CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 08 sep 2025 17:29

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het Weserbergland 2012.
BerichtGeplaatst: 22 aug 2012 07:49 
Site Admin
Site Admin

Wo Werra sich und Fulda küssen
Sie ihre Namen büßen müssen,
Und hier entsteht durch diesen Kuss
Deutsch bis zum Meer der Weser Fluss.

Afbeelding

Het weer en het moment leek ons geschikt om deze voor ons nog onbekende plaats te gaan be"camperen".
We hadden van onze vriend Google al veel goeds daarover gelezen en dan mogen wij ook niet achterblijven des te meer dat het voor ons ook niet zo ver ligt, maar je moet er wel de würsten en de schnitsels erbij nemen en dat zoete Duitse wijn , für uns zum kotsen, geen tweede Moezel dat is van het goede te veel dachten wij!
Een situatieschets:
Naar het Oosten voor ons ongeveer een 350 km, verder dan Oberhausen en recht beneden Hamburg/Bremen als ik grofweg een benadering mag geven.
Het Weserbergland zit tussen Minden in het noorden aan de Porta Westfalica ( een of ander strategisch punt, ein denkmal für die ewigkeit ) en Hannoversch Münden in het zuiden, voorwaar een hele boterham om dit foutloos te schrijven.

vrijdag 10/8
We vertrekken in de late namiddag zodat we ergens een gratis plaats zoeken om te overnachten, de Reisemobil bied ons hier een oplossing voor door ons de plaats Moers toe te fluisteren ( niet al te letterlijk nemen dat fluisteren )
Een rustige kostenloze stellplatz aan het Freizeitpark am Schlosspark, kein entsorgung oder einrichtungen maar voor een nachtje ravotten hebben wij niks nodig.
Meer kan ik er niet over zeggen daar we meteen ' s anderendaags in de vroege morgen vertrokken na enkele foto's genomen te hebben van het Schlosspark gedurende Otto zijn ochtenduitstap.
Fraai.
Afbeelding
het Schlosspark

zaterdag 11/8
In Minden kwamen wij aan rond een uur of elf, eigenlijk net te laat om de stad te verkennen, 11h is namelijk aperotijd, relaxen weet je...maar de drang om iets te gaan bekijken is altijd te sterk en aangezien deze ook gratis overnachtingplaats niet ver van het centrum ligt, je hoeft enkel de hangbrug over te steken, dronken we onze aperopils aan het marktplein terwijl Min und Din boven aan een prachtige vakwerkhuis uit het venster hun kunsten met begeleiding van een of ander beiaard of cd tentoonspreiden.
Super, de vakantiesfeer zat er meteen in, temeer dat ik Liliane beloofd had dat ze enkele of meer paar nieuwe schoenen mocht kopen.
Onze schoenzakken... lagen thuis met inhoud!
Afbeelding
Min+Din
Na het biertje hadden wij natuurlijk geen zin om terug te keren en de menukaart van Hotel Victoria prees allerhande lekkernijen aan.
We kozen voor de Carpaccio vom rind mit backkartoffeln und seine gemüse...mah voor 8€, kortom helemaal iets anders dan een winzersteak uit de Mosel en veel lekkerder.
Met begeleiding van een merlot uit Veneto en een Chardonnay, ik moet het een en ander herzien hier, ze hebben echte wijn!
Terug naar onze fietsen want volgens de boekskes is hier veel te zien, namelijk de schiffmühle, de wasserstaßen-Kreuz en natuurlijk Minden zelf en wie weet zelfs via het fietspad tot aan Porta Westfalica.
Het werd een mooie namiddag, weinig tijd om alles te bezichtigen, de Porta W. lag maar amper 6 km verwijderd van onze stek maar ja...tijdsgebrek door de schuld van die biergarten aan de molen...
De camperplaats:
-rommelig, mixparking, vuile plaats om verswater te nemen of te lozen, stroom via geldkarte te verkrijgen ( natuurlijk werken alleen de Duitse karte ) in het weekend een boenke boenkeplaats voor de plaatselijke jeugd aan het aangrenzende nieuwe aangelegde strand met kiosk.
Wil je rustig staan kan je je een hondertal meters verplaatsen, in de winterperiode, voorjaar en herfst denk ik wel dat het daar rustig staan is.
Kortom, morgenvroeg zijn we weg om eens deftig uit te slapen.
Foto's Minden

zondag 12/8
Rinteln
Een beetje landschapinformatie, het Weserbergland is een keten van heuvels die langs de Weser van Minden ongeveer in het noorden zo tot Hann.Münden in het zuiden loopt, net als de Weserradweg is het best interessant om te volgen , het deed ons een beetje aan de Loire denken , glooiende landschappen in het noorden en wat Ardenne -achtig uitzichten naar Hann.Münden toe als ik dit zo mag beschrijven.
Bossen en bewerkte graanvelden sieren het landschap, geen winzers te bespeuren, kleine dorpjes mit bauernhöfe deden mij aan de Beierse boerderijen denken, alhoewel ik denk dat deze mensen hier mijn vergelijking niet graag zouden appreciëren.
Rinteln dus, op een zondagochtend aankomen terwijl er die dag de Altstadtfest plaats heeft is om problemen vragen om een plaatsje te vinden in de anders zo rustige stadje, net één plaatsje vrij gevonden, men moet ook wat geluk hebben in het camperleven.
Op grind welliswaar maar tegen de namiddag/avond gingen de nog werkende camperaars vertrekken om de bokes 's anderendaags te "moeten" verdienen, wij hadden dus nog de keuze achteraf om de mooie plaatsjes uit te kiezen, op gras onder andere.
Deze plaats was ook gratis net als in Minden, men betaald voor de stroom aan een zuil naargelang je verbruik 0,50€, water aan de loosplaats ook betalend, leve dit systeem.
Van de camperplaats bereikt je via een brug net als in Minden de Altstadt, allerhande kraampjes werden in gereedheid gebracht.
Mooie foto's van gevels zonder een worstenkraam of zuiptent ervoor kon je dus vergeten...maar allez we doen ons best met wat er te zien is, kan ook best interessant zijn.
Afbeelding
den Längsten
Dit was nu eens het eerste dorp aan de Weser, er zullen er wel andere volgen, waarvan ik overdonderd werd met de zogenaamde vakwerkhuizen, door de festiviteiten waren dit weekend de winkels ook open, ik mocht in een schoenwinkel weeral de bankkaart bovenhalen.
Dit terzijde, daarnaast moet ik toegeven dat onze buren wel iets van feestvieren kennen, de langste, de kartoffeln, het bier...de gelati's, de pizzeria's, oeps...
Wat te doen in Rinteln?
Vakwerkhuizen bekijken, fietsen naast de Weser, Doktorsee bezoeken, weten niet wat het is ...terasjes doen, pizza of gelato eten , al wat typisch Duits is.
Foto's Rinteln

maandag 13/8
Hameln, ausser betrieb stond er op de betaalautomaat aan de stelplaats naast een beroepsonderwijsschool/gedoe, netjes en proper, twee Italiaanse motorhomes stonden daar, dat zit dus goed, niente pagare...
Als je die gasten in een of andere stad tegenkomt betekend het dat het de moeite is.
Gelegen naast een verlaten treinspoor op een kleine km van het centrum.
Wow , wow en wow voor deze stad, een mengelmoes van vakwerkhuizen en renaissance architectuur, Palladiaanse invloeden...toen al waren de Italianen er meesters in.
Een must is het stadhuis, gewoon binnenlopen en kijk je ogen uit, of flaneer door de straten en kijk hoe de verschillende gebouwen harmonieus naast elkaar volledig matchen.
Een minpunt, de boutiques, gsm winkels, kledingzaken en andere trendywinkels ontsieren een beetje het straatbeeld maar daar ontsnapt tegenwoordig geen enkele stad aan.
Wij rusten even uit aan het terrasje van het oudste herberg van de stad en maken kennis met een nogal stoer van uitzicht ziende biker annex lederen kledij en ijzerwerk eraan met een literpint voor zijn neus.
Als openingszin zei ik dat het iets te groot was voor mij zo een frisdrank en meteen waren we vertrokken voor een leuke babbel van een uurtje of zo.
Een Bibelbiker verdomme! Vriendelijke gast.
Ging net zijn vuile was naar huis versturen met de post maar had dorst en dat is gemakkelijker dan de was onderweg te doen, goede tip.
En leuk , hij was dezelfde route aan het rijden als wij met zijn ...bike. De grappige anekdote's en biertjes volgden vlot...tot daar ging het culturele tour van Hameln, de rattenverhaal...who cares , sprookjes zijn het.
Wie hij wilde bekeren en hoevelen op die manier weet ik niet meer en had ik ook niet gevraagd, misschien zouden wij wel elkaar nog eens tegenkomen in Hann.Münden net als wij zijn einddoel.
De goesting om eten te maken in onze motorhome was compleet weg, een etentje aan het cultureel centrum tussen de stad en camperplaats bij Grimms bracht de oplossing, fucking lekker spotgoedkoop eten of moet ik zeggen verdamt gutes fressen, sauerfleisch voor haar en flammeküchen voor hem, overgoten mit ein pils ...nog eens.
Zware dagen.
Afbeelding
wir willen auch ein foto...die van de vakschool
Foto's Hameln

dinsdag 14/8
Höxter
Kleiner en iets wat rustiger dan Hameln, ik bedoel het stadje is wat overzichtelijker om te bezoeken, hier ook net als Minden en Rinteln moesten wij de camperplaats ( hier betalend maar met broodjesservice ) gelegen aan de oevers van de Weser via een brug het water over om naar het centrum te gaan.
Vakwerkhuizen ,gebouwen in renaissancestijl, gebouwen zonder enige stijl passeren hier de revue, chance dat deze leuke stad niet al te groot is want onze interesse ging eerder naar Schloss Corvey opgericht door Franse monniken lang geleden en verder uitgebouwd in de loop der eeuwen, in o.a barok voor de verandering.
Het ligt amper enkele km van Höxter en is bereikbaar via een rustig fietspad aan de linkeroever van de Weser.
Trouwens het grootste deel van de namiddag hadden wij al fietsend doorgebracht.
Afbeelding
schloss Corvey op weg naar een nominatie
Foto's Höxter

woensdag 15/8
Hannoversch Münden, hier eindigde onze reis, hier op de plaats waar de Fulda en Werra samenvloeien en de Weser vormen.
De reis van Minden naar Hann.Münden was best interessant om een eerste indruk te krijgen van het landschap en de stadjes gelegen naast en in de buurt van deze rivier.
Bij Bremerhaven bereikt de Weser de Noordzee, dat zal een volgende bestemming zijn.
Hann.Münden dus, wij kozen met deze temperaturen voor de camping ipv de camperplaats enkele honderden meters verdergelegen, een beetje gras onder de zoden is dan wat aangenamer.
Wij waren al een beetje verzadigd van al die fachwerkhäuser maar enfin deze zouden we ook overleven zeker?
Je watte...als je ze hier allemaal moet fotograferen blijkt dan dat je een zevenhonderdtal keer op de ontspanknop van je fototoestel moet duwen.
Het summum, de apotheose, de gran finale, the place to be voor dat soort gebouwen, we dachten al het een en ander gezien te hebben...
Afbeelding
enkele van de zevenhonderd
Foto's Hann. Münden

Gasparella Franco

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 12 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]