Lang weekend 9/10 en 11 november en nog wat vakantiedagen op overschot in combinatie met een net aangeschafte Hobby Van Exclusive 500L, wat moet je dan?
In eerste instantie dachten we km's te vreten en naar Cavalaire sur Mer te rijden, echter waren de weersvoorzieningen daar zo bar slecht dat dit plan maar meteen weer opgedoekt werd. Ook Normandië , Bretagne en de Moezel voorspelden niet echt veel goeds... maar oh maar, wat lonkte daar op de weerkaarten achter de hoek, inderdaad Friesland, land van wind,schapen,eindeloze weiden en regelmatig regen...maar ook vele leuke jachthaventjes, oude sympathieke stadjes en heeeel veeeel super uitgeruste fietspaden, wat wil een mens nog meer? Juist : een beetje redelijk weer ,wel dat hebben we!!!!
Zaterdagavond eerst nog een trouwfeest meegepikt, nou ja, meegepikt? 't was eigenlijk een verplicht nummertje,maar wel leuk...dus niet echt erg, bovendien kon ik hierdoor zaterdagnamiddag in alle rust de nieuwe camper inladen, da's ook leuk als je dat zonder stress kan doen!
Zondagochtend na een heel klein beetje uitslapen vertrekken we rond 9.30u naar (volgens de planning) de jachthaven van Gorinchem...campings en veel camperplaatsen of minicampings sluiten immers begin november, maar veel jachthavens blijven open en hebben dikwijls (zoals zal blijken) een erg leuke en sympathieke "camper" infrastructuur...
Eens Breda voorbij veranderen we echter onze plannen - dat is misschien wel het allergrootste voordeel van een zwerfwagen, je kan nml. à la minute besluiten te gaan zwerven

- en beslissen om door te rijden naar Elburg.
We hebben hier al eens eerder gestaan op de havenkade, erg leuk uitzicht, je staat echt langs het water, en het mooie stadje is op wandelafstand, als't een beetje zomert waan je je hier in Zuid-Frankrijk...overigens kan je van hieruit ook prachtig fietsen langs het Veluwemeer...De vriendelijke havenmeester haalt normaal de centjes op, maar bleek deze keer afwezig- dus werd het gratis overnachten...
De volgende stop op het programma was Meppel, maar ook die slaan we over en na een heerlijke eerste nacht in onze Hobby vertrekken we s'ochtends naar Lemmer, weerom bij de jachthaven. We rijden "vermijd snelwegen" en volgen een prachtige en erg rustige route tot Lemmer. Daar aangekomen rijden we naar de jachthaven en melden ons aan bij de weerom erg vriendelijke havenmeester (Je moet echt niet alle commentaar geloven die op campercontact staat, deze man was erg vriendelijk en behulpzaam!). Naast ons stond nog een franse zwerfwagen,en verder enkel bootjes,en nog eens bootjes... maar ook Lemmer bleek een heel mooi en leuk dorpje te zijn, zalig rondkuieren, leuke terrasjes,restaurants en winkeltjes...ik maak me sterk dat het hier in de zomer bijzonder druk kan zijn...Overal lopen kanaaltjes langs de straten en liggen er tientallen "tjalken" of hoe noemen die dingen? Weet ik veel,mooi zijn ze in elk geval. Trouwens je ziet hier ook heel veel woonboten in alle maten,geuren en kleuren, en natuurlijk prachtige zeil-en motorjachten...
Na weerom een erg rustige nacht - de bedden (twinbed indeling) in de Hobby zijn meer dan uitstekend! lekker ontbijtje en weer op weg, ditmaal wat dieper Friesland in naar Harlingen, leuke camperplaats bij de vissershaven en op wandelafstand van het immer sympathiek dorp, voor ons was het de 2de keer dat we hier kwamen, bekend terrein dus, maar ook hier weer een heel leuke beleving... en we hebben ons gelijk maar arm gekocht aan kerst cadootjes voor de kleinkinderen, "shoppen" 't is niet echt mijn ding,maar leuke spullekes zoeken voor dat klein grut is best plezant.
Buiten af en toe een flinke "TOOOOOOT" van de overzetboot naar Terschelling was het terug een erg rustige nacht, voor 7.50 eu excl electriciteit is dit een prima overnachtingsplaats.
Vandaag moesten we weer kiezen, of helemaal naar boven tot Lauwersoog of vlakbij Harlingen naar Franeker...niets van dit alles, het werd de jachthaven van Leeuwarden!!!... Km-tje of 75 rijden (god wat vind ik die Ford Transit heerlijk rijden, misschien stoot ik mensen tegen de borst,maar als ik mag kiezen tussen de Fiat en de Ford,dan wint bij mij de Ford

)... De jachthaven van Leeuwarden ligt vlakbij een industriezone en bij aankomst ben je wel geneigd om te denken;"dit wordt niks" , maar vergis je niet, het is een superplek! Er zijn een !-tal plaatsen voorzien,netjes bij het water, alle voorzieningen aanwezig (douche is in de winter,nu dus ,wel afgesloten), maar electriciteit inbegrepen 10 eurietjes vind ik z'n prijs meer dan waard!!! Bovendien is er gratis Wifi (anders kon ik dit verhaal niet typen

) ook hier weer een heel vriendelijke en behulpzame havenmeester. We zijn daarstraks met de fiets tot het stadscentrum gereden en ook dat is heel sympathiek en leuk...Friesland: 't is geeft echt wel een vakantiegevoel met een grote "V"
Morgen rijden we door naar Meppel en dan waarschijnlijk vrijdag naar Gorinchem... vertel ik allicht later nog wel of dit ook allemaal even hard mee zal vallen...
Oh ja, vergeet ik nog te vermelden dat we vanuit Lemmer maar Luttelgeest gereden zijn om de Orchideënhoeve te bezoeken, meer dan ee naanrader, ook met kinderen, je hebt er een prachtige vlindertuin, een onwaarschijnlijk mooi regenwoud waar papegaaien en aapjes los rondbewegen, een Lorituin, waar de Lori's uit je hand komen eten en zoveel meer...(oude tractoren en landbouwwerktuigen,plantenkwekerij,reptielen,enz. even googelen als je die richting uitgaat, wij hebben er meer dan 2 uur rond gedwaald en ons geen seconde verveelt
Wat de overnachingsplaatsen betreft,als je daar meer info, bevindingen en foto's van wilt zien,even naar campercontact.nl surfen en de plaatsnamen intikken, dan krijg je het zo allemaal voorgeschoteld.....