Stadbroekermolen en mooi weer.Sittard zo dichtbij, gelegen in het smalste strookje Nederlands-Limburg, geperst tussen België en Duitsland, ik vraag mij af waarom ik er nog niet geweest ben achteraf gezien!
Er is verandering in gekomen na dit weekend.
Vrijdag dag 1Om op de
camperplaats De Nieuwe Hateboer te komen kan men dat op twee manieren doen door zich op voorhand te registreren via een sms of online via het webformulier. Ter plaatse zou het ook kunnen waarschijnlijk maar ik nam het zekere voor het onzekere en deed het via het webformulier.
Hier staan we op een gedeelte gereserveerde plaatsen voor motorhomes op een groot parking naast het zwembad, gratis met mogelijkheid tot lozen en waterinname. Verblijven kan hier 48h achtereenvolgend.
De camperplaats ligt op 1.8km van het centrum op de buitenring van Sittard en grenzend aan een natuurgebied met de naam
Schwienswei, verkeer heb je hier alleen van degene die het zwembad gebruiken, de eerste twee motorhomeplaatsen naast de poort hebben satellietontvangst, dit ter info en ter zijde. We zijn hier de enigen met de motorhome, dit laat ons wel even twijfelen, de reden...men zou denken dat er iets loos is... mis dan.
Eenzaam aan de Schwienswei.Het is nog niet te laat om even de stad te verkennen maar eer we de fietsen nemen wandelen we iets verder, ik schat nog geen 300m voorbij de poort ligt de Stadbroekermolen met aangrenzend domein, een volledige gerestaureerde en nog werkende molen uit de 16e eeuw, nu omgetoverd tot een locatie voor feesten, vergaderingen en evenementen. Bezoeken kan op zondagen.
We nemen onze fietsen daar het weer eindelijk zich daartoe leent, het gans weekend zal zalig fietsweer zijn hebben de weermannen/vrouwen ons beloofd, recht op recht vanaf de rotonde links van de uitgang van de camperplaats of via de woonwijk tegenover is het maar een kleine tien minuutjes fietsen tot aan de bewaakte gratis fietsstalling in de buurt van de marktplein van Sittard.
Een leuke verassing de fietsenstalling staat hier net naast de omwalling en het Toon Hermans Huis, wie interesse heeft in een begeleide themawandeling met Toon H. de legendarische theaterartiest als onderwerp kan dat via het infokantoor, dat is volgens mij de bekendste personage geboren en getogen in Sittard. Wij houden de wandeling rond de omwalling in beraad, morgen misschien, vandaag als gewoonlijk meteen de stad in.
Wijselijk laten we de niet te overziene gezellige terrasjes en bruine cafés op de historische Markt voor wat ze zijn en gaan als echte toeristen op culturele tocht, rechts zien we St. Michielskerk prachtig in barokke stijl gebouwd, het interieur even imposant.
Iets verder zien we de Basiliek met zijn naar onze eerste indruk druk versierde interieur, helemaal in baksteen opgetrokken, er tegenover het Mariapark, een klooster.
vlnr. speklagen, baksteengotiek en barok.We wandelen naast het voormalige Begijnhofwal en komen tot aan de Grote Kerk, deze is open maar verder dan het portaal komen we niet, op dat moment was de kerk afgesloten, we lezen op een bord buiten dat deze uit speklagen opgetrokken robuuste toren de hoogste kerktoren van Zuid-Limburg is.
We passeren de bruinste kroeg van Sittard, Kafee de Kup, een glimp binnen en je bent verkocht, donker dat het is daar...maar nu is het te mooi weer om binnen te zitten, na het verplichte bezoek aan het VVVkantoor voor "het stadsplannetje " nestelen we ons op de verwarmde terras van de Tapas Cantina aan de Markt, Duveltje, wijn, vrije wifi...we laten het ons welgevallen, het zicht op de markt met zijn gevarieerde gevels is mooi!
Marktzichten.Zaterdag dag 2De combinatie wandeling van de stadsomwalling met aansluitend een bezoek aan de groentemarkt lijkt ons perfect voor deze zaterdagochtend.
Gesterkt door een
Nonnenvot begint onze wandeling rechts achter de fietsstalling op de Dominicanenwal.
Deze wandeling is een kleine 1.5km lang, we maken kennis met het Dominicanenwal en zicht op de mooi en strak aangelegde parken ernaast, het Begijnhof, een verdwenen Joods kerkhof, als laatst Fort Sanderbout met zicht op verborgen tuintjes en nog meer.
Om en rond de stadswallen.We slenteren door de verschillende marktkraampjes en sponseren enkele ervan. Het weekend zou anders te goedkoop uitvallen, in de V&D zijn er koopjes mijn wederhelft vind er iets...een tip is voor de lezer(e)s(sen), Sittard is shopping!
Namiddag fietsen we van stadspark stadspark, dit is een groene strook tussen Sittard en Geleen, dit lijkt ons een goede keuze om wat in de natuur te toeven met dit weer.
Door het park in verschillende stijlen aangelegd ligt er een groot vijver, de eerste voorjaarsknolletjes zijn in de bloei, de Molenbeek loopt dwars door het park tot aan de Ophovener Molen, dit levert enkele mooie plaatjes op.
In Munstergeleen komen wij even tot bezinning bij de Pater Karelhoeve, iets verder in Geleen is het even zoeken tot we terug op de goede weg zijn, het levert dan ook een verrassende wending tijdens ons parcours, we komen terecht in een mijnwerkerswijk van Geleen, dit geeft mij zo goed als bijna een thuisgevoel. De streek heeft hier ook een mijnwerkersverleden, de laatste steenkoolmijn sloot hier in 1974 de deuren of de schacht, enkele jaren eerder begon mijn carrière in de steenkoolmijn van Zolder. Dit on the site...
Als gewoontedieren belanden we op dezelfde terrasje als gisteren, een toevalstreffer want met dit weer zijn alle beschikbare plaatsen op de Markt bezet. Het is er druk.
Door het park.Zondag dag 3We staan nog altijd helemaal alleen op de camperplaats, dat is moeilijk te begrijpen, maar ja voor ons is dit ook een nieuwe ontdekking. De huisregels van deze camperplaats indachtig waar men ons attendeert dat men maar 48h achtereenvolgend op de plaats mag verblijven, verkassen we, niet zonder eerst het natuurgebied Schwienswei te hebben bezocht. Bos, bomen, groen, weides, schaapjes enz.
Born staat op het programma vandaag, dit is een plaatsje dat deel uitmaakt van Sittard-Geleen, uit het boekje van het VVVkantoor:
Kasteelruine, kasteelpark, prachtig dierenpark...ergens moeten we kiezen wat we van de regio willen bekijken er is namelijk meer dan dat als ik de 80bladen tellende brochure lees.
Vanuit
De Wissen Bezoekerscentrum Maaspark te Dilsen-Stokkem is het amper 9km fietsen om in Born het kasteel te bezoeken, blijkt dat de afstand vanuit Sittard of vanuit Dilsen-Stokkem nagenoeg dezelfde is en we zitten daarenboven aan de Maas.
Deze wordt het dan, al moet ik toegeven dat de keuze moeilijk is. Neeroeteren, Maaseik, Oud-Rekem, Kinrooi liggen allemaal binnen bereik, wat een luxe.
Hier aan de Wissen staat de parking ei zo na vol deze ochtend, we plaatsen ons discreet helemaal aan de uiteinde van de autoparking.
Wie weet komt er straks een van de vijf bezette plaatsen van de drie officiële vrij, dan kunnen we ons verplaatsen om te overnachten. Hier start voor ons een wandeling dwars door het natuurgebied Negenoord-Kerkeweerd, we kiezen voor de kortste wandeling als aperitief, de met groene vierkantje aangeduid dat amper 2.5km lang is maar met het bezoek aan Stokkem, bekend al "Körversstadje" uiteindelijk toch wat langer wordt.
Negenoord.Deze dankt zijn benaming aan de wilgentwijgen en het maken van mandjes, dat zie je ook in het centrum van het verlaten dorpje. Tegen iedere paal of woning hangt er een bussel wissen, van enige bedrijvigheid in dat verband heb ik niets gezien maar toegegeven we hebben ons daar niet in verdiept.
We halen na het middageten onze fietsen uit stal, een papiertje met de genummerde knooppunten ligt klaar in mijn fietstas zodat we zorgeloos van knooppunt naar knooppunt zouden fietsen.
We beginnen in een lus met de klok mee richting eerste pontje over de Maas, hier fietsen we deels afgescheiden op fietspaden, deels over gewone autoluwe wegen tegen en in de buurt van de Maas, een eerste teleurstelling op km 12 van onze route dient zich aan.
Het veerpontje lijkt er niet te zijn, nochtans op de verschillende knooppunten staat die aangeduid en zou die aansluiten op de Zuid-Nederlandse fietspaden.
We zijn niet de enigen die terugkeren, we rijden nu dezelfde weg terug richting zuiden naar het ander veerpont, dat is degene die wij bij het terugkeer zouden nemen, die is wel in bedrijf maar ondertussen hebben we al meer dan 20km gefietst, niet dat het ons deerde maar tweemaal hetzelfde zien is minder boeiend.
Het zonnetje maakt daarentegen alles goed, doelloos rijden is ook leuk. Over de Maas die we met de gratis veerpont overstaken zijn de fietspaden minder goed aangeduid, ze zijn niet op ons Belgisch-Limburgs niveau zodat we ipv naar Born te fietsen volledig een ander onbekende richting reden...bon onze fietskilometers hadden we wel afgemaald dit in een schitterende decor, Born hebben we gemist, het mooie weer niet.
Landschappen aan de MaasOvernachten deden we in Neeroeteren ook helemaal alleen, waar is iedereen? Ik vrees dan dit weldra niet meer zo zal zijn, het mooi weer is in aantocht.
Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.