CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 apr 2024 10:32

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Das größte, der größte, Petite...mei 2016
BerichtGeplaatst: 30 mei 2016 10:52 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35369
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Aan superlatieven is er geen gebrek als toeristische diensten en sites hun eigen stekje willen promoten, daartoe lieten we ons leiden tijdens deze reis en bevinden ons in een regio van Duitsland en Frankrijk daar waar beide landsgrenzen elkaar raken voor een stukje.
We ontdekten ( weeral ) het grootse vat, het grootste marktplein, Petite Venise, Petite Suisse...dit gewoon maar om het even interessanter te laten klinken dan het al is, even weg zijn is ook al goed genoeg en daar trokken we dan maar een dikke week voor uit.
De weersvoorspellingen gaven eigenlijk de doorslag, de Elsaz kreeg de betere punten na enige opzoekingswerk.

Afbeelding

Klik hier voor de reisroute

Deze route lag al klaar in mijn to do schriftje, samen met nog andere mogelijke bestemmingen.
Een leerrijke bezigheid om te doen tijdens de kalme periodes, virtuele reisjes plannen en opslaan in een schriftje zo weet je meteen ook wat er te beleven valt. Bij gebrek aan inspiratie is zo een schriftje een hulpmiddel om een keuze te kunnen maken.
Aachen Burtscheid, Bad Dürkheim, Freudenstadt, Schiltach, Colmar, Munster, Ladenburg zijn de bezochte plaatsen.

Afbeelding

Zaterdag 21/5
Snel bij Practigas onze gastank gevuld, in de Action het goedkope spul gekocht voor onze toilettetank en we rijden richting Aachen Burtscheid op de camperplaats of camping met de toepasselijke naam Plats für Camping. 15€ all in.
We installeren ons op één van de resterende vrije plaatsen om meteen daarna te voet via het stadsgedeelte Burtscheid richting Media Markt bij Aachen te wandelen, hier moest ik wat info inwinnen.
Leerzaam was het wel, een prijsverschil van enkele honderden euro's voor eenzelfde toestel wat er bij ons te koop is was het resultaat, leuker nog een winkeltje in de schaduw van de Dom gaf nog een grotere prijsverschil...nu nog wat verder sparen als het lukt.
Een strategie is eerst je partner tevreden stellen, een nieuwe jeans in de overbekende winkelstraat bij Tom Tailor kopen is een deel van het plan.
Geld maakt niet gelukkig waardoor ik het ook uitgaf aan een nieuw fris kleurig zomerhemdje, dat sparen zal wat langer duren, temeer dat door het mooie weer ook nog een terrasje werd aangedaan.
Er heerste een leuke drukke en ontspannen sfeer in de stad dit was althans mijn gevoel, het zonnetje was van de partij, er zijn leuke vooruitzichten, meer kan je niet verlangen dan...aspergetijd!!!

Afbeelding

Deze Deutscher Freiland spargel gekocht op de Münsterplatz werden à la Flamande bereid, lekker op z'n Vlaams voor de Franstaligen...
Echte boter, gekookte eieren, peterselie, citroen, snuifje zout, peper. Frans stokbroodje.
Later in de avond met moeite de film The Wolf of Wall Street kunnen uitkijken, hm hm hm hm...

Zondag 22/5
Hier zijn we dan op een camperplaats te Bad Dürkheim, niet onbekend voor ons. De reden om deze keuze is dat het goed gelegen is onderweg naar het zuiden met voldoende plaats zelfs bij grote drukte maar vooral voor deze unieke bezienswaardigheid onder andere, das Dürkheimer Riesenfass!
We betalen hier aan de automaat, 6€ /24h al de rest is betalend naar verbruik, al beschreven in een van mijn vorige verslagjes.

Afbeelding

Men gaat er prat op dat dit het grootste vat ter wereld is en terecht, waarom zou dat niet zijn, wij verkiezen echter om naast dat vat het WEINDOM binnen te stappen om enkele wijntjes te proeven, dat proeven is meestal gericht, toch laat ik mij overhalen om een Dornfelder te proeven.
Jak..kes, meermaals geproefd maar ik krijg dit niet geslikt.
Van de verkoopster mag ik een Dornfelder proeven geassembleerd met een Cabernet, verrassend lekker!
Deze situeert zich in een hogere prijsklasse, niet voor dagelijks gebruik voor mijn bescheiden portemonnee maar om 's avonds te genieten, lekkerrr.
Zwei van die voor mij en Zwei van die frisse Chardonnay voor mijn wederhelft, we komen straks terug om ze op te halen ( eerst betalen ) nu eerst even een ijsje bij Gelateria Cortina op het marktplein. Dat is een aanrader, niet al te grote ijscoupes en van uitstekende kwaliteit.
We slenteren nog wat even door het kleine stadscentrum en keren uiteindelijk na het ophalen van de wijntjes op onze eigenste terrasje op de camperplaats om verder te genieten van de zwoele avond met een eersteklas uitzicht voor ons.
Rust!

Maandag 23/5
Uiteindelijk heeft de voorspelde regenbui ons ingehaald, het was 16° in de mobie deze ochtend, we laten ons niet beïnvloeden door deze triestige nattigheid en vreugdevol rijden we richting Freudenstadt.
De stad is gelegen in het Zwarte Woud, eentje dat nog niet op onze palmares prijkt, gekozen wegens:
Citaat:
Bekannt ist Freudenstadt vor allem durch den größten bebauten Marktplatz Deutschlands

uit: https://de.wikipedia.org/wiki/Freudenst ... rdigkeiten

Afbeelding

We staan hier gratis op de camperplaats 't is te zeggen op een parking in de buurt van de officiële camperplaats wegens druk bezet.
Naast een grote inkoopcentrum en op 5 minuten wandelen van de stad.
We wachten even op een opklaring die er gelukkig nog komt. Het grote vierkante plein een 200 tal meters lang en breed is nogal indrukwekkend maar lijkt niet zo groot daar het doorkruist wordt door een druk kruispunt, oorspronkelijk één groot plein omgeven het merendeel door huizen met arcades. Nu nog steeds.
We beperken ons door het bezichtigen van het plein met bijhorende winkels, kerk en infokantoor.
De lijst van bezienswaardigheden is uitgebreid tot een 30 tal punten maar dit is met een korreltje zout te bekijken, polizei staat ook op de lijst tezamen met de hauptbahnhof...punt 18 daarentegen is wel interessant, dat is die Großvatertanne, liefdevol zo genoemd wegens de ouderdom van ongeveer 300 jaar oud, een doormeter van 1.6 m en een hoogte van 46 m.
De machtigste den van het Zwarte Woud, verdorie als dat geen belangrijk item is dan weet ik het niet meer!
Blij dat we hier zijn.
Wegens de aanhoudende miezerige regen vluchten we uiteindelijk in de plaatselijke brouwerij op het plein, bediend werden we door een lieftallige mädchen in lederhozen waarbij we met verstomming geslagen werden toen onze pils geserveerd werd.
Het witste bier dat we ooit voorgeschoteld kregen was desalniettemin smaakvol maar de kleur...het klopte niet...

Afbeelding

Het is nog vroeg in de namiddag, veel te doen is er niet wegens de aanhoudende regen, Schiltach ligt in de buurt volgens onze kaart, als we dat stadje aandoen is de lijst der steden in het Zwarte Woud zo goed als volledig afgewerkt dit voor onze statistieken, een medaille krijgen we er niet voor.
Het enige wat we konden doen na het oprijden van de gratis camperplaats in Schiltach was even naar de supermarkt gaan, te laat om nog wat leuke kiekjes te trekken en een korte ontdekkingstocht in de buurt te maken, dat houden we voor volgende ochtend.
We begrijpen waarom het Zwarte Woud zo groen is...


Afbeelding

Dinsdag 24/5
Het ziet er iets minder grijs uit vanochtend maar misschien lijkt het maar zo en is de oorzaak gewoon het vooruitzicht om uit het Zwarte Woud te vertrekken richting Colmar.
Het weer zou er beter zijn.
Snel even naar de bakker en het kleine centrum bekijken, de plaats is idyllisch en prachtig, een weekendje waardig, de uitzonderlijk mooie vakwerkhuizen zijn een plaatje in het landschap.
Dat wordt nog meer versterkt als we via de B 294 door het Kinzigtal genaamd naar de gelijknamige rivier de Kinzig dat hier vloeit richting Offenburg rijden.
Het lijkt op een plaatje van Marklin, alle ingrediënten zijn aanwezig om een leuk treinlandschap te creëren, we rijden naast een riviertje, links en rechts ervan wat vakwerkhuizen in het dal, af en toe de spoorweg dat in een tunneltje verdwijnt, sparren op de hellingen.
Kortom we genoten van het traject! En groen, groen dat het hier is, donker ook!
Ter hoogte van Offenburg tanken we onze dieseltank vol, berichten over schaarste in Frankrijk verontrusten ons en door hier te tanken zullen we wel safe zijn voor de rest van onze tocht.
Probleemloos begeven we ons in het Franse verkeer, nu is het opletten, pinkers gebruiken in een rotonde, stopborden niet negeren op kruispunten en zeker niet de snelheidslimieten overschrijden, het duurt effe om daaraan te wennen maar het lukt wel.
In Colmar aan de Rue du Canal rijden we het haventje binnen en stoppen naast la reception.
We mogen per dag betalen, meerdere dagen, comme vous voulez zegt het meisje aan de balie dat volgens haar broer liever Engels spreekt dan Frans, ik pas daarvoor.
15€ / jour tout compris même le wifi. Het stadsplannetje krijg ik in het Italiaans, hoe raden ze het...
De stroom is begrensd tot 800 Watt zien we op de aansluitingen, de plaats is netjes, men kan kiezen waar men het liefste staat als er plaats vrij is uiteraard, op gras op een weide, op kiezel naast de receptie maar drukker en op asfalt aan de ingang.
We kiezen voor het laatste, dat is properder.

Afbeelding

De camperplaats bestaat al drie jaar kom ik van de uitbater te weten en is exact 1 km verwijderd vanwaar de voetgangerszone van het centrum van Colmar begint.
Wij verkiezen om de fietsen te nemen en worden meteen gewaarschuwd voor de talloze fietsdiefstallen, zeker op slot doen!
Deze zetten we vast aan de voet van de Cathedrale aan de Rue des Prêtres.
De toeristische tour voorgesteld door http://www.tourisme-colmar.com houden we voor morgen en als een volwaardige toerist trekken we meteen door naar Petite Venise gelegen aan de Rue de la Poissonnerie

Afbeelding

Wat volgens ons het meest gefotografeerde stukje Colmar is, niet onterecht maar de benaming Venise mag men inderdaad als Petite
beschouwen, zeer pittoresk weliswaar!

Afbeelding

We trekken eventjes voor een frisdrank in de Marché Couvert, dat is altijd een leuke plaats om te snuisteren en te kijken wat de plaatselijke terroir te bieden heeft, we ontdekken dat hier de Duitse pretsel in een Franse bretzel veranderd en de flammkuchen tarte flambée wordt. Een weetje.

Afbeelding

Wat we ook ontdekten was toen we het musée Bartholdi passeerden dat deze kunstenaar de ontwerper van wat misschien het bekendste beeld ter wereld is, namelijk het vrijheidsbeeld van New York.
Wist ik niet. En dat er naast de Maison des Têtes, niet te verwarren met boezem een prachtige gebouw uit begin van de 17e eeuw ook nog een Maison rouge bestaat, wat geen kabardouche is maar waar men de beste tarte flambée uit Colmar kan eten.
Dat allemaal voor morgen. Vanavond eten we boeuf bourguignon een take away gerecht uit de nabije Leclerc

Woensdag 25/5
We krijgen de melding dat de kinderen thuis komen voor het weekend, we gooien daardoor onze planning daar waar het hoort...weg.
We parkeren onze fietsen op dezelfde plaats als gisteren, dat blijkt een veilige plaats te zijn, vanaf hier stappen we via het plannetje de toeristische route af.
42 punten te doen: Petite Venise, de overdekte markt, Bartholdi, de Ancienne Douane en de andere centrale bezienswaardigheden liggen tamelijk dicht bij elkaar en zagen we gisteren vluchtig.
We wandelen nu via de Place des Dominicains richting Rue des Têtes om alles op een rustige tempo in ons op te nemen, het weer is prachtig, de stad is uitnodigend en gezellig.
Het stadsdeel waar het Unterlinden museum zich bevindt is rustiger en grenst aan het groene Champs de Mars

Afbeelding

Aperitieven in het zonnetje deden we aan de Place Rapp, we laten alles even bezinken, het te veel aan informatie moeten we in mapjes in onze hoofden ordenen en dat lukt best wel met een fris wijntje.
Gewoon voor ons uit kijken, verstand even uitgeschakeld en proeven.
De Maison Rouge vlak tegen de overdekte markt maakt inderdaad lekkere tarte flambée onder andere specialiteiten als Baeckaoffa en Braserade, de voorgestelde wijntjes Shiraz en Grenache mogen er ook zijn, alles aan democratische prijzen indien men wat selecteert.
Misschien een reden om ooit terug te keren daar we de plaatselijke keuken niet kennen en het gebrek aan tijd om alles van Colmar te ontdekken.
Moe van het wandelen belanden we als afsluiter in het Jupiler café aan de Place de la Cathedrale, onze fietsen staan er nog steeds.
Om 22h kroop ik al in mijn bed.

Donderdag 26/5
Alles werkt geautomatiseerd op de camperplaats van Münster, bekend van het Münsterkaas onder andere of de benaming Petite Suisse en op een 20 tal km van Colmar gelegen in het Parc Naturel Régional des Ballons des Vosges .
Via het betaalsysteem voor de slagboom van de camperplaats kan men een uitgebreide keuze maken, verblijf per dag, meerdere dagen met of zonder stroom, stroom per 12h enz.
Wij kiezen voor een democratische tarief van 6€ zonder iets.
Eens betaald krijgt men een code om binnen te geraken wat nogal spanningen veroorzaakt indien men enkel vier van de acht cijfers ingeeft in het toetsenbord.
Ik wordt ouder en gestresseerd bij het zien van toetsen ...
Vandaag is het een dag om te relaxen, in de voormiddag kopen we nog wat regionale producten, kaas uiteraard. Aan de Place du Marché bekijken we vanuit ons tafeltje de ...ooievaars, drukdoende bezig aan hun nest!

Afbeelding

Er zijn tientallen nesten te bewonderen, de liefhebbers kunnen ze via de webcam opvolgen, op daken, bomen, palen, kerkentorens, prachtig om te zien! KLIK HIER om de ooievaars te bewonderen.
Buiten de ooievaars is het ook leuk kijken naar de motards, hier kiezen ze hun weg naar de verschillende Cols, we laten het ons allemaal welgevallen en trekken later naar de nabijgelegen supermarkt, onze fietsen worden gewassen, een wegwerp-bbq en het bijhorende lekkers om vanavond na het aansteken erop te leggen wordt ook aangekocht.
Feestje onder ons en genieten van de ondergaande zon!

Afbeelding

Vrijdag 27/5
De terugweg is aangevat, de onbekende plaatsen om onderweg aan te doen zijn uitgeput, we kiezen voor Ladenburg, een beproefde plaats.
Voor de Duitsers is dit een verlengd weekend met het gevolg dat de camperplaats BELEGT ( in het schoon Duits ) is.
We mogen naar de Ausweichparkplatz für Wohnmobile om een plaatsje te zoeken, die is kostenpflichtig. 5€ in de enveloppe und klar.
We fietsen wat rond, besluiten om niet het Mercedes-Benz museum te betreden wegens de exuberante bedrag van 3€ extra te betalen om foto's te mogen nemen, dat spenderen we aan het kopen van een stukje sachertorte om 's avonds bij het tv kijken te verorberen, deh...we drinken nog een laatste Welde op het marktplein, een van de betere Duitse pilsjes.
Het zit erop!
Bedankt voor het lezen
Liliane en franco Gasparella, een laatste selfie...

Afbeelding

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 13 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling