CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 14:59

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het " schoonste hoekje van Limburg " april 2017.
BerichtGeplaatst: 24 apr 2017 13:50 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35306
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Schone hoekjes, knooppunten, mijnkathedralen, schachttorens en wijken...


Afbeelding
Het Oud Kanaal te Lanklaar, knooppunt 55.



Dit kreeg ooit het label " schoonste hoekje van Limburg" wegens de stijlvolle woningen aan het kanaal en de natuur daarrond.
Hier kom ik ooit eens terug, als het licht mooi is om van dit pittoreske hoekje een "schonere " foto van te nemen.
Nu is dit nog steeds een pittoresk hoekje ondanks het waterzonnetje.

Dit maal een onvoorziene uitstapje wegens de kraaknette, goedgekeurde toestand van onze motorhome, ze is jaarlijks aan een grote schoonmaakbeurt onderworpen geweest net voor de keuring, daarmee.
Dan lijkt ze net nieuw.
Benodigdheden, veel goesting om alles uit de motorhome te sleuren, een goede compressor en een portie schoonmaakmiddelen vanzelfsprekend.




Afbeelding
Kelchterhoef.


Het werkje neem twee dagen in beslag, de dag voor de keuring het leeghalen en uitblazen van alle stof en het reinigen van het interieur.
De dag nadien om het keuringgebeuren op de technische controle en het inladen.
Dit voelt net aan als een voorjaarsbeurt uit de jaren stilletjes, de lenteschoonmaak.
Dit moeten jullie eens proberen, het gevoel dat dat geeft! Een jaarlijkse belevenis vergelijkbaar met een nieuwe aankoop, je zit minutenlang op de zitbank binnenin rond te loeren naar het gepresteerde werk, een aanrader!
Zodoende zitten we aan het einde van de dag op amper enkele kilometers van thuis te overnachten op de parking van het domein Kelchterhoef, gratis zonder voorzieningen naast de Abdijhoeve.
Spic en span te wezen in een natuurdomein.
Shit! Er kruipt een dikke spin over het plafond, van waaruit is die gekomen?


Woensdag 19/4.
We gooien onze gastank vol met propaan aan de Guillaume Lambertlaan te Genk, dit aangezien onze nakende vier weken durende reis richting oosten en besluiten om naar de Kattevennen te trekken.
Maar eerst inkopen doen bij Raineri! Een specialiteitenwinkel in de buurt met Italiaanse producten.
Gelegen tegenover de mijnkathedraal van Zwartberg.
De zaak die jullie moeten aandoen om wat van Italië te proeven bij heimwee en gemis.
De geuren van de winkel zijn onuitwisbaar eens binnen geweest, dit ruikt letterlijk naar mamma's keuken!
De groenten ingevoerd uit Italië rechts, de potjes en blikken in de rayons net voor de kassa links, achteraan de toog met bereide pastagerechten, de charcuterie en het kaasgedeelte.
Beneden...de wijnkelder en de grappa's.
Dit is niet zomaar een winkel met Italiaanse producten, dit is "de winkel" om te beleven.
Hier kwamen we regelmatig om "Idrolitina" voor mijn moeder te kopen, ik daag jullie uit om dat elders te kopen als dit als een gewone winkel gecatalogeerd wordt! Of een ''Ciobar'', wie kent dat nog?
Na het lezen van alle etiketten op olieflessen van eerste persing en alle variëteiten van de Riomare-blikken ben ik tevreden en keren we met onze aankoop terug in onze mobie.
Nee het is genoeg Fra, zegt Liliane tegen mij...
Ja maar, dit nog...je kan er boven een pastagerecht eten, een nieuwigheid na ons laatste bezoek hier.
Ik ben er niet meer geweest sinds het overlijden van mijn ouders...


Afbeelding
Aan de Kattevennen.


We melden ons aan bij het infokantoor van de Kattevennen naast het planetarium om de 5€ te betalen waarbij we dan recht hebben op de stroomvoorziening, hiermee kunnen we onze motorhome warmen zonder onze gasvoorraad op te souperen, 2000 watt continue...verlieslatend?
Volgende knooppunten komen aan bod:
30-509-73-72-560-29-30



Afbeelding
Fietsbrug aan de Molenvijver.




Afbeelding
C-mine Winterslag, een schachttoren.




Afbeelding
Links Syntra Genk, midden de mijnkathedraal Heilig Hart Kerk.




Afbeelding
Hulde aan de mijnwerker, Raf Mailleux.


Een fietstochtje van om en bij de 20 km, rondom Genk via de betere wijken als ik het zo mag omschrijven noordelijk via Bret, de bescheiden wijken in Winterslag en Langerlo, om zuidelijk terug te keren aan de Kattevennen.
De avond verloopt rustig, de paarden in de manege naast de parking slapen, het gestamp en gehinnik is gestopt.



Donderdag 20/4.
Na een rustige nacht draait onze gasverwarming nog even mee om alles op te warmen, de elektrische vuurtjes zijn toch niet voldoende om alle koude uit de motorhome te verdrijven.
De ringverwarming doet meteen zijn best.
Het is marktdag vandaag in Genk, de zon doet mee, niets beter dan de voormiddag tijdens een markt te doorbrengen. We verlengen ons verblijf in Genk met een dag.
Onze fietsen kunnen we op de bewaakte fietsstalling in het centrum achterlaten, de enige dag dat de fietsstalling bewaakt is, begrijpe wie kan...
Bij onze noorderburen de gewoonste zaak van de wereld.
De aardbeien bij de Turkse fruitverkoper zijn goedkoper dan in Haspengouw, de aubergines zien er verrukkelijk uit, net als de broden en de kramieken bij een andere kraam...onze tassen zijn gevuld met al het goede uit de markt.
30-535-565-41-40-39-512-508-509-30, zijn de fietsknooppunten voor onze namiddag rit.
Ongeveer 30 km, noord-oostelijk van de Kattevennen, richting station van As, deels door het Nationaal Park Hoge Kempen, terug via Waterschei.



Afbeelding
Tussen 30 en 535




Afbeelding
Een rustmoment in het Nationaal Park




Afbeelding
Bij 41, het station van Asch





Afbeelding
Schachttoren Waterschei.
Concessienaam André Dumont-sous-Asch





Afbeelding
Het mijndepot Waterschei, renovatiewerken.



Bij knooppunt 41 aan het station bij As zijn er renovatiewerken bezig, geen terrasje momenteel in bedrijf om te verpozen, we passeren de buurt van het Luminus Arena het stadion van voetbalclub KRC-Genk.
De buurt moet dringend aangepakt worden, behalve het stadion ligt de rest er troosteloos bij, geef het volk brood en spelen en het gemor tempert, kijk eens naar de ons omringende landen... de buurt van bijvoorbeeld Werder Bremen, dichterbij naar het Apollinarisstadion in Bad Neuenahr...
Als er iets is wat mij ergert is wat de Limburgse Reconversie Maatschappij, in het kort de LRM gerealiseerd heeft.
Blijkbaar een werk van lange adem en een opportuniteit voor opportunisten...het raakt mij als gewezen mijnwerker.
Er is hoop, men is de site van Waterschei aan het renoveren, een druppel op de hete plaat.
Ik troost mij bij een pintje aan Taverne De Krater, de dag is om, desondanks tevreden over de leuke fietstocht en de bezienswaardigheden.




Afbeelding
Een ...moment!




Vrijdag 21/4 We belanden in Dilsen Stokkem, op de gratis parking zonder voorzieningen van Maascentrum De Wissen.
De plaats is ideaal gelegen om de Maasstreek te verkennen, centraal gelegen tussen Maaseik, Maasmechelen, Sittard over de grens.
Met een goede planning kan je er veel ontdekken.




Afbeelding
Maascentrum De Wissen.



Wij hebben een fietstochtje naast de Zuid-Willemsvaart gepland richting Kruinenpad, welbekend als een wandelpad een tiental meter hoog tussen de boomtoppen.
We passeerden deze interessante bezienswaardigheid ooit vanuit Rekem, nu via Knooppunt 55 te Lanklaar.
Er staat ons een verrassing te wachten ter hoogte van de Oude Zuid-Willemsvaart, een idyllisch plekje voor ons nog onbekend tot nu toe.



Afbeelding
Het brugwachtershuisje in Lanklaar




Afbeelding
Café du Pont links, Hotel Beau Sejour rechts.



Terecht een van de " schoonste hoekjes van Limburg ", een aanrader om eens tot rust te komen op het terras van de Beau Sejour.
Zittend aan een terras met zo een naam kan je niets meer verlangen.
Het oudste toeristenhotel van Limburg, zoals het hotel beweerd.
Ik citeer een stukje van het bord dat Limburgs Landschap vzw daar geplaatst heeft:
Citaat:
Langs de afgesloten kanaalarm staan oude zomereiken, op het water drijft gele plomp...de groene specht...de boomklever valt op...de smaragdlibel...

Wat verder staan enkele kunstwerken, metalen platen met ingesneden gedichten, het kruis met de "Verkeerde Lieveheer".




Afbeelding
...




Afbeelding
Hoog in de kruinen.



Ontstaan als gevolg van de mijnverzakkingen, de woningen bevonden zich vroeger ter hoogte van het kanaal, nu liggen ze lager dan het kanaal.
Soepkommen noemen ze dit fenomeen hier, een ganse gebied dat verzakt wegens de steenkooluitbating, dichter bij ons zijn er breuklijnen zichtbaar. Hier in Heusden-Zolder en Beringen spreekt men binnenkort over mijnverheffingen door de opwaartse druk van het water in de mijngangen.
Genoeg daarover...
Namiddag doen we dezelfde tour maar dan aan de overkant van het kanaal, daar ligt namelijk Maasmechelen Village met de bekende designer outlets, deels gesitueerd op de voormalige steenkoolmijn van Eisden.
De schachttorens zijn nog zichtbaar, het hoofdgebouw en wat magazijnen.




Afbeelding
Links één van de gerenoveerde schachttorens van Eisden.




Afbeelding
De mooiste rotonde van Limburg, de schachttoren, Terhills hotel, bioscoop en ingang Village.


We sluiten de dag en ons verblijf in Dilsen Stokkem af bij een brasserie ondergebracht in een voormalige mijngebouw met de meest originele naam dat je je kan bedenken, De Karbonkel...ai!



Zaterdag 22/4. Om af te ronden doen we Beringen-mijn nog eens aan.
be-MINE: DE MIJNSITE VAN BERINGEN heet de zaak nu...naast C-mine Winterslag de compleetste wat historische mijngebouwen betreft.
We staan gratis zonder voorzieningen op het voormalige mijnterrein van Beringen.



Afbeelding
Verblijfplaats be-MINE.



Op deze locatie beëindigde ik mijn laatste 2 jaren van mijn loopbaan als mijnwerker, op de in mijn ogen rommeligste mijnterrein, 18 jaren in Heusden-Zolder wis je niet zomaar.
Iedereen heeft zijn voorkeuren en gewoontes.
Wat mij meteen doet denken dat ik nog niets geschreven heb over een eventuele uitstap op het mijnterrein van KS-Zolder...'t zal er ooit eens van komen, te dicht bij huis waarschijnlijk.



Afbeelding
Bezoek aan de Fatih-moskee Beringen.




Afbeelding
De mijnkathedraal Beringen, in renovatie.




De namiddag komen volgende knooppunten in aanmerking :
502-345-330 en terug, een bezoekje aan de Paalse plas. Een korte fietstocht van ongeveer 17 km met een halte aan het fietscafé van de plas, een grote parking daarnaast zou ideaal zijn...




Afbeelding
Paalse plas. Fietsen nabij de golf course.




De nacht eindigde hier in be-MINE in mineur...mijnwerker?
We vluchten wegens overlast van de plaatselijke allochtone jeugd met hun verlaagde karren met dito brede sloffen en extreme uitlaatgeluiden die het terrein als speelplaats gekozen hebben.
Waar zijn de gardes uit mijn jeugd!?
We mochten zelfs niet voetballen in de parken!
Tegen 1h in de nacht...VROAM VROAMM VROOAAMMM!!! Rondjes trekken!
Tijd om te verkassen!

Een uil oehoet in Bovy om 1h 20', hoe zalig!


Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marcavontuur


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling