CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 07 sep 2025 22:51

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Via het salon du vin naar Dieppe 2013
BerichtGeplaatst: 13 nov 2013 21:35 
Site Admin
Site Admin

We hadden weeral wat vrijkaarten om het salon du vin et de la bière te bezoeken, ditmaal ons aangeboden door enkele verkopers of wijnboeren waarbij we verleden jaar wat aankopen deden, we proefden toen oesters, wijngaardslakken, foie gras, kazen, hespen wijn, geestrijke drank en nog wat vanalles, kortom alles wat ons leven hier op aarde wat kan inkorten maar ook toch wel aangenaam kan maken...
Dit evenement combineren wij dit jaar door een stukje Noord-Franse kust aan te doen, de kleinkinderen zaten opgescheept tijdens het herfstverlof met de mama en papa zodat wij even vrij waren.
Stel je nu niet veel voor van dat salon, op het einde van de avond blijft er van de goede voornemens van enkele uren daarvoor niets meer van over, hoofdpijn draaierigheid, abnormale verhoogde vrolijkheid en ongecontroleerde tongspieren met gelal tot gevolg zijn de gevolgen, in het ergste geval krijg je er een black out van zodat er gelukkig van genante gebeurtenissen niets meer van overblijft.
Door onverklaarbare redenen overkomt mij dat fenomeen soms. Alleen maar met mate(n).
Afbeelding

Vrijdag 25 oktober
Het is weekend en wonder boven wonder verloopt onze trip via de Brusselse ring vlekkeloos, tegenwoordig een hele prestatie!
We meren aan aan de jachthaven van Veurne waar we een afspraak hebben met vrienden die dit weekend samen met ons ook van de Franse geneugten willen proeven.
Maar eerst Veurne dus.
Er zijn drie door borden aangegeven motorhomeplaatsen aan de Lindendreef maar ze zijn een beetje kort voor onze zeven meter dertiger, daardoor zijn we genoodzaakt om ons op de Kaaiplaats tov een meubelzaak dwars te plaatsen en nemen drie parkeerplaatsen in, net zoals die andere...voorzieningen zijn waterinname en lozen.
We brengen de avond door in gezellige aanwezigheid van onze vrienden.
Afbeelding

Zaterdag 26 oktober
De plaats is ideaal gelegen om het stadje en de kuststreek met de fiets te ontdekken, aan het VVVkantoor zijn er kaarten te verkrijgen
met verschillende wandel en fietsroute's tot aan de kust toe.
Op wandelafstand zit je meteen op de mooie Grote Markt, aansluitend de Ooststraat dit voor degene die graag winkels zien, wij kuieren 's ochtends door het Sint-Walburgapark om meteen de hoek om aan de vijf trapgevels in een van de zaken een ommegang op het verwarmde terras te gaan drinken. Eentje maar want er moet nog naar Dunkerque gereden worden.
Dit weekend tijdens het evenement van het Salon kan men gedoogd staan tegen het strand van Dunkerque aan de Digue des Alliés, wij bekeken eventjes deze plaats wat ons meteen deed besluiten om elders te gaan staan.
In een mum van tijd zat het interieur van de cabine vol zandkorrels, de wind blies te sterk hier en dat is zeker goed voor je lak...
Wij parkeerden onze motorhome in Malo les Bains iets of wat beschut door de duinen en de flatgebouwen in de buurt, de afstand naar het kursaal nemen we er maar bij. Geen voorzieningen, wel op de dijk op 10 m afstand een openbare wc en waterkraantje.
Het zonnetje is van de partij en de wind ook maar toch nodigt dit uit om even een wandeling te doen in het Parc du Vent wat nu heel toepasselijk is, de wandeling ging verder op de dijk enkele kilometers verder, uitgewaaid en schoongezandstraald door de wind.
Een pintje in de motorhome samen met de gezelschap was zeer welkom totdat...
Hé tot hoe laat is het Salon eigenlijk open vandaag?
Godv....... tot 20h en het is nu al 16h !
We begonnen dus aan stand nr 102 of 103 met de proeverijen geloof ik ...bij het zesde glas of verder ondanks pen en papier en een puntensysteem bleek er niets meer over van mijn waterdicht plan.
We kochten ergens een krat Saumur Champigny in de buurt van de uitgang meer weet ik niet behalve dat de weg terug nogal lang was, wel leuk.
Afbeelding

Zondag 27 oktober
De nacht verliep geheel naar wens, niks gehoord niks gevoeld.
Indien we die nacht zouden beroofd zijn dan zouden de dieven zeker slaapgas gebruikt hebben, het bonken in mijn hoofd was daar het bewijs van deze ochtend.
Tijd om te joggen, dezelfde wandeling als gisteren maar nu in looppas, hoe gek moet je daarvoor zijn.
Via de dijk naar het kursaal om onze vrijkaarten om te wisselen voor gratis glazen deden wij dus ook en passant, (een gegeven paard mag je niet weigeren) onze voormiddagwandeling ging verder via de binnenhaven van Dunkerque alwaar wij vol bewondering naar de historische schepen keken, het belfort voorbij wandelden en in de buurt van la mairie een geestrijke brouwsel van Belgische makelij binnenkapten in een gezellige brasserie.
Het leven kan toch prachtig zijn...met niks content zijn, allez niks is een groot woord, een goede gezelschap en een zware regenbui achteraf om te kunnen klagen, meer moet/kan een mens niet wensen.
De rest van de namiddag was het tv kijken naar de cyclocross en euh...pinten pakken, gezellig commentaar geven als twee ervaringsdeskundigen.
Dat zijn dus van die zware weekenden waarvan we/ik dan op het einde van de avond weeral tevreden als een blok in slaap val(len).
Afbeelding

Maandag 28 oktober
France bleu Nord pas de Calais meld dat we windvlagen gehad hebben van 140km/h de voorbije nacht en tienduizenden mensen zonder stroom zitten vandaag, we voelen mee en prijzen ons gelukkig dat we enigszins beschut lagen te slapen deze nacht, lang leve de batterijen van ons rijdend huisje!
We nemen afscheid van onze gezelschap en rijden richting Boulogne.
Onze parking waar we eventueel zouden slapen ligt hier waar dat we ook parkeren namelijk aan de Citadelle de Boulogne-sur- Mer, dat is een mixparking zonder voorzieningen maar toch ideaal om deze ville fortifiée te kunnen bezichtigen, de ingang bevindt zich amper op een 100 meters. Onze eerste baguette werd smaakvol verorberd bij onze middagmaal, we maakten ons klaar om het stadje te bezichtigen toen er plots op geen 40cm van ons deur iemand zijn motorhome parkeerde, de afgelopen storm had hem blijkbaar angst aangejaagd zodat hij beschutting zocht bij ons...ha neen hé, ik hoef geen scheet of boer vanuit een nabije voertuig te horen, zeker niet van onbekenden.
Eerst verplaatsen dus...
De citadel is op enkele uurtjes bezocht , de wandeling op de omwalling is een aanrader, het centrum is nog steeds zoals het blijkbaar altijd geweest is, kortom de moeite.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Meteen trekken we door naar beneden, amper 1 kilometer stappen en we geraken tot aan de kade, de viswinkels zijn gesloten en op de parking daarnaast lijkt het wel dat een tiental motorhomes de nacht op de parking doorgebracht hebben.
Veel winkels zijn gesloten en het gure weer maakt dat de stad er vandaag niet aantrekkelijk bij ligt.
Ze kan ons vandaag niet bekoren en besluiten te overnachten na nog geen uurtje verder rijden op de camperplaats van Montreuil-sur-mer .
Het regent, het regent, het regent...eten klaarmaken, tv kijken, boekjes lezen, slapen. Dat kan ook gezellig zijn.

Dinsdag 29 oktober
Het regent niet deze ochtend, de wind is ook van kracht geminderd maar als voorzorg bij sterke wind draai ik de sat.schotel naar beneden.
Deze camperplaats heeft alles te bieden, het centrum ligt op enkele honderden meters, wij gaan de remparts doen deze ochtend een wandeling van om en bij de drie kilometers, we gaan met de klok mee, leuk , heel leuk deze stadje, ze ligt op een plateau of heuvel geheel ommuurd met een wandelweg rondom en bovenop de muren.
Afbeelding
Ergens halverwege scheen de ochtendzon nog, tot aan het VVVkantoor was het nog doenbaar, vanaf daar was de zon weg en wolken kwamen in de plaats, er was geen ontkomen meer aan, terug ofwel doorstappen was evenver.
Lopen of schuilen onder een portaal was hopeloos, de wind blies en het opspattende water vloog onder de paraplu dat eerder met dit weer beter dichtgehouden werd!
Tot aan ons middel waren wij naar ons taalgebruik toe zeiknat, Otto onze Jack Russel van 16 jaar zat gelukkig droog en wel in mijn rugzak, tot zover Montreuil...we lopen terug naar onze motorhome, nadien drogen.
Het regent nog steeds, ik rij tot aan het marktplein met de motorhome om une baguette et quelque chose a manger chez le traiteur du coin en vluchten weg in de hoop op droog weer richting Somme.
Het werd uiteindelijk geheel op geraak en niet naar onze gewoonte Saint-Valery-sur-Somme , daarmee bedoel ik dat deze plaats niet in onze planning stond maar wel een aangename tussenstop richting Dieppe bij geen goesting om door te rijden.
De camperplaats hier was amper bezet, het onderste gedeelte was een meer geworden door de hevige regenval van de voorbije dagen, wijselijk kozen wij voor de plaatsen bovenaan.
Alles aanwezig behalve stroom.
De verplichte wandeling naar de Somme stond uiteraard op het programma, een stellatje drinken bij de plaatselijke brasserie op het marktplein naast de visbwinkel en wat kuieren door de Saint-Valerystraten ook.
Het is er wat toeristisch geworden,vele kunstgalerijen zijn hier sinds onze laatste bezoek precies als paddenstoelen uit de grond gekomen, boetikjes zie je hier ook meer wat zeker ten goede zal komen voor deze stadje neem ik aan en voor de toerist denkelijk ook.
Afbeelding

Woensdag 30 oktober
Aangekomen in Dieppe tegen de middag, steeds péagevrij gereden, gisteren voor de eerste maal betalend overnacht in St-Valery en nu hier in Dieppe ook. We staan aan de kant van de ferryhaven tegen de falaise. Hier ook met voorzieningen behalve stroom.
We komen net te laat aan om aan de vismarkt nog wat vis te kunnen kopen, het zonnetje is hier wel aanwezig en profiteren ervan om naar de stad te wandelen, hier kan je makkelijk een weekend zeg maar twee nachten doorbrengen zonder dat de stad begint te vervelen. Voor de shoppers is de winkel-wandelstraat lang en goed voorzien van allerhande artikelen.
Hier straalt een warme herfstzonnetje zodat we na onze middagmaal meteen een terrasje opzoeken aan de kade en nadien even gaan kijken waar een andere groep motorhomes zo goed als bijna op het strand geparkeerd staan.
Het is er vol, geen plaatsje is er vrij. We lopen door het oude centrum, kopen mosselen en oesters in een viswinkel gelegen tov de Eglise Saint Jacques en kuieren gewoon wat kriskras door de gezellige steegjes, eerlijk gezegd lijkt nu wel alles gezellig na een stormig weekend.
Afbeelding Afbeelding

Donderdag 31 oktober
Vroeg in de ochtend doe ik mijn sportkledij en loopschoenen aan, ik doe een poging om iets wat op lopen lijkt tot aan de ferryhaven en wat verder, het lukt niet, met een lichaam die overal kraakt en pijnlijk aandoet loop ik terug.
Een ene dag is het andere niet zullen we maar aannemen.
Ik merk dat er vele motorhomes van het strand wegrijden, misschien het moment om te verhuizen naar daar, een andere zicht dan een rotswand is misschien interessanter, op een of ander manier trekt het water ons aan.
Ik rij tot de servicezuil waar twee landgenoten van mij uit Luik net hun ding deden bij aankomst.
We praten wat over Sicilië, onze bestemming voor het volgende jaar en Luik...
Het zijn Italianen zeg ik tegen mijn vrouw, uit Sicilië!!!...jaahaa dat heb ik overduidelijk gehoord zegt ze lachend.
Oei...ook luidruchtig geweest.
De camperplaats tegen het strand is nu voor de helft bezet, we kunnen zelfs kiezen waar dat we willen staan.
We haasten ons naar de vismarkt via het oude centrum, ondertussen merken we tijdens de wandeling dat de verschillende monumenten en gebouwen nogal wat moeten doorstaan hebben door de jaren heen, ze zijn nogal wat zeg maar dringend aan restauratie toe.
In het VVVkantoor kopen we wat souvenirtjes voor de kleinkinderen, iets verder een boeketje bloemen voor de motorhome iets waraan mijn vrouw Liliane nogal aan gehecht is totdat we uiteindelijk aan de kraampjes 3 kg coquilles kopen aan 5€ /kg gekuist.
Dat wordt vanavond smullen.
En effe verbaasd zijn over camperaars die de avond doorbrengen met een generator genre tweetaktgeluid of hun motor uren laten draaiën...gelukkig was het rond 21 h stil...om rond een uur of 3 in de ochtend wakker te worden door een geparkeerde discobar...gelukkig ook van korte duur...totdat er ergens wat later rondjes gereden werden, pfff...NIET ZO EEN GOED IDEE DAAR OVERNACHTEN
Afbeelding

Vrijdag 1 november
De bedoeling was om niet verder zuidwaarts te rijden maar via het binnenland terug naar ons huis te rijden, Amiens was een plaats dat onze aandacht trok, bij aankomst bleek echter deze plaats wegens het wisselvallig weer nu niet zo ideaal om het centrum te gaan bezoeken, te ver en teveel risico om onderweg een plensbui te krijgen, een uurtje verder rijden ligt Arras.
Die camperplaats is wat dichter gelegen bij het centrum.
Vrijdag de eerste ligt ons niet alle plaatsen zijn hier volzet, door de omstandigheden maken we er een rijdag van aangezien het toch grijs en donker is vandaag, uiteindelijk komen wij aan in Tournai.
Voorzieningen aanwezig behalve stroom.
We sluiten de dag na een wandeling door het centrum in een gezellig cafétje aan de Grand'Place.

Zaterdag 2 november
Het is altijd spannend om in Ieper de camperplaats te kunnen oprijden, meestal lukt dat wel na vijf minuten administratiewerk.
Alles aanwezig wat voorzieningen betreft.
De camperplaats is goed volzet, veel GBnummerplaten zie je hier en dat zal wel te maken hebben met de periode van het jaar, 11 november en de voorbereidingen die getroffen worden ter gelegenheid van de herdenking van de grote oorlog bijna 100jaar geleden begonnen. We hadden ze al opgemerkt in de nabijheid van de vele kerkhoven tussen Amiens en Ieper, ondertussen zijn het ook al de achterkleinkinderen die hier hun geliefden komen eren, zeer ontroerend.
Zoals gewoonlijk bij het eten luisteren we naar de radio of kijken wat sfeerbeelden van webcams met radiogeluid.
Aan uit, aan uit gingen geluid en beeld...pfff wat is dit nu? Ik moet denken aan de vele postings op fora's:
Help ik zit in...en heb geen beeld, aan wat zou dat liggen? Klote tvv haha.
Ik heb zin om Europ Assistance te bellen zou dat inbegrepen zijn?
Eindelijk komt het goed, 'k zal het thuis wel grondig controleren( blijkt achteraf thuis na controle dat de coaxkabel achter de stekker zo goed als los te ziten, tvv toch!!! ).
Namiddag wandelen we in en om Ieper, ik krijg ' s avonds een telefoontje van onze kinderen, zou je morgenvroeg...?
Afbeelding

Zondag 3 november
Voor 9h s' ochtends zijn we al weg richting kleinkinderen, zeker zo goed als een uitstap!

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 6 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]