ONZE ROUTE

-Donderdag in de late namiddag meteen na Otto zijn jaarlijkse onderzoek bij de dierenarts trokken wij richting Hasselt.
Winterland 2013 is aan haar zoveelste editie bezig, een beetje winterse sfeer opsnuiven niet ver van huis met de motorhome moet ook eens kunnen, we reden welgeteld bijna 13 kilometers.
Op de
parking van het stedelijk zwembad de Kapermolen heb je drie parkeerplaatsen gereserveerd voor motorhomes, we vinden nog een vrije plaats en staan op 600m van
Winterland Hasselt.

Het is er druk op de parking, een automobilist dat aanstalten maakte om te parkeren op een van de resterende motorhomeplaatsen kon ik nog overtuigen om elders een plaatsje te gaan zoeken, even later gaf ik het op...Ik ben geen parkeerwachter!
Onze alternatief indien deze bezet waren zou de
parking aan de Japanse tuin geweest zijn, iets meer dan een kilometer wandelen via het Kapermolenpark tot aan de Kolonel Dusartplein waar dit evenement plaats heeft.
Het is een kleine kerstmarkt maar heeft wel alles om het gezellig te maken, je wordt meteen overdonderd door de vele lichtjes wat je meteen in een kerstsfeer brengt, wat me wel opviel is het overvloed aan eettentjes tov de vorige jaren, de schaatsbaan is een klassieker, ik mis wel het reuzenrad in de plaats ervan staat een grote toestand met wagentjes en oh teleurstelling...Poepjee die normaliter altijd op de Grote Markt gestaan heeft staat nu bijna onopvallend tussen de friet en worstekramen...zonde!
Zonde omdat ik nu geen moeite hoef te doen om deze prachtige Poepjee te bewonderen waar ze op de Grote Markt in al haar pracht
beter tot haar recht kwam.
Het is mij nu teveel kermis, wat op zich misschien niet slecht is, de plaatsen moeten opbrengen...maar niet mijn goesting.
Toch een stad met "smaak"!
We sliepen vrij rustig ondanks de nabijgelegen hoge school en het 'chrysostomos'.
-Vrijdagochtend na een babbeltje met een arbeider van de reinigingsdienst rijden we even naar de Japanse tuin om de plaats te monsteren, de plaats lijkt ideaal om er een rustige nacht te doorbrengen maar dat kan soms keren ( volgens wat de brave man mij vertelde ) in een pikante ontmoetingsplaats...

Even later zijn we in Bilzen, niet ver hé.
Soms moet je niet ver gaan om een weekend weg te zijn.
Bilzen is voor mij nog van den tijd van den Jazz lang geleden, Small Faces, Rod Steward en konsoorten, kortom de seventies en brommers.
Waar die weide precies gelegen heeft ben ik niet naar op zoek gegaan, we
parkeerden aan de Tabaart mixparking gratis alles, inclusief stroom en dat zag je aan een geparkeerde motorhome die blijkbaar daar al een hele tijd stond, maar ja er zal wel een reden zijn daarvoor , want volgens de huisregels op de parking mocht je daar maar 24h gratis gebruik maken van de faciliteiten.
Mijn fantasie sloeg weeral op hol, misschien lagen ze al een hele tijd roerloos in de motorhome...ziek...of nog erger...alles was potdicht voor de hele 24h dat wij daar verbleven.

Op enkele minuten naast de Demer wandelen ben je in het centrum, ik neem enkele leuke foto's en slenteren wat door de stad, er is geen gebrek aan horeca en bezienswaardigheden, dit is best een leuke bestemming bij mooier en zachter weer.Trouwens
Alden Biesen ligt hier op amper 4 km fietsen of...lopen, even ver. Zover zijn we niet geraakt.

-Zaterdag na een ochtendwandeling rijden wij even naar de brandweerpost van Bilzen gelegen net naast de camperplaats .
De servicezuil op de mixparking werkte niet, er waren al centjes kwijt door een noorderbuur en het liefst had ik bij het vertrek een volle watertank, van de in dienst zijnde brandweerman mochten wij van een waterkraantje gebruik maken, leve de brandweer, als die geen water hebben!
We reden niet veel verder en parkeerden ons op de vernieuwde plaats zonder voorzieningen in het
mooiste dorp van Vlaanderen te Rekem.
We parkeerden hier ooit eens op het gras naast het kanaal, nu sta je netjes op een grindvlakte met betonnen blokken afgebakende plaatsen.

Bij mooi weer neem ik aan dat je geluk moet hebben om hier een plaatsje te bemachtigen, je bent op amper 8 km fietsen naast het kanaal in Maastricht, wij verkiezen om rustig door het dorp op verkenning te gaan, rond deze tijd periode staat de tijd hier precies stil, de straten liggen er vandaag zo goed als verlaten bij en kan ik mijn hartje ophalen met foto's te trekken van
Oud-Rekem.

Op een steenworp van de camperplaats net aan de ingang van het dorp viel ons een mooie pand op met de naam
In de Oude God, als je van een gezellige sfeer met een prachtige inrichting houd en uiteraard een goed biertje is dit de plaats to be!
We vergaapten ons aan de inrichting en het decor van deze plaats, gelukkig hadden wij de plaats voor ons alleen, ieder hoekje was het bekijken waard.
-Zondagochtend kwamen we probleemloos aan op de parking van
De Motten, het was al een tijdje geleden dat we nog eens hier waren, nu aantrekkelijk is deze plaats niet, zelfs niet uitnodigend voor een camperaar zou ik zeggen. Een pluspunt, je bent meteen in het centrum.

Maar bon, ideaal om de brocante en antiekmarkt even te gaan bezichtigen, we zien wel of er hier overnacht wordt of niet.
Brolcante...maar wie weet voor degenen die daar een zwak voor hebben is dit wel de ideale plaats, je kan hier gerust een ganse voormiddag je tijd verdoen, wij verdeelden dat door het Begijnhof te bewandelen en Ambiorix op zijn sokkel te bewonderen.

Hier was de Grote Markt ook al ingepalmd door een net aangelegde ijspiste, de houten chalets voor de kerstmarkt waren nog in aanbouw.
We keerden even terug om te eten, ondertussen waren we geheel omsingeld door personenwagens, het uitzicht ervan stond mij niet aan.
Geetbets niet ver in de buurt heeft een camperplaats, we reden ernaartoe, ik wil wat groen hebben en een cafétje om rustig aan een lekker biertje te nippen!
Behalve een hoofdstraat, een duivenlokaal, sportcafé en uiteraard een camperplaats is Geetbets het hol van Pluto...
We belandden in
Herk de Stad gelegen in het groen aan een vijver met een prachtige camperplaats en naast de Olmenhof Brasserie. De moeite om daar even je dorst te lessen.

Hier ook een motorhome dat blijkbaar van deze plaats een stalling heeft gemaakt...pfff desondanks een leuk weekend gehad rondom onze woonplaats.
We hebben ook pareltjes!