CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 08 mei 2024 16:50

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Marché de Noël, Liège 2015
BerichtGeplaatst: 15 dec 2015 09:00 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35389
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Afbeelding
Handgeschilderde glasgeblazen kerstfiguren.


Vrijdag 11 december 2015.
We zijn er nog eens tussenuit, naar een kerstmarkt nota bene, niet een kerstmarkt maar de kerstmarkt.
Gefunden fressen na al de Duitse wheihnachtsmarken is der von Lüttich. Vergeten zijn al de bezochte kerstmarkten van de vorige jaren, dit is een absolute topper!
Beschreven in de media als de oudste, de grootste, met een zuiders en latijnse invloed...genoeg om weeral mijn verbeelding te laten werken, dit moeten we zien Liliane, de enige en de laatste, in Bethlehem zullen we waarschijnlijk nooit geraken! Echter kan niet!




Afbeelding
Aywaille aan de Amblève...regen.
Het enige probleem is natuurlijk de bereikbaarheid en de overnachtingsplaats, een beetje studiewerk bracht ons in Aywaille mede door in het bezit zijn van een bongobon te gebruiken tegen een vorstelijk ontbijt in de Villa des Roses gelegen op een hondertal meters van de camperplaats. Te gebruiken op zondag de 13e, een dag om te herinneren, enige vergetelheid hieromtrent kan je leven kosten.
Belangrijk, er is een rechtstreekse treinverbinding met Luik Guillemins tijdens het weekend, de details moeten we nog gaan bekijken aan het station.
Voor de camperplaats van Aywaille betalen we een forfaitprijs van 8€ voor 2 nachten aan de automaat, op vertoon van je ticket bekom je bij het nabijgelegen zwembad een jeton te gebruiken voor 2h stroom of om het sanizuil te kunnen bedienen, ik vraag nog 4 extra jetons aan 2€ /stuk.
We staan op gereserveerde plaatsen aan de rand van de stad naast de rivier de Amblève, alle horeca is gecentraliseerd in en rond de hoofdstraat, de grote winkels binnen een straal van 2km.
We doen echter niet veel bij onze aankomst hier in Aywaille, het regent en door de lage wolken is het vrij donker, bij gebrek aan inspiratie bezoeken we een café...


Afbeelding
Spoorlijn 42, Rivage-Gouvy.
We ontdekken dat het station van Aywalle geen loketten heeft maar over een automaat beschikt, na enige opzoekwerk kopen we een weekendticket wat de reis goedkoper maakt, voor ons een heen en terug voor 6.20€, een ritje van een kleine 30tal minuten.
We kiezen voor het vertrek van 11h23' op spoor 2, die van 9h23' is in deze situatie iets te vroeg. Iets voor later in de lente of zo geschikt om een ganse dag in Luik te toeven.


Afbeelding
Station Luik-Guillemins by day.
Het is geleden van mijn kindertijd dat we Luik Guillemins station aandeden, toen zio Samuele hier in Luik in de steenkoolmijnen werkte, de tijd van de zware zwarte stoomloco's...enfin, deze is nu prachtig vernieuwd naar het ontwerp van de bekende architect Santiago Calatrava. Futuristische uitzicht, gebruikte materialen beton, ijzer, glas en arduin, mooi ontwerp!


Afbeelding
En chantier.
In tegenstelling tot wat men hier en daar leest over de grijze en sombere stad is Luik momenteel bezig aan een facelift, nu is de omgeving rond een station niet echt een plezante en mooie bedoening maar hier kregen we meteen een kerstmarkt voorgeschoteld op het stationsplein, iets verder naast een andere mooie ontwerp namelijk de kantoortoren Paradis zijn er werken aan de gang, dat levert enkele mooie plaatjes wat mijn dag al geslaagd maakt.
Deze twee ontwerpen voldoen al aan mijn verwachtingen, Luik moet ik zeker aandoen na de kerstmarkt om de stad en haar gebouwen te bekijken.

Afbeelding
La Meuse.
Volgens het gekochte stadplannetje, dat is hier le plan de la ville, is de kortste weg naar het centrum het pad naast de Maas tot aan de Passerelle, dat is een voetgangersbrug dat Outremeuse met le Coeur Historique de Liège verbind.
Dat doen we ook, een leuke enigszins boeiende 2.2km lange wandeling op de verkeersvrije kade brengt ons langs het Parc d'Avroy, de jachthaven, het monument Albert I, het Conservatorium, het Wetenschapshuis...het is een beetje kwijlen voor mij.



Afbeelding
Frites à l' ancienne, dus toch de oudste kersmarkt?
We beginnen na iets van de winkelstraatjes gezien te hebben en een hapje op de Place Saint-Etienne aan de kerstmarkt, benieuwd hoe de oudste kerstmarkt van het land eruit ziet.
Van de Place Saint-Lambert tot aan de Place de l'Opera staan honderden stalletjes opgesteld, allerhande gerechten uit verschillende landen kan je hier proeven laat ons zeggen in een smuldorp... huitres, pékets, saucissons, gauffres, crèpes, foie gras, tartiflettes, saumon fumé...in een prachtige decor als de Place Saint-Lambert.

Afbeelding
La Cathédrale Saint Paul de Liège.
Hier ook rond de schaatsbaan is het Marché de Noël al wat de klok slaat, de gluhwein is vervangen door de vin chaud maar niet alles is eten en drinken, de alomgekende kerstaccessoirkes zijn hier ook te vinden, ambachtelijke toestanden, zeepjes, parfums...de deur van de kathedraal is open, eventjes ging de gedachte in mij op...ach na de deugddoende duvel is het tijd voor een crèpe sarrasin, Liliane neemt de plaatselijke specialiteit bij de vietnamees, scampi in zoetzure saus...
Afbeelding
VIP's in Luik.



Afbeelding
Les specialites d' André.
Bij André is tout est bon dans le cochon en dat zie je aan de rij mensen dat in de winkelstraat voor de zaak staat aan te schuiven.
Allemaal voor een boudin blanc aux fines herbes of aux poireau? De verleiding is groot om hier een Luikse worst te kopen maar we passen, een te lange rij beslist daarover.



Afbeelding
Pont Kennedy badend in het licht met de Paradis in de verte.
We wandelen terug samen met een bevriend koppel waarmee we de kerstmarkt bezochten, bedankt voor het warme gezelschap H&M, en voor de bloemetjes, en, en, en...!


Afbeelding
Station Luik-Guillemins by night.
18h08' perron 6 de train Gouvy Luxembourg staat te wachten.
Morgen doen we een andere kerstmarkt aan, namelijk die in de kleinste stad van België, Durbuy.
De kleinste, de grootste, de warmste, de gezelligste, als het maar een naam heeft!



Afbeelding
Het vorstelijk ontbijt, bubbels om 8h30h...slik.
41 jaar geleden gaf ik op vrijdag de 13e het ja-woord aan Liliane, ik doe dat nu nog steeds...


Afbeelding
De verleiding is groot...



Afbeelding
Aan iedereen prettige feestdagen en bedankt voor het lezen Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 7 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling