CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 25 apr 2024 17:10

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: GLOW, Piet en andere Pieten. 11/ 2016.
BerichtGeplaatst: 24 nov 2016 09:16 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35359
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
-GLOW november 2016.

Eindelijk is het zover, we gaan naar Eindhoven! Kijken wat Eindhoven GLOW namelijk inhoud, verschillende jaren bezig sinds ... euh? Hey ooit gaan we eens!
Aanvankelijk dacht ik dat dit jaarlijks terugkerend evenement te maken had met Philips en het lempkesfabriek zoals men dat vroeger bij ons noemde, niets daarvan...allez een beetje.
Deze lichtroute is ontstaan tijdens WO II toen de Eindhovenaren de geallieerden verwelkomden met lampen achter de ramen...tot zover de history in het kort, stekskes zoals men bij ons pleegt te zeggen of lucifers in het schoon Vlaams speelden ook een rol in Eindhoven. Licht maken zit Eindhoven in de genen.

Afbeelding[/img]
P+R Meerhoven.

We parkeren en overnachten aan de P+R Meerhoven op de voor mij ideale soort camperplaats, namelijk een mix-parking waarbij iedereen van de faciliteiten kan genieten, bussen, personenwagens enz...dit is geen pleidooi voor het afschaffen van een camperplaats maar ik ben niet zo voor kampementen en toestanden, laat ons zeggen voor een gezonde mix van alles.
Voor 3€ staan we dan hier per 24h enkel lozen als sanitaire voorzieningen buiten de kiosk meegerekend waar je alles kan vinden voor een korte stop of halte, wifi inclusief.
Van hieruit nemen we de bus naar het centrum met de 18-401 of 402, 2 personen 1€ retourtje zeggen ze in Eindhoven, euhm heen en terug bij ons.
Niets makkelijker dan dat, in een mum zit je in de stad.
Dit jaar tijdens het evenement is er een keuze uit twee routes door de stad, de City-route en de Science-route, beide kan ook uiteraard. Ze overlappen deels elkaar rond het Centraal station, de Glow route in zijn geheel strekt zich uit op verschillende locaties in de stad en is dan een zevental kilometers lang. Duurtijd? We zien wel voor ons hoe lang, met versnapering en drinkstop...uuuuuren...

Afbeelding
Silly Walks tunneltje of het Dommeltunneltje aan de Stationsweg.

We beginnen aan deze route met een programmaboekje van 2€ gekocht aan het VVV-kantoor om toch iets van info op te slaan, eigenlijk overbodig, tijdens de wandeling blijft het boekje ongeopend in mijn binnenzak we laten ons daardoor verrassen met wat ze ons voorschotelen. Het parcours is trouwens goed aangeduid en gemakkelijk te volgen, follow de massa en eender waar in te pikken.


Afbeelding
Labyrinth of Passion.

Enkele projecten of thema's sprongen uit het oog, grandioos en spectaculair, enkele flopten maar het is Eindhoven vergeven, we maakten net de opening mee waarbij we aan de Catharinakerk vruchteloos naar de projecties tuurden..er gebeurde amper iets...
nog acht avonden te gaan, dan lukt het wel.
Andere waren meer dan symbolisch, een oproep tot minder geweld...

Afbeelding
Cocons.

Bij andere thema's kon je aanschuiven, deze lieten we achter de file's of wachttijden waren een ietsje te lang, andere bezienswaardigheden hadden niets met het thema te maken maar met het innerlijke, ik liet mij verleiden door een oliebol...

Afbeelding
...ananasbol, een aanrader...

Na ons etentje voorheen in een min of meer betere junkfood-tent in gezelschap van bevriende koppels was voor mij een oliebol het summum als dessert, ja zeg de ganse dag en een stuk in de avond in een stad rondlopen vraagt om wat versterking!
Zen geraakten we bij een Finse lichtkunstenaar waarbij hij een troosteloze parkeerterrein omtoverde in iets magisch.

Afbeelding Afbeelding
Magical Garden.

We kunnen hier eindeloos doorgaan met al de werken en thema's, strakke vormen, futuristische onderwerpen, licht en klank, bewegende 3D beelden, de volgende editie in levende lijve ervaren is een must, doen!

-HELMOND, Piet Blom, Pieten en Natalini.

We nemen afscheid van Eindhoven en de groep, het was leuk en fijn om af en toe in gezelschap te toeven nu trekken wij verder. Amsterdam lonkt! Maar eerst nog Helmond op een tiental kilometers van Eindhoven verwijderd bezichtigen.
Gek genoeg is Helmond voor ons nog een gat in onze geografische kennis, als volwaardige Attenborough's gaan we op ontdekkingstocht naar dit onbekend terrein. En toch en toch...een bekende.
Onderweg richting centrum zien we bekende vormen, kubushuizen!?
We staan hier op een mix-parking met aparte plaatsen bestemd voor campers , geen voorzieningen aan 4€ per 24h en aangezien het zondag is is het voor ons gratis, bonus...komt erbij koopzondag. Centrum, straatje uit brug over.

Afbeelding
Piet Bloms kubushuizen.

Ik geef het toe, aan alles wat met vormen en architectuur te maken heeft heb ik een zwakte, voornamelijk zie je deze speciale of extravagante bouwwerken in steden en aangezien we fervente stadsbezoekers zijn komen wij zulke dingen regelmatige tegen.
Piet Blom zei ik tegen Liliane meteen als we de kubussen zagen, net als de kubussen bij ons bezoek aan Rotterdam verleden jaar, gebaseerd op de ideeën van Le Corbusier.
Zo dichtbij!

Afbeelding
Boscotondo Kanaaldijk N.W.

Toeval? Richting centrum naast het kanaal nog een bekende zeg ik tegen Liliane als we in de buurt van het middeleeuws kasteel wandelen, hier zou ik eigenlijk eerst het kasteel moeten tonen maar het aanzien van een gehele nieuwe wijk aan de Kanaaldijk N.W doet mij een belletje rinkelen, de gebouwen lijken mij verdacht veel op Natalini's vernieuwde IJsselkade te Doesburg hier beschreven. Zeer vertrouwd. Klassiek, niet uit de lijntjes kleurend van uitzicht en toch modern. We verlaten het kasteel en gaan richting centrum, tot nu toe is de plaats "als een hier komen we nog eens terug" gecatalogeerd.

Afbeelding
Kanaaldijk N.O horecabuurt.

AH AH, EEN TWEE, ONE TWO ONE TWO, TEST TEST, TOPPIE!!! Weergalmde het deze ochtend naast het kanaal tot aan de camperplaats, argwanend luisterden we naar wat test teksten en flarden luide muziek, we weten nu ook waarom.
De Sint is hier aan wal gekomen, we zien hier een Pietenfanfare in het centrum paraderen en het feest, daar kunnen we niets tegen inbrengen, integendeel, geamuseerd kijken we naar het spektakel en vinden het zelfs leuk! Vooral als grootouders vergapen we aan de verwonderde en blije gezichtjes van de allerkleinsten, de meesten prachtig uitgedost als Zwarte Piet met wat veegjes op het gezicht.

Afbeelding
Pieten originale.

-OBERHAUSEN-CENTRO.

Het is best raar om naar Amsterdam te trekken vanuit Helmond via Oberhausen, vrouwenlogica begrijp ik niet en hoeft ook niet te verklaren te zijn, er zijn enkele gratis waardebonnen in te ruilen van een bepaalde merk en dat combineren we dan met een dagje shoppen in het grootste shoppingcenter van de buurt, Oberhausen CentrO!, net een weekje te vroeg om ook de overbekende super gezellige kerstmarkt mee te pikken.
Hierbij testen we de camperplaats aan de Marina uit, voor degene die de plaats niet kennen: In Oberhausen kan men op drie verschillende locaties overnachten, aan de Arena de bekendste place to be tijdens de kerstmarkt, aan het Tiergarten en aan de Marina.
We betalen hier 1.25€ per lengtemeter en 2€ voor de stroom, sanitair gratis te gebruiken, verwarmen doen we uiteraard elektrisch kwestie van onze gas te sparen...het is hier zalig slapen zonder gedaver van treinen, enkel af en toe het zware gebrom van een voorbijvarende vrachtschip maar die zijn echt niet frequent.
De bonnen werden ingeruild voor schoenen en een pulletje voor haar, voor hem enkele goede flessen van een goed jaar...

Afbeelding
In een kneipe te Oberhausen CentrO.

-AMERSFOORT.

Dat ligt tussen Amsterdam en Oberhausen, qua oppervlakte en bewoners min of meer vergelijkbaar met Eindhoven maar met een historisch centrum...een plaatsje dat al enige tijd op het verlanglijstje staat en door ons niet bezocht, natuurlijk is er enige voorbereiding aan voorafgegaan, zoals het zoeken van een camperplaats of parking om te verblijven.
Tijdens deze herfst en winterperiode hebben wij de meeste kans om een locatie te vinden zonder al te veel kopzorgen. De meesten hebben hun camper in de stalling zitten.
De plaats aan de Eemhaven was dus geheel vrij. We betalen per lengte meter waarbij ik mij afvraag hoe dat een betaalautomaat van het systeem als Neerpelt weet wanneer ik bijvoorbeeld voor een halve meter naar beneden afrond, we zijn dus 7 m lang vandaag, daarvoor betalen we 5.5€ stroom inbegrepen, hier kan je vuurtjes, frietketels en airco's op aansluiten, de zekering hield het uit... ik overdrijf een beetje. Geen sanitair. Water afgesloten maar dit hadden we in Oberhausen al voorzien.

Afbeelding
Onze slaapkameruitzicht in Amersfoort.

Vanuit de Kleine Koppel zoals de plaats heet wandelen we ( in Nederland is dat lopen ) via de Eemhaven naar de Koppelpoort, gelegen op enkele honderden meters afstand. We vermoeden dat dit een soort waterpoort of sluizencomplex moet zijn. Daartussen het Eemplein en een ontzettend leuke havenbuurt, iets wat men bij ons zelden tegenkomt, toegegeven wat dat betreft onze bovenburen zijn niet te overtreffen.

Afbeelding
De Koppelpoort.

Eens voorbij de Poort is het zonder stadsplannetje even twijfelen voor ons, de Lange Gracht gaat dwars door de stad, links en rechts nog twee grachten die het centrum omsluiten, we kiezen de gulden middenweg, ze zijn even aantrekkelijk. We laten het gezellige Eemplein achter, het Flehite museum en Kunsthal KAdE.
We willen eerst wat van de stad proeven en ontdekken, evenals in Helmond hebben we het gevoel van " hier komen we nog..."

Afbeelding
De lange Gracht met Onze Lieve Vrouwetoren en de Elleboogkerk.

De Krommestraat, de Langegracht, de Langestraat, het Hof, het Lieve Vrouwekerkhof zijn gezellige buurten, we beperken ons tot het wandelen in de straatjes rond de Vrouwetoren, het volgende bezoek is zeker met een plannetje...dit overkomt mij zelden!
Ondertussen speelt het weer ook een grotere rol, het is miezerig en koud geworden, regelmatig moeten we gaan schuilen wat op zich niet echt een probleem is maar telkens die bestelling hé...

Afbeelding
Zicht op het Eemplein vanuit Dara, een Arabische resto.

Achter een Primitivo en een Chardonnay bij Dara, een aanrader trouwens, gelegen aan de Eemhaven op een steenworp van de camperplaats, de weersvoorspellingen voor de komende drie dagen indachtig besluiten we het geplande bezoek aan Amsterdam uit te stellen naar later. Drie dagen regen en wind zijn niet zo aangenaam als je graag buiten wandelt en dat is net hetgeen we in een grote stad doen, op ontdekking gaan, dingen bezichtigen.
We kennen de regio waar we ons bevinden een beetje van vorige bezoeken, Elburg en Kampen komen op de vervanglijst samen met Harderwijk een nog niet bezochte plaats, gekozen uit interesse zonder voorkennis.

-ELBURG.

Harderwijk is niet doorgegaan, vergeet het om nu nog er naartoe te trekken, de parking is één bouwwerf, de volledige locatie is aan een renovatie toe. We hebben er vijf minuten gestaan omdat Harderwijk op het eerste zicht toch wel een aantrekkelijke plaats is maar het constante gedaver van bulldozers en het voorbijrazen van vrachtwagens naast de camperplaats op de mix-parking was irritant. Iets voor de lente in 2017?
Elburg dan maar. De plaats is beproefd. Betalen gaat hier ook volledig automatisch aan het havenkantoor, 10.55€ all inclusive, waarbij ik mij afvraag of ik op campercontact "de recensent inzake puntendeling" mijn cijfer 3 op 10 wel of niet zou melden wegens slecht werkende wifi...who cares...
Elburg is een middeleeuws havenstadje met een rechthoekige stratenpatroon of rechthoekig schaakbordpatroon, we deden hier vroeger al een leuke interessante wandeling met een 30tal beschreven bezienswaardigheden aan de hand van een gidsje gekocht aan het vvv-kantoor. De route vertrekt aan het vvv-kantoor en loopt dwars door de stad, een stukje op de omwalling tot aan de Grote Kerk, dit doen we gedeeltelijk nog maar eens, ondanks de weersvoorspelling schijnt de zon hier.

Afbeelding
Wandeling richting Grote Kerk op de omwalling.

Twijfels, hebben we er goed aan gedaan om Amsterdam uit te stellen? Tot rust komen we in ieder geval, we bekijken de steegjes en staan verwonderd van de een tikkeltje overdreven aangebrachte decoratie en versieringen aan stoepen...moet er nog zink zijn? Een Rue des Bassins?

Afbeelding
Mag het iets meer zijn...

Niet uit voyeurisme of zo maar een kerkhof heeft iets speciaals, rustgevend is het Joodse kerkhof van Elburg net achter de Grote Kerk, een moment om even stil te staan bij onze dierbaren, eender waar ze zijn en waar we ons bevinden...

Afbeelding
Joodse begraafplaats te Elburg aan de Oosterwal.

Het kleine centrum is gezellig met wat anders zou er belangrijker zijn dan dit te vermelden, genoeg horeca!
Bijkomende tip, vanuit de camperplaats is het geen 100 m stappen om bij de vishandel aan de overzijde van de straat onder andere lekkere kibbeling te kopen.

-KAMPEN.

In Kampen bevinden we ons naast het gemeentehuis en de sporthal op een mix-parking, we betalen voor het parkeren 7.5€, een sanitairgebouw staat ter beschikking voor ons, voor de code van het gebouwtje begeven we ons op 2 minuten stappen naar de receptie van het gemeentehuis, fantastisch is dat! We beschikken voor deze dag een eigen sanitaire gebouw en kraaknet! Je zou er de ganse dag inzitten, gratis!
Het historisch centrum ligt vlakbij.

Afbeelding
Cellebroederspoort.

Onder de fraaie 15de eeuwse poort wandelen we door de Cellebroeksweg tot aan de Oudestraat, deze straat loopt evenwijdig aan de IJssel, links en rechts de gekende winkels. Maar eerst gaan we naar een van de mooiste plekjes van Kampen, de IJsselkade met een zicht op de historische schepen en de stadsbrug.

Afbeelding
De brug met de gouden wielen

Dit brengt ons verder tot aan de buitenhaven waar we de Oudestraat terug in gaan, tijd voor een verfrissing aan een van de vele zaakjes op de Plantage , the place to be.
Bij gebrek aan Duvel stelt de uitbaatster ons een Leffe tripel voor, ach zolang het maar een Belgisch biertje is...gezellig zitten bij NJOY.
Dat was het ongeveer voor Kampen, regen en wind speelden dan toch wel een rol vandaag, vroeg in ons rijdend huisje...lekker warm.

Afbeelding
Gezellig binnen.

-ZUTPHEN, hij komt, hij komt...

Een dikke rekening zou ook kunnen komen voor degene die voor ons op de mix-parking aan de Houtwal naast het politiekantoor via het aan uit.net vergeten zijn uit te checken.

Citaat:
Let op: met het ontkoppelen van de stroomkabel is uw levering niet beëindigd, u dient de levering via app, site of telefoon te beëindigen.


Indien men er vertrouwd mee is is dat geen enkel probleem, maar als controlefreak kan ik dit niet appreciëren, men zou alle mogelijkheden moeten uitsluiten wat tot een misverstand kan lei(ij )den .
Hier zijn twee stroomaansluitingen nog geactiveerd, hoe lang? Door wie? Hoeveel hebben hier al ingeplugd...?
We betalen 2€ per 24h voor de parking en de stroom zou ( kunnen ) gratis zijn...tja-ha!

Afbeelding
Aan de Houtwal.

De politiepatrouilles komen en gaan hier op regelmatige tijdstippen, niet dat dit zo belangrijk is maar dat geeft een ander gevoel, veilig!
Ondertussen staan we ook al niet meer alleen, onze net aangekomen buren vinden ook een geactiveerde stroomaansluiting, inpluggen...Zutphen mooi stadje aan de IJssel, overnachten aan de IJsselkade is wat uitzicht betreft naar mijn goesting veel leuker maar bij aankomst blijkt daar een parkeerverbod voor de volgende ochtend, we vermoeden dat er iemand gaat aankomen.
Ondertussen genieten we van het mooie Zutphen.

Afbeelding
Zicht vanuit de Martinetsingel.

Daar is hij dan, de brave man zoals ik mij hem altijd herinner...

Afbeelding
d' Echte...

En op een schimmel nog wel, vanzelfsprekend dat ze hier uit de bol gaan. Geen gedoe of het nu gepast is of niet...men vierde er de komst van de Sint!

Afbeelding
De chauffeurpiet?

Onze bestellingen werden meteen doorgegeven...

Afbeelding

En nu maar wachten zeker?
Bedankt voor het lezen en prettige feestdagen!
Liliane & Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 4 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling