Na onze reis in Duitsland begin augustus van deze zomer waarbij we prachtig weer hebben gehad keken wij angstig uit naar de weervoorspellingen voor de komende veertien dagen op
http://www.weeronline.nl/ of eender welke andere www site.
De kinderen en kleinkinderen gingen op jaarlijks verlof in een warm zuiders land, wij hadden geen verplichtingen, alles in een straal van een kleine 500km zou voor ons voldoen om te ontsnappen aan koude, vocht en guur weer.
Richting Loire gaven de beste weercijfers!
Wij gaan Picon drinken te, of het beste weer zit... gaf ik aan, ergens.
DE ROUTE TOLVRIJ af en toe afgeweken.
Dag 1, 13/8 AywailleWe hebben niet veel zin om ver te rijden zodat we na een klein uurtje rijden vanuit Houthalen op de officiële parking voor motorhomes naast het zwembad van
Aywaille parkeren, gelegen in een mooi park naast de rivier de Amblève, een plaats door ons nog niet aangedaan. We vinden net twee plaatsen vrij, eentje volstaat we kiezen de beste van de twee volgens lichtinval, bomen, lawaai en andere parameters die ons het gevoel geven van de juiste keuze te hebben gedaan, de laatste plaats wordt hermetisch door een roodwit lint afgebakend en bezet gehouden door een motorhomer van mijn kl.... die waarschijnlijk op zijn vriendje aan het wachten was.
Indien ik moed, jeugd en posture had zou ik meteen ambras gemaakt hebben, nu ben ik eerder laf, oud, klein en gesteld op rust...wat heeft die vent geluk! Zomaar een plaats bezet houden op een openbare parking, het lef!
Ondanks zijn afbakening zijn de nevenparkings naast het zwembad gedoogplaatsen met voldoende ruimte, waar ik dus zou belanden bij dominante gedrag van anderen. Bij de rest van de rustige en brave jongens.
Wij betalen hier een forfaitair bedrag van 8€ voor 48h, stroom is apart te betalen.
Onze eerste indruk van de stad is positief, naast horecazaken van verschillende vreemde nationaliteiten, terrasjes en winkels, is er ook voldoende in de buurt te zien, een weekendje is nodig om alles van nabij te ontdekken en dat zou voor ons wellicht iets zijn om eerder tijdens de herfst te bezoeken, wanneer de tafelenstoelenbuitenzettende motorhomers hun witte doos in de serre laten overwinteren en laten verkommeren als een oud plantje.
Als gewoonte noteren wij deze met stip voor later, nu is dit om te overnachten onderweg naar, ondanks het betaalde bedrag voor 48h.
Info Aywaille
Dag 2, 14/8 MouzonGoed geslapen in Aywaille, het is een rustige en mooie locatie voor hetgeen dit kan tellen als een een-nacht-ervaring, de zin om hier te blijven is groot maar le soleil zuidelijker aanwezig lonkt.
De radio staat op de zender
Nostalgie, toepasselijk? Je suis venu te dire que je m'en vais... galmt door de boxen...
Aangekomen aan de jachthaven van
Mouzon kregen wij een bericht, vrienden van ons zouden willen delen in de Picon...rap naar de winkel voor een fles!
Hier staan we voor 8€/dag alles inbegrepen, de login voor de Wifi staat achter je betaalbonnetje genoteerd.
Het is donderdag en marktdag vandaag volgens de vele info te vinden aan het loket van de havenmeester, we reppen ons naartoe voor un poulet rôti aan een kraampje en une baguette bij de plaatselijke boulanger, du vin hebben wij momenteel nog zelf bij, het plaatje klopt avec le soleil qui brille au port.
Ondertussen bekijk ik vluchtig naar al het moois dat op een steenworp ligt.
Niet veel later, er resten alleen nog maar de botten van dat poulet over komen RVRV zoals beloofd aan voor de Picon maar eerst doen we gezamenlijk een wandeling naar de imposante Notre-Damekerk en de abdij met haar tuinen, het dorp is niet groot en bestaat uit een PMU café, een bakker, een restaurant en een superette in een en dezelfde straat zodat we niet veel later naast de Canal de la Meuse wandelen waarbij je aan de overkant van de camperplaats een mooi uitzicht hebt op de stad. We gaan verder tot aan de Porte de Bourgogne meehelpen bij het geocachen, een leuke hobby waar we sporadisch aan meedoen in gezelschap van geoefende geocachers, zeg maar eens om de een of twee jaar als de gelegenheid zich voordoet.
In Mouzon is er ook in lang vervlogen tijden een belangrijke vilt industrie aanwezig geweest, meer kan ik er niet over schrijven, het viltmuseum was gesloten, wel leerde ik hier van de vriendelijke dame van het infokantoor dat bonjour als begroeting niet gebruikt wordt bij het verlaten van een zaak maar wel bij het binnenkomen, au revoir bij het verlaten als groet...maar als we ons niet meer au revoiren?
Tegen de avond maken we op de intussen volle en gezellige camperplaats kennis met de rest van de buren, Italianen uit Varese die naar de Paesi Bassi willen...Nederland. La signora had graag molentjes gezien, il signore had liever de Spaanse costa's aangedaan maar moest de baas volgen.
Wij vluchten voor de regen en zoeken de zon op in het zuiden zei ik nog tegen de dan verbouwereerde signore en trekken ons terug om die avond Picon bière te drinken.
Dag 3 15/8 TroyesVannacht heeft het geregend, alles is opgefrist, zelfs de temperaturen binnen in de motorhome zijn aan de frisse kant, de verwarming sloeg even aan...onderweg krijgen we een zelfs een fikse bui, hier en daar negeer ik een weg dat onze gps ons aanduidt, ik riskeer dit niet met zo een weer, ik baseer mij verder op de gele en rode wegen aangegeven op de kaart, wat was dat voor een smal baantje!
We tanken goedkoop aan een supermarkt in Châlons-en-Champagne en maken een tussenstop in de buurt om wat te eten op de camperplaats of parking gevonden op de site van campingcar-info, de plaats is te ver gelegen van het centrum om een uitstapje te doen zodat we er geen gebruik van maken. Au revoir Châlons.
In de vroege namiddag komen we aan in
Troyes gelegen aan de Seine, de hemel is wat opgeklaard al zijn er nog dreigende wolken. Het beloofd voor de volgende dagen en dat bevestigd mijn zoeken naar de zonnigste streek binnen een bepaalde perimeter.
Hier staan we naast de gendarmerie op een grote mixparking, niet erg aantrekkelijk en zonder voorzieningen maar gratis, we staan er niet alleen.
Te voet richting centrum, zeg maar tot aan de Place Maréchal Foch is het amper een kilometer stappen, de parking blijkt dus heel comfortabel voor een stadsbezoek, onderweg is er al heel wat fraais te zien, musea's, kleine kerkjes en binnenkoeren van voormalige hotels, smalle steegjes met typische vakwerkhuizen, net niet zoals degene die we veelvuldig zien in Duitsland, deze zien er wat minder verzorgd uit maar stralen een zekere charme uit en zijn niet minder mooi. Vele pleintjes met restaurants en winkeltjes maken deze stad heel levendig, er loopt ook veel volk op straat, mijn regenjas en paraplu zijn een last om foto's te maken, het is er zelfs warm als de zon door de wolken prikt.
We lopen verder richting kathedraal van Saint-Pierre et Saint-Paul, links ervan zien we de basiliek van Saint-Urbain, uiteraard staan we sprakeloos bij het interieur van deze kerken, merkwaardig alle beeldjes aan de hoofdingang zijn vernield...beeldenstorm? Even later passeren we naast de quai de Dampierre, we zien hier naast het water prachtig aangelegde versierde pleintjes, ik doe de stad oneer aan als ik pleintjes schrijf, het zijn eerder pleinen en grote boulevards op sommige plaatsen.
Een kleine regenbui dwingt ons tot het schuilen onder de paraplu's van een café, we profiteren ervan om onze dorst te lessen.
We blijven hier in Troyes voor een overnachting, jammer de stad verdiend wel tot het verblijf van minstens een weekend indien men alle bezienswaardigheden van nabij wil bezoeken. Een stad met stip genoteerd voor de toekomst, deze was een aangename vluchtige kennismaking.
Mijn tevredenheidsfactor stijgt naarmate we zuidelijker rijden. Morgen staat er nog een stad op het programma!
Dag 4, 16/8 AuxerreOok een geliefde stad bij toeristen te zien door de aanwezigheid van de vele nummerplaten met verschillende nationaliteiten is
Auxerre, we staan hier ook op een mixparking naast anderen aan de oevers van de Yonne.
We kozen de stad uit wegens onderweg zijnde op onze route, de af te leggen afstand van punt A naar punt B, de groene omkadering van de plaatsnaam op de Michelinkaart enz, het is echter geen garantie tot het welslagen van een keuze maar het helpt enigszins om beslissingen te nemen. Natuurlijk is er ook wat opzoekingswerk verricht eer de trip aan te vatten.
Net zoals in Troyes is deze plaats zonder voorzieningen en gratis, twee bruggen verbinden de oevers van de stad net tegenover de parking, neem de voetgangersbrug aan de rechterzijde, je komt zo goed als tegenover l'office du tourisme uit.
Eens op de voetgangersbrug " la passerelle" weet je niet waaraan te beginnen om de stad te bezichtigen het uitzicht vanaf de brug is al indrukwekkend, naast elkaar in het zicht vlnr:
- Eglise Saint Pierre, Cathédrale Saint Etienne, Lycée Saint Germain... l'office de tourisme helpt je wel met een handige stadsplannetje en een te volgen weg gemarkeerd op de stoepen en straten, op iedere bezienswaardigheid lees je op dat plannetje wat er aan belangrijkheid te zien is, gemakkelijk je bent je eigen gids en volgt de route op eigen tempo!
Het centrum situeert zich zowat rond het Hotel de Ville en Tour de l'horloge, ik hoop en denk dat we voldoende gezien hebben samen met onze vrienden, alle details of bezienswaardigheden bekijken is onmogelijk op een dag, gezellig samen aan een terrasje zitten hoort ook bij een uitstap. Vooral als er Jupiler in het aanbod staat.
De terugweg werd via de boulevard de la Chainette aangevat, hier net buiten de stadsmuren heb je zicht op het bekende wijnhuis Clos de la Chainette, aan de oevers van de Yonne richting passerelle en Pont Paul Bert is gans de kade herstructureert, tijdens de zomermaanden of bij mooi weer is dit een ontmoeting en evenementen plaats. Zeer leuk om hier te flaneren.
Tot 24h hebben wij kunnen meegenieten van het liedjesrepertoire van een plaatselijk band dat daar het beste van het franse chanson probeerde weer te geven af en toe doorspekt met een engelstalig rocknummer, dat ging wat minder ...maar toch bien fait, vooral omdat de boxen om 24h zwegen.
Dag 5, 16/8 Rogny-les-Sept-Écluses Na twee dagen van kathedralen, basilieken, gotiek, renaissance en vakwerkmaisons is de plaats op de camping van
Rogny-les-Sept-Écluses een welgekomen afwisseling.
De voorbije dagen heeft het hier geregend volgens een noorderbuur, wij moeten voorzichtig zijn bij het kiezen van een plaats op de bijna lege camping, het valt wel mee, ik duw even met mijn voet op de graszoden, alsof dat een garantie zou zijn...
We overnachten hier al inn voor de exuberante som van 9.40€ WIFI inbegrepen en de one man show opgevoerd door de gemeentebeambte tijdens het uitvoeren van administratief werk bij het ontvangen van de gelden, die krijg je gratis erbij, trek daar een halfuurtje voor uit.
Het is hier zomers weer, wij kunnen ons hebben en houden uitstallen op de camping en de zaak even uitmesten.
We bezoeken hier het sluizencomplex van Rogny dat nu gewoon een historisch monument geworden is, de trapsluizen zijn niet echt een succes geweest door het feit dat het eigenlijk iets te klein was gebouwd en waterverslindend, er kon amper een boot per sluis passeren en het duurde bijna een dag om een reeks wachtende boten door te laten gaan.
Gebouwd in 1605, vervangen door de moderne sluizen in 1880/87.
Rogny zelf is een klein dorpje, het belangrijkste evenement naast deze trapsluizen is het vuurwerkfestival dat in juni plaatsvind, bootjes verhuren lijkt een bron van inkomsten te zijn, samen met een enkele restaurant en een bar-tabac waar we trouwens van het mooi weer en van een Stella genieten.
Het is er rustig staan naast het Canal de Briare en de rivier de Loing, velen komen hier bij mooi weer gewoon picknicken op eender welk plekje in het groen, iets wat bij ons in Vlaanderen blijkbaar niet zo veel meer gedaan wordt of in de vergetelheid is geraakt.
's Avonds repas en repos!
Dag 6-7, 18-19/8 BriareHet is maandag, het geschikte moment om aan de jachthaven in
Briare onze plaats te gaan opeisen, het weekend is voorbij hopeljk ook de drukte.
We hebben geluk, er zijn net twee plaatsen vrij! Hier staan we gratis en zonder voorzieningen, hoeft ook niet voor een dag of twee. Niet dat dit zo belangrijk is maar naar de bootjes kijken is leuker dan op de iets verder gelegen camperplaats te staan en naar een blok van witte motorhomes te moeten kijken.
Dat de plaats hier zeer geliefd is merken wij aan de tijdspanne tussen het vertrek van een motorhome en het aankomst van een volgende...zeer kort, ik zal een kaars branden ergens.
Meteen gaan we ook naar het bouwwerk kijken, de reden van onze aanwezigheid hier, de pont-canal de Briare over de Loire met een lengte van 662m, de langste in zijn soort.
Hier varen bootjes in een ijzeren kanaal rustend op pilaren dwars over de Loire, fantastisch!
Ik probeer dat hier te beschrijven alsof ik het van de eerste keer gezien zou hebben...wij zijn hier eigenlijk voor het mooie weer en het vluchten van ons nat landje, wij zijn hier al eens geweest met de Vespa.
Een wandeling door het stadje en snel une banette of baguette of eender welk ander soort bâtonpain voor bij de maaltijd en dan is er voor namiddag een fietstochtje in het verschiet... oh, merde il pleut de l'eau içi!
Net als we amper enkele trappen op ons pedalen deden komt er nat water uit de hemel, even schuilen onder de tent van de bateau touristique aan de jachthaven en we zijn weg, een wolkbreuk van quelques minutes, pas de panique messieurdames!
Het fietstochtje brengt ons tot in Giens via een niet nader te beschrijven fietspad naast de Loire, het was eigenlijk een karrenspoor dat we per ongeluk kozen, het echte fietspad dat de benaming draagt "La Loire à Vélo" bevond zich aan de overkant van de oever maar dat deert ons niet, enkele hilarische momenten later, valpartijen, mechanische pech en geocachkes was het resultaat van deze fietstocht.
Warempel een mooie dag!
De volgende dag was een dag van à l'aise, een wandeling door de stad 's ochtends met een verse croissant, kerkje binnen om de kaarsjes, een bezoek aan l 'Hotel de Ville, bootjes gadeslaan die via de canal de Loire oversteken, boodschappen doen in de supermarkt waar men onder andere Duvel verkoopt...we komen niets tekort. Il y a tout ce qu'il faut.
Dag 8-9, 20-21/8 Sully-sur-Loire De rit vandaag duurt amper een half uurtje, ze brengt ons tot in
Sully-sur-Loire, hier staan we ook gratis met mogelijkheid tot lozen en water nemen op net geen kilometer van le chateau de Sully-sur-Loire, te bereiken via een weg door een park met hoge bomen wat voor een welkome verfrissing zorgt.
Helemaal omringd door douves, eenden en beverratten door mijn vrouw verkeerdelijk aanzien als ratten, we leren hier steeds bij, de douves dat zijn grachten en een beverrat is geen rat want familie van de Myocastoridae terwijl de rat bij de Muridae behoort maar daar trek ons madame zich dus niets van aan want alles wat een staart heeft is een rat bij haar, staat hij te pronken en is te bezichtigen voor een zevental euros.
Wij hebben de kastelen van de Loire al eens gedaan en bezocht ik laat het bezoek binnen aan mij voorbijgaan, bekijk de prullaria dat er aan de ingang te koop staat...sorry Arianna en Sebastian, een cadeautje hier kopen is aan de prijs van het goud!
In het centrum van Sully kan ik even met mijn tablet in de buurt van het infokantoor online, even kijk ik want wordt meteen ter orde geroepen door madame la patronne.
Ze heeft gelijk, we kopen zwaardvis, gamba's, scampi's en sardienen in de plaatselijke poissonnerie en even laten staat dat allemaal te grillen op de bbq naast onze motorhome terwijl er du vin en du pain op de tafel staat, veel meer kan je niet doen op een dag.
Donderdag is het weer een prachtige dag, de mechanische pech aan de fiets van onze buren wordt eigenhandig vakkundig hersteld terwijl wij een wandeling maken naast de douves.
Even later zijn de boodschappen ook gedaan, onze voorraad is terug aangevuld, vandaag staat er inktvis en st-jacobsnoten op het menu.
Namiddag nemen we gedeeltelijk het fietspad van
La Loire à Vélo , een mooi bewegwijzerde fietsroute dat soms verrassend kan zijn, deze is niet steeds verhard zoals wij die kennen, af en toe zie je de Loire in de verte of zie je haar helemaal niet en passeer je door leuke dorpjes...wij moesten bijvoorbeeld even schuilen door een "horde" aankomende losgeslagen schapen perfect onder bedwang gehouden door border collies, ik geef toe, hier waren we een beetje afgeweken van het fietspad en per ongeluk in de bossen terechtgekomen...en de horde is een kudde die ons dwong om in de netels te stappen.
In Saint-Benoît-sur-Loire op een terrasje genieten we van het uitzicht op de abdij en de daarrond aanwezige monniken in klederdracht met bijhorende sandalen, we laten de kans niet liggen om het prachtige interieur van de abdij van Fleury te bekijken.
In het dorpje helpen we vruchteloos met een zoeken van enkele caches, de dag is om, bonne nuit!
Dag 10, 22/8 Provins We kunnen moeilijk eindeloos de zon achterna volgen ooit komt er een einde aan het mooi weer, we moeten terug wegens allerlei redenen, een van de redenen is dat we paraat moeten zijn om de kleinkinderen terug op te vangen tegen een bepaalde periode.
Alleen dat slecht weer dat we van Frank gepresenteerd krijgen boezemt ons angst in...
Enfin, na wat info en deskundige raad van onze medereizigers en vrienden werd
Provins uitverkoren als een van de stopplaatsen onderweg naar huis.
We rijden er naartoe zonder gps, we volgen de routes aangeduid in het rood en geel op de kaart, zonder péage zal de TT gemakkelijk een kleine weg nemen, soms wel echt klein...
Deze camperplaats is voorlopig gratis, de betaalautomaat is "hors service", water innemen en lozen gaat nog, we staan hier op een steenworp van een van de toegangspoorten van de prachtige middeleeuwse ommuurde stad, ik vermoed een beetje dat er sinds de middeleeuwen hier niets is veranderd wegens economische redenen en het aantrekken van belangstellenden, het bewijs...wij.
Straten, stoepen, pleinen, alles is bezaaid met kasseien, ze zijn er ofwel al heel lang ofwel heel ongelijk gelegd, vakwerkhuizen...
Met een trein touristique kan je de stad bezoeken, middeleeuwse vertoningen worden hier opgevoerd en nog veel meer, te raadplegen op de
officiele website.
We bezoeken eerst de remparts, de Porte Saint-Jean, richting centrum passeren we la Tour César, staan even uit te rusten in een tuin tegenover de collégiale Saint-Quiriace om dan naar de benedenstad te gaan wandelen, een speciaal stadje.
Dag 11, 23/8 Epernay In
Epernay staan we weeral gratis naast een petanquebaan en grote parking aan de Rue Domaine Pérignon, genaamd naar het gelijknamige champagnemerk.
Het is markt in en om de marché couvert op wandelafstand van de camperplaats, leuk om er even te kijken en wat producten te kopen, het aanbod is er zeer gevarieerd en uitnodigend.
Een baguette, wat fromage, een saucisson, wat vijgen en druiven zullen wel voldoende zijn voor ons middagmaal, ondertussen zijn de locals het petanqueterrein aan het prepareren, in het zonnetje sla ik hun spel gade.
Ik hoor dingen als bouchon, pointeur, tireur tijdens het spel en andere dingen als er een mademoiselle passeert...
De camperplaats is ondertussen al gevuld met motorhomes van verschillende nationaliteiten, ik vermoed voor de champagne.
Wij gaan zonder plan richting hoofdstraat en laten ons leiden door de borden die in de stad de points d'intérêt aanduiden, hier en daar kan ik online met mijn tablet maar dat is nu van minder belang, we drinken een Stella op een terrasje op de Place de la Republique, Franser kan het met een champagne maar ik lust geen bubbels...
Dag 12, 24/8 Giffaumont-ChampaubertIn
Giffaumont-Champaubert geven ze weercijfer 9 voor deze zondag, het is ook code orange op de Franse wegen, veel vakantiegangers keren terug naar huis, hier in het noorden valt het nogal mee.
We wijken een beetje af van de route richting huis maar we hoeven er ook niet te zijn, nog even genieten van het zomers weer...nog even want thuis lijkt het weer niet al te best.
We staan nu aan de Lac du Der-Chantecoq op de camperplaats van Giffaumont-Champaubert, een hele boterham... hier betaal je via een automaat met een bankkaart bij het uitrijden van de plaats, er is mogelijkheid tot water nemen en lozen, je betaald alleen voor de overnachting vanaf 20h tot 8h, door de dag is dit gratis.
6 hele euros gaan van je rekening af, aan het infokantoor krijg je de WIFIcode gratis om op de camperplaats te gebruiken.
Er heerst een ontspannen sfeer hier aan het meer, veel dagjesmensen komen hier van het mooie weer en de locatie genieten, allerhande watersporten worden er hier beoefend, mij lijkt dat een beetje naar Nederlandse binnenmeren met hun haventjes en nette fietspaden, het voelt bijna griezelig onfrans aan.
Naast het infokantoor nemen we plaats op een van de vele terrasjes en genieten van l' aperitif en les moules frites achteraf, lekker maar ik verkies les moules preparé en Flandre.
Namiddag was het genieten, een leuke fietstocht aan de oevers van het meer met een wedstrijd geocachen tussen de mannen en de vrouwen uiteraard nipt gewonnen door ...hm hm de mannen, was de laatste mooie stuiptrekking van deze plezierige vlucht naar de zon.
Dag 13, 25/8Terug thuis dik tegen de goesting, bedankt RVRV voor het fijne gezelschap!

Otto, Liliane, Franco Gasparella