27/11/2014We stoppen in de vooravond in
Waldfeucht, hier betaal je naar verbruik stroom aan 05/kW, water inname apart te betalen en voor de overnachting 4€ in een envelopje in een briefkastje te steken.
Volgens mijn enige buur is het hier bij mooi weer alles volzet. Mooi om te fietsen.

Het ziet er ook landelijk uit, hier loopt de 2LR een tweelanden fietsroute tussen Aachen en Nijmegen de grenzen af en toe rakend, volgens het infobordje heeft dit dorp nog zijn middeleeuws karakter behouden maar dat zie ik nu niet, veel te vroeg donker en wij zijn op weg naar de mekka der kerstmarkten...Oberhausen.
De reis begon met wat geluk, mijn verswaterstop had ik in Houthalen centrum verloren na thuis getankt te hebben en de dop op het spiegelhuis vergeten had.
Welgeteld een kilometer is die meegereden eer hij viel.
Dat zegt iets over mijn rijstijl...rustig.
Gelukkig is die heel gebleven bij het vallen op straat. Teruggevonden en het slotje nog heel.
De nacht verliep ontzettend rustig in deze desolate plattelandsomgeving, een voordeel om 's winters eropuit te trekken.
28/11/2014Aan
de parking van de König-Pilsener-Arena tegenover het CentrO waar wij al verscheidene malen gestaan hebben worden wij door parkeerwachters vriendelijk verzocht om naar de officiële camperplaats te gaan overnachten.
Dit weekend zal er een evenement plaats hebben in de Arena, men verwacht een volle parking, dat hebben wij al eens meegemaakt, dit is echt een massale toeloop van fans met alle problemen van dien, motorhomes die niet meer weg kunnen en toestanden...
Am Kaisergarten een kleine 2km vandaan komen wij net voor de middag aan in een nog niet volle camperplaats, we kunnen nog kiezen voor een geschikt plaatsje.
Hier betalen wij 7€ met munten in een automaat, stroom naargelang het verbruik aan 0.5€ per kW, lozen en waterinname inbegrepen in de prijs, voor service als passant moet je betalen.

Het eerste wat we doen is Otto onze J.Russel blij maken met een wandeling rond het meertje van het park, voor hem voldoende om moe en tevreden de ganse namiddag te slapen in zijn mand terwijl we weg zijn.
Het is droog en het zonnetje is van de partij, de natuur kleurt mooi. Liliane is na haar enkelbreuk goed op weg om volledig te herstellen maar de weg is nog lang, oefenen, oefenen, oefenen maar de afstand naar het CentrO is wat ver als men rekening neemt dat de galerij ook al een 500m lang is met een boven-en een onderverdieping.
Dat zal fietsen worden besluiten we, ondertussen zijn we rond.
Via het adventurepark en naast het gasOmeter komen wij aan op de Platz der Gute Hoffnung, onze fietsen stallen wij net naast een kiosk waar enkele agenten de boel in de gaten houden, dat geeft een geruststellende gevoel, de "gedachte" om over een fietsbewaking te beschikken...
Op deze platz bevinden zich mijn twee favoriete tenten of blokhutten beter gezegd, de Flachaualm en de Moseralm.
Het eerste uit het Oostenrijkse skigebied waar men moet reserveren om nog na 17 binnen te mogen en de tweede zaak komt uit de Dolomietenstreek, zuid Tirol dus, alles wat daarrond te zien is kan je op de Promenade ook tegenkomen, honderden stalletjes naast elkaar.
Wij passen daarvoor en kiezen voor om naar binnen te gaan.

Er zijn bovennatuurlijk krachten in het CentrO-galerij, het aanblik van al de etalages geeft Liliane een boost, moeiteloos ging het van een plaats naar de andere, het onderverdiep net als het bovengedeelte werd pijnloos afgehaspeld, links en rechts werden de zijgalerijen ook niet vergeten, ik moet hier dringend gaan uitrusten...
Dat deden wij in de Flachaualm met een pot van 0.5l Stieglbier en een glas grüner Veldliner terwijl het geplafoneerde kledingbudget terug op de onderhandelingstafel besproken werd.
Terug binnen, naar buiten was het gepakt en gezakt, de tevredenheidsgraad was goed af te lezen, bij mij ook trouwens ook daar het nogal snel ging bij het passen en alles vlot verliep met aangename kortingen als verrassing die later in het weekend teniet gedaan werden door verdere aankopen...auw!

Op de camperplaats zijn er ondertussen al wat meer motorhomes toegekomen, een ruwe schatting 50% volzet.
Wij trekken ons terug, binnen is het nog aangenaam warm, de wintercover doet goed zijn dienst, het is nu echt wel koud geworden, jammer van de afstand naar de kerstmarkt een laatse gluhweintje voor het slapengaan zou welkom geweest zijn.
29/12/2014Ondanks dat er hier genoeg te zien en te beleven valt voor een weekendje besluiten wij iets verder noordelijk te gaan en
Dorsten te gaan bekijken.
Amper een halfuurtje rijden en op het verlanglijstje.
We parkeren hier tov de Eissporthalle waar men in een ronde aan een infokiosk met alle voorzieningen kan staan. Over de weg is er nog een ander gedeelte camperplaats tegen het bos aan. Te veel schaduw, vochtig en blaren...
Hier betalen wij 5€ aan een betaalautomaat en 0.5€ per verbruikte kW, waterinname aan een sanizuil ook apart te betalen.
Het valt op dat men meer overschakelt naar het systeem van betalen voor wat men nodig heeft, dit drukt de prijzen en belet het overdreven misbruik van warmwaterketels en vuurtjesgebruik met eindeloze stroompannes als gevolg.
We hebben even de tijd om net als gisteren een wandeling met onze Otto richting centrum te maken, vandaag zondag is het trödel-en zondagmarkt, altijd leuk om er even door te lopen.

De lijst der bezienswaardigheden kan niet ontbreken:
Schloss Lembeck, het oude stadhuis en kerk die ik jammer genoeg niet kon fotograferen wegens de jaarlijkse ijspiste, het Joods museum, archeologische industriële sites enz.
Fietsen kan men hier ook blijkbaar doen, het wandelen mag ik ook niet vergeten te vermelden en wie moe en voldaan achter een rustige avond zit te zoeken na deze activiteiten kan dat vergeten want om stipt 18h wil de jeugd binnen in de Eissporthalle genieten van een oorverdovende discoavond, te horen tot aan de overkant van de rivier de Lippe, gelukkig duurt deze wansmakelijke geluid tot 22h.
Gelukkig is mijn uitspraak over de muziekkeuze een eigen interpretatie, de leeftijd hé, het geluid daarentegen kan storend zijn op termijn.
30/11/2014Zondag in Duitsland in Dorsten tijdens de winter,
niet veel meer te beleven dan naar de gesloten winkels te koekeloeren, een eind fietsen gaat niet en veel wandelen ook al niet wegens de gekende problemen.
We passen ons aan en kijken welke leuke steden of plaatsen onderweg naar huis te vinden zijn.
Roermond of al places staat Liliane aan, een gelukzalige glimlach komt te voorschijn, of was het eerder een ...voorbedachte rade glimlach?
De Helenawerf bleek gesloten te zijn en toch was de poort open, deze camperplaats is toegankelijk door je eerst aan de winkel van de Helenawerf aan te melden , nu reden wij binnen na een telefoontje gepleegd te hebben naar de nummer vermeld aan de poort.
Betalen? Zien we morgen wel klonk het aan de andere kant van de lijn.
Dat is hier 10.5€ al inn, douches, stroom onbeperkt, lozen...voor een goede satellietontvangst is het hier effe zoeken, en als je het eens weet is dat een makkie.

Zeg Fra, als ik hier een andere blouse koop om te combineren met...Liliane had haar zin na een zondagnamiddag shoppen in Roermond, in het centrum is het shoppen van 13h tot +-17/18h.
Een Ommegang op de Markt bij Ome Jeu...ik had ook mijn zin.

Dit verzacht!
Liliane, Otto & Franco Gasparella