CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 20:21

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Over Euskal Herria, wijnhuizen, pintxos en meer...nov. 2017.
BerichtGeplaatst: 01 dec 2017 12:59 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Deel I

...met onder andere een geheimzinnige kracht in Chartres, La Cité du Vin te Bordeaux, de Guernica, San Juan de Gaztelugatxe, werken van John Gehry en Calatrava, d' Artagnan en een takelwagen van meer dan 10 m voor een batterij van 30 cm...



Afbeelding
Een tempranillo garnacha uit La Rioja.



Rood en donker fruit met een zachte volle smaak, fruitige aroma's met een intense kleur, bijna donker, niet te veel tannine, een lichte smaak van schil....
Ik zal meteen maar ter zake komen, dit wijntje voor mij tot nu toe onbekend en goed bevonden in Elciego onder een stralend zonnetje aan de bar van het Restaurant Real Fortuna was meteen een openbaring en een schot in de roos.
Liliane had een Verdejo van hetzelfde huis en geniet ervan.
Eindelijk zijn we terecht waar we enige tijd geleden al planden heen te gaan!
Naar EUSKAL HERRIA oftewel Baskenland. Niet zomaar Spanje, ah nee...geen costa's voor ons, althans niet voor de eerste keer, het trauma zou te groot zijn.
Een test net over de grens van Frankrijk aan le Pays Basque en een klein voetje doorsteken in Euskadi.
Helemaal verwarrend en onbekend voor ons, waarschijnlijk ook een beetje voor de modale Spanjaard.
Probeer eens tegen een Spanjaard KONTUZ te zeggen!

Volg onze heenreis via:
Dunkerque, Saint-Valery-sur-Somme, Chartres, Argenton-sur-Creuse, Oradour-Sur-Glane, Cubnezais, tot in Baskenland te Biarritz, Donostia-San Sebastián, Bermeo, Bilbao, Vitoria-Gasteiz, Elciego...en terug via een andere weg.



Dunkerque.

Al menige jaren bezoeken wij de wijn en bierbeurs te Duinkerke en dit evenement is de eigenlijke trigger geworden dat ons over de streep trok om eens het land van de Jamon Iberico te ontdekken.
Bretagne lonkte namelijk ook, plan A en plan B as always, de plannen waren al voorheen uitgedokterd en gezamenlijk goedgekeurd.
In het salon zijn er enkele standen met Baskische specialiteiten waarbij ik dan halsreikend benieuwd was naar de tips en trix van die Baskengasten.
Het loonde.
De beste pintxos en niet tapa's zoals men ons al eerder uitdrukkelijk benadrukte vindt je bij Bar Baztan gelegen in de Portu Kalea te Donostia Gipuzkoa volgens Floriack van stand 57...wat een geruststelling!
Saint-Jean-de-Luz en Saint-Jean-Pied-de-Port mochten we ook niet vergeten aan te doen.
Terwijl hij ons ongezien een stukje van de Iberico ham afsneed en verkocht met redelijk wat meer vet aan als gewoonlijk...de snoodaard!
Even terug naar Duinkerke en het salon.



Afbeelding
Zicht op onze eerste slaapplaats, Museum Dunkerque 1940 Operation Dynamo.



Uit de meer dan 200 exposanten werd er door ons een selectie gemaakt, wat gerichter proeven om niet te hervallen zoals in de beginjaren waarbij men geen onderscheid meer kan maken tussen een goede en minder goede wijn, of een saucisson et autres salaisons.
Proeven, vergelijken, zoeken, afwegen...een Chardonnay of Pinot uit de Bourgogne of eerder een assemblage?
Dit jaar kon onze favoriete exposant uit de Loire ons niet bekoren bijvoorbeeld, uit de Cahors en de Bordeaux werden notities aangemaakt, wat gekocht.
De exposant van Château Laroche-Pipeau probeerde ons te overtuigen meer aan te kopen dan er gevraagd werd...
In Chablis kan je mooi wandelen en boire du bon vin en tout cas...we zullen wel zien.
De Pouilly-Fuissé een favoriet voor de feestdagen ligt ondertussen te wachten op de feestdagen.
De oesterbar kreeg ook een bezoekje.
La France in een weekend en in twee hallen verspreid, waarom nog doortrekken dan?
Voor de Marqués de Riscal misschien en Ysios bijvoorbeeld, waarbij ik dan niet enkel de wijnen bedoel. Kleuren en vormen!



Eindelijk en route, Saint-Valery-sur-Somme!

Een voor ons geen onbekende plaats maar niet minder leuk, vooral de zondagse markt is een gezellige kleurrijke en geurige bedoening.
Het is nu toevallig zondag, twee dagen Dunkerque is meer dan voldoende, tijd voor wat changement.
Zoals gewoonlijk vertrekken we vroeg in de ochtend, een gewoonte dat we proberen aan te houden om tijdig op bestemming te zijn rond het middaguur.
399 km tolvrij op de teller van thuis uit, dit voor de statistici.
Net op tijd om een stukje markt te doen en onze eerste baguette op Franse bodem te kopen, onze favoriete baguette? De épis mmhhhh!
Enkele flitspartijen kregen we onderweg ook op ons bord, we reden meer dan 60 km/h wat voor ons wel toegelaten is samen met alle M1 categorievoertuigen. Weliswaar beperkt tot 80 km/h op de secundaire wegen rond Boulogne-sur-Mer.
We werden immers foutief aanzien als vrachtwagen door de camera's van la police française.
Om hysterie, stress en ambras te vermijden achter het stuur waarschuwde ik ons Lilianneke op voorhand van dit fenomeen.
Zulke zaken bespreekt men eerder...dit werd later zowaar een spelletje, geflitst worden of niet!
Ach en de rotonde's dan!
Die nemen we maar voor lief, eindeloos herhalen ze zich op de Franse wegen.
We nemen ze voor lief omdat we de tijd hebben, namelijk vier ganse weken om van de reis te genieten.



Afbeelding
Een rue fleurie te Saint-Valery-sur-Somme. De originele!


De eerste keer dat we in Saint-Valery-sur- Somme toekwamen, bijna twee decennia geleden, waren we opgetogen van de enige Rue Fleurie in het stadje, de Rue du Quesnoy, nu zijn dat al meerdere.
Dat is wat mij bijgebleven is van het oude historische deel van dit stadje, en iets over Jeanne d'Arc
De weg van de camperplaats naar het centrum is nu ook een bezienswaardigheid geworden, waar er vroeger één enkel gevel wegens de aangebrachte versieringen als potten, pannen, bloembakken en houten bankjes opviel zijn er dat nu bijna een tiental geworden.
Bijna kitscherig maar wel pittoresk of is dit nu een idyllisch plaatje?
Idyllisch met een pittoreske uitzicht, dat zal wel de juiste omschrijving zijn.
Genieten doen we ook 's avonds van een Chateau La Rose Pipeau Fronsac, gezamenlijk gekocht in Dunkerque met des amis très sympa die tot hier in St-Valery meereden om van een verlengde weekend te genieten.
Een Bordeauxwijntje die wel gesmaakt werd samen met de vette salaisons en terrine's gekocht van " den Bask " en andere Fransozen in het salon du vin.
Al bij al een leuke afsluiter.
De trip mag beginnen nu, richting zuiden.



Afbeelding
De Somme bij tij.



Chartres, op 664 km.

Bijna 4 h rijden om een afstand van 265 km te overbruggen via een tolvrije route, dat is redelijk inspannend.
De vraag komt bij ons op of het wel of niet raadzaam is om op die manier verder te blijven rijden.
Dit hangt af van het verkeer en goesting zullen we maar zeggen, tot nu toe lukt dit vrij goed maar toch.
De afstanden lijken mij iets te lang, de ritten wat inkorten en tussendoor een bestemming inlassen kan een oplossing zijn.
We calculeren namelijk steeds meerdere reservedagen in een reis, dit om onvoorziene omstandigheden op te vangen.



Afbeelding
Wandelen naast de Eure.



We staan hier op een camping met ACSI korting, op een tweetal kilometer verwijderd van het centrum met de gekende kathedraal.
De camping is nog net open voor de laatste dag van het seizoen.
Het aanmelden verliep vrij aangenaam:
Monsieur Gasparella? C'est pas un nom français, un emigrant comme moi...en we zijn weer vertrokken met un petit discours.
We installeren ons op de zo goed als verlaten camping, we krijgen geen plaats toegewezen maar mogen zelf beslissen waar we wensen te staan.
Een Nederlander en een Fransman als naaste buur, minstens op 50 m afstand. Wij zoeken een stuk vrije satellietontvangst.
De camping is redelijk beschaduwd door de vele bomen, men is hier het gras nog aan het maaien net voor sluitingsdag.
Via een leuke wandeling door een park net buiten de camping naast de Eure komen we zo aan de voet van het hoger gelegen centrum met de kathedraal.
Ik ben benieuwd wat we onder ogen gaan krijgen, vroeger veel over gehoord, gelezen en verplichte lectuur geweest.



Afbeelding
De cathédrale Notre-Dame de Chartres.



Een onderdeel van de lessen kunstgeschiedenis, een keerpunt in de geschiedenis van het bouwen.
Toonbeeld van gotische bouwkunst. De eerste van haar soort.
De beroemdste gotische kathedraal in Frankrijk, gekend door haar prachtige gebrandschilderde ramen vertel ik tegen Liliane enz enz.
Iets is mij toch bijgebleven.
We zijn wat buiten adem door de beklimming naar het centrum, toch wel overtuigd dat we de juiste keuze maakten om te voet te komen, met de fiets zou dat stapvoets en onmogelijk geweest zijn wegens de steile helling.
We passeren nog enkele oude steegjes en pleintjes vooraleer we de kathedraal onder ogen te zien krijgen.
Fout, want we kijken er tegen op!
De daartegenover gelegen oude huizen opgetrokken in zware stenen blokken passen uitstekend met de imposante kerk, je waant je ergens in de middeleeuwen.
We wandelen meermaals rond het indrukwekkende bouwwerk uit de 12e 13e eeuw en staan wat verbluft te kijken naar de indrukwekkende portalen eer we binnengaan.




Afbeelding
Wat de cathédrale Notre-Dame de Chartres onder andere beroemd maakt...



Onder andere want ik ben er zeker van iets vergeten te zijn ...er blijft iets hangen...
Het zal mij wel te binnen schieten!
We vieren dit heuglijke en boeiende ervaring tegenover de kathedraal bij Le Café Serpente met une tarte du jour pour lui en un baba au ruhm pour elle.
Opeens heb ik het weer, ik moet snel terug de kathedraal in voor het labyrint!
Deze is nu verscholen onder de kerkstoelen. Wat jammer.
Wie van mystiek, symboliek en de betekenis ervan kent moet daar zeker gaan kijken, wie dit niet kent vanzelfsprekend ook.
Je wordt als het ware naar het midden getrokken door een ongekende en mysterieuze kracht!
Larie?
Helemaal niet, ik zat in het café toen ik er absoluut heen moest!



Afbeelding
De mysterieuze kracht, het labyrint.



De eerste nieuwe bestemming van deze trip naar Baskenland, als ik het zo mag omschrijven, krijgt meer dan een voldoende van ons.
We lopen nog eens door de straatjes van Chartres, het pleintje waar de overdekte marché gevestigd is is een plaatje!.
We ontdekken ook hier dat er aan het park grenzend aan de camping zich toch nog een kleine parking bevindt waar er een viertal motorhomes zich geplaatst hebben voor de nacht.
Een laatste fotootje van Chartres met zicht op het centrum.



Afbeelding
Links Eglise St-Pierre, Saint-Aignan in het midden en rechts de kathedraal Notre-Dame de Chartres.



Naar Argenton-sur-Creuse, we nemen toch een stukje péage rond Orléans.

914 km verder en door omstandigheden, lees willen doorrijden wegens de ochtendspits, hebben we net voor Orléans toch maar de betalende snelweg genomen om ergens na deze grote agglomeratie terug de snelweg te verlaten en tolvrij verder te rijden.
Deze keer ging de rit naar Argenton-sur-Creuse wel vrij vlotjes, het was een goede keuze om even tol te betalen.
We zijn €€€ armer om wat stresslozer te mogen rijden.



Afbeelding
La Venise du Berry.



Onterecht Venise du Berry genaamd maar soit, de omschrijving doet volgens mij Argenton-sur-Creuse oneer aan.
Ze heeft haar eigenheid en valt op door de oude kleurrijke gevels met de overhangende balkonnetjes tegen de oevers van La Creuse.
Aucune gondole a détecter ici!
Door mij gekozen wegens het pittoreske uitzicht tijdens het plannen van de reis via Google Maps, niet meer dan dat.
De aanwezigheid van een Musée de la Chemiserie is voor onsverwaarloosbaar.
Gekozen ook wegens de beschikbaarheid van een camperplaats dicht tegen het oude centrum en gelegen " en route " naar...
Trouwens, de camperplaats is gratis en zonder voorzieningen.
De aanwezigheid van een glascontainer op de camperplaats baart mij zorgen...ofwel komt men hier vroeg in de ochtend of 's avonds laat aan om lege flessen te dumpen met het nodige lawaai, ofwel denkt men dat camperaars in het algemeen zuiplappen zijn.
Service van de motorhome kan men enkele honderden meters verder aan de Champs de Foire doen.



Afbeelding
Nog maar eens het pittoreske Argenton-sur-Creuse.



De Balade en Ville, de stadswandeling verkregen aan het infokantoor, brengt ons via de Vieux Pont over beide zijde van de stad aan de Creuse.
Er zijn een twaalftal bezienswaardigheden te ontdekken, we blijven gefascineerd kijken aan beide oevers van La Creuse.
Wat een mooi plaatje!
Het zonnetje is ook van de partij en nodigt ons tot het beëindigen van de culturele en leerrijke wandeling om een terrasje aan te doen op de Place de la République.
Ook dat hoort bij een reis door Frankrijk. Een Grimbergen in een foute glas schenken ook, Franse nonchalance, toch?
We vergeten de Forteresse en de statue dorée op de campanile van la chapelle de La Bonne Dame en laten ons strelen door een aangename chaleur en de frisheid van het Belgisch biertje.



Afbeelding
De overzijde, zicht op Eglise St Benoit de Argenton-sur-Creuse.



We laten ons hier verleiden om in dit gezellige centrumpje onze inkopen te doen bij de plaatselijke handelaren ondanks de aanwezigheid van een nabije supermarkt, we passeren bij de boucher, de boulanger en een kleine alimentationwinkeltje.
Mijn Frans wordt met de dag ietsje beter, de euh's en de mhhh's in mijn zinnen minderen gestaag tijdens de gesprekken met Frans...
De jeugd viert hier opvallend rustig Halloween, Allopleur is dat in het Frans zeker?
Gelukkig ben ik François niet verleerd.



Woensdag 1 november, Allerheiligen in Oradour- sur-Glane.

Oradour-sur-Glane ligt onderweg op de route dat ik uitgedokterd heb, de bestemming is niet gepland voor deze reis.
Moe van de dagelijks trajecten en aangezien we wat marge hebben is dit een buitenkansje om de plaats niet aan ons voorbij te laten gaan.
In totaal zijn er bij aankomst 1027 km gereden, de afstand met Argenton amper 113 km.
We zijn al vroeg aangekomen op de gratis camperplaats met voorzieningen, enkel de stroom ontbreekt.
Voor wie Oradour-sur-Glane niet kent:
-Op 10 juni 1944 werden 642 mensen vermoord door het eerste regiment 'Der Führer' van de 2. SS-Panzer-Division Das Reich... het bloedbad was een wraakactie...
Ik heb wat schroom om het dorp met mijn fototoestel te betreden.
Het oord waar de dramatische en onbegrijpelijke gebeurtenis plaats vond is vrij toegankelijk bij navraag, foto's nemen is toegelaten.
Dit stelt mij enigszins gerust maar toch voel ik wat gêne.



Afbeelding
Ici lieu de supplice, un groupe d’hommes fut massacré et brulé par les nazis, recueillez-vous.



We zijn vroeg in de middag toegekomen aan het Centre de la mémoire d'Oradour, blijkbaar zijn de meesten nog aan hun middagmaal bezig.
Ik voel mij hier een beetje als een ramptoerist ondanks een vorige bezoek aan Buchenwald en Berlijn waar er niet minder erge taferelen te zien waren.
Met niet al te veel volk rondom voel ik mij wat vrijer in het nemen van wat foto's.



Afbeelding
Ici lieu de supplice, un groupe d’hommes fut massacré et brulé par les nazis, recueillez-vous.



Het toenmalige dorp is geheel afgescheiden van het nieuwe later heropgebouwde Oradour en enkel toegankelijk via het Centre de la mémoire d'Oradour via een ondergrondse ingang.
We komen meteen uit naar wat ik vermoed de hoofdweg van het verwoeste dorp geweest is.
Naast de gevels, de plaketten met de namen van de beroepen van de gedode inwoners, elders melden andere borden het bericht :
ICI LIEU DE SUPPLICE...op verschillende plaatsen in het dorp voltrok zich het drama.
Onbegrijpelijk hoeveel energie, koelbloedigheid en boosaardigheid dit vergde, je zou haast denken dat het op een professionele manier uitgevoerd werd. Wat een verspilling van levens...
We naderen de kerk, de bar aan de hoek van de straat, de statie, een garage, de kapper, een patissier...fietsen, naaimachines, matrasveren tussen de muren, het ligt daar nog.



Afbeelding
Ici lieu de supplice, un groupe d’hommes fut massacré et brulé par les nazis, recueillez-vous.



Cubne-quois? Je ne connais pas...Cubzac? Non! Cubnezais!

Hoezo Cubnezais connais pas? Het ligt toch tegen Bordeaux, zeg ik tegen een exposant uit het Bordelais tijdens een gesprek over Bordeaux en Bourgogne wijnen.
We gaan daar om een wijnhuis te bezoeken...
Château Bertinerie, een cru met de beschrijving:
Magnifique cuvée, avec une bouche ample et
volumineuse, des tanins mûrs, profonds et très soyeux couronnent cet
assemblage entre la puissance du merlot et la finesse du cabernet
sauvignon. L’élevage en barriques a su révéler la noblesse des tanins et
l’élégance que l’on est en droit d’attendre d’un grand cru.
We zijn 1211 km van thuis in een naar eerste zicht verloren gat in de Blaye, net daarvoor gooiden we onze tank vol diesel en de lpg mochten we ook zelf tanken...zo simpel gaat het in Frankrijk.



Afbeelding
Overnachten bij de Château als god in Frankrijk.



Vergeten is de ervaring van gisteren, zo snel gaat dat!
We staan hier gratis bij een Château tegen Bordeaux aan met alle voorzieningen. Gekozen wegens de geringe afstand met Bordeaux waar we vroeg willen aankomen om er twee volle dagen van te kunnen genieten.
Bovendien is er op dit domein un acceuil pour campingcar en voldoet de locatie volledig aan onze wensen.
Het weer valt meer dan goed mee voor november, vergelijkbaar als een warme herfstdag.
De deuren en vensters staan open, we gaan meteen beginnen aan een fietstocht door de omgeving vooraleer we wat gaan proeven van een Bertinerie in de late namiddag.



Afbeelding
Nog wat jaren wachten tot "vieille vigne".



Ondertussen brengt de fietstocht ons tussen wijngaarden en...andere wijngaarden zover het oog reiken kan.
Het dorp Cubnezais bestaat uit een oude kern waar twee wegen elkaar kruisen.
We zoeken vruchteloos naar een plekje om iets te drinken en verpozing.
Bij gebrek aan een auberge of bar gaan we, waar elders, even uitrusten op een bankje aan het kerkhofje van de Romaanse Saint-Martin kerk.
Hoogtepunt van de namiddag is een baguette bij de boulanger kopen.
A l'aise ten top vandaag.



Gradignan bij Bordeaux, oesters en andere schelpen, le Miroir d'eau et La cité du Vin.

Niet iedereen is vroeg op pad zoals wij.
Te Gradignan bij camping Beau Soleil, een 2 étoiles categorie, mogen we bij aankomst aan de receptie blijven wachten.
Alles is volzet zegt madame, klanten vertrekken hier pas tegen 12 h, zolang mogen ze blijven.
We gaan eens kijken, voegt ze eraan toe...
Naast het centrale servicegebouw is er nog een plaatsje vrij, waauuwww we staan hier ideaal!
We krijgen bij de receptie alle nodige info na het bepalen van de dagelijks tarief.
De prijs is afhankelijk naargelang de gekozen ampères 3, 6 of 12?
6 ampères zijn voldoende voor ons...
Hier maken we ook kennis met de eerste overwinteraars die richting Portugal of Spanje trekken, Nederlanders en Duitsers op leeftijd.
Voor een winter zou ik dit ook eens willen uitproberen maar ik vrees dat dit niet echt lukt.
Na drie overnachtingen wil ik al verder trekken.



Afbeelding
De pelgrim bij de voormalige Prieuré de Cayac bij Gradignan.



Wat er ook moet gebeuren is de was, niet echt dringend maar als de gelegenheid zich voordoet...
We verblijven op enkele meters van het servicegebouw met wasmachine en droogkast, handig!
We gaan hier meteen aan de slag, douchen kunnen we ook a volonté.
Een all-in prijs en dit alles op enkele meters...
We besluiten met de fiets Bordeaux te bezoeken ondanks de aanwezigheid van een bushalte aan de camping.
Veel te goed weer!
We houden even later halt aan een park bij een opvallend mooi gerestaureerd gebouw tussen de camping en het centrum van Gradignan.
Blijkt dit L'hôpital-prieuré Notre-Dame de Cayac te zijn geweest.
Een halte voor de bedevaartgangers naar Compostela, dit gegeven merken we steeds meer en meer tijdens de volgende etappes richting Baskenland



Afbeelding
Aantrekkelijk toch de produits régionaux.



De eigenares op de camping zei ons dat het tout droit via een gescheiden fietspad goed te doen was om de stad te bereiken.
Gelijk had ze! Enkel de term fietspad was theoretisch gesproken juist en de tout droit zijnde de richting naar de stad.
Naar onze normen voor verbetering vatbaar, dit werd 8 km fietsen deels op een gescheiden fietspad, op stroken met enkel een symbool van een fietspad op het wegdek, tussen tramsporen of verhoogde bermen met hindernissen als borduren...
Zonder kleerscheuren geraakten we weliswaar tot aan de Place de la Victoire. Quelle chance!
Hier begint voor ons het Bordeauxbezoek.
Nergens op mijn lijst van bezienswaardigheden stond dit plein vermeld, ook niet de drukke winkelstraat dat van hieruit naar de Grand Theatre leid dat in het centrum van Bordeaux gelegen is.
We stappen van de fietsen af en doen een stukje winkelstraat.
Nu zijn die winkels overal ter wereld hetzelfde, niets nieuws onder de zon, de gevels uit einde 19e begin 20e eeuw met hier en daar een plaatselijke specialiteitenwinkel met regionale producten maakt het voor mij iets boeiender dan de modale shoppingstraat.



Afbeelding
Le Miroir d'eau.



Even snel als we de shoppingstraat inliepen verlaten we de Rue Sainte-Catherine zoals ze heet, dat moet je zonder fietsen in de hand doen.
We vervolgen de weg via een zijstraatje tot aan de Grosse Cloche.
Even maar, want rechts beneden ligt de kade aan de rivier La Garonne, de brug en de spiegel had ik als eerst graag gezien.
We beseffen nu dat de keuze om Bordeaux met de fiets bezoeken in plaats van de bus te nemen de juiste keuze is, de afstanden tussen de bezienswaardigheden te voet overbruggen zijn te groot.
We zijn al fietsend meteen aan de oevers van de Garonne, wat een prachtige kade!



Afbeelding
Place de la Bourse.


Er heerst hier een aangename drukte aan de kade, fietsers, wandelaars, flanerende toeristen joggers, skaters...
Uitzicht:
18e-eeuwse gevels, groene parken, speelruimtes, terrasjes, toeristische bussen, cruiseboten en schepen "uit den vreemde".
Blikvanger ter hoogte van de Bourse is toch de Mirroir!
Oftewel de spiegel!
Dat is een waterbassin met een natuurstenen vloer bestaande uit grote tegels, regelmatig wordt de vloer ondergelopen met water door een pompsysteem.
Het wateroppervlakte vormt als het ware een waterspiegel, de onderliggende tegels verdwijnen uit het zicht.
Voorwaarden voor een geslaagde foto zijn: windstil, geen regen, geen selfie nemende of in de lucht springende toeristen, geduld, heel veel geduld en een goede belichting, statief en wachten op de duisternis om een feeërieke nachtopname te maken...



Afbeelding
Op...een ...twee...drie!



Ik had een beetje geluk en een fractie van een seconde de tijd om een foto van de weerspiegeling van de Bourse in de Mirroir te nemen zonder maar één enkele in de weg lopende individu...oef!
Min of meer gelukt.
En toch is het leuk om te zien hoe iedereen hier zijn ervaring, blijheid en belevenis probeert vast te leggen. Een spektakel!



Afbeelding
La Garonne met de Pont de Pierre in de verte, gezien vanaf de Quai des Marques.



We fietsen voorbij de kermis dat zich op de Esplanade des Quiconces gevestigd heeft, daarachter ligt het Monument aux Girondins, in de buurt ook de Place de la Comédie met het Grand Théâtre.
Wat verder het Musée de Vin, best de moeite waard om te bezichtigen.
Dit laten we voor morgen, in de verte voorbij de Quai des Marques lonkt het splinternieuw opgerichte gebouw van La cité du Vin net tegen de herkenbare Pont Jacques-Chaban-Delmas.
Ik geef dit mee, de grootste hefbrug in Europa!



Afbeelding
Walsende wijn, knoestige wijnstok, bochten van de Garonne? La Cité du Vin!



Anouk Legendre et Nicolas Desmazières zijn het architectenduo en ontwerpers van dit geslaagde gebouw.
De architecten haalden hun inspiratie uit de Bordeaux wijn, wijnstokken, de Garonne.
Een van de redenen dat we verder naar Baskenland reizen zijn onder andere de gebouwen van wijnhuizen als Marques de Riscal en Ysios, beide ontworpen door gerenommeerde architecten, de vormen en kleuren vind ik even boeiend als een fles wijn, wil ik nog best even mee delen.
Bordeaux als stad en La Cité du Vin is voor mij minstens evenwaardig als Bilbao en het Guggenheim bezoeken, op die plaatsen kan je ook wijn en lekkere hapjes eten.
Ik herinner mij ons bezoek aan het Ny Carlsberg Glyptotek museum te Kopenhagen, men serveert er lekkere Smørrebrød en kwalitatief goede wijn.
Wijn en architectuur is een rode draad geworden tijdens deze reis.
Een goed glas en lekker eten hoort daar ook bij...



Afbeelding
Welke wijn?



Het gebouw is een all-in-one belevenis, wijnshop, culturele centra, exporuimte, seminarie, bar, restaurant.
Howla, slik...een shop met...boeken over wijn, t-shirts met wijnthema's, flacons met wijnaroma's...om je neus te trainen!
Glazen, de ideale wijnkaraf, decanteerders in de gekste vormen, wijnthermometers, kurkentrekkers, wijnkasten...bon, ik dacht alles gezien te hebben.
Een heuse paradijs voor de wijnliefhebber, misschien een tikkeltje overroepen of overweldigend maar euh...Bordeaux!



Afbeelding
Welke aroma?



Tweede dag Gradignan, het is nog steeds mooi weer.
Om de voormiddag door te brengen doen we een wandelingetje door Gradignan, er staan twee kraampjes met verse oesters uit de Vendée net naast een café in het centrum.
Of we vrijblijvend willen proeven vraagt de verkoper.
Une fine de claire?
Une fine de claire verte?
Dit laten we niet aan ons voorbij gaan, twee oesters gratis om te proeven.
De fine verte daar het ik nog nooit van gehoord zeg ik tegen de verkoper.
C'est a cause des alges, legt de man uit, vous connessaiz?
Vous conaissez Yerseke vraag ik terug...Stilte.
Smaakt bitter zeg ik nog.
We kopen in ruil een veertiental uit Marennes Oléron na de noisette genomen bij het café.
Straks met de verse baguette, wat boter en peper ...oh la la! Dieu est-il Français?
We slaan nog wat voorraad in te Gradignan, het dorp an sich stelt niet veel voor, er is alles wat nodig is.
De boulanger, een boucherie, een cave met regionale wijntjes, de nabijheid van Bordeaux, eigenlijk is het best wel leuk hier.
Volgens onze buur in de camping kan je hier ook mooi fietsen in het park naast de Prieuré de Cayac.



Afbeelding
De Galerie Bordelaise.



Toch verkiezen we om Bordeaux met de fiets nogmaals te bezoeken.
Zo een stad laat je niet links liggen, er is nog zoveel te zien.
Soms kan je ook pech hebben, van helder mooi weer naar een fikse onverwachtse bui behoord hier ook tot de mogelijkheden!
Er is geen weg terug wij zijn zo goed als in het centrum...
We schuilen even in de Galeries Lafayette, ik voel mij hier niet op mijn gemak.
Er lopen teveel kolossen in zwarte pak met oortjes in het oor en strenge blik te onopvallend rond...
Tegenover de Galeries Lafayette vind ik dan wel mijn gading, een charmante en oude galerij met een onwaarschijnlijk mooie entrée trekt ons aan.
Een galerie met een nog authentieke oude uitstraling, moet ergens 19 eeuws zijn denk ik nog bij het lezen van de benaming.
Galerie Bordelaise...vous souhaitent la bienvenue!
Veel mooier en gezelliger dan de chique toestand daar tegenover, en daarbij, met mijn rode regenjas paste ik niet echt in het Lafayette decor.



Afbeelding
Monument aux Girondins.



Het kost mij enige moeite om dit monument te fotograferen op de Place des Quinconces..
Het regent nog lichtjes, er is wat wind, de fontein spuit water in de lucht, de kermis met de churros en andere vreetkramen vlak naast het monument storen.
Niks tegen een kermis maar nu even niet...het lukt wel uiteindelijk, wat later schuilen we in het Grand Théâtre.
Er loopt daar een expositie met zwart-wit foto's over la Callas, mooi!
We blijven droog!



Afbeelding
" Sanna " sculptuur van Jaume Plensa op de Place de la Comédie.



Schuilen doen we verder in de Bistrot des Quinconces, als afsluiter voor ons bezoek aan Bordeaux.
Je kan het best de Franse sfeer opsnuiven volgens mijn verbeelding in een Franse bistrot, dit maakt het plaatje compleet in een Franse grootstad.
Zij vraagt een blanc sec, ik vraag une Grimberguenne aan de zwartgeklede garçon met witte schort.
Het stopt uiteindelijk met regenen.
We hebben een beetje chance in France.



Biarritz in le Pays Basque Français. Euskal Herria, we zijn er!

Wie nu denkt dat ik een uiteenzetting ga neerpennen over wat Baskenland eigenlijk betekend heeft het mis. De omschrijving Baskenland of de notie daarvan is hetgeen ik vorige eeuw tijdens de lessen géografie meegekregen heb.
Verder dan het afbakenen en vaag omschrijven van een landgrens en taal ging het niet, nu dus ook niet.
Wie via onze traject vanuit Houthalen naar het Baskenland rijdt komt op 1484 km uit.
Tot op de full geautomatiseerde betalende camperplaats aan de kust van Biarritz.
Gelegen in Euskal Herria in het Baskisch.



Afbeelding
Zicht op Plage de Marbella! Hoezo Marbella?



Van uitwaaien gesproken!
Het weer zal de komende dagen winderig en regenachtig zijn.
Dit deert ons niet, te opgetogen en opgewonden om binnen te blijven, we trotseren wind en regen vandaag, of wat dacht je?



Afbeelding
Zicht op de Côte des Basques. Dus toch...



De place to be voor de surfers, maar vandaag niet!
Het is er te winderig voor de surfers, te weinig gegadigden en belangstelling? Ofwel zijn het watjes...
Wij? Wij stappen vrolijk verder!
Ze zitten in hun kleurrijke aftandse busjes beneden aan de trappen te wachten op een zacht briesje, ik merk zowat een zekere patroon in hun aparte leefcultuur.
Ze zien er niet echt anders uit als wij, ze lijken op elkaar door hun kleding en haartooi, dat is het onderscheid.
Wij motorhomers hebben ook een outfit, fleece en crocks, toch?
Tevergeefs vechtend met onze paraplu tegen de extreme ( ) natuurkrachten stappen we verder tot voorbij de Villa Belza, het gebouw in de verte, links op de foto hierboven.
Eens voorbij dat gebouw is het alsof een deur dicht gaat en er van wind geen zucht te bespeuren valt, oef!



Afbeelding
Rocher de la Vierge.



De weersomstandigheden zijn fascinerend, het spektakel van de beukende golven tegen de rotsen is indrukwekkend, we blijven in Biarritz rond de haven Port des Pêcheurs hangen.
Niet verder.
Het is zondag, alles is gesloten.



Afbeelding
L'Arche de Biarritz.


Deel II Klik hier.


Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling