Deze situeert zich tussen Würzburg en Füssen en kan je als een van de bekendste Duitse toeristische route catalogeren, we haspelen deze weg af omdat wij op de terugreis zijn van een zeven weken lange reis die wat vroeger eindigde.
We hadden nog een tiental dagen op overschot en naar mijn mening is de Romantische Straße best doenbaar om enkele indrukken op te doen.
Nu als men alle dorpen en steden wil aandoen dan is het natuurlijk te kort, zie:
http://de.wikipedia.org/wiki/Romantische_Stra%C3%9Fe Dag 1Ooit lang geleden toen ik nog haar op mijn hoofd had hebben wij, mijn vrouw en ik, deze koninklijke romantische weg gedaan in onze Fiat 128 SL coupé en ook beleefd in de letterlijke betekenis ervan. Just married.
Nu zoek ik naar de echte betekenis ervan...
Ooit was dit een handelsroute, misschien dat de handelaars in een verre verleden door het lang wegblijven enige romantiek nodig hadden en aangetrokken werden door romantische gevels...?
Ik herinner mij minder dorpen en steden dan nu, misschien heeft dat te maken door mijn ouderdom of misschien ook door het herbenoemen of het promoten van dorpen van de Duitsers uit economische redenen, hoe meer dorpen hoe meer Aziaten...
Wie de weg wil volgen kan de bruine wegbewijzering volgen zonder gps, in het
Duits en in het
日本人 en dan lees je dat zo:
ロマンチックsrtaßeOnze eerste halte is Füssen voor ons het startpunt van deze reis .
We hebben niet alle plaatsen bezocht, de steden werden uitgezocht in functie van de stelplaatsen en de bereikbaarheid van die steden, op wandelafstand dus.
Op zoek naar romantiek, op een vijftigtal meters van de camperplaats vind je een Aldi en iets verder een doe-het-zelfzaak wat dus niks met het onderwerp te maken heeft, alhoewel dat doe-het-zelf...maar effe serieus nu.
Onze overnachtingplaats in Fussen is strategisch gelegen aan de Lech op wandelafstand van het mooie centrum alwaar er van barokke bezienswaardigheden geen tekort is.
Wij beperken ons vandaag tot wandelen naar de Forggensee een stuwmeer waar we vanuit het terras van de festspielhaus met een koning Ludwig II biertje voor ons een mooie uitzicht hebben over het water en het kasteel van Neuschwanstein, de poging werd teniet gedaan door de hevige regenval...
Een weizenbier genomen in de taverne van de camperplaats bracht geen enkel soelaas, het bleef pijpenstelen regenen.
Enkele foto's van een voorgaande reis van deze plaats die wij gebruikten als een tussenstop kan ik wel plaatsen, een beetje foefelen dus, iedereen is daar wat jonger.
Dag 2Na deze iets mindere start staat onze neus ''t is te zeggen die van de Ducato gericht naar Schongau een kleine 30tal kilometers ten noorden van Fussen, wat wij daar te zien gaan krijgen weten wij niet maar als er een altstadt is en een parking dan is dat voldoende voor ons dat maakt het nog spannender op romantisch vlak.
De weg naartoe vertaald zich in een lichtglooiend landschap, veel boerderijen, mooie uitzichten en uitnodigende kronkelende geasfalteerde wegen die eerder geschikt zijn om met een zware motor de natuur te verstoren.
Het gemeentebestuur of het feestcomité van Schongau heeft daar anders over beslist toen wij het terrein opreden deze voormiddag, vanaf vandaag tot vier dagen verder is de camperplaats een plaats van verderf, vier dagen feest en muziek, jammer dat hier een verbod op overnachten staat, zo staat het op de vele her en der geplaatste borden.
Snel plan B bekeken en in minder dan een uurtje rijden op deze Romantishe Straße kwamen wij aan in
Landsberg am Lech wat voortaan onze mogelijke overnachtingsplaats zal worden in de toekomst richting zuiden ipv steeds maar Fussen.
Veel nut heeft het niet om over prijzen te schrijven daar een verslag met deze soort van info onherroepelijk gedateerd zal zijn, maar hier stonden wij voor zegge en schrijven 2€, voor 6 h stroom geef je 1€ aan de automaat, genoeg om je batterijen geladen te krijgen.
Als toppunt, een gemarkeerde rode lijn op de parking leid je tot in het centrum via een voetpad, komt van pas bij overdadig alcoholgebruik.
Dit terzijde veel romantiek heeft deze plaats niet achteraf bekeken als je info op het net zoekt, hier zou er een bekende snor zijn Mein Kampf geschreven hebben tijdens een korte opname in bewaring en een plaats van vernietiging gedurende ...niet zo lang geleden.
en daar wij niet voorbereid waren op deze bijkomende info is het aan onze neus voorbijgegaan, jammer.
Het VVVkantoor had er met geen woord over gerept.

De historische altstad heeft alles wat een toerist kan verwachten ware het niet dat der Landsberger Hauptplatz momenteel een grote bouwwerf is, maar met een beetje verbeelding zie je al dat dit een prachtige plein gaat worden, het zien van de prachtige beschilderde gevels maakt ook veel goed en de obligate bezoek aan de Maria Hemelvaartkerk waar rococo en barok elkaar vermengen.
Dag 3Onze volgende stadje werd niet logischerwijze Augsburg wegens amper een paar jaar geleden bezocht maar
Donauwörth een van de vele voor ons nog onbekende stadjes.
De camperplaats is een mixparking maar je staat er redelijk rustig, richting stadje is het wandelen naast de Donau, brugje over en je komt in...Italië.
Ontelbare restaurantjes en gelateria's zijn hier in de meerderheid, eigenlijk een verkrachting van deze provinciestadje.
Je zoekt iets origineels of typisch van de streek...
Gelukkig is de Reichsstraße nog niet ingenomen, hier bewandelen we die volledig tot boven aan de Heilig Kreuz, naar links beneden kom je tot aan de promenade niet zonder voorbij Onkel Ludwig zijn standbeeld te passeren, een strenge uitziende onkel met wat kindertjes aan zijn zij...verder insinueer ik niets.
Via de promenade kom je terug in het eiland " Ried " het ingenomen deel door de maffiosi alwaar wij een pintje drinken op een of ander terrasje en naar de luidruchtige gesprekken kunnen luisteren die gepaard gaan veel beweging van armen en handen.
Dag 4Van de gratis camperplaats in
Nördlingen is er niet veel over te schrijven, het is er eentje uit de honderd met alle voorzieningen betalend en toch slaagt men er in om in de nabije toiletgebouw met een mini-gieterke of jerrycannetje enkele liters gratis water af te tappen, de crisis slaat toe...
Op wandelafstand ligt er een grote winkelcomplex waar je al wat je kan wensen kan kopen mits betalen natuurlijk.
Onze wensen zijn eerder beperkt, een beetje eten uit het Kaufhaus en wat Bittburgers voldoen voor ons.
Ondanks de regen gaan we namiddag toch goedgemutst het stadje in via de Baldinger Tor, hier kan je via een trap op de stadsmuren volledig rond de stad wandelen, daar doe ik maar een stukje van, voor de foto's.

Via de Baldinger Straße wandelen we richting kerktoren, ongetwijfeld is dat richting centrum, het ziet er een beetje grijzig uit met deze miezerige regen en toch moest de zon schijnen zou dit stadje meteen een andere uitstraling hebben.
Hier heb ik al moeite om mijn lens regen en spatvrij te houden, de toeristen kan ik niet vermijden, her er der zie je groepen een paraplu volgen wat van een foto nemen voor mij meer dan een tijdrovende bezigheid maakt.

We doen de ronde van de St.-Georgs-Kirche en stappen binnen, bewonderen het Rathaus, doen nog wat pleintjes, het Klösterle ziet er ook fraai uit, maar het leukste vond ik Zum Roten Löwen een fremdenzimmer en biergarten gelegen in de buurt van de Baldinger Tor.
Uitgebaat door een oud vrouwke waar de tijd geen vat op heeft gehad, zelfs het interieur is nooit veranderd, de toog is van een ongeziene lelijkheid, geen tapkraan, alle bieren zijn uit de fles.
Op een tafel een jukebox van het foute model, de keuzetoetsen... schlagers...alles paste bij elkaar en het bier van de plaatselijke brouwerij was lekker.
Dag 5Dinkensbühl lijkt als stadje min of meer naar mijn mening op het eerste zicht als Nördlingen, een middeleeuws stadje met een omwalling en verschillende ingangstorens.
Vanaf de gratis camperplaats zonder voorzieningen is het amper de straat oversteken om via de Nördlinger Tor in een kleine 10 minuten afhankelijk van je interesse richting centrum in de Nördlinger straße te wandelen en zo de Marktplatz te bereiken.

Waarschijnlijk deden wij er meer over de mooi gekleurde gevels in pastelkleuren de vele versierde balkonnetjes en bloembakken deden mij aan sommige stadjes in de Elzas denken, jammer hier ook in het centrum de geparkeerde auto's die mij wat storen.
Is het maar een indruk of ligt het aan het weer het is hier wat drukker dan in het vorige stadje, aan de Weinmarkt naast de St-Georgkerk kan je voor enkele euro's met paard en kar een toeristische tocht door de stad maken, het weer nodigt eerder uit om en terrasje te doen en dat doen wij dan maar.
De plaatselijke 0.4 pils wakkert onze honger aan het is ook middag, het kiezen van een restaurant is moeilijk ze zien er allemaal uitnodigend uit.
We laten ons leiden als referentie voor wat het waard is door een van de mooiste smeedijzeren uithangborden die je aan de gevels van de verschillende geschäften ziet, hier was het bij Restaurant Sonne-café.
We werden er uitstekend bediend en het eten smaakte er voortreffelijk, de tijd dat je in Duitsland uit de keuken alleen maar wurstelgerechten kon kiezen is voorgoed voorbij.

Ik bezoek vluchtig de St-Georgkerk, ze verdiend meer dan een vluchtige blik maar het weer is meer dan uitnodigend zodat wij liever wandelen en ons door het toeval laten leiden, veel kan je niet missen van deze stad je houd gewoon de toegangspoorten in het oog en wandel van het een naar het ander via de wallen of de twee hoofdwegen die de stad bijna in vier delen.
De bezienswaardigheden komen zo naar je toe, hier kan je ook net buiten de muren leuk wandelen geheel in een groene en bosrijke omgeving.
Dag 6Een van de bekendste en waarschijnlijk de meest toeristische plaats aan de Romantische Straße is
Rothenburg ob der Tauber

Vanaf de betalende camperplaats met alle voorzieningen hoef je alleen maar een groot kruispunt over te steken en je bent meteen in het centrum van deze attractie.
Ontelbare leuke hoekjes nodigen je uit om deze voor altijd vast te leggen op foto.
De lijst van bezienswaardigheden is nogal uitgebreid, musea, kerken, het rathaus en zijn gewölbe, het kerstattributenwinkel van Käthe Wohlfart...kriminalmuseum je kan het zo gek niet bedenken, alles om van deze stad een wereldbekendheid te maken, de aanbiedingen staan er zelf in het Aziatisch uitgestald.
Gelukkig hebben wij dit nog bezocht toen het hier nog rustig en vredig was, wij beperken ons om de stad helemaal via de omwalling te bewandelen.
Als verpozing stopten wij net naast de camperplaats om aan de volksfestweide enkele dikke pinten te drinken, kermis! Dat was nog altijd iets typisch Duits waar de aloude traditie nog in ere gehouden wordt.
De worst-en schinkenkramen stonden vollebak te draaien, de schlagers vulden de omgeving tot je bijna goesting kreeg om mee te deinen op het ritme van...

Al bij al toch maar een stadje dat je niet links moet laten liggen.
Dag7Logischerwijze zou nu Würzburg aan bod moeten komen maar de slechte ligging of beter gezegd de afstand naar het centrum was momenteel door de tijdelijke handicap van ons Liliane niet zo ideaal.
Wij kozen voor een plaats net niet aan de R. Straße maar iets ten noorden van ervan namelijk
Lohr am Main gelegen aan de...Main dus.
Idyllisch gelegen met nog een leuke altstadt erbij die niet al te groot is en waarvan je nog als toerist je ding kan doen, namelijk rustig even wachten om een foto te maken zonder tien wapenbroeders naast je die dezelfde invalshoek kiezen.
Eigenlijk kozen wij voor deze stad om onze huwelijksreis een eeuwigheid geleden even terug in ons geheugen te laten komen en wat leuke herinneringen naar boven te halen.
In gasthaus Krone namen wij de tijd om een goed en lekker biertje te drinken, aan het pleintje aan het Rathaus was de dagschotel smaakvol, onze wijnvoorraad werd daar aangevuld met de enige Duitse wijnssoort dat ons redelijk ligt de Frankenwijn, enkele Spätburgunders voor haar en enkele Domina gebotteld in een bocksbeutel voor hem!

Deze plaatsen aan de R.Straße kan je gemakkelijk op een weekje of meer naargelang het verlof afhaspelen zonder al te grote afstanden te moeten overbruggen.
Leuk om te doen ondanks de toenemende belangstelling van de grote massa!
Franco Liliane en Otto.