Donderdag 30/4Tja onze kenzeichnungsplakette ook umweltvignette genaamd is niet meer.
Gesneuveld bij het vervangen van onze voorruit, scheiße was nun?
Binnenkort gaan we eindelijk naar Berlijn en ondanks dat er voor wohnmobile in vele plaatsen waar men niet binnen mag ohne deze scheißevignette toch nog ausnahmegenehmigungen gelden gaan we het zeker spelen en spenderen 5 keiharde Deutsche euromünzen om het gat in de ozonlaag te beplakken. Gekocht in Straelen net over de grens voorbij Venlo op weg naar Wesel.
Fier als een gieter keer ik uit het Dekra-station dat ondergebracht was bij een opel-dealer met mijn grüne euro-viervignet, op vijf minuten was het geklaard waarschijnlijk omdat ik mijn vorige aankoopbewijs van 2011 heb laten zien en het dan administratief eenvoudiger was.
Indertijd zijn ze dat scheißevignette zelf in mijn ruit komen plakken, nu mocht ik het zelf doen naar believe aan passagierszijde...maar die plak ik niet meer tegen mijn ruit, allez lichtjes dan met tape opdat die bij mijn volgende glasbreuk nog recupereerbaar zou zijn.
We komen in de late donderdagnamiddag aan op de camperplaats te
Wesel net op tijd om een van de laatste twee vrije plaatsen te kunnen bemachtigen.
Het voorspelde mooie weer en het verlengde 1 mei-weekend zal de oorzaak van deze full house zijn vermoeden wij. We werden er zelfs verwelkomt met hagel...binnen blijven dus ondanks de beloofde 7 8 7 weercijfers!
Een ezel in Wesel...kaputt...komplettVrijdag 1/5We betalen hier dagelijks 9€, voor stroom moet men met 1€ munten aan de zuiltjes werken, service kan men net buiten de camperplaats doen.
Er zijn 43 afgebakende ruime plaatsen men zou er zelfs met twee op een stuk kunnen, velen hebben hun hebben en houden al uitgestald in afwachting van warmer weer of gezelligheid, dat dit een populaire plaats is merk ik ook aan de wachtende motorhomes op de parking net buiten de camperplaats in de hoop...we horen van volle stelplaatsen in Xanten, Kalkar...allez we mogen ons gelukkig prijzen denk ik dan.
De zon is deze ochtend terug van de partij, in de rij staan voor de bakker daar heb ik niet veel zin in, in plaats daarvan maken we de fietsen klaar om de buurt te verkennen.
Even situeren waar we zijn:
Regio Niederrhein tussen Xanten en Dorsten, niet ver van de Nederlandse grens en aan de oevers van de Rijn, het centrum van Hanzestad Wesel is te bereiken te voet via de Rheinpromenade, tot aan de Dom is het 1.5km wandelen of via de Deichweg, het is 3 km aangenaam fietsen via afgescheiden fietspaden naast het binnenhaventje, vliegveld en groene weiden.
Eens de Dom bereikt aan het Willibrordiplatz is het één rechte lijn tot aan het Pruisisch Berliner Tor, links en rechts moderne hippe winkels en Kaufhofen, niks gezelligs aan daar alles gesloten is vandaag, wel leuk om op een rustige manier alles te bekijken en interessante items te fotograferen. Onder andere de heropgebouwde Rathaus springt in het oog.
We zijn nog vroeg en bijna de enigen hier buiten enkele al beschonken fietsers met muziekinstallaties op hun bagagerek en flessen booze in hun hand. Traditioneel is het hier voor velen een zuipfeest geworden horen we van een passant met een Jack Russel, maar ook een familiefeest waarbij gezinnen samen uit eten gaan...ach so, danke für den uitleg und viel glück mit der Jack na enkele aaitjes gegeven te hebben aan dat prachtig beestje.
Via het Preußenmuseum aan de vroegere citadel buigen we terug voorbij de wasserturm naar de camperplaats aan de Rhein, links van ons zien we de ,door de Duitsers in WOII tijdens de terugtrekking van hun troepen, vernielde stenen brug en enkele pijlers, het daar aanwezige kermis is nog gesloten, het fest moet nog beginnen.
Aan een typische en gezellige biergarten aan de oever van deze grote rivier drinken we een trocken weißwein en een Weizenbier, het smaakt nog niet zo goed, we zijn beter af met onze kwaliteitsbieren, de trocken is een halfdroge riesling van twijfelachtige kwaliteit of was 11h te vroeg voor een aperitief...zalig zitten in het zonnetje is het wel!
Namiddag doen we alles opnieuw maar te voet, een ijsje uit het vuistje van Eiscafé Venezia Silvio Martinelli en een praatje in het italiaans met de padrone van de zaak bracht mij eventjes in Italië...
Großer Markt mit Dom un Rathaus, zitadelle, Berliner Tor.Zaterdag 2/5Het is weeral een schitterende dag en marktdag in Wesel, eindelijk iets te doen!
We zien uitzonderlijk af van ons plan om te verhuizen, Geldern is de enige resterend nog niet bezochte plaats in de buurt en dat zal dan wel enige tijd zo nog blijven. We willen niet nodeloos en hopeloos in het rond rijden om een plaatsje elders te bemachtigen tijdens dit drukke weekend, dat zou mij teveel stress geven en egoïstisch als ik ben denk ik aan de bijna lege camperplaatsen tijdens de voorbije winter.
De parking naast de camperplaats is al twee rijen dik bezet door motorhomes, stoelen en zetels staan buiten, geen leuk zicht...maar het weer maakt veel goed, wij rijden erop uit met ons fietsen richting markt en bekommeren ons met ons eigen zaken.
Onze fietsen maken we vast voor de open deur van de Dom aan een verlichtingspaal, we gaan binnen in de lege kerk.
We blijven er een uurtje zo dacht ik toch praten met een kerkbewaarder? Of koster, vrijwilliger? Van hem krijgen we de weetjes over de kerk, de grote beschadigde klok op de vloer komt van de zerstörte platgebombardeerde niet meer terug heropgebouwde kerk net buiten het voormalige centrum aan de matten. Matten zijn percelen waar...und wir haben auch ein Münchhausen an der Wesel, en liet mij zijn grafsteen zien.
Gepassioneerd vertelde hij verder en wees ons naar waar we moesten kijken tijdens deze schitterende privérondleiding.
Naast onze bezoek aan Berlijn weldra zullen we Dresden nog eens aandoen, en wat ligt er ook tegen een van de kerkzuilen in de Dom van Wesel? Een restant van de Frauenkirche uit Dresden! Vielen dank herr...wij blij, hij ook voor het gezelschap.
We slenteren door de markt, aardbeien en asperges staan op ons lijstje, geamuseerd bleven we kijken naar de volautomatische aspergesnijmachine aan een van de kraampjes die onze gouden stengels van hun schil ontdeden, bijgekomen waren een bakje vers gebakken kibbeling uit een Hollands kraampje en een fles Poli grappa uit de wijnslijter aan de Großer Markt, Liliane moest ook iets als tegenprestatie en dat werden dan nieuw schoentjes. Waarlijk een vruchtbaar weekend...
De rest van deze zonnige dag spendeerden we met een praatje met de buren aan de camperplaats, ledig zittend aan een van de Rheinterrassen met etwas zum trinken, kijkend naar de zweefvliegers en plannen maken voor de nazomer, het einde van het weekend hier werd ingezet 's avonds met een knalvuurwerk.
Oude liefde...roest...bootjes kijken.Zondag 3/5Geen zin om naar huis te gaan maar toch trekken we verder richting huiswaarts, om de tocht maandag niet te lang te maken stoppen we aan de populaire camperplaats in Weert, het Belgisch biertje en de sjardonnei in het centrum smaken beter hier maar ondanks de vraag van de vriendelijke lieftallige serveerster of ze voor ons nog iets kon betekenen...neen toch maar niet...weldra keren we terug naar Duitsland, onze verleden jaar in het water gevallen Berlijnreis komt met rasse schreden nader!

Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.