De routeDag 1-Onze motorhome is na de voorbije "grote reis" perikelen terug in orde, het voornaamste wat ons aanbelangde was het vervangen van het achterruit, ( gesneuveld wegens inbraak ) het terug in werking stellen van de boiler en nog wat te herstellen kleinigheidjes wat de lijst van mankementjes deed oplopen, dingetjes die niet zo belangrijk zijn maar toch mag het een en ander uiteindelijk goed functioneren.
Alles werd door door de Limburgse Adriadealer perfect in orde gebracht, wij vertrokken dus niet alleen voor een test maar ook vanwege het betere weer dat men bij onze noorderburen gaf.
Snel werd er een bestemming gekozen uit mijn notaboekje met voorbereide uitstapjes, daarin heb ik al een reeks ritten uitgewerkt dat als richtlijn kan dienen voor een uitstapje, deze keer werd het een midweekuitstap Meppel met een tussenstop heen en terug.
Grave werd dus gekozen door de ligging op weg naar en het karakter van deze plaats. Jammer van het mindere weer want deze vestingstadje aan de Maas is vermeldenswaardig, vanaf de gratis camperplaats zonder voorzieningen met zicht op de binnenhaven is het enkele minuten stappen tot in het centrum dat wij onder bescherming van onze paraplu bewandelden.
GraveZoals vele versterkte stadjes is deze ook vrij compact met centraal het stadhuis, de kerk(en), aan de omwalling de kanonnen, de
Hampoort, de loskade aan de Maas...er is meer te zien dan wat ik hier opnoem voor een vluchtige kennismaking is het voor ons voldoende, zeker voor een late namiddag in de regen.
We keren terug naar de met kuilen bezaaide parking, het zijn meren geworden, niet aangenaam nu.
's Avonds verslaat Duitsland Brazilië met nooit geziene cijfers tijdens het wereldbeker voetbal, belangrijker was wel het gevoel om met een perfecte motorhome terug op pad te zijn.
Dag 2We vertrekken uit Grave met een gedeeltelijke grijze lucht maar wel met een aangename temperatuur, de weg naar
Meppel verloopt zonder file's, ondanks dat het geen weekend is komen wij aan op een bijna volzette camperplaats, bijna is voldoende voor ons, we installeren ons op een ruime plaats.
Achteraf blijkt dat wij volgens de vriendelijke havenmeester twee plaatsen innemen...maar maakt niet uit zei hij met de glimlach, indien nodig kom ik effe. Met stroom en gratis WiFi betalen we hier een tientje zoals ze daar plegen te zeggen en nog twintig centjes er bovenop.
Te voet naar het centrum is het amper 800m lopen via de langgerekte pittoreske haven, water, bootjes, lage rijhuisjes, een molen, hefbruggetjes,grachtjes en pleintjes, alle ingrediënten zijn aanwezig om deze plaats een volgens mij oernederlands karakter te geven, wij vinden het leuk...
MeppelAls eerste kennismaking doen wij hetgeen er aan stadswandeling te doen is volgens de verkregen foldertjes van de havenmeester.
Er is drukte op het kerplein, we komen te weten dat morgen het
Eerste Donderdag Meppeldag van de zes plaatsvindt, de voorbereidingen voor het feest voor morgen in het teken van het paard en muziek zijn in volle gang.
We laten het ons welgevallen en bekijken de drukte, de winkelstraatjes zijn een must dat ik niet ongaarne onderga.
Dag 3Weeral een stralende zonnige dag, de berichten van het thuisfront zijn niet denderend, we blijven.
Via een weggetje aan de overkant van het water aan de haven fietsen we naar het centrum het is marktdag deze ochtend, hier doen we wat inkopen, op weg naar en in het centrum hangen overal oranje vlaggen en andere versieringen, grote tv schermen nodigen deze avond uit tot het volgen van de wedstrijd Nederland Argentinië, aan het kerkplein worden er ondertussen paarden geshowd, er is drukte...
Wij verkiezen deze namiddag om te gaan fietsen. Voor het eerst gaan we kennismaken of zullen we Giethoorn ontdekken, gelegen op een een 12tal kilometers van Meppel via fietspaden en autoluwe wegen, wij kijken er naar uit.
Via de Zomerdijk, Nieuwedijk en De Bramen komen wij aan de noordelijke zijde van Giethoorn, naast het kanaal fietsen we tot aan de camperplaats aan de jachthaven.
Fietstochtje naar GiethoornDeze ziet er prima uit maar de planken op het gras aan de ingang en enkele diepe sporen in het veld verraden hier nog steeds de problematiek bij regenweer, je geraak er zo goed als vast...eerlijk, geef mij maar Meppel.
Giethoorn is een kluwen van kanalen, botenverhuurders en terrasjes, mooi aangelegde tuintjes en pittoreske hoevetjes met rieten daken, kleine bruggetjes over kleine kanaaltjes, Bokrijk aan het water maar oh zo schattig...wie Bokrijk niet kent...Giethoorn zonder water!
We genieten ondanks de drukte van de dag en van de voorbijgangers/vaarders aan het water tijdens een terrasje.
De rust werd even verstoord door "hang"ouderen en hun elektrische fietsen, tot tweemaal toe ging er een fiets zonder fietser aan de haal, hoe dat kon gebeuren weten wij niet, tot grote hilariteit ( in alle discretie ) van omstaanders.
Volgens mij huurfietsen...en onhandige huurders.
De terugweg nemen wij via Wanneperveen om niet dezelfde weg te nemen, dit alles via autoluwe wegen en fietspaden door velden en natuur.
Alles bij elkaar een mooie fietstocht en een mooie kennismaking met Giethoorn vanuit Meppel.
GiethoornOm 22h is het stil in Meppel, om 24h is het nog stiller, iets later is het nog meer stiller!? We krijgen een rustige nacht ondanks het nabije centrum en de voorbereidingen tot feesten.
Nederland verliest met penalty's van Argentinië...
Dag 4We hebben nog een dag vrij vooraleer het weekend is en thuis moeten zijn om onze kleinkinderen op te vangen,onze bestemming voor vandaar richting huiswaarts is
Lathum, de camperplaats is gelegen aan de Lathumse plas aan het jachthaven 't Eiland bij een zandwinningsgebied, het dorp is piepklein maar heeft een groot recreatiegebied met een verbinding tot de IJsel, hier zie je veel plezierboten, zeilers en zonnekloppers en tal van andere mogelijkheden tot vermaak.
Wij kiezen voor het fietsen vanuit de jachthaven naar Giesbeek en terug naar Lathum, relaxen deden we aan het Grand Café Rutgers.
LathumHet midweekuitje was geslaagd, de motorhome is terug OK!