CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 27 apr 2024 19:33

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Marcinelle en La Louvière maart 2015.
BerichtGeplaatst: 24 maart 2015 12:54 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35366
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
...op 23 augustus valt het afschuwelijk verdict: "TUTTI CADAVERI"...Sono tutti morti.
Image Image Image
Verslagenheid.

Vrijdag 20 maart 2015
Wij bevinden ons in het Memorial tussen de twee schachten van de voormalige mijnsite Bois du Cazier van Marcinelle, ik kijk even weg om een stofje uit mijn ogen te vegen na het zien van enkele tentoongestelde foto's, ik voel mij zo klein en nietig...
Foto's van vermoeide redders, foto's van de zondagse bocciaspel in de arbeiderswijk, foto's van een soepbedeling voor de families van de slachtoffers...wij hadden thuis zo een boekje aangekocht als steun, voor 5 Franken als ik mij niet vergis, herinneringen komen boven.
Zulke foto's van mijn vader en nonkel uit hun migrantenverleden heb ik ook liggen in de lade thuis, maar geen dramatische foto's, dit is echt aangrijpend.
De oorzaak en de gevolgen van de ramp dat om 8h 10' op 8 augustus 1956 begon zijn gekend, 262 doden waarvan 136 Italianen, 95 Belgen en nog kompels uit andere landen.
Image Image Image
Tien na acht, het drama.
Het is telkens emotioneel voor mij om een voormalige mijnsite te bezoeken, telkens doet mijn keel zeer of zit er iets in mijn ogen, uiteindelijk heb ik het aangedurfd om hier deze voormalige steenkoolmijn te bezoeken.
Triestig deprimerend en tegelijkertijd was het verrassend aangenaam om hier te zijn, we maakten toevallig kennis met een oudere dame gekleed in het zwart.
Ik vroeg of ze hier familie had of ooit gewerkt hadden hier.
Ja zegt ze, ik ben dat meisje op de foto, ik was negen toen papa hier beneden stierf...kom straks een koffie drinken in onze club de AMCW.
Ik kom uit Udine dat is niet ver van Vicenza, we zijn buren, tot straks.
Ze heeft haar leven lang zwart gedragen.
Afbeelding
Bois du Cazier, werelderfgoed Unesco.
Om hier te komen is er eerst even contact geweest met een medewerker van de site, dit om te weten of we terecht konden op de parking met onze motorhome, dit geeft geen probleem, er is een grote auto en busparking naast de site, je zou er zelfs kunnen overnachten, of bovenaan naast de ingang.
Kostprijs 6€ voor de senioren, 7€ gewone entree. Naast dit gebeuren kan je het museum van de industrie bekijken, het glasmuseum en de tijdelijke kunstexpositie.
Een wandeling tot boven het terril of slakkenberg behoord ook tot de mogelijkheden.
Image Image Image
Toch wel 3X kunst.
Voor dat we vertrekken gaan wij respectvol de leden van de AMCW begroeten wat voor Amicale des Mineurs des Charbonnages de Wallonie staat. Wij geraken bijna niet weg we werden er hartelijk onthaald door de president, de vice president, alle rangondersten en gidsen, weeral herinneringen bovenhalen vooral als migrantenzoon, mijnwerker en last but not least we spreken "de taal".
Voor een rondleiding in het Vlaams is er elke derde vrijdag van de maand een Nederlandstalige gids, contacteer mlderoeck@hotmail.com
We laten alles wat bezinken en rusten wat uit in de cafetaria van de site, we beslissen hier niet te blijven en een vrolijker oord te gaan opzoeken, La Cantine des Italiens in La Louvière.
Hier kunnen wij overnachten op een parking aan de voormalige barakkengebouw bestemd voor Italiaanse migranten die in de Borinage terechtkwamen voor werk en een onderkomen kregen hier in afwachting van iets beters.
Nu is dit een restaurant feestzaal annex dansgelegenheid en karaoketoestand, je kan er lekker eten in mediterraanse stijl en feesten natuurlijk, dit weekend zou er een carnavalsfestiviteit doorgaan, geheel discreet, ondertussen is het vrijdagavond en kunnen wij hier heel rustig slapen.
Voor morgenavond hebben wij een tafeltje gereserveerd! Das het minste als je hier gratis kan staan.
Wat is er hier zo speciaal aan of wat is er hier aan bezienswaardigheid?
Afbeelding
Scheepsliften op het Centrumkanaal

Zaterdag 21 maart
Het is frisjes en grijs deze ochtend maar toch halen wij onze fietsen uit de garage, de bedoeling is het ganse traject van het Canal du Centre te volgen waar we de vier hydraulische scheepsliften tot in Strepy kunnen bekijken, dit over een afstand van een plusminus 7.5km op een fietspad geheel autovrij.
De eerste die van Houdeng-Goegnies ligt op 200m van de Cantine die bezochten wij gisteren bij onze aankomst, wij rijden dus stroomafwaarts richting Thieu.
Deze traject is heerlijk om te doen. Moest het nu een zacht lenteweertje zijn...op kilometer drie bij de tweede lift zijn we nog niet opgewarmd, deze ligt in Houdeng-Aimeries, het gaat telkens vlot bergaf. Bij elke scheepslift kan je op borden zien en lezen hoe ze in werking komen, de hoogte de ze overbruggen enz. dat beloofd straks bij onze terugkeer met onze fiets.
Ondertussen genieten we ook uiteraard van het landschap, de buurten dat we passeren getuigen van een rijke industriële vervlogen verleden.
Image Image Image
Onderweg naar Strepy.
Wij sluiten de dag af na het bezoek aan het niet al te aantrekkelijke centrum van La Louvière in het restaurant van de Cantine des Italiens. Lekker gegeten in een prettige sfeer, het carnavalsgebeuren verliep vrij rustig zodat we weeral van een rustige nacht genoten

Zondag 22 maart
De expositie van tekeningen van Van Gogh in Mons dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa laten we aan ons voorbij gaan, het loket in de statie van La Louvière is niet bemand ondanks de info van L'office du tourisme, de automaat schijnt niet te werken, ik geef het op. Later dit jaar nog eens een poging wagen.
We sturen de neus van onze motorhome richting Seneffe. Deze bestemming was niet voorbereid, een foldertje uit het toerismekantoor trok onze aandacht dus waarom niet, het is amper een kwartiertje rijden en een aangename verrassing toen wij er toekwamen.
De parking net buiten het kasteel is immens groot, leent zich perfect toe voor onze voertuigen maar of men er kan overnachten kan ik niet beamen, tijdens de winter of een kalme periode misschien wel.
Het kasteel is gebouwd in neoclassicistische stijl, samen met de permanente zijn er regelmatig tijdelijke exposities te bewonderen, wij waren dermate gefascineerd door het domein, het park en alle gebouwen daarrond dat we ons beperkten tot het bekijken van de buitenkant, dit alleen is al de moeite op zich.
Image Image Image
Chateau de Seneffe.
Aangezien we dit al tijdens de voormiddag konden doen, is er nog een item op de terugweg dat ons interesse draagt, we hebben enkele scheepsliften bezocht en om de cirkel rond te maken nemen we het Hellend vlak van Ronquieres mee, klinkt als een schoolreisje maar bon, het ligt onderweg naar huis en nemen het dan alsnog mee. Het is zondag...
Image Image Image
Bootjes bekijken in Ronquieres
Namiddag bekeken wij de voorjaarsklassieker Milaan Sanremo op de mooie en rustige camperplaats op de gemeenteplein van Bertem, wij ontwijken zo de drukte van de ring op een maandagochtend, leuk om daar een Italiaanse motorhomer te ontmoeten, Bertem staat op de kaart!
Image Image Image
Leuk dorpje Bertem.
DE ROUTE

Afbeelding
Bedankt voor het lezen,
Liliane en franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 16 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling