CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 15:38

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pramen, Lázně, oplatky, goud en meer. Tsjechië 2017, deel I
BerichtGeplaatst: 24 mei 2017 07:48 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
DEEL I.


Afbeelding
Het Kolonáda meisje. Karlovy Vary, Tsjechië.


Tijdens een reis in de zogenaamde voormalige Oostbloklanden viel het ons op hoe goed geconserveerd steden en historische plaatsen gebleven zijn.
Tsjechië bijvoorbeeld, voor ons min of meer rechtdoor richting oosten op de kaart, is zo een land. Je zou bijna haast zeggen dat de steden puur gebleven zijn.
Wij houden van historische kernen en intacte gebouwen, trouwens van moderne steden ook zolang het maar oogstrelend is en geen kakofonie van uitzichten.
Mijn hersenen kunnen er niet tegen, ik heb een zekere harmonie nodig.
Natuurlijk diende er een planning gemaakt te worden, hoe zou ik anders kunnen.
1606 km heen en terug met als voorwaarde nog niet bezochte oorden als overnachtingsplaatsen.
4 bestemmingen onderweg.
3 bestemmingen in Tsjechië.
5 bestemmingen tijdens de terugreis.
Per bestemming twee overnachtingen.
3 x tanken.
Van 27/4 tot en met 21/5
Min of meer werd er rekening gehouden met de planning, geen enkele plaats werd niet aangedaan, integendeel.
Er kwamen zelfs enkele plaatsjes bij en de 1606 km werden er uiteindelijk 1697.
Nauwgezet werd er getankt op de op voorhand voorziene plaatsen...het scenario klopte, je zou haast thuis blijven en alles virtueel beleven, behalve dat de realiteit mooier is.
Wat en waar? Volg...


Dag 1 en 2 in Montabaur. 27 april 2017.


Afbeelding
„Mon-Stilettos“ Riesenschuhe.


De Mon-Stilettos staat voor Montabaur, blijkt dat er vroeger hier schoenmakers bezig waren hun kost te verdienen.
De ambachtslieden zijn verdwenen, de straat waar het beroep gebezigd verraad niets van deze kunst.
Een outlet is er in de plaats.
De FOC.
Daarmee op bijna iedere hoek van de straat een mega-grote stiletto, een weetje. Dit ontdekten we tijdens het bezoek aan de stad.
Het schloß daarentegen interesseerde mij meer.
Vanuit de autostrade zagen we de burcht tijdens onze reizen met de auto richting zuiden...lang geleden toen de dieren nog spraken...het okergele bouwwerk wekte altijd mijn nieuwsgierigheid gevolgd door dezelfde zin.
Ooit gaan we dit bezoeken!


Afbeelding
Schloß Montabaur. Landmark van het Westerwald.



We stopten destijds aan de A3 ter hoogte van Montabaur raststätte, regio Rijnland-Palts, voor een ontbijt en een sigaretje na het vertrek thuis om 5h in de ochtend.
We werden er persoonlijk bediend door een Duits mevrouwtje van meer dan honderd jaar. Dronken thee uit een porseleinen servies met gouden randje und aten zwei brötchen mit marmelade.
Dit soort bediening zie je niet meer.
We spreken over de jaren zeventig. Sigaretje roken doen we niet meer.
Reizen des te meer en voor een groot deel uitgespaard op de kap van de tabaksindustrie.
Een soortgelijk warme ontvangst krijgen we tegenwoordig ook op de camperplaats van de nogal praatgrage en sympathieke Duitse uitbater in Montabaur.
Liefhebber van de Belgische kust, Heineken en de Costa Brava. Rijm dit maar eens.
We zouden elkaar kunnen ontmoeten in september als we er zin in hadden, de exact één uur durende fotosessie met uitwisseling van adressen moesten we voor lief nemen, een doodbrave en goedlachse mens op wie je niet kwaad kan worden.


Afbeelding
Een van de vele bezienswaardigheden volgens het stadsplannetje, de Fuhrmannskapelle.


Het Schloß gelegen op een hoogte van meer dan 300 m, dat we enkel eenmalig bezochten wegens wat problemen gerelateerd aan kniegewrichten, dateert uit de 10de eeuw.
Nu is dit een plaats van evenementen, catering en hotel. Van hierboven heb je een prachtige uitzicht over de stad.
Het kleine centrum heeft veel bezienswaardigheden, verspreid liggen er 28 min of meer belangrijke punten om te ontdekken.
Meer dan voldoende om er een geslaagd weekend van te maken.




Afbeelding
Zin in een Boss of Gaastra? Het FOC, fashion outlet center.


Voor degene die er totaal geen interesse in heeft kan zijn geld en belangstelling helemaal in de outlet kwijt.
Alle gekende merken zijn er vertegenwoordigd, voor een hapje kan je er ook terecht, de modernistische stijl van de gebouwen moet het geheel aangenaam maken en dat is het ook.


Afbeelding
Stadtmauerturm of Schwedenturm.


Dag 3 en 4 in Aschaffenburg


3 dagen later en 364 km verder in Aschaffenburg, we zijn ondertussen al in Beieren, realiseer ik mij plots dat ik de verkeerde gps meegenomen heb.
We hebben de huis en tuin gps mee van de goedkoopste soort uit de TT gamma.
Hij voldoet perfect om te navigeren als de duurste uit zijn soort maar beschikt over een beperkt aantal landen .
Tsjechië zit er niet bij.
De andere TT ligt in de kast, speciaal gekocht om naar Turkije te kunnen reizen...auw!
Mijn voorbereiding is dus niet geheel naar mijn wens.
Stoer maak ik mij er vanaf door tegen Liliane te zeggen dat het geen enkel probleem geeft, deep inside...fuck and shit...
Iemand moet de boot drijvende houden hé...cool blijven Fra.


Afbeelding
Zicht op Schloss Johannisburg vanaf de Willigisbrücke aan de Main.


We staan hier voor weinig geld op de stelplaats met stroomvoorziening naast de gemeenschapstuinen van de Aschaffenburgers, men kan er zelf kiezen hoe duur of goedkoop het verblijf kan zijn.
Een ticketje kan genomen worden voor 1, 2 of drie achtereenvolgende dagen.
Wij kiezen 2 dagen voor 5 €.
Voor een vrije stroomaansluiting moet je geluk hebben, drie zuiltjes en meer gegadigden dan voorzien.
Enkel de ondergrond is wat minder, een soort van aangestampte grind en leem, lekker als het regent...maar ik maak mij hier overbodige zorgen.
Het is mooi weer!
Als de weerlicht naar het centrum!


Afbeelding
Hamburger Fischmarkt in Aschaffenburg aan de Schloßplatz.


Onze fietsen laten we aan de rand van de füßgangerzone in het centrum om ons richting Schloß te begeven, het infokantoor is daar gelegen.
Te voet is dat even ver, een goede duizend meters stappen.
Wat we niet wisten of waar we geen rekening mee hielden is dat er in Duitsland rond deze periode veel festiviteiten gebezigd worden, feste und kirmis.
Een rode draad tijdens onze reis.
Dit evenement is een jaarlijkse terugkerende festiviteit in Aschaffenburg, de Hamburger Fishmarkt.
Te verkrijgen uiteraard de pommes, geräucherten aal, krabben, fischbrötchen in allen variationen...
Wein und bier natuurlijk, veel!
Gemütlichkeit is er ook.
We laten ze doen en plannen ons bezoek aan de hand van het stadsplannetje!


Afbeelding
Blik en steen.

Onderweg naar het Pompejanum en de Schloßgarten wijken we een stukje van de voorgestelde stadswandeling om een tentoonstelling mee te pikken van de plaatselijke kunstacademie...
Uren, dagenlang zwoegen met kartonnen dozen tekenen als oefening voor het perspectief...hier gebruiken ze blik en steen.
Leuke herinneringen!
We volgen verder het parcours naast de Main.


Afbeelding
Zicht op de Mainpromenade.


Voor we aan het Pompejanum aankomen passeren we het Schlossgarten, de sfeer en uitzicht ziet er mediterraans uit, de aangelegde tuinen zijn een lust voor het oog.
Een wijnberg, zuiderse beplantingen verfraaien het geheel, schattig op de felsen het " Frühstückstempel ".
Azurenkust en Pompei in het kwadraat!
König Ludwig I fier als een gieter.


Afbeelding
Het Frühstückstempel.


Je kan het raden vanwaar het woord Pompejanum afkomstig is, de Ludwig hield van mooie dingen.
Ja, inderdaad, op zoek naar design avant la lettre.
Pompejanum is een villa naar het voorbeeld van de villa's die te zien zijn in Pompei, het daarop ontsproten bouwwerk is thans één van de mooiste mediterrane gebouwen ten noorden van de Alpen.


Afbeelding
De villa vanuit de tuin.


Het interieur is te bezichtigen, betalend weliswaar.
Wij houden het bij het bewonderen van de tuinen, het exterieur en het rustgevende zicht vanuit het terras, er is weinig volk momenteel, een zaligheid om hier te toeven.
Op de helling benden het Pompejanum een wijngaard, alles moet kloppen.
Men maakt er zelfs wijn van, volgens onze mapje is het de bekende Pompejanische wijn...de eerste keer dat ik daarvan hoor.
Via de wijngaard wandelen we naar beneden.


Afbeelding
Pompejanum met het Saint Germain terras. Zicht vanuit de Mainpromenade.


Naast de oever terug richting centrum een biergarten, heel uitnodigend.
Dit mag tellen als een bezienswaardigheid, eerder een must do dan een must see.
Wij proberen telkens de twee om zeker niets te missen.
De Gude, de plaatselijke pils met de romig en fijn schuimende kol smaakte voortreffelijk.
We moesten beide meteen aan Ladenburg denken en de aldaar gebrouwen Welde, na meer dan 40 jaar huwelijk hoeven we niet echt meer met elkaar te praten.
We hebben een groot telephatisch vermogen!
Geheel tevreden over de eerste dag en opgetogen over de rest wat er nog te zien en te doen valt in Aschaffenburg haastten we ons terug richting fietsen.
We passeren eerst wel via de Stiftplatz.


Afbeelding
vlnr: de Löwenapotheke, museum en Stiftbasilika.


Op ons verlanglijstje voor Aschaffenburg, ik zeg "ons" maar het is Liliane die mij carte blanche geeft en de druk steeds op mij legt om voor een ideale vakantie te zorgen, zijn er nog twee parken.
Park Schöntall en Schönbush, één der mooiste tuinen van Duitsland volgens het foldertje.
De één ligt zowat pal in het centrum, de andere ten westen van de camperplaats.
Volgens mij toch een ideale mix om vrouwlief bij een zomerse dag te animeren!
Vroeg in de ochtend op pad naar vers brood en de ruïne in het stadspark.


Afbeelding
Kirchenruine zum Heiligen Grabe.


Kijk van zulke namen slaat mijn fantasie op hol, ik ben terug het kleine jongetje dat naar Ivanhoe op de BRT zit te kijken...of naar meester Adams van het lagere naar zijn verhalen aan het luisteren over de Romeinen en de Galliërs.
Niets zo leuk om terug kind te zijn, voor eventjes toch want dan moet ik mijn Nikon bovenhalen om wat herinneringen voor later te schieten.
We fietsen even later door het park op "schrittempo" volgens de regels op het bord geplaatst aan de ingang van het park.
Groot is het park niet maar boeiend genoeg om er eventjes in schrittempo wat tijd te doden.
De broodjes is eigenlijk een zwart roggebrood geworden, de bäckerei was zo goed als uitverkocht.
Een voordeel dat zwart brood, dat blijft dagenlang goed en blijft ook dagenlang in je maag...
Om de voormiddag af te sluiten besluiten we naar het servicestation aan de overkant van de camperplaats te gaan kijken.
Het is niet echt een bezienswaardigheid een servicestation bezichtigen, het gaat er meer om het fietsen en de uitnodigende haven.



Afbeelding
Am Floßhafen. Rechts wat oorlogstoestanden.


Park Schönbush is te bereiken via een fietspad dat naast de camperplaats vertrekt.
Ongeveer drie kilometers fietsen op een autovrije fietspad dat overgaat in een dreef.
Het is zondag en dat is te merken, het weer speelt ook voornamelijk een rol, er is veel volk, we moeten laveren tussen wandelaars, fietsers, gezinnen met kleine kinderen, kinderen met hun eerste fietsje...
De sfeer is opperbest, er heerst een zondagse gemütlichkeit!


Afbeelding
Een zondagse gemütlichkeit in Park Schönbush.



Onze fietsen laten we achter op de daartoe voorziene plaats, de fietsrek.
Het grote park aangelegd in Engelse landschapsstijl is aangenaam om te bewandelen, achteraf merkten we dat het zelfs met de fiets toegankelijk is.
We zijn al te ver gevorderd en begeven ons richting Schlössien. Kasteeltje?
De Engelse landschapstuin onderscheid zich van de strakke aangelegde Franse tuinen.
Er wordt hier een landschap nagebootst, geen strakke beplanting, hoge bomen, een meertje mag er niet ontbreken, glooiend terrein...
Een brug over het waterloopje mag er ook zijn.


Afbeelding
Rote Brücke. Wat anders?


Het kasteel of Schlössien lijkt veel op een palazzo van de gegoede burgerij uit eender welke regio uit Italië.
Mooi om te zien, gelegen op een eilandje, omgeven door een grasveldje, hoge beplanting, grindpad, grote terracotta vazen als verfraaiing...
Het Schloß is te bezichtigen, we passen voor de rondleiding de volgende was na vieren...er is nog meer.


Afbeelding
Schlössien.


Naast het Schloss de Speisesaal, Philosophentempel, de Wirtschaftsgebäude een heuse Irrgarten...
Wij verpozen bij de Orangerie, gek genoeg met deze drukte bijna niemand te zien...gelijkgezinden.


Afbeelding
Een beetje rust.


Een verfrissing in alle rust vonden we terug in het centrum, op een bijna zomerse dag is een Schloßpark veel te druk, in de Schloßgasse bij Brauereigaststätte Schlappeseppel leek het prima!
Na het bezichtigen van het Sonnenuhr en de St. Peter und Alexanderkerk welteverstaan.
Eerst de geest en dan het lichaam.
Voor mij een Schlappe Seppel, voor Liliane een rosé...een mooie afsluiter voor Aschaffenburg.


Dag 5 Bamberg


De Duitse rundfunk voorspeld regen voor vandaag, de rit bedraagt 178 km wat mij een beetje te veel lijkt maar niet bij minder goed weer.
Rijden maar!
Door Opper-Franken, het noordelijkste deel van Beieren grenzend aan Tsjechië, richting Bamberg.
Even is er twijfel als ik het bord Munchen 330 km zie passeren.
We kunnen morgen aan het Garda zijn zeg ik tegen Liliane.
Na een veelzeggende blik van Liliane laat ik het idee varen...ze heeft gelijk!
De betaalautomaat op de camperplaats van Bamberg aanvaardt geen buitenlandse kaarten, we moeten uit onze kleingeld portemonnee puren. Prijs is all in.
We hebben steeds een muntenvoorraad mee...10 stuks van 2€, 15 stuks van 1 € en 20 stuks van 0.5€ voornamelijk voor zulke toestanden en om de stroom, de 10 centjes om een gietertje water.
Het weer valt nog mee, we fietsen vandaag via het fietspad naast het Main-Donau-Kanaal/Rechter Regitzarm richting centrum.
Het valt mij op dat er toch voor één van de mooiste steden van Duitsland te weinig bordjes richting bezienswaardigheden zijn.
We gokken berekend en kiezen voor wat in onze ogen de drukste brug lijkt te zijn, die zal wel richting centrum leiden.


Afbeelding
Altes Rathaus, uithangbord van Bamberg.



Afbeelding
Idem, vanaf de linkeroever


We vinden uiteindelijk het infokantoor tussen al de drukte, ik was vergeten dat het vandaag een feestdag was.
1 mei en je hoort er niet meer bij.
Het lot van de gepensioneerde, vreselijk!
Als belangrijke bezienswaardigheden heb ik het Altes Rathaus, Neue Residenz, Dom, Kloster , Klein venedig en de Konzerthalle genoteerd.
Het foldertje geeft meer bezienswaardigheden aan, waarvan meer dan 15 kerken...van het goede een beetje te veel!
We laveren door de drukte om te zien wat Klein Venedig voorstelt.


Afbeelding
Zo ziet Klein Venedig eruit.


Gelegen aan de Linker Regnitzarm, de rij vissershuizen uit de 17e eeuw vormen een idyllisch plaatje, leuk om te bekijken.
Een toeristische trekpleister, de woningen aan de tegenovergestelde oever zijn omgevormd als pensions, B&B's en hotelletjes.
De busladingen worden er gelost...
Nu ja dit Klein Venedig is nog toegankelijk voor Jan Modaal, bij de echte ben je gepluimd.
We begeven ons terug naar het eilandje dat omgeven is door de Alter Kanal en de Linker Regnitzarm, hier moet je zijn voor de sfeer en de bekende plaatjes van Bamberg.


Afbeelding
Zicht op de Obere Mühlbrücke en de Stephanskirche.


Via deze weg wandelen we bergop, nu ja zo steil is het niet maar het Dom aangegeven als bezienswaardigheid nr 11 bevindt zich op de Domberg.
Naast het Dom nr 13, 14 en 15 met als toemaatje nr 8 de Rosengarten.
Als we dit afwerken is het meer dan genoeg voor een eerste dag Bamberg.


Afbeelding
Domplatz, hier ben je even zoet...


Voor de liefhebbers is er het interieur van de Dom, het Historisches Museum Bamberg, de Alte Hofhaltung allemaal binnen handbereik.
Via de Rosengarten is er een mooie panorama uitzicht over Bamberg.


Afbeelding
Leuk detail, een roos draagt de naam Grootendorst...


Langzaam maar zeker komt de voorspelling van deze ochtend uit, tegen dat we terug zijn begint het te regenen, we moeten nog de Konzerthalle bekijken...morgen?


Dag 6 Bayreuth.


Niet dus, het heeft de ganse nacht geregend en het regent nog steeds.
Tijdens de service geraken we aan de praat men een Fin.
Hij was op de terugreis...een ritje van 4000 km in 2.5 weken!
Tot in Italië en Kroatië ergens om dan terug te rijden.
Dat is dagelijks gemiddeld 235 km...en ik stop al rond de middag!
Op die manier geraken we er niet. Wel tot in Bayreuth.
En kijk, het is hier bijna droog.



Afbeelding
Een van de vele "brunnen" dat Bayreuth rijk is.


De camperplaats bevindt zich op een mixparking met voor ons daartoe voorziene plaatsen. Er is een defecte servicestation met een berichtje dat men voor alle voorzieningen tijdelijk op een camping in de buurt moet zijn. Het fietspad naast dit rivier de Roter Main leid je zo naar de stad.
We verkiezen momenteel wegens het druilerige regenweer om te voet te gaan.
Na het winkelen en het middageten zijn de weergoden ons beter gezind.
De fietsen komen uit de stalling, het kwartiertje wandelen naar de stad is gereduceerd tot nog geen vijf minuten fietsen.



Afbeelding
De Marktgrafenbrunnen op de Residenzplatz, op de achtergrond het Neues Schloss Bayreuth.


Naast de kerken die genoteerd staan als to see, is er nog de Opera, de Finanzambt wat de oorspronkelijke Residenz was van de Markgrafen von Brandenburg-Bayreuth, de Eremitage en Schloss Fantaisie.
We hebben dagelijks onze verplichtingen...


Afbeelding
Zicht op een huizenrij van in het centrum aan de Maximiliaanstraße, met links en rechts een gedeelte Finanzamtgevel, voormalige Altes Schloss.



Afbeelding
Detail van het Altes Schloss.


Kijk naast het culturele is er ook tijd voor een mix van ontspanning en wat vrije tijd, dat kan zich uiten in het eventueel shoppen, of een bezoek aan de plaatselijke middenstand, hier is dat bij Oskar - Das Wirtshaus am Markt!


Afbeelding
Bei Oskar!



Dag 7, van Bayreuth en het Eremitage naar Marktredwiz.


Naast de Roter Main loopt het fietspad zoals ik al eerder schreef.
Net op de mixparking waar het fietspad passeert staat er ook een bordje met een fietssymbool en de richting Eremitage.
We twijfelen of we wel of niet met onze fietsen er naartoe zouden rijden, de afstand bedraagd amper 3 km!
We bellen effe naar Apeldoorn, ze waarschuwen ons en raden ons aan wegens het heuvelachtig karakter van het parcours om ons toch met de camper naar het Emeritage te begeven om de knietjes te besparen.
Alle parken en Schlösser hebben toch een parking, niet ?
Onze TT beaamd dat.


Afbeelding
Het strakke gedeelte van het park.


Het is negen uur in de ochtend en parkeren onze mobie op de busparking van het Eremitage, er is niemand. Enkel het onderhoudspersoneel van de zaak met een hark in de hand, de grindpaadjes aan het fatsoeneren.
Er mag hier enkel gewandeld worden.
De hoofdingang situeert zich vlak tegen de parking, de weg er naartoe was inderdaad vrij heuvelachtig.
Met de fietsen hier naartoe komen zou enkel een nadeel geweest zijn.
Nu zijn we uitgerust om op het eerste zicht het immense park te gaan ontdekken.
In de verte iets blinkends, niet echt thuis te brengen...


Afbeelding
De Sonnentempel. Kleur en structuur zijn gevormd door duizenden steentjes!


Afbeelding
In bewondering...


Bij het naderen van het bouwwerk ging mijn verbazing naar blijdschap, van blijdschap naar ongeloof en verder naar een ongecontroleerd gelach...
Mijn onderkaak zakte naar beneden.
Op voorhand had ik al wat afbeeldingen gezien maar in het echt is the real stuff toch andere koek.
Bovendien zijn we nog alleen schreeuw ik uit!


Afbeelding
Neues Schloss: Orangerie mit Sonnentempel, daarvoor het Wasserbecken Obere Grotte


Blij als een kind dat vrij in een snoepwinkel zijn gang mag gaan!
Om te beginnen is dit een complex als ik het zo mag noemen bestaande uit parken en meerdere gebouwen uit de 18e eeuw.
Het Neues Schloss, het Altes Schloss, waterpartijen, een Nordparterre, een Ruinentheater, paviljoenen, beelden waaronder een Socrates, Apollo enz enz.
De eigenaars destijds ( Markgrafen und die Markgräfin ) gaven onderdak aan eremieten in het Altes Schloss, zelf speelden ze part time eremiet...een beetje kierewiet...


Afbeelding
Eremiet spelen in het Altes Schloss.


Van het een naar het ander vallen we in verbazing, ik toch.
Wat bezielde die Margrafen? Vips van hun tijd? Uitpakken met hun weelde?
Ontsproten uit hun fantasie of...? Dat zijn dan momenten dat ik een plaatselijke gids mis, je blijft met onbeantwoorde vragen achter.
Het geheel liet mij denken aan een mix van Herkules te Kassel, Il parco dei Mostri uit Bomarzo, het park in Caserta...


Afbeelding
De Nordparterre en de Cascade, zeg maar een deeltje van de voortuin van het Altes Schloss...


Zonder gids en het park voor ons alleen is dan ook een voordeel, vrijuit foto's kunnen maken.
Af en toe LILIANE! Ons Liliane stapt achteruit of even opzij...
Hetgeen we nu zagen zou volgens mij het summum van deze reis kunnen zijn, maar er is nog Schloss Fantaisie, gebouwd als zomer stulpje ter vervanging van het Eremitage.
We laten dit aan ons voorbij.
We moeten echt afkicken na hetgeen we gezien hebben de laatste dagen, het wordt een beetje TROP en dat is teveel.
Door omstandigheden zijn we voor op schema, ik moet mij nog mentaal voorbereiden op het rijden zonder navigatie.
We moeten minstens een kaart hebben van de Regio dat we in Tsjechië gaan bezoeken.
Marktredwitz dicht aan de grens met Tsjechië is de oplossing!


Afbeelding
Marktredwitz, aan het Auenpark, voormalige fabrieksterrein.


Gratis camperplaats, enkel betalen voor de stroom, waterinname en het lozen. Gelegen op een voormalige fabrieksterrein naast het Auenpark. De rivier Kössein vloeit naast het park.
Het kleine stadje met een winkelcentrum bijna even groot als de stad ligt op een steenworp van de overnachtingsplaats.
Tijd om wat voorraad in te slaan en wat kwalietietaaim, relaxen zeg maar.



Afbeelding
In het Auenpark, relaxen...



Nu zijn we echt bijna in Tsjechië, de spanning stijgt...dringend een kaart!



Afbeelding
Tweetaligheid in Marktredwiz.


HET VERVOLG KLIK HIER

Bedankt voor het lezen Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 7 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling