CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 23:51

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 's-Hertogenbosch uitgebreider, 2017.
BerichtGeplaatst: 17 maart 2017 09:20 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Als kastelen van de Loire rijzen residenties op aan de rand van 's-Hertogenbosch, met namen als Leliënhuyze, Zwanenstede, Slot Daliënwaerd, Holterveste... dat we dit hebben vergeten verleden jaar?
Wat was er nog aan unfinished business sinds ons vorige bezoek aan deze naar mijn gevoel warmste of van uitzicht zuidelijkste stad van Nederland?
Dit krijg je dan met namen als Boscoducale, Bois-le-Duc, Bolduque beschreven in vreemde talen.
De unieke prachtige Sint-Janskathedraal bezochten we al tot boven aan de nok toe, de Dieze ook onder andere, maar de Armada? De 19e eeuwse stationsoverkapping dat net een tikkeltje anders is dan die van Luik-Guillemins, de Tramkade, Verkade, de Citadel en het Bastionder, de Moerputten?
Allemaal links laten liggen tot op dit mooie zonnige maartse weekend...uitgebreider dus!



Afbeelding




Dag 1, perrons en boze muzikanten.
Als overnachtingsplaats kozen we voor Transferium De Vliert, een P+R gelegen aan de rand van de stad, naast het stadion en het treinspoor wat trouwens geen enkel hinder veroorzaakt wat nachtrust betreft. Het is geen camperplaats als dusdanig en daarvoor parkeren we low profile niet meteen aan de ingang maar ergens centraal van het plein zodat parkerende auto's van ons geen last hebben.
Er zijn geen voorzieningen, behalve de toiletten aan de ingang, te gebruiken tijdens de aanwezigheid van de toezichthouders.
Betalen bij vertrek via een automaat aan 4€ / 24h, met het ticket verkregen bij aankomst kan je om de 10 minuten gratis de bus op naar het centrum. Op 5 minuten ben je aan het centrum, tot zover de uitleg...



Afbeelding



Zo leeg ligt deze parking er niet bij zoals op de foto te zien is, dit was 'ochtends vroeg genomen iets na negenen, de tijd dat wij al het liefst op pad zijn, wat later is deze parking tot verder aan de motorhome bezet door auto's. Een komen en gaan van shoppers.
Voor de eerste dag kiezen we voor het voetenwerk kwestie van onze herinneringen wat op te frissen na het eerste bezoek verleden jaar aan de stad. Een slow bezoek aan het centrum zeg maar.
We stappen uit aan de Sint Josephstraat ongeveer ter hoogte van de Sint-Janskathedraal wat meteen als een magneet werkt.
De herinneringen van het vorig bezoek aan Den Bosch sijpelen zowat terug en ik voeg er aan toe alles is gevoelsmatig, de nabijheid van de Dieze, de Parade in de schaduw van de kathedraal, de Kerkstraat en de Korte Putstraat, deze combinaties laten ons een beetje aan Franse steden denken. Waarschijnlijk is dat te wijten aan het teveel aan verbeelding, maar toch.



Afbeelding



Dit weekend geen beklimming van het dak zoals eerder maar een kort bezoek aan het interieur van de kerk, tijdens de vorige editie mochten we een tentoonstelling meemaken van de replica van de lijkwade, nu hadden we de kerk voor ons alleen.
Tja, een van de gotische kerken waar we dan in bewondering voor staan, prachtig orgel en doopvont, ik ga hier ook geen jaartallen plakken van het bouwwerk, schilder van de retabels noemen etc etc, enkel de raad om er eens zelf naartoe te gaan...de moeite.
Oh ja, bij een van mijn vorige verslagjes over deze kerk had ik het over de telefonerende engel, die staat nog te bellen...



Afbeelding



De Parade, volgens sommigen het mooiste plein van Nederland, waarschijnlijk zijn dat de Bosschenaren die dat met enige fierheid beweren, ik kan daar niet tegen ingaan en heb zeker geen reden om daaraan te twijfelen.
Dat is ook te zien aan de liefhebbers van dit gezellige plein en al de bezette zitjes van de horecazaken, wij konden nergens terecht.
Naar de Markt dan maar via de Kerkstraat met tal van leuke winkeltjes en restaurants, we doen ondertussen wat aan window shopping, er zijn pareltjes van etalages te ontdekken, sommigen hebben nog hun oorspronkelijke vitrine behouden, prachtige art-nouveaustijl of begin 20e eeuw architektuur!



Afbeelding



Neen geen schetsen naar Jheronimus Bosch de alom bekende schilder met zijn fantastische taferelen en beroemdste Den Bosschenaar op deze viskraam op de Markt al zouden ze naar mijn mening niet misstaan en origineler zijn, veel info over deze bijzondere schilder is te vinden in De Moriaan, rakelings naast de kraam op de foto ligt het oudste bakstenen huis van Nederland, dat is De Moriaan.
Het VVV is daar in ondergebracht, voor wat euro's kan men daar een stadsplannetje kopen met beschreven wandelingen, Binnendieze vaartochten, historische gebouwen, musea...alles over de must visit places.
Wij hadden gerichte plannen voor vandaag, namelijk het station, tenslotte een van de unfinished business zaken die op de lijst staan.



Afbeelding



De gevel van het moderne station is een eye-catcher, het originele station in neorenaissancestijl moet dat ook geweest zijn volgens de oude foto's, van origineel gesproken...intussen is dit station de vierde versie. Overgebleven zijn links en rechts van de centrale passage de lange monumentale perronkappen uit einde 19e eeuw en tweede station, prachtig geïntegreerd in deze moderne versie. Het geeft dit station een zekere allure, zowat jugendstil. Ik stop eer dat we verloren geraken in eender welke versie...
We keren ook terug en weerhouden ons aan de verleiding wat verder te wandelen en naar de Armada en de roestkleurige Paleisbrug te gaan kijken, te veel voor een dag.
Slow visiting vandaag!



Afbeelding



De Bossche bollen dan...bekende gebakjes uit 's-Hertogenbosch, niet onze meug eerlijk gezegd zijnde, te groot, te machtig, te onaantrekkelijk maar daar kan banketbakker gelegen aan de Stationsweg niets aan doen, ze hebben succes weliswaar.
Voorbij fontein Drakenstein met de rug naar het station ligt de zaak aan je rechterkant ondergebracht in een van de statige panden opgericht in neorenaissancestijl.



Afbeelding



Op de Wilhelminabrug wordt ik aangesproken door een straatmuzikant, of ik een foto wilde nemen van hem, ik weiger. Er volgt een heuse scheldtirade van het personage. Ik wordt op snelheid gepakt en verrast door die uithaal...hoe gênant.
We doen ons langzaam uit de voeten, zelfs straatmuzikanten zijn niet meer wat ze geweest zijn. Een welgemeende f*ck you en neen ik heb er geen budget voor!
Via Bolwerk Sint Jan een van de bezienswaardigheden van de stad wandelen we via smalle pittoreske steegjes naast de Binnedieze dat hier en daar onder de stad verdwijnt, genoeg opwinding voor vandaag, na een laatste gratis foto en verfrissing naast de Moriaan zijn we terug op de parking.



Afbeelding



Dag 2 voormiddag, zijn we aan de Loire?
Ik noteer in mijn dagboek 7° deze ochtend in de mobie en een staalblauwe hemel buiten, goed geslapen.
Het duurt ongeveer een halfuurtje eer het binnen in de mobie wat warm wordt, de verduisteringen openen versneld het opwarmen.
Onze fietsten staan klaar, fototoestel, reservebatterij, extra kaartje, uitgeprinte routes...rechts van het transferium, links de Zandzuigerstraat in, de Brabanthallen voorbij, over de brug van de autostrade richting kastelen...de verwachtingen zijn hoog gespannen.



Afbeelding



Begeleid met een aangename ochtendzonnetje fietsen we noordelijk richting buitenwijken, via Google afbeeldingen kwam ik toevallig op Leliënhuyze, een moderne gebouw lijkend op een kasteel, maar functie, bestemming, bedrijf of... geen flauw idee wat dat zou kunnen zijn, ook heb ik mij er niet verder in verdiept maar door de vorm en ligging werd dit meteen een bezienswaardigheid dat ik absoluut moest zien. Dit alles onder het goedkeurend oog van ons Lilianneke...op een of andere manier moet ik een bevestiging hebben van mijn partner, goed bezig zijn ben met een planning...



Afbeelding



Niet enkel Leliënhuyze was een verrassing maar andere gelijkaardige gebouwen in de buurt trokken onze aandacht, persoonlijk had ik dit nooit eerder gezien, het leken op residenties, burchten met symmetrische grachten rondom die zowaar als Franse tuinen leken, een centrale ingang met een ophaalbrug of neergaande traliehek dit met een beetje verbeelding, communitys, afgesloten gemeenschappen...
Woningen met een bijzondere concept midden in de natuur, gecentraliseerd en in het landschap verzwolgen, moderne middeleeuwse vergezichten, ik had nochtans kunnen vragen wat het precies was, er liepen genoeg wandelaars in de buurt al dan niet met viervoeters of sportschoenen aan. Nooit gezien maar ben trovato! Verbaasd waren we op zijn minst!



Afbeelding



Veel tijd nam dit bezoek niet in beslag, de voormiddag is bijlange nog niet gevuld en na wat overleg besluiten we de Moerputten erbij te nemen, het lenteweer nodigt uit tot fietsen, de afstanden zijn niet al te groot.
Terug in zuidelijke richting over de brug van de snelweg en westelijk van Den Bosch in de buurt van het ziekenhuis, daar liggen de Moerputten ergens volgens mijn uitgeprinte plannetje.
Dat ergens in die richting bevestigt ons een oudere fietser ter hoogte van het ziekenhuis en voegde hij er nog aan toe met enige fierheid, ik ben voor een stukje Belg.
We laten hem zijn verhaal doen, zijn grootvader was naar Nederland geëmigreerd lang geleden...ik hoor het aan jullie taal zei hij nog... wat leuk!



Afbeelding



De parking ligt er bijna verlaten bij, er is gelukkig wat beweging op de plaats zodat we de fietsen min of meer gezekerd kunnen achterlaten, andere liefhebbers gewapend met statief en fototoestel zijn er ook, er zal wel iets te zien zijn.
We mogen de Moerputten enkel als voetgangers betreden. Via een voormalige treinroute wandelen we tot aan de historische brug op peilers, benieuwd naar deze bezienswaardigheid, links en rechts veen en moerasgebied.
Hier zijn er ook mooie plaatjes te maken roept er iemand beneden...een amateurfotograaf. We bedanken daarvoor en haasten ons verder tot op het einde van de vegetatie, daar waar de brug begint, het liefst heb ik er nog niemand bij voor deze panoramafoto...




Afbeelding




Je heb nog een halfuurtje tijd om wat foto's te nemen bij helder weer zegt er eentje die net zijn boeltje aan het pakken is en laat mij de aankomende bewolking zien op zijn slimme telefoon.
Prachtig hier voegt hij er nog aan toe, dit kende ik nog niet.
Ik ook niet, repliceer ik, namiddag staat de Armada op ons te wachten.
Ow ken ik ook niet, jullie komen uit België hoor ik...en we zijn weer vertrokken voor een potje leuk, leuker, leukst.




Afbeelding




Het natuurgebied heeft zijn naam te danken aan het moerassig gebied, door het ontginnen van veen ontstonden er de twee plassen lezen we op de aanwezige borden, in de loop der jaren veranderde stilaan het gebied, het spoor geraakte in onbruik etc etc, gelukkig is dit nu gerestaureerd en levert het tegenwoordig een mooi stuk natuur met een verscheidenheid aan fauna en flora en niet te vergeten fotogenieke plaatjes.
Meer als dit kan je niet wensen, met een beetje fantasie en wat zonnig weer waan je je zo in een Franse regio. Ik moet toegeven de lijst uit deze site voldoet tot nu toe aan de verwachtingen: http://www.bezoekdenbosch.nl/nl/waar-te ... stemmingen
Terug gaan doen we via de weg beneden over de vlonders zoals men ons aanraadde. Prachtig!




Afbeelding




Dag 2 namiddag, het rijtje afgaan.
De tocht voormiddag was er eentje van 25 km, dik tevreden van hetgeen we voorgeschoteld kregen, alsook van het middagmaal trouwens, begeven we ons weeral met de fiets maar ditmaal richting Citadel.
We plaatsen ons strategisch op om van het uitzicht van de Citadel en de Tramkade te genieten.



Afbeelding



Blijkbaar is de Tramkade nog in volle ontwikkeling, een sociale, culturele en economische hotspot zou dat worden, een foto over tien jaar misschien?
We trekken verder daar de Citadel vandaag niet toegankelijk is, ze ziet er uit als een ontwerp van Vauban, een versterkte fort met vijf hoeken en een gracht rondom ter verdediging tegen de Spanjaarden en de katholieken ( de Papen ) daarom de bijnaam Fort Papenbril. Dit is ook op infoborden te lezen, interessant om te bekijken is het zeker wegens de nabijheid van Aa, de Dieze, de Dommel die daar bijeenkomen en de bootjes aan de Handelskade, dat levert weeral wat mooie plaatjes.



Afbeelding



Net aan de overkant van het station ligt er een nieuwe wijk, het Paleiskwartier, dit schept hoge verwachtingen voor mij na het zien van deze constructies op het WWW.
Een uitzonderlijke zicht geeft dat wel, de gebouwen lijken op schepen, de Engelse architecten van deze prachtig gevormde appartementen hebben zich laten inspireren door de vier elementen: licht, lucht, land en water, deze vlaggenschepen heten ook Armada.
Voor deze in duurzame materialen opgetrokken gebouwen ligt een waterbassin, dit werkt als een enorme zonneboiler...de grootste van Nederland, hier wordt warmte opgeslagen...het uitzicht is voor mij al indrukwekkend.



Afbeelding



Een enorme roestkleurige brug verbind het oude gedeelte van 's-Hertogenbosch met het nieuwe Paleiskwartier, het is meer dan een roestige brug. 250 m lang beplant met bomen en perkjes, de brug werkt ook als zonnecollector en hoeft tijdens de winter nooit bestrooit te worden, ingenieuze noorderburen hebben wij.
Niet enkel indrukwekkend maar ook verbazingwekkend!



Afbeelding




Dit is niet alles, na al dat mooi's komen we op weg naar het Bastionder een enorme uil tegen op een ronde punt, het BoschBeest namelijk.
Een negen meter hoge kunstwerk bestaande uit drie afzonderlijke panelen dat ter gelegenheid van Jheronimus Bosch 500 jaar werd ontworpen staat nu sinds verleden jaar te pronken op het Wilhelminaplein. Er komen thema's van de schilder in dit kunstwerk voor, we nemen dat erbij.



Afbeelding




Aan de zuidelijke rand van de stad komen we aan bij het Bastionder, de nieuwe constructie bedekt de oude verdediging van de stad, er is een infocenter in ondergebracht met uitleg over de geschiedenis van de stad, enkel in het weekend open.
Van hieruit kijk je over het natuurgebied het Bossche Broek, gelukkig is vanuit het stadsbestuur besloten om dit gebied zo te behouden, een prachtige zicht over het landschap en een rustpunt voor wandelaars.



Afbeelding



We sluiten af op de Markt bij Brasserie Top, achter ons laten we het Noordbrabants museum met in ons achterhoofd hier kunnen we daarvoor nog eens terugkomen, we eten het bord niet leeg...het werd een boeiende fietstocht vandaag, 37km aan bijzondere bezienswaardigheden.

Dag 3 slenterdag
Met de bus laten we ons voeren tot het centrum, we stappen de Schilderstraat in om nog wat pittoreske plaatsen te zoeken, we slagen er nog in om er enkele te vinden in de buurt van de Jeroen Bosch Tuin, momenteel echt een stiltegebied, de tuin ligt er nog verlaten bij...



Afbeelding



De Binnendieze volgen is een leuke bezigheid, hier staan we bij het Oeteldonks Gemintemuzejum, de oorsprong van die benaming is te wijten aan het carnaval, gedurende de carnavalsperiode draagt 's-Hertogenbosch de naam van Oeteldonk, we hadden zo al een flauw vermoeden bij het opmerken van verschillende beelden in de stad die naar dit feest duiden.
Hier is dat een ernstige bezigheid.



Afbeelding



Wat later keren we terug op de parking, de gekochte freesia's op de markt mogen in een vaas, de kibbeling in de oven, even uitrusten.
Wat willen we we nog graag zien namiddag? De Verkadefabriek, ja ja Verkade van de koekjes en wat winkeltjes...en bij Jeronimus...



Afbeelding



De oude Verkadefabriek is momenteel wat de Tramkade zou moeten zijn, een ontmoetingscentrum, culturele plaats, cinema, muziek, theater, tentoonstellingen eten en drinken etc etc ondergebracht in de oude koekjesfabriek.
Er liep momenteel een fotografietentoonstelling, portretten van VIP's, dan valt het nogal snel mee de lange weg er naartoe!
Wij zijn bijna rond met onze lijst af te haspelen, symbolisch eindigen we het bezoek aan deze stad bij Café Jeronimus wat totaal niets met de schilder te maken heeft, enkel de naam maar bon, het was goed!



Afbeelding




...euh.... toch nog een dagje verlengen, het is te mooi weer om naar huis te gaan! Dichter bij thuis, anders!




Afbeelding

Afbeelding



Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 11 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: petersteel


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling