaatsen: 2+1" dus het kan nooit meer zijn en de zin "zitplaatsen in de langsrichting, zonder gordels, mogen wel gebruikt worden tijdens het rijden" is een standaardzin en heeft volgens hem geen enkele betekenis.

Kan iemand mij vertellen wat de wettelijke basis is van zijn argument en hoe het eventueel verder moet?

Groeten van een licht gefrustreerde zwerver.

Koen


Laatst bijgewerkt door kvdc op 10 okt 2006 17:42, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 80 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling