CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 10:35

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 10 redenen en meer om de bloesemstreek te bezoeken. 4-2017.
BerichtGeplaatst: 13 apr 2017 18:44 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Afbeelding


1-Voor de bloesems.
2-Voor de lente.
3-Je zit in Limburg.
4-De warme ontvangst.
5-Limburg fietsparadijs.
6-Om te genieten.
7-De bezienswaardigheden.

8-9-10
Limburg allein
Dao geit niks boave
Zo is t'r mer ein...


Afbeelding


Er zijn verschillende mogelijkheden om in de bloesemstreek te overnachten en zo de streek te verkennen, een van de plaatsen ligt in Sint-Truiden, meer bepaald op het tijdelijke kampeerautoterrein dat gedurende de bloesemperiode ter beschikking gesteld wordt voor liefhebbers als wij, met een zwerfauto dus.
Vergunning te verkrijgen via e-mail of het vvv-kantoor van Sint-Truiden.
Wij hadden vergunning April-07 nr 028, net op tijd verkregen om middenin deze fantastische bloeiperiode van de streek te mogen en kunnen genieten.


Afbeelding


De nodige rustplaatsen in de buurt van het kampeerautoterrein zijn ook makkelijk te voet bereikbaar.
Een van onze favoriete plaatsen is het 't Speelhof, een openbaar domein vlak tegen de Veemarkt en het centrum.
Men kan er wandelen, joggen, genieten onder de hoogstammen, uiteraard eten en drinken in de brasserie, een kleine speeltuin, genoeg voor een paar uurtjes bezigheid.


Afbeelding


Dag 1. De eerste dag is het voor ons tijdig aankomen, installeren, zo goed als het kan het pas gemaaide gras rond je motorhome verwijderen, niets is zo ergerlijk als grassprieten onder je schoenen, en je zo placeren dat er iets van ontvangst te krijgen is via de satellietschotel.
Belangrijk voor wie een eventuele voorjaarsklassieker op de buis wil volgen.
Kijken wie er aanwezig is, er zijn steeds kennissen die men tegen het lijf loopt en een toevallige kennismaking met je buren of forumgebruikers en andere.
De buurt verkennen...eventueel je short aandoen, volgens de weerberichten, over de 20°!


Afbeelding


Gevaarlijk als er toch wat winkels in de buurt blijken te zijn...niets zo fijn als een tevreden partner...I Would Do Anything For ...eentje toch waarvan de dag niet meer stuk kan.
Een kleine fietstocht door het centrum lijkt ons niet echt te bekoren en keren terug, te druk en niet echt aantrekkelijk om te genieten van de bloesems...er zijn geen fruitbomen in een stad!
Ondertussen is het tijdelijke terrein al goed bezet.


Afbeelding


Dag 2, voormiddag. Een valpartij.
We kiezen voor een voormiddag tochtje richting provinciedomein Het Vinne met de knooppunten van onze routeplanner 189-155-188-187-545-190-189, bij 187 kunnen we overwegen of we een stukje Brabant gaan aandoen.
Ontbijten doen we onderweg met de vers aangekochte croissants bij de bakker in Melveren kruispunt.
Bij Guvelingen niet zo ver van onze start houden we even halt bij een romaans kerkje te midden van de bloesems, het eeuwenoude kerkje ligt er prachtig bij. Het uitzicht doet ons vergeten het kerkje te betreden, jammer, we missen de versierde wanden...


Afbeelding


Afbeelding


Wat verder kunnen we even het snoeien meemaken van de fruitbomen, veel ken ik er niet van maar dit moet dan het "open
snoeien" zijn, zodat het licht nadien overal goed kan doordringen.


Afbeelding


Afbeelding


Bij Metsteren slaan we twee vliegen in een klap, een prachtige oude watermolen en een oude hoeve trekken onze aandacht, onze aandacht wordt zodanig aangetrokken door al dat moois dat Liliane de grond raakt ergens op het parcours, ik remde om iets aan te duiden zonder te weten dat ze dicht achter mij aan fietste, een moment van onoplettendheid was voldoende en ze lag plat op de grond.
Na het bekomen van de schrik en een aantal sorry's en kusjes verder konden we de weg voortzetten, Het Vinne laten we uit voorzichtigheid maar achter ons.
Resultaat, een gezwollen knie en blauwe plekken.
Gelukkig niets gebroken, het scenario van enkele jaren terug doemde terug op, het leverde mij een krop in de keel en wat emotie's die ik kan missen...


Afbeelding


We eindigen het voormiddag ritje met het prachtige, jammer genoeg niet toegankelijk voor het publiek of de gewone sterveling, kasteel van Duras.
Opgetrokken in neoclassicistische stijl, lijkend op Palladiaanse villa's in de omstreken van Vicenza, nog steeds bewoond en maar voor enkele keren per jaar te bezichtigen.
Een kasteel met een rijke en boeiende geschiedenis.
Een ritje van 24.1 interessante en leuke kilometers, buiten de valpartij...


Dag 2, namiddag. Suske de Poup en het Voorvelleken . Onze buren hebben ook pech, ik zie ze met een dienstwagen van de politie terugkeren op het terrein.
Ze waren deze ochtend vertrokken met fietsen...ik kan het al raden, fietsen gestolen, een dure e-bike en een sportieve fiets uit carbon...we kennen het gevoel, meermaals meegemaakt!
We zijn uitgerust en bekomen van de voormiddag perikelen,, Liliane stemt in met een tweede fietstocht, een ritje oostelijk richting Borgloon:
171-170-169-161-151-154-152-153-162-170-171 zijn de gekozen knooppunten.
Bij 170 staan we stil bij een gedenksteen, aan de Zepperenweg in de buurt van de Sint-Josefkerk.


Afbeelding


De gedenksteen vermeld dan ook: 1784-Op 8 October werden alhier levendig verbrand de genaamden Suske de Poup en het Voorvelleken.
Verder staat er op het bord de uitleg van het gebeuren, aanvankelijk was het voor ons een beetje lachwekkend de namen van de boeven...je zou voor minder pech hebben met zo een namen...
Criminaliteit in de 18e eeuw!


Afbeelding


Afbeelding


Foodtrucks, Pop-ups, Blosm bars en andere leuke gelegenheden en activiteiten kan je op verschillende locaties vinden onderweg, tussen Sint-Truiden en Borgloon heb ik de indruk midden in een zee van bloesems te zitten, een langgerekte serie van boomgaarden in een route met vergezichten en mooi panorama's.
De doorkijkkerk bij het naderen van Borgloon, de verlaten herenhoeve bij Rijkel, het kasteel van Ordingen.
De hellingen moet je er maar voor lief nemen, de Romeinse kassei bijvoorbeeld, een stevige kuitenbijter!
Het werden 33 fantastische kilometers.


Afbeelding


Afbeelding


Dag 3, zondag. De voorjaarsklassieker en een drama!.
Niksen, maar absoluut niks doen we in afwachting tot de uitzending van Parijs-Roubaix. Een wedoenniksdag is gepland.
'T is te zeggen een aperitiefje gaan we nuttigen tegenover de kerk van Melveren een heel suggestieve plaats met een nog echte kerkhof.
Heel rustig!
Wat doen we nog?
Aardbeien uit een automaat kopen, verschillende formaten aan verschillende prijzen voor een bakje gekoelde plaatselijke aardbeien, de prijzen stijgen naargelang de drukte en temperatuur me dunkt, gisteren waren ze een 0.5 € goedkoper.
We aanschouwen eens terug op het terrein een vreemd spektakel, moeder eend met kroost doet rare bewegingen naast de camperplaats, bij nader inzien is bijna de helft van hare kroost in een regenputje naast de baan terechtgekomen.
Afgedekt met een rooster.
Liliane en onze buren doen het nodige, ze worden gered...behalve een klein eendje...
het piepen stopte na een tijdje...ze was te diep in de buis de verkeerde richting gelopen!


Afbeelding


We proberen het voorval te vergeten,voor de rest zijn het zware inspanningen, ik forceer mij om in shorts en t-shirt een kleurtje te verkrijgen op een zetel buiten, een werk van lange adem.
Het geduld is op, ik kijk verder naar de koers.
De zege van winnaar Greg gaan we iets later vieren, er is altijd een goed excuus om iets te vieren.


Dag 4, maandag.Back to the roots In Kortessem zijn er geen voorzieningen wel stroom, daar kunnen we onze batterijen opladen. Gratis op een mixparking tegen de Bib.
Liliane heeft veel herinneringen aan de plaats.
Ze kwam hier dikwijls met haar papa die van de streek afkomstig was.
Ze hadden hier een huisje met boomgaard, die gaan we even opzoeken door deze knooppunten te gebruiken:
122-121-145-144-143-141-138-145 ( hier passeren bij the roots )-121-122.


Afbeelding


Afbeelding


We fietsen door de Printhagendreef, bekend om het kasteel van Printhagen, met onze 128 Fiat coupé sl 1.3 dokkerden we hier heel lang geleden over de kasseien om af en toe naar het huisje te gaan iets verder gelegen.
Nu tijdens het fietsen verteld Liliane honderduit over gebeurtenissen en fait divers van vroeger, samen met de bloesems fleurt ze op...
We passeren een landelijk gebied lichtjes heuvelachtig tegen Alken, afwisselend met boomgaarden en akkers, in een lus keren we terug.
25 voor Liliane onvergetelijke kilometers.


Afbeelding



Afbeelding


Dat doen we ook, gratis staan heeft zijn voordelen, we geven uit aan Kortessem.


Dag 5, dinsdag. Laatste boomgaarden. De batterijen zijn opgeladen, eigenlijk wil ik naar huis terug en wonder boven wonder Liliane niet.
De ervaring heeft mij geleerd dat het beste is naar goede raad te luisteren en stel dan maar voor om Alden Biezen te gaan bezichtigen.
Terechtgekomen in Bilzen staan we gratis op de camperplaats met alle voorzieningen, de servicezuil is betalend maar verkeerd nog steeds in erbarmelijke staat.
Er zijn twee stroompunten waarvan er maar een in werking is.
Je raadt het al, de habitué van de plaats heeft die waarschijnlijk al een eeuwigheid in gebruik, er staat max 24 h op de borden...
We malen er niet om en stippelen hier ook een route uit.
85-68-108-85 Richting Alden Biezen en terug. 14 pittige km.


Afbeelding


We fietsen eerst via een oude tramroute dat oorspronkelijk aangelegd is om de steenkolenmijnen van het Genkse met Luik te verbinden, onverhard in een bosrijke tracé.


Afbeelding


Dezelfde route min of meer als de voorbije dagen, landelijk heuvelachtig en bochtig maar nu met wat holle wegen, bloesems zijn er ook, van de hoogstammen onder andere in het domein van Alden Biezen.


Afbeelding


Tot de volgende bloesems...
bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 7 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling