CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 23 jul 2025 20:26

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Münster en Köln januari 2015.
BerichtGeplaatst: 28 jan 2015 10:37 
Site Admin
Site Admin

Afbeelding Afbeelding
Ik ben in Münster geweest... en 4711
Het blijft zoeken naar leuke en interessante steden, Münster stond al een tijdje in mijn "must see places" en in combinatie met Köln beide gelegen in de deelstaat Noordijn-Westfalen zou dat een mooi ritje zijn niet ver van huis. Dit telkens in samenspraak met Liliane maar eigenlijk laat ze het plannen aan mij over, zij zorgt voor het prettige in een reis...
Onze eerste reisverslagje zonder onze J. Russel Otto, een stukje van zijn mandje is mee...dat is raar, alleen op weg mijn vrouw en ik, zonder veel woorden te spenderen weten we dat het niet meer hetzelfde zal zijn.
KLIK VOOR DE ROUTE
De reis
Donderdag dag 1 22/1
Het idee was tussen thuis en Münster een tussenstop in te lassen maar door in Moers de camperplaats met vuil bezaaid en de getrokken bandensporen, alles behalve door camperaars, te hebben gezien was het niet zo moeilijk de beslissing te nemen om meteen tot in Münster te rijden.
Moers vergeten!
In Münster kan je terecht op de parking van de camping, volgens NKC voor 15€ en een goede busverbinding met de stad, wij waagden het erop om aan de Schlossplatz een plaatsje te zoeken, volgens Google Maps zijn er 4 grote megaparkings.
Ja hoor, Schlossplatz Nord tussen de gereserveerde plaatsen voor auto's en de gereserveerde plaatsen voor bussen naast het sanitairblok van de mixparking mag men staan en overnachten.
10€ für die 24 stunden und für wohnmobile das doppelte staat op een bordje aan het loket te hangen...slik 20€ voor 24 h, nu ja tot de volgende ochtend betaal je 7.5€ zei de man aan het loket en dan betaal je per uur totdat je vertrekt.
Een snelle rekening, op de parking van de camping met busverbinding op 5.5km van het centrum ben ik ook centjes kwijt aan tickets, hier gewoon de straat oversteken en we zijn in het centrum...gemakkelijker voor hetzelfde geld.
We blijven en zien wel was de beslissing, een wijze beslissing om een probleem gewoon vooruit te schuiven. Eerst zien of Münster dit waard is!
Afbeelding Afbeelding
Het Schloss by night, de mixparking Schlossplatz
We kregen van de brave man naast een stadsplannetje ook het advies om zeker niet bij Pinkus Müller voorbij te gaan zonder iets te gaan nuttigen, aangezien het maar 17h was en de brouwerij zo goed als aan de overkant van de straat ligt zaten wij dus bij de Pinkus. En die plakette van Johannes-Paulus de II niet vergeten te kijken achter het altaar van het Dom, en het grote horloge...en...en.
Pinkus Müller was een schot in de roos, het bleek een heel gezellige zaak te zijn, de kaart beschreef de regionale en plaatselijke specialiteiten en een lijst van bieren uit eigen brouwerij. We hadden het laatste tafeltje tegen de toog in een hoekje van een van de vele zalen, alles reserviert stond er op de tafeltjes, eentje drinken ging nog en voor morgenmiddag wenn zie essen wollen is er nog plaats zei een serveuske.
Het eten werd dan maar in onze motorhome genuttigd om aansluitend eventjes rond het park te wandelen gelegen tegen het fürstbischöfliche Schloss tegenwoordig universiteit.
Mooi om die te bewonderen in het avondlicht en uit gewoonte de wandeling..."honden uitlaattijd" noem ik dat.
De man van het loket op de parking was klaar en maakte zich blijkbaar gereed om te vertrekken, het sanitair werd nog eens gecheckt en wachtte even om ons bezorgd te vragen of Pinkus ons bevallen was, morgen das Dom zei hij nog, nicht vergessen.
Wij zijn ook benieuwd.

Vrijdag dag 2 23/1
De nacht verliep rustig, we hadden zelfs gezelschap gekregen van een andere fan van Münster die hier ook blijkbaar 20€ wilde betalen.
Vroeg klaar en gereed om naar het Münster Dom te gaan net geen kilometer wandelen, onderweg merken we dat dit wel degelijk een universiteitsstad is, net als in andere universiteidssteden zie je fietsen om en rond peda's, koten, studentencafés, goedkope alternatieve voedingszaken en resto's.
Gelukkig is Münster niet zo groot en blijft alles overzichtelijk, van oost naar west of andersom de stad dwarsen is het 1.5km wandelen.
Halverwege komen we de Überwasserkirche tegen de oudste kerk in Münster op het Dom na, gelegen aan de oevers van de Aa, natuurlijk gaan we een kijkje nemen binnen.
Na deze bezoek waarbij ons het orgel en enkele houtsnijwerken bijgebleven zijn trokken we verder tot aan de Domplatz waar de wochenmarkt plaatsheeft, enkele biokraampjes stonden er al maar dat was niet echt onze doelstelling, de zaterdagmarkt is leuker dit voor wie daar interesse heeft.
Afbeelding Afbeelding
Het Münster Dom en de astronomische klok
Wij bekeken deze imposante kathedraal gebouwd in verschillende stijlen eerst van de buitenkant, het portaal is indrukwekkend.
Binnen mocht ik naar believen foto's maken, behalve op enkele plaatsen na waar een dienst bezig was, de lijst van kunstwerken en bezienswaardigheden zijn lang...de astronomische klok, de kruisweg, de glasramen, de verschillende graven, de binnenkoer met grafstenen...en natuurlijk die plakette von der papst!
Pff, prachtig!
Daar het nog net geen middag was en de Prinzipalmarkt een hondertal meters verder lag genoten we nog van een espressotje en quarkballen, eigenlijk tegen mijn natuur in...straks een dubbele dikke pint!
Mooie Rathaus net tegenover de zaak, dat was de reden, en even opwarmen van de koude.
Na het middageten in onze mobie trokken we weeral de stad in, deze keer waren het Rathaus, de Stadthausturm, de Lambertikirche, de Prinzipalmarkt en kriskras wat steegjes met leuke pleintjes aan de beurt, niet noodzakelijk in die volgorde.
Als er van steden wordt gezegd dat ze soms het klein of Venetië van het noorden zijn door de aanwezigheid van wat water of grachten kan je stellen dat de Prinzipalmarkt een beetje het Bologna der noorden is, prachtige gevels met arcades met daarin vele winkeltjes in ondergebracht sieren deze straat. Een van de gezelligste en leuke plaatsen dat wij gezien hebben!
Afbeelding Afbeelding
Het Rathaus en de Prinzipalmarkt
In het infokantoor ondergebracht in het mooie Rathaus kreeg ik een tip van een medewerkster na mijn vraag of de enige camperplaats degene was gelegen aan de camping.
Aan de oevers van de Aasee op een tweetal km te voet of met fiets van het centrum is er momenteel buiten het hoogseizoen een gedoogplaats, het Mühlenhof een soort van museumboerderij met een nogal redelijk groot parking, daar zie ik er soms regelmatig staan kreeg ik als antwoord.
Dat gaan we straks dan onderzoeken, een dikke weißbier en een glaasje wijn om deze namiddag af te sluiten en het Dom in alle rust en in een prettige sfeer te bewonderen is het Markt-Cafe gelegen aan de Domplatz, een lunch kost daar 19.5€ voor twee personen met inbegrip van een fles Soave van 75 cl en twee espressi.
Wij keren terug om te onderzoeken wat voor een gedoogplaats er aan de Aasee te vinden is, we betalen in totaal bij het uitrijden van gisteravond 17h tot 16h30' vandaag wat bijna 24h is de ronde som van 17€ , ik begrijp deze rekensom niet, soit het valt best mee.
Om te slapen graag voor niets dus en de Mühlenhof blijkt een geschikte plaats te zijn, twee andere Duitse motorhomers op die parking blijken van dezelfde gedachte te zijn, we zijn met drieën deze nacht, verkeer zal er niet zijn het is een doodlopende straatje.

Zaterdag dag 3 24/1
Er ligt een wit sneeuwtapijtje op de grond als we wakker worden, mooi om te zien maar straks liever niet op de baan.
We rijden vandaag naar Köln om de Kölner Dom bekijken als we er de kans toe krijgen, de enkele keren dat we de poging waagden om Köln aan te doen was de camperplaats volzet.
Daar doe ik wat service aan de zuil niet echt ideaal geplaatst aan de buitenkant van de camperplaats van Köln, als we wat verder de camperplaats inrijden zij er amper een paar plaatsen vrij, dit is eventjes geluk hebben, we staan zelfs op een plaats met satellietontvangst iets wat daar problematisch blijkt te zijn als men tegen de Rhein geparkeerd staat.
Hier betalen we 10€/24h, stroom is te betalen naargelang het verbruik, waterinname buiten aan de zuil= 1€.
We verkiezen de metro om naar het centrum te geraken de wegen zijn nu een papperige brij door de sneeuwval van vanochtend, een enkele rit kost 1.9€ en dat volstaat voor ons, dagkaarten en vele andere combinaties zijn hier eventueel te raadplegen.
We steken de straat over en begeven ons naar het metrostation, vier haltes verder zijn we in de HBF Der Hauptbahnhof am Dom in de schaduw van Der Kölner Dom.
Meteen zijn we overweldigd door deze imposante bouwwerk, helemaal zwart door de luchtvervuiling is deze gotische kathedraal de grootste van Europa, alleszins de hoogste zal ik maar zeggen.
Het aantal bezoekers is ook navenant, het is aanschuiven naar binnen, ik wordt aangemaand om mijn klak af te zetten door enkele gardes, gewoon vergeten door onder de indruk te zijn...men kan de schatkamer bezoeken, een van de torens beklimmen maar jammer genoeg is het aanschuiven en dat doe ik niet zo graag, het is er druk, we doen de ronde binnen in deze nogal streng van uitzicht zijnde kerk, misschien veroorzaakt door de nogal weinige lichtinval in deze periode. Mijn eerste indruk.
Buiten begeven we ons richting Altstadt, de borden op de vele kruispunten of op strategisch gelegen plaatsen wijzen ons op de vele bezienswaardigheden, aan de oevers van de Rhein komen we aan de gezellige Fishmarkt, via de Alter Markt volgen we de stroom toeristen of weekendshoppers, in de Hohe straße lopen we verloren, te veel winkels.
AfbeeldingAfbeelding
Aan de oevers van de Rhein...
We vluchten een bar binnen naast een Italiaanse supermarkt om iets te drinken en wat te bekomen van deze voor ons iets te grote stad, we moeten even wennen, het is "te".
We bekijken de mensenstroom en de vele bedelaars die hier passeren, pijnlijk.
Een vluchtige bezoek in de Standa supermercato geeft zijn vruchten af, mijn favoriete grappamerk Nardini en Poli zijn er te koop, ik neem deze keer de Poli.
De terugweg naar de camperplaats doen we als zwartijders, het metrostel is in een mum van tijd tijdens het instappen vol, ik geraak niet tot het betaalautomaat...
Morgen gaan we het anders aanpakken, we gaan de stad gerichter bezoeken vandaag was het bezoek meer a l' improviste.

Zondag dag 4 25/12
Het is vandaag spekglad op de camperplaats, hier en daar zijn er al wat meer plaatsen vrij op de camperplaats, sommige worden meteen weer ingenomen, blijkbaar is dit een gewilde stek.
In de lente of nazomer moet dit een mooie plaats zijn om via de oevers van de Rhein tot in het centrum te fietsen, de afstand is amper 3km.
Het geurhuis zou ik vandaag graag willen bezoeken Fra, zegt mijn wederhelft.
Waarom niet, dit is eens wat anders, we gaan op zoek naar de befaamde 4711 gelegen aan de Glockengasse 4.
Uit het metrostation begeven we ons via de winkelstraat die vandaag geheel verlaten blijkt naar het geurhuis, deze blijkt gesloten te zijn, zondag hé.
Geen probleem een verstuiverke van deze overbekende merk vinden we in de vele toeristenwinkeltjes rondom de kathedraal, via het Romeins-Germaans museum waar we even in twijfel komen of we dit wel of niet zouden bezoeken slenteren we verder af naar de oevers van de Rhein.
Hier is al wat meer animo, enkele cruiseboten lossen toeristen, een massa stroomt richting Hohenzollernbrücke waarschijnlijk om de 100m hoge Köln Triangle te beklimmen en te genieten van het uitzicht over Keulen.
Niet echt ideaal vandaag om dit te doen, de zichtbaarheid is momenteel niet al te best, maar later ooit...wij gaan nog eens iets typisch Duits doen in de plaats.
In de schaduw van het Dom stapten we de Cölner Hofbräu Früh binnen en bestelden een pils bij een ober, ze hoorden het donderen tot in Keulen.
Wir haben kein pils zei de nogal geshockeerde ober, whir haben Kölsch.
Mijn euro viel even later, ik heb ze hier beledigd! Meteen bestelde ik vier glazen van dat brouwsel, ze worden namelijk in een 20cl glas geserveerd. Voor Liliane ein weißwein und zweimal tafelspitz mit meerrettichsoße und dampfkartoffeln.
Afbeelding Afbeelding
Cölner Hofbräu Früh
Daarmee beëindigden we onze zondag, we vertrokken rond 16 h uit Köln, overnachten deden we in Paffendorf lekker rustig en gratis.
Liliane & Franco Gasparella.

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 17 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]