CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 15:32

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Moers en het Landschaftspark, Roermond. September 2017.
BerichtGeplaatst: 13 sep 2017 07:43 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Afbeelding
Landschaftspark Duisburg Nord, wasserbassin und " krokodil ".



Moers.



Het Landschaftspark te Duisburg bezoeken was in het geheel niet gepland.
Bedoeling was de Halde Rheinpreußen te gaan bekijken samen met Moers maar de regen gooide roet in het eten.
Het werd enkel Moers...en het Landschaftspark te Duisburg en Roermond en een Synagoge en een wijnhuis en en...



Afbeelding
Altmarkt Moers, Scoozi rechts midden.



We zijn geen pizzologen maar deze tip wil ik jullie niet onthouden, bij Scoozi zagen de ( naast ons ) aan tafel gebrachte pizza's er fenomidabel uit!
Rond, lichtjes onregelmatig zoals een bijna perfecte ronde pizza moet zijn, een licht opgebold randje net dat tikkeltje donker geblakerd, dunne bodem, niet teveel belegd, juist genoeg!
En de geur...mmmm.
Over Moers dan...we doen de Altstadtbummel wie gewönlich als we in Duitsland toeven.
Met het gebruikelijke stadsplannetje in de hand gratis verkregen in het infokantoor van Moers.
Afstand van onze overnachtingsplaats tot aan het gezellige centrum exact 1.8 km via een afgescheiden fietspad evenwijdig lopend met de Filderstraße.
We overnachten op de nieuwe aangelegde camperplaats bij het ENNI Freibad & Ackivbad Solimare Moers, waarbij men aan de betaalautomaat aan de ingang van het freibad een ticket moet kopen om de slagboom van de camperplaats te kunnen openen.
Wir stehen hier gans allein.



Afbeelding
König Friedrich I op de Neumarkt, op de achtergrond de toren van de Evangelische Stadkirche.



Afbeelding
Het Klompenhaus.



De stadswandeling omvat een 18 tal bezienswaardigheden voornamelijk verspreid in de stad.
Iedere stad heeft tegenwoordig naar analogie van Brugge waar men het kleinste venstertje als een bezienswaardigheid aan de toeristen verkoopt ook iets gelijkaardigs.
Hier in Moers is dat ein Rote Schmale Haus uit dem 17. jahrhundert. Das Klompenhaus, een voormalig klompenhuis...alwaar men, juist ja, klompen vervaardigde.



Afbeelding
Luise Henriette ( 1627-1667 ).



Afbeelding



Boeiender en interessanter wordt het bij het standbeeld van Luise Henriette net voor het Schloss, museum und Schlosspark.
Een Joods denkmal herinnert de slachtoffers van het Pogrom, stolpersteine in veel straten...hey? Niet in de Altstadtbummel vermeld...



Afbeelding
Amstgericht, Nederlandse barokarchitectuur.



Afbeelding
Ein gemütliche gasse.



Een mix van historische gebouwen, sommige daterend uit de 16e eeuw, samen met gemütliche gassen maken de stad gezellig en boeiend om te " Altstadtbummelen ".
Liliane vond haar gading in een van de vele winkelstraten, samen genoten we van de zaterdagsmarkt. Van het terrasje bij Scoozi.
Van de pizza van Scoozi hebben we niet geproefd, we houden dit achter als reden om er terug te gaan...samen met of alleen?
Een stadje om met stip te noteren!



Het Landschaftspark te Duisburg by night .



We proberen de Halde Rheinpreußen te gaan bekijken, één van de landmarks van het Ruhrgebied.
Een Halde is een mijnterril, iets wat mijn ganse leven achtervolgt...
Een mijnlamp van minstens 30 m hoogte ontworpen door kunstenaar Otto Piene siert de top.
Bijkomend, een gratis uitzicht over het Ruhrgebied.
Het blijft bij proberen want de regen op die heuvel blijkt natter te zijn dan elders.
Tot op een zekere hoogte kunnen met de motorhome de Halde op, dan moeten we aan de kant op een parking, daar stopt de weg.
Het lijkt ons te ver en te verlaten van de heuveltop om ons hebben en houden hier te parkeren en te voet verder te gaan.
Er blijven nu verschillende scenario's over om verder te trekken:
-Oberhausen ( het grootste winkelcomplex in Europa ).
-Landschaftspark Duisburg ( ooit eens bezocht gedurende de dag ).
-Duisburg ( trendy stad met prachtige gerenoveerde industriële gebouwen en haven ).
Een overnachting op het Landschaftspark lijkt ons wel leuk, vooral omdat de parking/overnachtingsplaats vlak tegen de ingang van het park ligt.
By night hebben we het park nog niet bezocht.



Afbeelding
Hoogoven slakkenwagen.



Afbeelding
Hoogoven nu uitzichtpunt.



Afbeelding
Ventilatoren, koeling voor het waterbassin.



Operationeel sinds het begin van de 20e eeuw tot 1985 is dit hoogovencomplex in de negentiger jaren omgetoverd in een "industriële " openbare park.
Gratis te bezichtigen, met tal van evenementen jaarlijks, kunstexposities, duikcentra, klimmuur etc etc.
Laat ons een beetje aan Beringen-mijn denken.
Wonderbaarlijk mooi verlicht gedurende de nacht, best te bewonderen bij schemering.
Benodigdheden voor foto's by night: een statief en een zaklamp om door de donkere delen van het park te kunnen wandelen.
Natuurlijk had ik geen van beide...
Bij valavond het ideale uur!



Afbeelding
Landschaftspark Duisburg Nord, wasserbassin und " krokodil " maar nu by night.



Afbeelding
Gießhalle, nu exporuimte.



Afbeelding
Trappen naar de hoogoven en klimparcours.



Afbeelding
Red district area?


Jammer dus voor het ruis maar bij gebrek aan statief het beste wat ik eruit kon halen, niet altijd maar soms geeft dat het beoogde effect.
Dus hoge iso waarde instellen, enkele stoppen meer instellen. Niet meer ademen of zo weinig mogelijk moest het lukken, liefst iets of wat nuchter zijn...steun zoeken!
Trouwens de meeste zo niet iedereen liep daar met statief en dito accessoires rond.
In groep, solitair...de tijd om uit de losse hand te fotograferen was redelijk kort, min of meer doenbaar in een tijdspanne van niet meer dan een half uur.
Langer en later dan valavond is zonder statief een deftige foto nemen ondoenbaar.



Open monumentendag te Roermond.


-Dichter bij huis zijn er opklaringen of is het iets beter dan hier. Zeg ik tegen ons Liliane.
Zij:-Ja?
Hij:-Ja!
En zo staan we 80 km verder dichter terug bij huis aan de Helenawerf te Roermond, een jachthaven met camperplaats.
Net een laatste plaats kunnen bemachtigen op zaterdag.
De vriendelijke dame achter de toog van Helenawerf glimlachte en zei dat ze voor mij altijd een gaatje vrij zou maken...slik!
Roermond!
Het walhalla van de shoppende koppels, van de vrouwen, ik bedoel niet alle vrouwen maar toch veel fashionistas daar...
Open monumenten dag, een walhalla voor mij...maar daar zit dan weer een wijnhandel voor iets tussen.



Afbeelding
Achter mij de Helenawerf, voor mij de Natalinitoren.



Afbeelding
Een scheet ver



Ondanks de donkere wolken werd het uiteindelijk een zonnig weekend.
De laatste stuiptrekkingen van een dreigend onweer.
Van de camperplaats naar het centrum is het amper een steenworp of een scheet ver in de volksmond.
Prettige en aangename verrassing vandaag: o p e n m o n u m e n t e n d a g!
Outlet, retail, windowshoppen, kunst en cultuur in één, aangenamer of zotter kan niet.
' t Is maar hoe je het bekijkt.



Afbeelding
Vanuit het terras van Ome Jeu zicht op het stadhuis met bewegende beelden.



De architect, kleermaker, nar, papierschepper, bisschop, orgeldraaier, smid en vorstin zetten zich klokslag om 12 h in beweging.
Gelezen uit de folder en vanuit de Markt bij Ome Jeu op het terras nauwlettend gadegeslagen met een glas rosé uit de Provence.
Aperotime!


Afbeelding
Statenzaal Roermond



Afbeelding
Gerard en Margaretha.



We stappen naar het Munsterplein en gaan de O.L.V Munsterkerk binnen.
Binnen, de tombe van Gerard IV en Margaretha van Brabant in het vorstelijk praalgraaf. Het oudste bewaard gebleven dubbelgraf van heel Europa...
We betalen kaarsgeld en steken er eentje aan voor de kleinkinderen.
Baat het niet, dan schaadt het niet...mijn duiveltjes.



Afbeelding
Only hats?



We luisteren aandachtig naar een Joods koppel in de Synagoge, we krijgen wat uitleg over de sjabbat en de grens of eroev waarin men bepaalde dingen kon tijdens de rustdag, of iets dergelijks...en het woord mesjogge...



Afbeelding
Wijnhandel Jean Berger



Afbeelding
Historische wijnkelder.



Volgens mij is dit een beloning van de Heilige Voorzienigheid.
Een kerk en een synagoge bezoeken op een dag moet beloond worden en kijk...
Op het folder bij nr 2, geheel ontsnapt aan onze aandacht maar toevallig aangetrokken door een gevel naast de winkel vlak naast de Markt ligt een pareltje.
De winkel van Jean Berger.
Dit moet van bovenaf geënsceneerd zijn!
Een groot deel van de wijn dat hier verkocht wordt, is nog door Berger himself gebotteld!
Gerijpt, geproefd, gemanipuleerd met de grootste zorg en laten rusten tot ze klaar zijn om gebotteld te worden.
We leren van een van de Berger hoe alles ( in een notendop ) hier te werk gaat, de betekenis van tannines, sulfieten, schimmels, houten vaten, polyester vaten, het bottelen etc etc in een aangename en bevallige uitleg.
Ik hou van zulke open monumentendagen!
Als liefhebber is er wel één nadeel, je passeert er de winkel!



In de gevangenis...



Afbeelding
Het arresthuis.



Nr 22 op het foldertje, we zitten in het voormalige Huis van bewaring van Roermond.
Het gevang dus.
Geheel vrijwillig dan, want het pand uit de 19 e eeuw is nu omgetoverd tot een luxe hotel.
36 luxe kamers, 4 suites.
Met betaald ervoor...nu ja, in alle gevangenissen betaal je!
Een weekendje wil ik hier wel opgesloten worden.



Afbeelding
Vloerkleed en paramenten.



Niet ver van het Arresthuis ligt de Caroluskapel, het interieur en rococo plafond zijn de moeite om even te bewonderen.
Paramenten zijn kerkgewaden, het is lang geleden dat ik ze nog zag, vergeef ons Heer.
Ik eindig dit verslag met wat favorieten...



Afbeelding
Zicht op " Bourg St-Jacques "



Afbeelding
Architect Frans Dupont, art nouveau gevel.



Afbeelding
Munsterkerk met Cuypersmonument.



Afbeelding
........ .....


Vier nationaliteiten...Wie dat is?
Het antwoord is te vinden in de Neerstraat nr 11-13 te Roermond!



Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 9 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling