CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 19 maart 2024 09:58

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een weekje binge citytrippen 2018.
BerichtGeplaatst: 22 jan 2018 16:10 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35290
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Antwerpen, de maretak.

Afbeelding



Een weekje door Vlaanderen is het cadeautje dat we ons als eerste uitstapje dit jaar gunnen, niet zonder enige problemen echter, onvoorbereid dit maal.
Onze koelkast doet het niet meer, daarom maar voor een weekje weg, we hadden andere plannen in gedachte.
Zodoende, in plaats van te vertrekken op de voorziene datum naar welbepaalde bestemmingen reden we naar de dealer in Paal voor een herstelling of diagnose.
We laten de Adria achter...wachtend op het verlossende telefoontje....
Het is niet mijn gewoonte om uitgebreid een dealer te prijzen maar we zijn nu wel goed geholpen.
Een nieuwe onderdeel moet besteld worden en dat kan mogelijkerwijze weken duren maar we kunnen desondanks nog weg.
Als tijdelijke oplossing is er een vervangstuk geplaatst, niet het juiste onderdeel, maar wel eentje waarbij de koelkast verder kan blijven werken en dat is voor ons het voornaamste.
Enkel de energiebron moeten wij nu tijdelijk manueel inschakelen, dat zal even wennen zijn.
Back in to the time...
We zijn enkele dagen kwijt...maar ach!



Afbeelding



Onze eerste nacht brengen we in Grobbendonk door, niet ver van huis wegens het late vertrek in de namiddag.
Druk is het daar niet op de eerste zaterdag van het jaar, je kan er de campers op één hand tellen, het is ooit anders geweest.
Er is nu ruimte genoeg en rust.
Daarom is de winter een van ons geliefde periodes van het jaar om erop uit te trekken.
Voorbij zijn de festiviteiten! Boeien doet de plaats ons echter niet, toch niet dit periode van het jaar.
Zondagochtend staan we al op Camperpark Vogelzang te Antwerpen, een spartaanse camperplaats aan de rand van de stad naast de Expo.
We sms'en naar De Lijn voor een geldig ticket, bus 22 brengt ons rechtstreeks tot aan de Groenplaats.



Afbeelding



Verassing! De kerstmarkt loopt hier nog!
Dat is nu niet welbepaald de sfeer dat wat we opzochten maar we kunnen nu zeggen dat het de eerste kerstmarkt van het jaar is voor ons.
Al de klassieke ingrediënten zijn er, een schaatsbaan, worst-en andere eetkramen, een bord verwijzend naar De Maretak?
We kennen de maretak als plant, als groene bol in de bomen, de mistletoe waaronder je je geliefde kust volgens de romantische filmen...
Het bord leid ons naar de Grote Markt waar we een grote constructie ontdekken, een van uitzicht stekelige vorm wat een sneeuwvlok moet voorstellen.
In het midden hangt er een maretak...de maretak hier heeft zijn beste tijd gehad zien we.
Niet meer groen, wat uitgedroogd, de witte besjes ontbreken...het moet ook de laatste dag zijn dat hij dienst doet, de kerstmarkt duurt hier langer dan elders.
Wat doen we? Wel of niet? Natuurlijk doen we dat, we kussen elkaar! En een selfie nog wel om dat te bekrachtigen.
Een beetje onhandig daar we nog steeds vrij nieuw zijn in het selfie-wereldje maar de hele wereld mag zien dat we elkaar graag zien!
Zo werkt dat tegenwoordig...we gaan via de zjosjel miedja.
Van de Grote Markt wat verder tot aan de Scheldekaaien, volgens het nieuws geven ze ergens free drinks and food.
Wij zijn net te laat natuurlijk wanneer we de locatie vinden.
De sfeer en uitzicht moet niet onderdoen voor een grote buitenlandse kerstmarkt, ik denk meteen aan Dusseldorf of Köln als vergelijking, wegens de Rijn?
Ondanks het voor ons rare periode is het een aangename kerstmarkt geweest. Voor even...
Verder dan het Mas wandelen we niet, Hangar 26 aan de kaai lokt ons naar binnen, we gaan ons wat opwarmen met een prachtig uitzicht over de Schelde, meer kan je niet verlangen.



Afbeelding



's Anderendaags.
Laten we vandaag tot aan het station gaan zegt Liliane, tactisch is dat een goede zet.
Ik het gebouw en zij de Meir...euh winkels vermoed ik.
Deze keer nemen we de tram na enige twijfel of we wel of niet ons eerste fietstocht van het jaar zouden doen.
De twijfel of voorstel houd maar even stand. Te koud!
We sms'en naar De Lijn...



Afbeelding



Ze heeft gelijk en dat stelt mij ook tevreden, Station Antwerpen-Centraal kan je catalogeren als een der mooiste van Europa, telkens als ik er kom is het voor mij genieten en brengt nostalgische herinneringen in mij naar boven.
Via Luik of Brussel spoorden wij in de vorige eeuw richting Luxemburg, Straatburg, Bazel, Chiasso....Milano.
Allemaal prachtige treinstations, al is het maar door de nostalgie.
Binario numero nove: Milano-Venezia! Galmde de metaalachtige stem in Milano Centrale, terwijl we op het perron zenuwachtig stonden te wachten op de volgende verbinding.
We stapten uit in Vicenza, daar kon je lekkere fritto misto eten...samen met mijn grootvader.
Wat Antwerpen-Centraal allemaal kan oproepen van herinneringen!
Hier in dit station was het voor ons is dat de beboterde sandwich met kaas of américain met een lekkere filterkoffie, niet de plastieken brol...in afwachting op onze trein.
Wat later slenteren we door het momenteel kleurrijk versierde Flamingoplein in de Zoo, niet verder, ik hou niet van gekooide dieren.
De Van Wesenbekestraat om wat van de Aziatische sfeer in die buurt op te snuiven.
Onze eerste kennismaking met een Chinese restaurant was de Sing Kee hier in de Chinese wijk, die bestaat nu niet meer net als het zoeken van de sfeer van weleer...
In de Meir gaan we de Stadsfeestzaal in, een prachtig neoclassicistisch gebouw nu shoppingcenter en beschermd monument gerestaureerd in zijn oorspronkelijke toestand en de wat verder gelegen Paleis op de Meir. Napoleon was here...
Shopping en cultuur een ideale mix.



Naar Aalst.

We houden even halt in Temse om daar in de plaatselijke supermarkt wat inkopen te doen voor de rest van de week.
De camperplaats leent zich daar uitstekend toe, we blijven er echter niet, er zijn toestanden die mij niet zinnen.
Hopelijk blijft dat binnen de perken en zijn het sporadische gebeurtenissen.
We besluiten à la minute om verder richting kust te rijden.
Tegen ons gewoonte in voor een keer dag per dag bekijken waar te stoppen.
Er zijn vage ideeën...



Afbeelding



Via het park naast het zwembad te Aalst waar we voor de nacht blijven staan begeven wij ons richting centrum.
De eindejaarsfestiviteiten lopen hier ook al ten einde, de schaatsbaan naast de Dender is geen schaatsbaan meer, het ijs is gereduceerd tot enkele plassen.
De ruiten van enkele café's krijgen hun eerste kleurrijke carnavalsversieringen, men maakt zich klaar voor het volgende evenement...Oilsjt carnaval 2018.



Afbeelding



Mijn excuses aan de Aalstenaar om de stad telkens gepasseerd te zijn zonder het fraaie centrum te bezoeken, zodra het wat aangenamer weer is zien ze ons hier terug, beloofd.
Het zicht van het Belfort en de daarnaast gelegen Borse van Amsterdam stelt ons tevreden, hier zal ik mij later in moeten verdiepen, historie en dergelijke...de winkelstraten krijgen een oké van ons Lillianeke.



Afbeelding



Een kort bezoek aan Damme.

Het is ijdele hoop om naast de Damse vaart te kunnen overnachten, alhoewel...we staan er niet alleen, Spanje heeft België herontdekt na enkele eeuwen...
Er staat een motorhome met een Spaanse nummerplaat op de parking, ruiten volledig bewasemt.
Parkeren voor motorhomes enkel van 8 tot 22 h staat er het bord bij het gedeelte van de parking voor ons bestemd dat momenteel overhoop ligt met restanten van festiviteiten.
Noodgedwongen nemen we een autoplaats of meer in.



Afbeelding



Wat typeert Damme? De Damse vaart met de Schellemolen, het stadhuis, de stadswallen enz
Waar je niet naast kan kijken, de roomwitte gevels!
We vragen ons zelfs niet af over het waarom, gewoon genieten en wat tijd spenderen.



Afbeelding



Afbeelding



Na de Haringmarkt wat volgens mij een niet te missen plaats in Damme is, volgen we gewillig de bordjes die ons naar de andere bezienswaardigheden leiden, naar de Onze-Lieve-Vrouwekerk en het daarnaast gelegen kerkhof, verder naar d' Oede Schole in een rustgevend straatje...idyllisch en als de belichting goed zit levert dat mooie plaatjes.



Afbeelding



Mistig Brugge.

Afbeelding



De reden van de zwart-witte fotoreeks?
Aangezien het grijzig en mistig is komt er van een " normale " reportage niets in huis. Saai!
Er ontbreekt net dat tikkeltje kleur en scherpte door de mist. Daarom pas ik de foto's aan in zwart-wit, de bruikbare foto's krijgen wat contrast en dat nodige beetje licht bij...ziezo, mystiek Brugge!
We staan hier op de camperplaats aan de Bargeweg aan een gunstiger ( ) wintertarief.
Ik tel net zoveel motorhomes als het aantal vingers op een hand, er is ruimte zat.



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Het werd een klassieke wandeling door de stad, via de Bargeweg naar de Katelijnestraat, de gekende bezienswaardigheden als de godshuisjes...de Site Oud Sint-Jan...
Eender welke periode men kiest voor een bezoek, Brugge is en blijft prachtig, zelfs in de mist.
Zeer aangenaam ook een onverwachte ontmoeting met een forumgebruiker,
" è stato davvero un piacere " om het nog mooier te zeggen, bedankt!



Naar m’as-tu-vu. Knokke?

Waarom niet dachten we, er is voldoende te zien in Knokke, de Lippenslaan, het strand, horeca, het Zwin.
Tegenover de camperplaats Holiday Village Knokke een supermarkt, dit valt reuze mee.
Zo poshy zijn we niet, we koken ons eigen potje hier...



Afbeelding



Things to do in de Lippenslaan? Windowshopping?
We zijn er een driekwart uur tot een uur zoet mee, van het begin tot het einde.
Het strand was amper te zien vanuit de zeedijk, de zee al helemaal niet meer.
We warmen ons op vlakbij de zeedijk in de Havana, neergeploft in de lounge bar met een Duveltje, als achtergrond een samba, een rumba...Vamonos!
We vergeten de winter voor eventjes.



Afbeelding



Vrijdag 12 januari wordt aangestipt in de agenda als eerste fietsdag van het jaar, het zijn gewoon weetjes dat ik graag noteer.
Alsook dingen als aantal overnachtingen, gereden kilometers en de hartstochtelijke momenten met Liliane...met *, of *** sterren...
Oh ja...het Zwin dus, ik zou dat bijna vergeten zijn te vermelden, tja...gewoon naartoe gaan hé.



Afbeelding



Nieuwpoort.

Kampeerterrein De Zwerver is een van onze favoriete stekken op de eerste plaats aan de kust.
Een favoriet wegens de unieke fiets en wandelpromenade naast de IJzer, de vis van bij Albert, de Ganzepoot en monding, Nieuwpoort-Bad en Stad en al de leuke ervaringen opgedaan in de voorbije jaren.
Eens fan altijd fan.
We fietsen vandaag tot aan het strand.
We hebben het lichtjes onderschat, een licht briesje zorgt voor een lagere gevoelstemperatuur ondanks de zonnige dag.



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Blijven we nog lang? 't Is kou...ik voel mij niet zo...
's Avonds in de mobie pellen we de garnalen voor een deconstructed tomate crevette, bakken onze garnalenkroketten, de truma draait full throttle, wijntje op tafel, de lichtbak staat aan.
Het duurt lang eer we ontdooid zijn, langzaam wordt het gezellig...***?
Fuck de winter!



Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 14 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: benimar540, Julien, v865786, Yohani


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling