CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 00:52

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tsjechië 2017, deel III de terugkeer, een dieptepunt.
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017 09:19 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
.

Afbeelding
Bij Merkers.



Dag 15 en 16, idyllisch Kulmbach. 11 mei 2017 Voor de terugweg kiezen we een hele andere route, er is genoeg voorbereiding aan vooraf gegaan om de reis boeiend en interessant te maken.
Er liggen voldoende plaatsen die wij nog niet bezochten en die de moeite lijken, voor mij alleszins Merkers...
Eisenach, volgens onze toevallige disgenoten in Hotel Bohemia en de lekkerste Thüringerworst eten in Coburg al was dit niet de echte reden.
Erfurt, niet enkel voor de mooi gevonden plaatjes op google afbeeldingen enzoverder...


Afbeelding
Kulmbacher Volksfest.


Om Kulmbach te bereiken rijden we door het Fichtelgebergte gelegen in het noord-oosten van Beieren.
Deze keer met een navigatietoestel dat ons tijdig verwittigd op de rotondes welke afslag we moeten nemen...
We rijden door een prachtig heuvelachtig landschap via een slingerende route waarbij we flirten met een hoogte van 1000 m door idyllische dorpjes, langsheen boerderijen en grote uitgestrekte koolzaadvelden, een regio boeiend om met een tweewieler te verkennen, een gemotoriseerde dan om na iedere bocht te genieten van het landschap.
Met de motorhome minstens even interessant, her en der een bordje met de door ons gekende symbool of een gelegenheid om er te parkeren.
Als gewoonlijk komen we vroeg tegen de middag aan op de plaats wat meteen een tip is voor wie Duitsland doorkruist. Wees er vroeg bij want onze buur heeft de gewoonte om vroeg op pad te zijn.
Minder aangenaam was de bezetting van de parking naast de camperplaats door een kermis, even werd er getwijfeld maar plaatsten ons toch tegen de trailers aan. Namelijk de keuken en het waskot van de foorkramers.
Onze buren hadden al alle daar tegenover gelegen plaatsen bezet...
Onterecht was onze vrees.
We kregen meteen instructies hoe het beste te staan wegens de zon...brave gasten die kermismannen met de tip om zeker het grote rad te gaan uitproberen...ach so. Doen we...misschien!
We pluggen ons in aan de stroomkast, betalend met stukken van 0.5€. Het verblijf is "freiwillige spende".


Afbeelding
Burggut Waaggasse 5, Fronveste in renaissancestijl.


Danke.
Liever de stad in...
We zitten niet ver van het centrum en worden meteen aangetrokken door borden met een beschreven en genummerde wandelroute.
De romantische Altstadt rundgang, zonder stadsplan kan je die ook volgen, at random of vanaf punt 1 dat bij de Stadthalle begint.
Ieder bord met uitleg wijst je de volgende richting, gemakkelijk, je hoeft niets voor te bereiden en niets in je hoofd te steken, gewoon bordjes volgen en lezen.


Afbeelding
Badhaus.


14 eeuws badhuis, in gebruik tot de 19e eeuw, bij nader inzien maken alle huizen hier in Kulmbach deel der "Liste der Baudenkmäler in Kulmbach".
Dit maakt het voor mij eenvoudiger, alles bekijken dus en op je laten afkomen.
Op al die borden bij de genummerde bezienswaardigheden als ik dit zo mag omschrijven ligt er ook een plannetje ter beschikking.
Goed voor een overzicht en een korte beschrijving.


Afbeelding
Unteres Stadtgäßchen.


De rundgang draagt de naam van Hans von Kulmbach, schilder en mitarbeiter und gehilfe Dürer lezen we.
Dürer kennen we dus wel, den Albrecht, een van mijn favoriete grafici.
De route leidt je ook naar het standbeeld van Hans von Kulmbach staande op zijn sokkel naast het Rathaus.
Het kleine centrum is vrij druk en overzichtelijk, een minpunt voor zo een historisch stadje is dat het verkeer hier nog toegelaten is op de Marktplatz.
Dit merkten we op de hoek bij Robert's Café zittend op het terras met een prachtige zicht op het Rathaus opgericht in rococo en de Luitpoldbrunnen.
De drukte wordt veroorzaakt door Eisdiele San Remo, restaurant La Dolce Vita en slagerij Lauterbach waar we meteen ook zorgen voor een afhaalmaaltijd.
De regel is nog steeds van toepassing, waar er veel volk zit zal het ook wel goed zijn.



Afbeelding
Die Kulmbacher Genossenschaftsbrauerei.


Een brouwerij als bezienswaardigheid laat je ook niet achterwege, niet enkel is dat een historisch gebouw maar ook prachtig gelegen niet ver van de camperplaats en bovendien als eines der 40 besten Bierlokale Deutschlands ausgewählt.
Daar eindigen we onze Kulmbacher rundgang.
De kermis sluit naar Duitse pünktlichkeit stipt om 22h. We slapen zalig naast het rad na een verfrissing aan een biergarten in de buurt...
Ik begin Tsjechië al te missen, vooral de prijzen van de pils.
We verlengen ons verblijf.


Afbeelding
Zicht op Plassenburg.


Hoe moeilijk dat stappen kan zijn op een helling van meer dan 20% hebben onze knieën bijna geweten.
Amper duizend meters tot aan Plassenburg maar met een helling om U tegen te zeggen.
Trapjes, smalle bochtige paadjes en de steile weg naar de burcht met de naam Festungsberg maakt dat we af en toe naar adem moeten happen.
Voor ons nog een groep van oudere mensen die ook voor het voetenwerk hebben gekozen, we laten ons niet kennen en proberen met een frisse grijns mee te stappen...


Afbeelding
Zicht op Kulmbach, midden op de Marktplatz de Luitpoldbrunnen.


De inspanning hadden we ons kunnen besparen, boven in de binnenkoer van de versterkte burcht een gratis shuttle, dit staat ook duidelijk beschreven in het plannetje met de beschreven rundgang.
Je moet dit enkel willen lezen..." Wer nicht laufen möchte "!
In ieder geval, het zicht van hierboven loont de moeite en is fenomenaal.
In de verte de Rode Main (Roter Main) en de Witte Main (Weißer Main).
Dat is onze doel voor namiddag, naar de samenvloeiing van beide rivieren fietsen, daar waar de Rode en de Witte de Main vormen.


Afbeelding
Een der binnenkoeren van Plassenburg met rechts het fronton.


Plassenburg werd al vernoemd in de 13e eeuw, veranderingen en aanpassingen werden aangebracht tot aan de 20e eeuw.
Als bewindsleiders Huis Hohenzollern.
Een imposante bijna vierkantige ommuurde blok in renaissancestijl, de grootste in zijn soort in Duitsland.
Oorspronkelijk als verdedigingsburcht opgericht, later gevangenis, nu onder andere een museum, je kan er de grootste collectie tinnen figuurtjes bewonderen.
Enkele voorbeelden daarvan kan je al bewonderen in de museumshop.


Afbeelding
Het Christiansportal.


Alle ingrediënten van de Griekse en Romeinse bouwkunst zij hier aanwezig aan de ingang van de kazerne, bedoeling het benadrukken van een der belangrijke hoofdingangen met een uitzonderlijk mooi fronton.
De deur van de wijnkelder bijvoorbeeld werd verfraaid door een levensgrote liggende Bacchus. Het kasteel was niet enkel een rigide bastion, de binnenkoer was voor de helft gevormd door versierde arcaden. De moeite om te bezichtigen!


Afbeelding
Een der vele Mahn- und Denkmäler van Das Kuratorium Unteilbares Deutschland.


We maken ons klaar om over de brug op wandelafstand de Brauerei, Bäckerei en Gewürzmuseum te bezichtigen als tussendoortje als we tegen de brug van de Weißer Main deze steen met het opschrift Deutschland Unteilbar tegenkomen.
Ik was het bijna vergeten, we zitten hier dicht bij de grens van voormalig Oost-Duitsland...
De drie musea's zijn te bezichtigen met de aankoop van één enkel ticket, te veel van het goede naar mijn zin en bekijken het domein enkel van de buitenkant, de biergarten van de Brauerei was ook nog niet open...waar men tijdens een uitstap op let...
De samenvloeiing van de Rote und Weißer Main viel letterlijk in het water en zal voor ons een hiaat zijn, een onweer liet ons op enkele kilometers van de plek onverrichterzake terugkeren naar Kulmbach waar het weer dan even later met ons voeten speelde.
Dan maar een biergarten opzoeken onder een stralend zonnetje!


Dag 17, de Coburgs en de worst. We vertrekken uit Külmbach zonder bij te dragen aan de "freiwillige spende" om in Coburg op de door ons ingestelde locatie een plein te vinden dat bezet is door...je raad het al, een kermis!
Hier is er geen enkel plaatsje meer vrij.
Eerlijk gezegd, twee dagen "faites vos jeux muziek" Duitse versie hangt nu wel mijn oren uit
We laten de moed niet zakken en volgen de parkeerroute, vaag herinner ik mij tijdens de voorbereiding van de reis dat er nog een parkeerplaats voor motorhomes moet zijn.

Afbeelding
De mix parking aan de Aquaria.


Zonder voorzieningen voor een luttele 2.5€ per 24 h staan we op voorbehouden plaatsen voor motorhomes aan het complex Aquaria.
Exact 1.7 km verwijderd van het marktplein, net iets te ver om er naartoe te wandelen.



Afbeelding
Voorbehouden plaatsen voor motorhomes, op de achtergrond de Veste.



De fietsten komen uit stal, er is tijd om even te proeven van een kort bezoekje aan de stad, voor het middagmaal is dat makkelijk te doen met de fiets, het is namelijk marktdag vandaag.
Zelfs dat wordt op voorhand opgezocht en ingelast in een reis indien mogelijk.



Afbeelding
Original Coburger Bratwürst.



Blij dat we de tip hebben gekregen om een Coburger bratwurst op locatie te gaan eten, er is zelfs een Wikipedia pagina aan besteed, je kan de twee standjes op het marktplein niet missen.
Gewoon de blauwe doemp volgen en je reukzin, je komt er meteen.



Afbeelding
Bitte mit senf.



Ik moet eerlijk toegeven dat dit eentje was om in te kaderen, met ander woorden een niet te missen lekkernij.
Bij mijn vraag hoe deze klassieker gegeten wordt kreeg ik als antwoord "wie gewünscht " bitte mit senf dan maar...
Vooral net tegen etenstijd is dit uitermate lekker.
Voor het echte middagmaal werden er spargeln en gerookte vis gekocht, afgekruid met verse peterselie en gesmolten hoeveboter met citroen...



Afbeelding
Seine Durchlaucht Prinz Franz Albert August Karl Emanuel von Sachsen-Coburg-Saalfeld, Herzog zu Sachsen.



Nu de echte reden van ons bezoek aan Coburg.
Coburgerham?
Neen, ook niet de bratwurst.
De Saksen-Coburg en Gotha dynastie, leveranciers van menige koningshuizen in Europa, waaronder het Belgische koningshuis.
'De stoeterij van Europa’ noemde Otto von Bismarck vertrouweling der Hohenzollerns de Coburgs smalend.
Aangezien we in de buurt zijn, why not?
Eens kijken vanwaar het Belgisch koningshuis van afstamt en of we daar iets van kunnen opsteken.



Afbeelding
Stadthaus op de achtergrond.


Prinz gemahl von Grossbritannien und Irland staat er onderaan op de sokkel waar de figuur van Albert op de Markt van Coburg voor zich uitkijkt.
Recht in de ogen van het Bratwurstmännle dat ook een ereplaats kreeg maar dan op het dak van het stadhuis.
Een geschenk aan Coburg van Koningin Victoria van Groot Brittannië na de dood van haar gemaal haar en neef, prins Albert van Sachsen Coburg en Gotha.




Afbeelding
Detail van één van de erkers van het Stadthaus.



Afbeelding
Op het fronton van...een ode aan Das "Bratwurstmännle" auf dem Rathausdach.


Het is mij nog steeds niet duidelijk het verschil tussen het Rathaus en de Stadthaus, beide in renaissancestijl, te herkennen aan de mooi versierde erkers.
Op dit punt van de reis is dat net een tikkeltje teveel inspanning om erachter te komen, dat wordt later opgezocht.
We verpozen in tussentijds op een van de weinige maar gezellige terrasjes op de Markt.




Afbeelding
Ernst I Pruisisch generaal en vader van Albert Prinz Grossbritannien.


Zijn jongere broer werd Koning van België, op de achtergrond Schloss Ehrenburg.
Het begint stilaan vol te geraken in mijn bovenkamer, het is niet de bedoeling om hier de ganse historie der Coburgs uit de doeken te doen maar te genieten en dat doen we ook.
Naast Ehrenburg het Hofgarten, een park dat tot aan Veste Coburg leid, dit hoofdstuk houden we voor morgen.



Afbeelding
Ernst II. von Sachsen-Coburg und Gotha.


Broer van Albert Prinz Grossbritannien, zoon van Ernst I. Kan je nog volgen?
Ik niet meer...maar we genieten van de mooie omgeving, dit liet mij denken aan het ruiterstandbeeld van Albert I te Nieuwpoort, Brugge en Brussel, een familietrekje van de Coburgs of koningen in het algemeen? Paardje rijden.



Afbeelding
De Sintflutbrunnen in de Rosengarten


Als laatste item voor de dag staat de Rosengarten op mijn verlanglijstje, niet echt om de tuin wat toch wel enigszins de moeite blijkt te zijn als we daar passeren maar net te vroeg in de tijd van het jaar, maar om het Sonnenhaus in de buurt van de rozentuin te gaan bekijken.
Een herenhuis gebouwd in Jugendstil in de Alexandrinenstraße.


Afbeelding
Het Sonnenhaus, toch wel duidelijk.

Even was ik van mijn melk, welke van de huizen is nu het Sonnenhaus? Er zijn meerdere villa's in Jugendstil! Ik vermoed dat Liliane ermee aan het lachen was toen ze mijn vertwijfeling zag...wat een afgang.
Even later werd het wel duidelijk, nah! Zoek het zonnetje!


Dag 18 en 19, Erfurt en Wohnmobilpark Trautmann. Noodgedwongen vertrekken we uit Coburg, het water komt met bakken uit de lucht!
Regen in het zuiden, opklaringen noordelijk.
Erfurt ligt ten noorden van Coburg en zie, het regent hier niet!
Er gebeurd niets zonder de goedkeuring van Herr Trautmann van wohnmobilpark Trautmann in Erfurt.
We stoppen voor het bord zoals vermeld.


Afbeelding
Stop!


Zo blokkeer ik wel de ingang of de straat als ik hier stop zeg ik tegen Liliane, ik plaats me wel op de 9 hiernaast om niemand te hinderen.
Dat was zonder de goedkeuring van Herr Trautmann gerekend...



Afbeelding
Stellplatz vorschriften.



We staan hier goed zeg ik tegen vrouwlief, we hoeven zelfs geen moeite te doen, daar is het zuiden...
we begeven ons aan de reception van Trautmann.
Ik mocht eventjes wachten, er moest nog een betaling afgehandeld worden, begrijpelijk.
So...op de 9 zonder mijn toestemming...oeps.
Hij wees op zijn grote flatscreen in de receptie, naar zijn pc en naar nog andere beveiligingstoestanden.
Ik zie alles...laat mij eens zien of jullie daar mogen staan!
Entschuldigung zeg ik met mijn slechtste Duits dat ik kan uitbrengen, samen met mijn nederigste houding.
In het kort:
Niets ontsnapt aan het oog van Herr Trautmann, zijn flatscreen met schermverdeling houd hij nauwlettend in het oog. Met minstens vijf of zes camerabeelden heeft de man alles gezien.
Na zijn uitleg zonder onderbreking over zijn huisregels en ...ach we zijn er te gast en gaan helemaal akkoord met zijn voorwaarden.
Hij heeft bovendien een wasautomaat en droogkast. Daar doen we alles voor!
Onze linnenzak puilt uit!



Afbeelding
Krämerbrücke.



Met nr 3 of nr 4 met de tram uitstappen bij Anger, Fischmarkt of Domplatz.
De man geeft geweldige tips, meer moet dat niet zijn...het blijft wel een rare kwiet...
We rijden zwart, de betaalautomaat erkend onze bankkaarten niet, ons cashgeld ook niet , kleingeld hebben we niet genoeg.
Dat zit in een aparte geldbeugel in de mobie en weegt te zwaar om mee te zeulen.
Als we in het gevang belanden zullen we onze reisbijstand moeten bellen zeg ik nog tegen Liliane.
We stappen met angstzweet uit de tram ter hoogte van Anger, gelukt! Het plan is verder wandelen tot aan de Domplatz via de Fishmarkt.
Ze kunnen ons niet meer betrappen!


Afbeelding
De Dom van te Erfurt.


Na het uitstappen bij Anger wordt het duidelijk, een grote stad op het eerste zicht.
Niet zo kleinschalig als Kulmbach, stukken groter dan Coburg dat we volledig rondfietsten en een pak drukker.
Er is zelfs een vertrekpunt van een hop-on hop-off tram dat vanuit de Domplatz vertrekt.
We zijn onder de indruk van de Dom en de achter ons liggende Citadel.
Twee dagen zal net genoeg zijn om kennis te maken met de stad.
Anger is een druk kruispunt met mogelijkheden tot shoppen en het bewonderen van architectuur, de Fishmarkt en de Krämerbrücke zijn de grootste trekpleisters van de stad en zeer pittoresk.
De Dom en Citadel, daar kan je niet naast kijken.


Afbeelding
Luthers standbeeld op de Anger.



De voormiddag werd besteed aan winkelen en de was plooien, we kunnen verder, dit voor minstens evenveel dagen.
Op de camperplaats zijn er sommigen die de Luther route doen, nu valt onze euro, al die aandacht voor Luther in deze contreien...
Het is namelijk 500 jaar geleden dat deze rebel volgens de katholieke kerk indertijd zich keerde tegen het katholicisme.
In Sachsen werd hij beschermd, dit in het ultrakort.
Tja, velen hebben blijkbaar een thema nodig om rond te trekken in plaats van doelloos rond te tjokken, bij ons waren dat nu Tsjechische badsteden en de Coburgs.
Plus de wens om nog eens af te dalen tot op een diepte van bijna 1000 meter onder de grond...deze wens begon concrete vormen te krijgen naarmate we het doel naderden.


Afbeelding
Zicht op de Dom, Domplatz en Erfurt vanuit de Citadel.


Zelfde scenario als gisteren, zwart gereden wegens een defecte betaalautomaat.



Afbeelding
Huizenrij aan de Domplatz.


Afbeelding
Anger 23.



Als laatst werd de Anger voorbehouden als bezoek aan Erfurt, de lange winkelstraat bestaat uit het Anger winkelcomplex met het huisnummer 1, wat voor Liliane vruchtbaar werd trouwens ( hopla, een sacoche ) en aan de Angerbrunnen eindigd.
Daartussen prestigieuze statige en rijk versierde huizen.



Afbeelding
Otto von Bismarckhaus am Anger.



Afbeelding
De Hauptbahnhof van Erfurt.


Om het af te leren gaan we verpozen na de kilometers lange wandeling van vandaag in de schaduw van de Hauptbahnhof, dat zou één der niet te missen bezienswaardigheden zijn.
Na een kort bezoek aan de binnenkant van het station en in tegenstelling tot wat ik verwachte werd het mij duidelijk dat dit enkel van toepassing was voor de buitenkant.
Dat bezien deden we dan maar gemakshalve vanuit een terrasje.



Dag 20, naar Eisenach en Wartburg. Op aanraden van onze Duitse vrienden in Tsjechië en met de goedkeuring van Herr Trautmann bij het afrekenen in Erfurt bevinden we ons nu in Eisenach.
Overnachten doen we bij een motorhomedealer op een industrieterrein net buiten het centrum van Eisenach.
We zitten niet ver van het dorp Merkers-Kieselbach, de fusiegemeente waar je een zoutmijn kan bezoeken.
Wat?
Waarom Merkers?
Erlebnisbergwerk Merkers - Das bei seiner Inbetriebnahme größte Kali-Bergwerk der Welt zieht jährlich Tausende Besucher in die "Welt des weißen Goldes". Hier wurden 1945 große Teile der Reichsgoldreserve, Bargeld und Kunstwerke versteckt.
Iemand een documentaire gezien over het goud, de kunstschatten geroofd door de nazi's en verborgen diep in een zoutmijn ? Of onlangs zelfs een film daarover gezien?
Wel daarom! En bovendien dat kun je zelf gaan bezien met je eigenste ogen!
Bijkomend, als ex mijnwerker een beetje door nostalgie.
Je wil niet weten naar hoeveel mijnen ik Liliane heb meegesleurd...
Een telefoontje naar Erlebnis Bergwerk Merkers brengt soelaas, de dame aan de andere kant vraagt welke data ik precies voor ogen had.
Overmorgen? Vraag ik bedeesd...ik weet het, het is een beetje laat maar we komen uit een reis naar Tsjechië en....
Overmorgen is goed, om 8h 45' aan de kassa, onderbreekt de stem mij aan de andere kant.
Yes, gelukt! Ik schreeuw het uit, we kunnen afdalen roep ik vol blijdschap, ik moet naar adem happen.
Rustig, rustig...
Maar eerst Eisenach, dit is geregeld en in orde!


Afbeelding
Zicht op het Stadtschloss, het Thüringer Museum.


Op de Markt laten we onze fietsen achter en doen verder alles te voet.
Het infokantoor bezorgt ons een stadsplannetje en enkele tips om te overnachten.
Er blijkt net een ingerichte camperplaats met voorzieningen in de stad geopend te zijn...gratis.
Deze tip kan je 4 km fietsen besparen en een kleine tien €€€.
Aan de hoek van de Karl-Marx-Straße met de Clemdastraße.



Afbeelding
Goldschmiedenstraße.



De Goldschmiedenstraße is een typische straat dat als voorbeeld kan dienen om Eisenach als stadje te beschrijven, vakwerkhuizen, barokke en neo-classicistische architectuur.
Lutherstad bij uitstek, geboorteplaats van Johann Sebastian Bach.
Bekend om het automerk Wartburg en het automobile welt eisenach waar je deze historische auto's kan bewonderen.
Het gelijknamige kasteel Schloß Wartburg.
En meer...een klein en overzichtelijk stadje dat toch wel veel te bieden heeft.



Afbeelding
Het Lutherhaus.



Afbeelding
Er is zelfs een kleinste haus.



Dag 21, Schloß Wartburg en Dorndorf Het Schloß is voor ons onbereikbaar met de fiets, in de zin van "die helling kunnen wij niet aan".
We rijden er best naartoe met de motorhome.
Onze buren op de camperplaats worden mits een kleine vergoeding door de dealer naar boven gereden.
Motorhomes kunnen er zelfs overnachten, zonder voorzieningen weliswaar, de parking is wel betalend.



Afbeelding
Schloß Wartburg.



Van de parking is het nog een kwartiertje stappen eer men de burcht bereikt, we slaan een aanbod af om ons via een shuttle naar boven te laten brengen en kiezen voor de avontuurlijke weg, samen met anderen jeugdigen.
Werelderfgoed, maar belangrijker, een zeer goed onderhouden middeleeuwse burcht en historisch misschien wel de belangrijkste burcht van Duitsland, inspiratiebron van Richard Wagners Tannhäuser voor de muziekkenners


Afbeelding
De Luther.


We komen te weten dat Luther hier een tijd gewoond heeft, schuil gezeten en het Oude testament hier herschreef.
Dit wordt dit jaar hier ook herdacht met grote luister.


Afbeelding
Een der binnenkoeren aan de ingang van het Schloß.


Het slot heeft alle ingrediënten zoals een burcht uit de etalage van een speelgoedwinkel.
Aan de ingang een ophaalbrug, een smalle binnenkoer met wat vakwerhuisjes links en rechts tegen de versterkte muren, een erker, kantelen, een toren, een waterput, en centraal een min of meer grote koer.
Behalve dat dit een echte is en geen plastieken.
Enkel een prinses mankeerde maar die had ik bij me...



Afbeelding
Maquette.


Wel, naar goede gewoonte eindigt ons bezoek aan Wartburg rond de middag, net voor de grote massa toestroomt, de bussen staan in rijen aan te schuiven.
Weg hier!
Er is enige twijfel bij het voorbijrijden van de Drachenschlucht richting Dorndorf net buiten Eisenach, " un oeuf for wan dei".
We gaan niksen in Dorndorf.


Afbeelding
Niksen in Dorndorf.


Er is dus niks, maar ook echt niks te beleven in Dordorf.
Zelfs geen gelegenheid om iets te eten of drinken, daarvoor hebben we een oplossing.
Voor de eerste keer dit jaar openen we onze luifel en halen we onze, gelukkig meegenomen voor deze reis, tuinstoelen uit.
We maken zelf ons terrasje.


Afbeelding
Eenzaam in Dorndorf...


Wifi-loos, geen café, zelfs geen niks maar wel met alle voorzieningen en gratis, wauw...rondjes van blijdschap!



Dag 22 afdalen in de diepte, goud! Er is spanning vandaag, een gezonde spanning.
Wat je voelde de eerste keer tijdens een schoolreis om geen andere eerste ervaring te beschrijven...
Twee uren te vroeg wakker, bang dat er iets zou mislopen op weg naar school.
Dat deden we ook, vroeg wakker om tijdig en veilig de hele vier kilometers probleemloos en zonder pech te overbruggen naar Merkers-Kieselbach tot aan de parking van Erlebnis Bergwerk Merkers.
Zonder woorden, de beelden spreken voor zich:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze eindig ik het verslag, men zegt steeds dat men in schoonheid moet eindigen.
Met een goudzak aan ervaring rijker rest ons enkel de korte rit naar Bad Salzungen.
Help nog een kuuroord!


Bedankt voor het lezen,
Liliane en franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 4 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling