CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 11 mei 2024 09:02

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Impressions de Normandie, 2016.
BerichtGeplaatst: 10 mei 2016 18:39 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35393
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Afbeelding

Een trekpleister in Normandië is vanzelfsprekend Giverny ...een stukje uit de wiki:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Giverny

Citaat:
Giverny is vooral bekend geworden als woonplaats van de impressionistische schilder Claude Monet. Monet woonde in Giverny van 1883 tot zijn dood in 1926. Hij schilderde er vooral zijn tuin; zijn schilderijen van de vijver met waterlelies en de Japanse brug behoren tot zijn bekendste werken. Het huis en de tuinen van Monet zijn gerestaureerd door de Fondation Claude Monet en zijn tegenwoordig een toeristische trekpleister. Dicht bij het huis van Monet ligt het Musée d'Art Américain, met daarbij een moderne tuin, die bestaat uit perken met op kleur gesorteerde bloemen, met daaromheen hoge heggen.


Links op de kaart op 5 km ten westen van Giverny ligt Vernon, rechts op de kaart La Roche-Guyon, genoeg om dan een reis voor te bereiden samen met wat andere opgezochte trekpleisters. De Seine vloeit daar in het dal richting Atlantische kust, we zullen haar volgen tot aan de monding in Honfleur daarvoor trekken we een tiental dagen, de terugweg was niet voorbereid.

Afbeelding

Dag 1 vrijdag 29/4
15h 15 geen goesting meer om verder te werken, ik stop een uur vroeger...de zak is leeg, vermoeid en met gemengde gevoelens.
Dat "tijdelijk" terug gaan werken is toch vrij inspannend.
Het avondmaal eten we op het gemeenteplein in Bertem en om 20h lig ik al in bed.

Dag 2 zaterdag 30/4
7h wakker en ik voel mij helemaal gebroken, er heeft mij iemand in een ton de helling af doen rollen deze nacht, zo voelt dat aan.
Langzaam tijdens het drinken van mijn koffie komt er terug soepelheid in mijn spieren, even door mijn kale hoofd vegen, wat krabben in mijn bilnaad en er komt ook nog zowaar wat helderheid na een kattenwasje.
Tomtom rekent mij drie uren rijden aan via de tolweg tot onze volgende bestemming, Beauvais.
We besluiten om deze maar te nemen en zien verder wel hoe de reis evolueert.
Saai dus ontzettend saai en monotoon voelt de autoroute aan, ter hoogte van de D1029 op de A1 nemen we de afrit.
Classe trois verschijnt er op het scherm, na een duwtje op de aideknop en met mijn beste en beleefde Franse merci s'il vous plaît mademoiselle et oui et tous cela et patati patata krijg ik classe deux toegewezen, 6.6€ .
1/3e heb ik er vanaf geknepen en terecht , wij zijn net geen 3m nogmaals gecheckt voor het vertrek, wel vervelend die automatische kassa's.
De rest van de rit verliep wat boeiender en met wat meer aandacht op het rijden, rotondes, velden, dorpskernen, stoptekens, het zijn allemaal opwekkende middelen tov een monotone slaapwekkende rechte stuk asfalt.
De gratis camperplaats met voorzieningen in Beauvais is zo goed als verlaten, we staan er welgeteld met drie, later op de avond was ze toch wel vol.
Het centrum is op amper 5 min te bereiken via een aantal trappen of via een fietspad, we wachten eerst op de voorbijgaande bui om dan te voet te vertrekken.

Afbeelding

Drie vliegen in een klap krijg je in Beauvais, of drie voor de prijs van nul op een zakdoek.
De kathedraal Saint-Pierre, daarnaast het Mudo en de Musée de la Tapisserie en bovenal een prettige verrassing, gratis te bezichtigen! Nu voor een kathedraal kan ik wel inkomen dat het gratis is maar deze heeft nog bijkomend een horloge astronomique , samen met een zware houten ingewikkelde constructie binnen in de kerk om ze te ondersteunen, bewaren of behoeden van het instorten was dit een vrij interessant bezoek.
Het Mudo is een museum met een mix en verzameling van alles wat er gevonden en te zien is in de streek, van de prehistorie tot...in het Musée de la Tapisserie werd een grafische tijdelijke expositie gehouden samen met beeldende kunst, mijne meug!
Op de mooie Place Jean Hachette gaan we even verpozen, een Petit Chablis voor Liliane en een Duvel voor mij, dat is dan weer te hoog gegrepen en daardoor zijn de trappen terug naar de camperplaats bijna onoverkomelijk, ik hou het tot 22h 30' vol en kruip in mijn bed. Voldaan!

Afbeelding

Dag 3 zondag 1/5
De zon is van de partij en de rit door een kronkelende heuvelachtig landschap is prachtig, dat het 1 mei is hebben we ook al gemerkt, een massa dagjesmensen zijn hier al vroeg op weg, op bijna iedere grote kruising staan er muguetsventers, meiklokjes te koop... op de parking in Giverny krijgen we van de parkwachter een plaats toegewezen, we staan hier in gezelschap van een tiental andere motorhomes gratis zonder voorzieningen op een mixparking wel met aan aparte plaats toegewezen voor ons.
Op de autoparking naast ons zijn ze al vroeg begonnen met de piknik, iets wat wij in België zo goed als vergeten zijn, hier op ieder stukje gras een dekentje, een koppel of gezinnetje met een frigobox, leuk toch? Rondom een schitterend panorama!

Afbeelding

Giverny toeristisch? Zeker weten, elke stukje onbewerkte lapje groen is bepland met bloemen, alle soorten knolgewassen en vaste planten in alle mogelijke kleuren staan er te pronken op ieder voortuintje, veel gallerijtjes met impressionistische taferelen sieren de gevels en ingangen, bijna overdreven en toch, een toerist moet wat waar hebben voor zijn bezoek hier hé, bijna kitcherich.
Wij zijn er en geven onze ogen ook de kost.
Aan de Fondation Claude Monet zien we een rij wachtenden...overdreven lang, dat zal dus voor morgen worden besluiten we.
We slenteren nog in en om het dorp naar andere bezienswaardigheden, alles staat in het teken van de schilder.

Afbeelding Afbeelding

Vernon ligt op amper 5 km heen fietsen en te bereiken via een afgescheiden fietspad in de buurt van de Seine, deels landwegje deels geasfalteerd naar Limburgse normen dat zal dus een waardig alternatief zijn voor de dag.
Een goede training en oefening om mij wat te sterken.

Afbeelding

Hoe lang duurt een fietstocht van 5 km?
Langer dan men denkt vooral in een schitterende decor, het weer zat mee, een goede fietspad en mijn conditie die er met de dag precies beter op wordt, vakantie dus om het in kort uit te leggen heelt alles. We komen meteen bij de eerste bezienswaardigheid in Vernon, symbool en uithangbord van de stad, het Vieux Moulin.

Afbeelding

Daarnaast een prachtig tafereel, een gedekte tafel en twee koppels bezig aan een maaltijd in open lucht zomaar op een publieke plaats in het groen, onbetaalbaar in het zicht van Le Vieux Moulin en de Château des Tourelles.
Alleen hier is dit mogelijk...

Afbeelding

Een klein fietstochtje over de Seine naar het centrum, daar gingen we snel doorheen, door de feestdag leek het er wel verlaten. Wel een mooie Mairie en kerk gezien, het infokantoor ondergebracht in een typische Normandisch gebouw was gesloten, 1 mei feestdag voor iedereen.

Afbeelding

Alles bij elkaar was dit een fietstochtje van amper 12 km, topsnelheid een 15 tal km/h gehaald op het vlakke, ik heb nog een lange weg te gaan, het voelde wel goed aan. Aan het kerkje in Giverny stoppen we even om het familiegraf van Monet te bezichtigen, we zijn niet echt alleen, samen met andere toeristen doen we mee met de commerce.
En toch was er nog tijd om even een poging te wagen om snel naar La Roche-Guyon te rijden met de camper.
Nergens een parkeerplaats te vinden, de busparking was volzet met auto's , dat konden we dus ook vergeten.
Terug op de parking te Giverny waren de bussen bijna zo goed als weg.
Dan toch maar tegen 17h naar het huis van Monet wandelen, wie weet...nog een tiental koppels staan er aan te schuiven, veel minder dan deze middag, we kopen er 2X de gewone tickets, jardin et maison, de combinatie met het andere museum in het centrum laten we voor wat het is, te druk.

Afbeelding

Meteen voor het huis dat we als laatst bewaren worden we overvallen door de kleurenpracht, borders met verschillende soorten tulpen, vaste planten, klimplanten...alles piekfijn verzorgd, alle kleuren komen aan bod, inderdaad een plaatje.
Men probeert het kleurenpalet te gebruiken dat de schilder hanteerde, ondergronds geraken we aan de vijver met de overbekende Japanse brug, bezet door ja...die.
Uiteraard steeds bezet, twee kromme bruggen waarschijnlijk later bijgezet wegens de toevloed aan toeristen en enkele minder gegeerde platte bruggen over een watertje waar je meteen kan opstaan voor een fototje...
Alleszins de moeite om dit te aanschouwen, ja kitcherich misschien maar toch oh zo mooi om te bewonderen, ik neem aan dat het door de week of bij niet feestdagen minder druk gaat zijn, wij hebben hier alle talen gehoord.

Afbeelding Afbeelding

Mah, just pro forma, enkele seconden was de brug vrij, natuurlijk gaat die van ons erop af...
Verder het huis in, reproducties allerhande en impressionistische werken van Monet en tijdsgenoten zijn er te bewonderen, het parcours in huize Monet moet je respecteren en is bepijld wat te begrijpen is, slaapkamer, werkkamer, keuken, alles passeert de revue, of we tevreden zijn?
Natuurlijk, waarom niet?
Foto's uit de heup getrokken, het was verboden...

Afbeelding


Dag 4 maandag 2/5

La Roche-Guyon in de voormiddag en daarna Les Andelys ten westen de Seine volgen.
La Roche- Guyon was vandaag in tegenstelling tot gisteren compleet verlaten, het kleine centrum bestaat uit een kruising van twee wegen bij manier van spreken, de ruïne en het kasteel beneden zijn kenmerkend voor deze plaats, de tuinen waren in een fase van heraanleg, een uurtje was voldoende voor het bezoek.

Afbeelding

Een wandeling naar boven in mijn toestand is een onoverkomelijke hindernis, we trekken verder naar Les Andelys, richting Gisors komen we terug op de prachtige glooiende en bochtige weg tussen Giverny en Beauvais, nu met een tweewieler...
Voor 16€ staan we in Les Andelys op de camping l'Ile des Trois Rois, bedoeling is de reis een beetje te breken en wat te relaxen op een goede camping.
De camping is zeer net met afgebakende plaatsen, een propere sanitair, zwembad en restaurant in deze periode nog gesloten.
Wifi is is naar de goudmarkt gekoppeld pokkeduur, dat lossen we op via een free wifi in het stadje.
Het zicht vanuit de camping is fenormidabel.

Afbeelding

Via een fietspad naast de Seine komen we eerst aan in Petit Andelys, eigenlijk een kleine bourg of deelgemeente maar charmanter wegens zijn ligging en zijn haventje onder meer.

Afbeelding

Wat verder passeren we een groot gebouw met een prachtige tuin, twee imposante Japanse kerselaars in de bloei, nieuwsgierig ga ik tot aan de ingang...een rusthuis ,voormalig Hôpital Saint Jacques oorsprong vanaf de 13e eeuw, nu geklasseerd monument hier wil ik wel verblijven zeg ik tegen Liliane.

Afbeelding

Net er tegenover aan de kade een cruiseschip, de passagiers met gids haasten zich tot aan de kerk van Petit Andelys, eventjes volgen we het spektakel, voertaal typisch Amerikaans accent.
Deze boot was aangemeerd in Vernon zegt Liliane, een kilometer verder zitten we aan de Notre-Dame des Andelys, een kerk uit de 13e eeuw met opvallend mooie gebrandschilderd glas in lood ramen, de moeite om even tot rust te komen en je ogen de kost te geven.
Alhoewel, vriendelijk zien die taferelen er niet uit...de Supplice de Saint Léger. Met beschrijving hoe de beulen te werk gingen, tja godsdienst, ook niet om fier op te zijn.

Afbeelding

Tijd voor wat anders, in de plaatselijke patisserie, komen we tot andere geneugten, deux café noisette et deux tartelettes.
Ondanks de kleine fietstocht vandaag ben ik al om 21h moe en kruip in mijn bed. Tevreden, er is progressie.

Dag 5 dinsdag 3/5

Het jeukt te fel, twee dagen op camping is wat lang als niet ver van hier Rouen ligt te lonken.
Door de radio richting Rouen galmt het:
J'aime les filles de Mégève
J'aime les filles de Saint-Tropez
J'aime les filles qui font la grève
J'aime les filles qui vont camper

Si vous êtes comme ça, téléphonez-moi
Si vous êtes comme ci, téléphonez-me

J'aime les filles de la Rochelle
J'aime les filles de Camaret
J'aime les filles intellectuelles
J'aime les filles qui m...

Wat zingt die eigenlijk, vraagt Liliane?
Jacques Dutronc?
Awel hij houdt van verschillende soorten meisjes leg ik uit, ik van die uit de vierde zin...mah, de andere ook...
In Rouen staan we gratis op de Parc des Maregraphes tussen twee restaurants namelijk La Fabrik en Le Maregraphe, iets verder het radiostation France Bleu, de slagboom van deze vernieuwde kade met betaalparking was defect en stond open, geen ticket te verkrijgen. Geen voorzieningen wel bewaakt.
Aan de parlofoon aan de andere kant wordt ik gerustgesteld, on va vous ouvrire quand vous sortez...fantastisch.

Afbeelding

Onvermijdelijk moeten we aan Otto denken onze J. Russel was hier verleden jaar in januari ook nog mee.
Niet ver van ons aangemeerd aan de Seine dezelfde cruiseschip als in Vernon en Les Andelys. Een goede keuze om Rouen aan te doen! Na het middageten wandelen zo ver als het gaat naast de Seine op de kade en hopelijk geraken we tot aan de kathedraal, afstand 1.5 km.
Wie Rouen bezoekt mist natuurlijk niet de kathedraal te bezoeken, ontelbare keren door Monet geschilderd onder verschillende omstandigheden en belichting.

Afbeelding

In het office du Tourisme kopen we voor een halve euro een stadsmapje, we kennen Rouen van een vorig bezoek maar toch zijn er nog enkele dingetjes achterwege gelaten zoals het Atrium Saint-Maclou, daterend uit de 16e eeuw is dit een van de merkwaardigste kerkhoven in een stad, versieringen aan de gebouwen rondom verwijzen naar de pest en de dood.

Afbeelding

Iets noordelijker in de imposante Abbatiale Saint-Ouen zijn er niet alleen de glasramen en het prachtige orgel te bekijken maar ook een kunsttentoonstelling van fotograaf William Klein.

Afbeelding

Deze gratis expositie ging over het leven in grootsteden uit verschillende landen, facetten en momenten van alledaags gedrag.
New-York, Rome, Parijs enz...gefascineerd bleven we hier eventjes kijken, al was het maar om tot rust te komen.

Afbeelding

We doen verder de klassieke tour, via de Rue du Gros Horloge met ontelbare winkels ondergebracht in nog oude maar prachtige vakwerkhuizen wandelen we naar voor ons een van de leukste quartiers van Rouen, de Place du Vieuw Marché.
Niet alleen voor de gezelligheid, de markthallen met kleurrijke standen en plaatselijke specialiteiten staan net naast de brandstapel van Jeanne d' Arc, dit voor wie graag van details houd...

Afbeelding

In de buurt begeven we ons tot aan de Palais de la Justice, deze is zwaarbewapend door agenten de hekken zijn gesloten. Beleefd vraag ik of ik binnen mag om het gebouw te fotograferen, bien sûr zegt monsieur l' agent na mij gemonsterd te hebben, ik zie er ongevaarlijk uit, een zestigjarige met een slepend been...
Dit is maar een fractie van wat Rouen betekend, er is de geslaagde gerenoveerde kade aan de rechteroever, de linkeroever is wat minder maar de stad is daar ook aan een inhaalbeweging bezig, werken zijn begonnen om deze een leuker uitzicht te geven, er zijn ontelbare kleurrijke vakwerkhuizen, prachtige historische gebouwen en leuke steegjes met leuke cafétjes, ik stop...het is de moeite.

Afbeelding

Dag 6 woensdag 4/5
Uitstekend geslapen in deze grootstad, bij het naderen van de slagboom ging het hek open, gratis wegens defecte automaat maar betaalbaar voor hetgeen de stad te bieden heeft.
Tarifs
Low profile parkeren, absoluut geen stoeltjes buiten, rien, nikske...aub.
De volgende bestemming is Saint Martin de Boscherville, een tiental km van Rouen verwijdert, benieuwd naar deze gemeente met blijkbaar een zeer mooie abdij.
Er is daar geen specifieke parking voor motorhomes maar om even te parkeren is er in de nabijheid van de kerk ruimte genoeg.
De gronden achter de kerk zijn volledig ommuurd, aan de ingang een betaalhokje, nu zal dit wel de moeite geweest zijn maar na al de gratis mogelijkheden in Rouen valt dit en beetje tegen, bussen met dagjesmensen komen al aan, wij laten dit voor wat het is en rijden richting Jumièges.
De gratis camperplaats met voorzieningen en zonder stroom ligt een kleine 500 m van de ruïne, het dorp bestaat uit een kruising met enkele zaakjes maar wel met een prachtige verwoeste abdij als ik het zo mag omschrijven.
Het domein is hier ook volledig afgesloten en betalend, het is betaalbaar maar de vele kilometers van gisteren zijn er teveel aan.
De vraag is of de plaats ons een volledige dag kan boeien...
We kiezen om de Seine te volgen tot aan de monding, op een rustige tempo gewoon genieten van het landschap.

Afbeelding

De monding van de Seine ligt tussen Le Havre en Honfleur , de keuze is dan vanzelfsprekend. We komen op de camperplaats met nog mogelijkheid tot kiezen waar we ons zouden installeren, vooraan dan maar met stroom aan de prijs van 11€/ 24h.
Het is ondertussen middag, de toevloed aan motorhomes krijgt geen einde, om de minuut passeert er eentje totdat het vol staat, dan is het komen en gaan, de kade tov de vishal wordt ook ingenomen.
Trouwens over vishal gesproken, de daar gekochte coquilles waren van uitstekende kwaliteit.
Uiteraard gaan we naar de binnenhaven wat waarschijnlijk de meest gefotografeerde deel is van Honfleur, het blijft mooi.

Afbeelding

De obligate wandeling naar de houten kerk, wat galerijtjes bekijken en het park naast de estuaire laten we niet links liggen.
Verder doen we niets.

Dag 7 donderdag 5/5
Wat een prachtige zonnige dag! Ontbijten doen we als gewoonlijk op verlof met een café noisette en een croissant, in Honfleur is dat in de L'Alcyone, hier kan ik even online maar dat primeert niet, we gaan nogmaals naar het park maar ditmaal doen we alles met de fiets, genoeg gewandeld.

Afbeelding

Het menu degustation 18€ van de Lutetia ziet er aantrekkelijk uit, betaalbaar en hopelijk ook lekker, we reserveren meteen een tafeltje voor ons.
6 huitres + 1 verre de chardonnay
moules frites
dessert


Afbeelding

Uiteindelijk met een fris rosétje en een surplus voor een variation de desserts betaalden we 60€...best lekker en goedkoop voor zo een toeristische oord.
De vinaigrette van ciderazijn en gesnipperde sjalotjes om bij de oesters te gebruiken was nieuw voor mij en het beviel ook nog.
Een goede test om mijn conditie uit te proberen is een ritje met de fiets richting Trouville, volgens de ober best doenbaar indien goed getraind, er zijn enkele côtes maar niet al te stijl.
We proberen het uit.
Het werd een prachtige fietstocht op een nogal glooiende parcours met enkele hellingen die toch een beetje pijn deden voor mijn toestand, het zicht was prachtig, we fietsten voorbij clos, manoirs en fermes, passeerden namen als Pennedepie en Cricqueboeuf.
In Villerville hielden we halt voor een drankje, verder durfde ik niet te rijden, bang om niet terug te kunnen...
Mooi zicht op de baai!

Afbeelding

Dag 8 vrijdag 6/5
Ochtend, krampen in mijn been maar het voelt zalig, dat is van de fietstocht van gisteren, ik ben medicatievrij en voel mij dagelijks sterker worden, de pijn in de rug is verdwenen, alleen nog een slaperige onderbeen...
Alles volzet bij De Zwerver tekst mij het immer sympathieke koppel Wattoo, hier is nog plaats tekst de even sympathieke RVRV vanuit Bergues, het weekend beloofd superdruk te zijn...het werd Bergues om aan de drukte van de Belgische kust te ontsnappen en zaterdag Antwerpen om de terugkerende files te vermijden.
Bedankt voor het lezen
Liliane en Franco Gasparella.

Afbeelding

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 14 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling