CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 16:16

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Euskal Herria et une batterie très spéciale. Deel III 11/'17
BerichtGeplaatst: 12 dec 2017 20:18 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Het vervolg van deel II, klik hier.


Les chemins de Saint-Jacques-de-Compostelle.

Afbeelding
Saint-Jean-Pied-de-Port.



Om het hoofdstuk Baskenland af te sluiten en om niet dezelfde route als de heenreis te nemen is de logische weg van Pamplona naar Frankrijk via De Puerto de Ibañeta of Roncesvallespas.
We komen aan te Saint-Jean-Pied-de-Port, Donibaze Garazi in het Baskisch.
Via de N 135 rijden we tot op een hoogte van 1057 m, dwars door de Pyreneeën.
Een aanslag op schijven en remblokken wegens het inspannende bochtenwerk en smalle toegangswegen door gehuchtjes.
Daartegenover staat dat je er een prachtige route voor terug krijgt.
Ontelbare oh's en ah's die ik als bestuurder moest missen wegens de toch wel aandacht vergende weg.
Meermaals moest ik Liliane's hulp vragen om even mee te kijken bij de volgende te nemen bochten, hopende op geen of weinig tegenliggers.



Afbeelding
Zicht vanuit de Rue de la Citadelle.


2074 km gereden, 81 km van Pamplona, schijfrem dikte***remblokjes***
Wisten we ook veel over de pelgrimsroute! Dat lijkt hier wel op een treffen van pelgrims.
Onze eerste kennismaking met de Pelgrimsroute naar Santiago de Compostella was een beeld bij de voormalige Prieuré de Cayac bij Gradignan.
Voor de rest van de reis af en toe het symbool van deze pelgrimsroute wijzend op de passage ervan.
Hier tijdens de rit ter hoogte van het klooster van Roncesvalles net voor de Franse grens zagen we voor het eerst fysieke bewijzen van het bestaan van deze route, wandelaars, pelgrims, echte!
Hier kunnen we er niet naast kijken, schelpen, B&B's, bordjes, verwijzingen naar pelgrims...alles staat hier in het teken van.
Saint-Jean-Pied-de-Port werd door mij enkel gekozen als laatste Baskisch stadje en de aanwezigheid van een camperplaats.
In combinatie met G. Afbeeldingen en op die basis verder gegaan...zover mijn kennis over de plaats.
We staan op een betalende camperplaats alles in voor een klein prijsje, naast een supermarkt.



Afbeelding
Toegangspoort pelgrimsroute. Unescovermelding.



Als gewoonlijk nadat we het infokantoor bezochten volgt de verplichte stadswandeling.
Uit de bezienswaardigheden met uitleg uit het foldertje blijkt dat dit stadje een rijke geschiedenis heeft.
Wij beginnen hier aan de rivier de Nive om wat leuke foto's te nemen aangezien het middeleeuws stadje meestal vanuit die hoek gepromoot wordt.
Op de stenen brug staan we op een belangrijk kruispunt van het stadsgedeelte. De weg naar de citadel en burcht.
Dit gedeelte laat mij een beetje denken aan het beeld dat ik heb van Argenton-sur-Creuse, huisjes met overhangende balkonnetjes over de rivier.
Vanuit een uitzichtpunt aan de burcht krijgen we een mooi panorama richting Pyreneeën in de verte.
Het is een leuk stadje, de aanwezigheid van een camping, de vele hotelletjes en B&B's, de restaurants met hun plats du jour buiten geëtaleerd op een normaal uur geven toch aan dat het hier levendig is, er is zelfs Stella te verkrijgen.
Een welkome afwisseling na de San Miguels en de Rioja's.




Auch en de gouden batterij!


Vrijdag 16/11 is een memorabele dag.
Auch is de volgende bestemming volgens mijn planning.
Tot nu toe verloopt alles als een leien dakje, onze heenreis, Baskenland en Saint-Jean-Pied-de-Port...tot.
Klaar om te starten...njet, niks, nada, niente, rien de knots... 't is te zeggen bij de derde poging sloeg de motor aan.
Gepaard met het gekende geluid van een op sterven na dood zijnde batterij. Eigenlijk de startmotor die net voldoende krijgt...
Een sleuteltje met slotje verschijnt op de display van onze ducato, ik laat de motor draaien.
Na telefonisch contact met onze garagist is mijn vermoeden bevestigd.
Te weinig spanning op de startbatterij krijg ik als antwoord, zal wel verdwijnen eens de batterij terug op peil of vervangen is.
Ondanks dat onze motorhome de ganse nacht aan de paal heeft gehangen op de camperplaats is dit jammer genoeg de juiste diagnose.
Onze batterij heeft de geest gegeven.
We rijden tot in Auch, dat is een grotere stad dan hier, bij een Fiatdealer stoppen we, zolang zet ik het contact niet af, zeg ik tegen Liliane.
Een drietal uurtjes rijden van hier. 227 km verder noordelijk.
We vinden een garage tevens Fiatdealer!
Tussen 12 h en 14 h is de fiatgarage op 2 km van de camperplaats gesloten, in het kort:
We rijden de camperplaats binnen en installeren ons, motor staat af.
Als test probeer ik te starten...tikketikketik...niets!
Om +- 13h bel ik mijn E. Assist. voor een voertuig om een batterij te gaan halen.
Gaat niet en kan niet volgens procedure, krijg ik als antwoord.
Hoezo? Ik heb de batterij uit de cabine gehaald, ze staat klaar om vervangen te worden, enkel de batterij is te zwaar om te gaan halen ( mijn repliek )
2 cd's met muziek verder aan de telefoon...
Oké er is overleg gepleegd met de oversten, dit kan...zegt het stemmetje aan de overkant.
Een tijd later.
Telefoon van Franse hulpdiensten:
Combien est il long votre camping-car pour le depannage?
Heu, quoi? Depanneur? Long? Trente centimetres pour une batterie! Zeg ik.
........ah non, si et la, procedure bla bla bla bla...la longuer de votre camping-car? SVP!
Oké pas besoin d'un depanneur, je voudrais une voiture quelqu'un pour me conduire jusqu'au garage! Zeg ik.
...silence, silence, silence...
Terug een telefoontje naar mij E. Assist. en het vervolg van de cd's met muzak.
Even later telefoontje terug van de depanneur...Oké on a une batterie pour vous, 300€ SPECIALE POUR CAMPING-CAR!
Wastenblief? Est elle fabriqué en or?
Je voudrais une batterie pour un DUCATO!!!
Uiteindelijk na een woordenwisseling en de vraag hoeveel ik wilde spenderen voor een batterij na mijn dreiging dat ik zelf mijn plan zou trekken bij de Fiatdealer op 2 km van de camperplaats of bij Norauto nog dichter in de buurt op kosten van mijn rug, krijg ik bevestiging op mijn vraag.
Oké une batterie pour 150€ ça vous va?
Wat met de garantie?
Ik leg mij neer bij de situatie die mij totaal niet zint.
Wat later de belerende woorden van mijn agent die ik wilde inschakelen om de zaak te bespoedigen, wegens bijna sluitingstijd van de winkels.
Of ik de Franse wetgeving ken inzake de pechverhelping in Frankrijk?
Dat toontje!
IK ONTPLOF, WAT? Een wetgeving?
Ik mag geen voertuig vragen om een originele batterij bij een Fiatdealer te gaan halen?
Mijn portefeuille bij jullie gaat weg schreeuw ik uit! Zodra we thuis zijn.
Om 17 h heb ik een batterij, eentje van de pechdienst... omstaanders...c' est de la comédie...
Na het monteren en het testen een zucht van opluchting, de motor start...
We koelen even af na dit voorval met een korte bezoek aan Auch.
Even later krijgen we enkele telefoontjes van ( hoofd, overste van...weet ik veel ) mijn verzekeringsmaatschappij...voor mijn relaas en reden.
Begrip van één iemand.
Onbegrip van een andere, na mijn vraag of ik bij dit specifiek geval aanspraak kan maken op een voertuig bij een defecte batterij ipv beroep te doen op een vrachtwagen van 15 m lang.
Neen ( ondanks mijn bereikte akkoord met E. Assist. )
Jammer dan, einde samenwerking.
Dan wilt een mens eens zuinig en milieubewust zijn...iets besparen voor een maatschappij...
Ik ben op zoek nu.



Afbeelding
Auch, eerste glimp vanaf de oevers van de Gers.



Dag twee Auch.
Het voorval van gisteren zindert nog na, één dag verloren door incompetentie en procedure regels voor een probleempje dat op een halfuurtje had kunnen opgelost worden...
Ik had kunnen blijven staan voor de garage...maar waarvoor heb ik een E.Assist?
We verlengen ons verblijf op de camperplaats te Auch, we willen toch nog iets zien van de stad.
Dit kan simpelweg via de betaalautomaat, code voor de verlenging, code voor de service, code voor het uitrijden, code voor de stroom.
Eenvoudiger kan niet.
Code's en procedures, even iets anders kan niet, ik heb er mijn buik vol van.
De procedure voor een niet alledaagse vraag bestaat niet in een gedragscode, te afwijkend! Hoog tijd voor een herbronning!
Tijd voor een interessant gesprekje met een bevlogen inwoner bij de kathedraal van Auch tijdens het nemen van foto's.
Dat klaart de hemel!



Afbeelding
Kathedraal Sainte-Marie.



De kathedraal in Chartres mag als toonbeeld gelden voor alle nadien gebouwde kerken, deze in Auch is een van de laatste,
zegt de man en begeleid ons tot aan het infokantoor opdat we zeker niets zouden missen van de bezienswaardigheden.
Zeker binnen gaan kijken en...en...en.
Volgens mij werkzaam in de sector of gepensioneerde leraar of iets dergelijks, in ieder geval een bevlogen verteller en op het eerste gezicht een aangenam persoon.



Afbeelding
Stukje van het Fedelhuis ( vakwerkhuis ) aan de Rue Dessoles.



Het centrum is vanzelfsprekend door ons meteen doorkruist in alle richtingen, daar Auch nog zijn oorspronkelijk karakter behouden heeft zijn alle bezienswaardigheden redelijk dicht bij elkaar en is dit in een record tempo afgehaspeld.
Laat ons zeggen links en rechts van de Rue Dessoles.



Afbeelding
D'Artagnan held uit de streek.


Ooit eens een beeld tegengekomen van dit heerschap in Maastricht, tot dan dacht ik dat het een figuur uit de bekende roman van Alexandre Dumas was, weliswaar gebaseerd op een bestaand personage.
Je kan niet alles weten, hier staat de bekende Gascogner statig te wezen, op een sokkel op de monumentale trappen tussen de oevers van de Gers en de kathedraal.
En net deze trappen zijn de blikvanger, halverwege vinden we een sculptuur ontworpen door weeral een bekende kunstenaar waarvan we een beeld in Bordeaux tegenkwamen.
Jaume Plensa, geen grote hoofden ditmaal, maar een monumentaal geschreven tekst in brons op een verdieping tussen de trappen.



Afbeelding
Een herinnering op de overstroming van 1977. Titel : -Observatoire du temps.



Zondag 19/11, rustdag in Cahors.

Maar ook letterlijk een rustdag, van de route onderweg amper iets gezien wegens een dikke mist.
Van 9 h 's ochtends tot 's middags gereden om amper 141 km af te leggen.
Enfin we hebben het doel toch bereikt en met wat geluk krijgen we nog een opklaringkje.
We staan gratis op een grote parking niet ver van de rivier de Lot.
Het was hier oftewel bij een wijnboer op enkele kilometers van Cahors dat in Dunkerque een deeltje van zijn wijn aan ons verkocht.
We hadden eerder zin om het centrum te bezoeken.



Afbeelding
Zicht op de Promenade Jacques Treffel en Mont Saint-Cyr.



Voor het centrum moeten we de brug over de Lot, we beperken ons tot het bezichtigen van het Quartier Vieux Cahors of de Ancienne Ville Basse.
Hier zijn er nog goed bewaarde middeleeuwse gebouwen en vakwerkhuizen te bewonderen, maar niet enkel dat, gewoon een steegje in en at random slenteren is ook leuk.
Het is zondag, alles is dicht. We eindigen de dag met een goede Cahors pour lui en un Chablis pour elle bij Bistrot Gambetta.



Afbeelding
Steegje bij Auberge du Vieux Cahors.



Een dag rijden tot in Bourges.

De mist speelt ons weeral parten vandaag, we passeren juweeltjes als La Roque-Gageac, Rocamadour, Souillac.
De Dordogne laten we achter ons, we zien niet veel, net als gisteren.
Een streek van Frankrijk dat we voor " ooit eens " later voorbehouden.
Om hopelijk snel van de mist af te zijn wijken we af route en planning en nemen de A 20 tot in Vierzon voor een opklaring, Bourges bereiken we na 16h. Het is genoeg geweest.
Moe van het rijden is het enige wat we zien van Bourges de nabije supermarkt aan de Quai du Prado en het opstellen van een grote circustent naast het evenemententerrein.
Hier kunnen we van een service station gebruik maken, gratis parking.
394km gereden! Totaal afgelegde kilometers tot hier 2836 km.
No pictures.



Briare le Canal.

We zijn dus afgeweken van de route wegens de weersomstandigheden, Ussel en Vichy zijn bijgevolg afgevallen.
De Bourgogne staat wel op de verlanglijst, vanuit Bourges passeren we Auxerre richting huiswaarts, dat ligt terug op de geplande route. De streek rond Auxerre is voor ons een bekende streek, we willen een stukje van deze wijnstreek zien, maar zover zijn we nog niet.
We stoppen eerst in Briare.



Afbeelding
Le Canal over de Loire.



We staan eenzaam en alleen op de gemeentelijke camperplaats in de buurt van het Canal.
Ik neem aan dat de meesten dit stukje Loire kennen.
Ooit zeer mooi in beeld gebracht en beschreven in een televisieprogramma ( Het Bourgondisch complot ) door presentator en fotograaf Michiel Hendryckx.
We genieten hier van een zalig weertje door een landschappelijk prachtige omgeving.



Afbeelding
Naast de oevers van de Loire.



Een momentje om terug te bikken op de reis, Briare hebben we enkele keren bezocht, dat geeft ons dan weeral rust en tijd om enkele keuzes te maken.
We mogen ondanks het kleine akkefietje tussendoor wel meer dan tevreden zijn, en...we hebben de luxe om nog 6 dagen te spenderen aan overnachtingsplaatsen.



Le circuit des Grands Crus.

Het is Chablis geworden, past heel goed in de lijn van de reis.
3091 km zo goed als tolvrij afgelegd op twee uitzonderingen na.
De ring rond Orléans en een stukje San Sebastian tot Guernica wegens slecht weer.
Hier staan we gratis op een France Passion wijnboer 2 km van Chablis met als straatnaam Route de Chablis.
Toepasselijker kan niet, we maken meteen een afspraak om tegen de avond iets te proeven.
Eerst une ballade en biciclette!



Afbeelding
Bij Philippe Tupinier.



Richting centrum zien we een resem cave's links en rechts van de weg.
Hoe kan je hier een keuze maken?
Welke is de "goede" Chablis?
Ver fietsen doen we niet, aan een bar in het centrum maken we ze vast, iets verder l'office de tourisme.
Daar kan ik het een en ander vragen toch?



Afbeelding
De chardonnay? Nee...gewoon een rotonde.



Men stelt ons een wandeling voor tussen de wijngaarden ten noorden van Chablis, le circuit des Grands crus de Chablis heet het circuit.
1h 30' stappen door wijngaarden en bij terugkeer hier op het plein een degustation bij La Chablisienne?
La Chablisienne? De bar waar onze fietsen staan?
Ergens komen we toch steeds terecht hé...



Afbeelding
Vaudésir, een grand cru.



De Chablis die bij de grands crus behoren zijn net gelegen op de hellingen waar wij momenteel toeven.
De zeven hellingen hebben een naam gekregen, neen...die ga ik niet vernoemen.
Hoe zou dat overkomen...
Aan een arbeider die daar tussen de wijngaarden aan het werken was, vroeg ik wat de bedoeling was van de rookpluimen tussen de velden.
Gewoon opstoken van het snoeiwerk!
Ik had er al talloze theorieën voor gedacht om mijn kennis te etaleren aan Liliane...ai.
En? Zegt ze, gewoon opstoken hé...



Afbeelding
Zicht op Chablis



Langzaam keren we terug naar het dorp, we moeten nog degusteren.
In de bar La Chablisienne bestellen we twee wijntjes.
Het zijn ook twee chablis-tjes, te betalen aan een toeristenprijsje.
We mogen wel voor het inschenken naar het etiket kijken, voor wat hoort wat.
Gewoonweg lekker!
Bij onze France Passion boer kopen we uit beleefdheid als tegenprestatie voor de gratis overnachting twee flessen uit zijn assortiment.
Ik krijg een stamp in mijn zij van Liliane.
Ee-ek! Die wijn is niet lekker!
De waarheid komt er spontaan uit...
Er zijn wijnboeren en wijnboeren!



Afbeelding
Vitis vinifera. Oftewel de druif...


Het begon met een flesje uit de Delhaize.



Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 3 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lieve en eric


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling