CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 19 maart 2024 11:30

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Siegerland, Westerwald und shopping, maart 2018.
BerichtGeplaatst: 18 maart 2018 07:28 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35290
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
FREUDENBERGS Alte Flecken .

Afbeelding



Ik beken.
De grens der verzadiging is bereikt.
Na Baskenland is er niet veel wat ons nog kan bekoren, na een kleine uitstap begin januari is het stil geweest...de winter waarschijnlijk.
Anderhalve maand niet weggeweest...
Het maakt gene zak uit waar we naartoe gaan als het maar boeiend is, en toch is de sleur er ingeslopen.
Sorry voor mij geen vijfhonderddrieëntwintigste keer naar de kust of honderdvijfenzestig maal de Limburgse bossen, ik moet een doel hebben.
Net als in een huwelijk moet het " motorhomen " voor mij spicy zijn, zonder variatie is het saai.
De juiste kruiding voor een goede balans.
Peper zout en wat Duitse rettich erbij, rettich is mierikswortel, goed voor de potentie en de variatie in een relatie.
Het is Duitsland geworden!



Afbeelding



Met name Freudenberg!
Bij toeval ontdekt op een forum waar men zich ledig houd met fotospelletjes.
Een foto was voldoende om mijn interesse te wekken en er een uitstap van te maken.
Siegerland und Westerwald soll es werden...
Vooral na het uitnodigende antwoord van de toeristische dienst van Freudenberg dat zo eindigd:
- Wir freuen uns Sie in Freudenberg begrüßen zu dürfen.
Mit freundlichem Gruß
Claudia Schneider.
Mijn fantasie is al geprikkeld...ich komme...oeps, wir kommen!



Afbeelding



Amper twee uur rijden van thuis liggen de regio's Siegerland en Westerwald, weinig bezocht en meer gebruikt als "doorrijregio's" naar zuidelijker of warmere oorden maar daar komt nu verandering in.
Met Freudenberg, Siegen, Hachenburg, Montabaur en Bad Ems dat eigenlijk aan de Lahn ligt als locatie's, zijn we hiermee een weekje zoet.
De plaats hierboven afgebeeld is een van de twee locaties dat we van de toeristische dienst mochten gebruiken om er te overnachten.
We staan hier aan het zwembad aan de Gambachsweiher. Gans allein.
De plaatselijke vijver en wandelgebied tegen het Kurpark aan, gratis zonder voorzieningen.
Ideaal volgens Claudia om van hieruit de Alte Flecken te bewonderen, Freudenbergs historische stadskern.



Afbeelding



Door branden verwoest in de 16e en 17e eeuw en wederom heropgebouwd op dezelfde funderingen is de Alte Flecken enig in zijn soort als stadskern gebouwd in Duitse Fachwerk stijl.
Zo lezen we dat her en der op het wéwéwé. Meer steek ik ook niet in mijn hoofd, behalve dat de Nassauers uit het Siegerland en Westerland afkomstig zouden zijn.
En de bakkerijen...
Whatever, het is momenteel nog bar koud als we van onze parking naast de vijver richtung aussichtspunkt wandelen, we steunen elkaar om niet te vallen...aan de andere kant van de vijver ligt het Kurpark, de schaduwzijde is nog spekglad!
Eens boven is de beloning groot, het panorama over de Alte Flecken is eenvoudigweg mooi!
Als in een stadion zijn er zitbanken verdeeld over de heuvelkam om in alle rust te genieten, enthousiast begin ik als een kip zonder kop foto's te nemen, wetende dat het niet veel uithaalt.
De zon staat pal in ons aangezicht, we zullen morgenochtend moeten terugkeren.
Bij momenten is het bijna muisstil op de bankjes...aangezicht richting zon...het is bijna lente...



SIEGEN, Unteren und Oberes Schloss...koopjes.

Wij stonden ooit op het punt Siegen te bezichtigen maar door het slechte weer reden we gewoon verder na onze maaltijd genuttigd te hebben op de parking naast Café Del Sol.
Nu is het eindelijk zover.
We staan hier gratis, de stroom is betalend naar verbruik, andere voorzieningen zijn ook aanwezig, wifi van het café als de wind goed zit...
Op het tweede vak voor de tévékijkers...



Afbeelding



We fietsen naast de Alche om in een mum van tijd het stadscentrum te bereiken.
Te voet is dat even ver...maar we zijn er sneller.
De fietsen zetten we vast in de winkelstraat in de benedenstad en leuk detail, op aanraden van de plaatselijke allochtoon.
De rest is voet en klimwerk, er is hier namelijk een Unteren Schloss en een Oberes Schloss, daartussenin een hoop andere bezienswaardigheden en een heuse shoppingcentrum.
Ons besluit? Waarschijnlijk twee dagen om Siegen te ontdekken.



Afbeelding



We steken de brug over de Sieg om naar de Oberstadt te wandelen, even houden we halt bij twee markante levensgrote figuren aan weerszijde van de brug geplaatst.
"Hüttenmann und Bergmann".
Ze stellen een smelter en een mijnwerker voor en staan symbolisch voor de ijzerertsproductie in de streek.
Mijnbouw, op een of andere manier heb ik er nog steeds een zwak voor...



Afbeelding



Er is blijkbaar veel verwoest van Siegen tijdens de laatste oorlog, zowat 90% van de oorspronkelijke stad is verdwenen.
Langzaam wandelen we of beter gezegd strompelen we naar boven voorbij het Unteren Schloss richting Rathaus waar een bord met de I vinden.
Een idee van hoe het een klein beetje eruitzag krijgen we mee van het infokantoor.
We starten in de Obere Metzgerstaße, vlak achter het kantoor en bevinden ons middenin van wat er gerestaureerd en overgebleven is van de Altstadt.
Typerend voor die tijd of de bouwwijze zijn de deels beklede vakwerkgevels met leien.
-Und haben sie das Rubenshaus gefunden ? Vraagt er een kwiek oud dametje.
-Natuurlijk sagen wir...



Afbeelding



We vragen aan de oude dame of dat haar dagelijkse wandeling is, van de benedenstad telkens te voet naar boven.
Wij voelen het al in onze benen.
-Jeden tag met dem bus nach oben! En vergeet das Oberes Schloss niet, voegt ze eraan toe.
Morgen beloof ik haar, heute sind wir kaput!
Halverwege pikken we de Alte Poststraße mee en wandelen we met koeien mee richting museum...inderdaad koeien.
Niets van terug te vinden in ons verkregen foldertjes.
Een stuk of vier levensgrote bronzen koeien met hoeder en hond sieren het straatbeeld.
Via het binnenplein naast het museum en schloss zijn we terug beneden.
We profiteren van een laatste zonnig moment beneden aan de Sieg bij Extrablatt...
-Zwei Bitburger bitte.
Het moderne uitzicht jaren sixties van de benedenstad nemen we er maar bij, je kan niet alles verlangen.



Afbeelding



Siegen smaakt naar meer 's anderendaags, het weer zit ook mee, de fietsen komen weer uit de garage.
Een passant aan de camperplaats vraagt of ik een ex militair ben.
Euh? Zie ik er zo uit?
Hier war ein kino fur die Belgische militairen...zegt de man met der hund. Und sie haben ein Belgisches kennzeichen.
Ik aai zijn hond en benadruk dat ik niets met wapens te maken heb of met uniformen, enkel bij bepaalde spelletjes met Liliane.
Dat laatste begreep hij niet.
Zoals beloofd gaan we de City-Galerie binnen, een mini Oberhausen CentrO voor de kenners van mega shoppingmalls.
Drie verdiepingen met winkels en toestanden...we laten ons verleiden door rabatt artikelen en de promoties op borden met zweite stück kaufen minus fünfundzwanzig oiro!
Een voormiddag shoppen...Tom Taylor boert goed...alles für Sie und Er.



Afbeelding



Een van de foldertjes verkregen in het infokantoor heeft als titel in het Nederlands:
Op het spoor van Nassau en Oranje in Siegen.
Niet dat we fan zijn van koningshuizen maar toch, een weetje meer of minder kan geen kwaad.
Siegen was eeuwenlang residentiestad van de graven en vorsten van Nassau.
Ze verbleven een tijd lang boven in het Oberen Schloss, nu is dit een museum. Dat is dan mooi meegenomen, er zijn onder andere enkele portretten van de Nassaus en wat schilderwerken van Rubens bewonderen.
Dat wil zeggen terug naar boven, maar nu gaat het vlotter.



Afbeelding



De toegangsprijs valt mee maar er mogen geen foto's gemaakt worden, ik bedank.
Terwijl tegenwoordig de meesten overal met en smartphone alles kunnen fotograferen worden camera's her en der nog steeds geweigerd.
Op de binnenkoer zien we een grote poster, een foto van weleer, leerlingen van de bergschule uit het jaar stilletjes, verwijzend naar het mijnmuseum.
Dit hadden wij ook in Limburg, de mijnbouwschool of de TIKB.
Vond ik dan net iets interessanter en pakkender dan de Nikolaïkerk dat we tegenkomen onderweg naar de benedenstad.
Ze is uniek wegens de zeshoekige bouwwijze en de verbondenheid met de Nassau's, karakteristiek de kroon bovenop de toren etc etc.



Afbeelding



We slenteren buiten wat rond, wat verder is er een uitzichtpunt in het schlosspark.
In de verte zien we de herkenbare Monte Schlacko, de slakkenberg of stort.
Uitgegroeid tot een dorre puist in de horizon en hoogste berg in de omtrek, dit door ontginning en bewerking van ijzererts.
Ook dit is voor ons zeer herkenbaar, we zijn opgegroeid tussen de terrils.
We zakken terug af naar de benedenstad en passeren het museum für Gegenwartskunst gelegen naast het Untere Schloss, er is een vaste expositie van hedendaagse kunst met onder meer Giorgio Morandi te bewonderen.
Een van mijn favorieten en gemist ondanks al de folders ter beschikking.
Een uitnodiging om Siegen nog eens te bezoeken, komt ervan om een voormiddag te shoppen, de tijd vliegt voorbij!



HACHENBURG en een caffè corretto bij Bruno.

Drie dagen Siegen is er eentje te veel, ik ben benieuwd wat Hachenburg fur uns bedeutet.
We doen het nodige als verswater tanken, ledigen onze vuilwatertank naast het servicestation bij Cafe Del Sol om de Ducato richting Westerwald te sturen.
42 km kronkelende en heuvelachtige weg via secundaire wegen waarbij ik mij Betzdorf herinner als drukste stad onderweg met een bordje verwijzend naar een wohnmobilstellplatz.
Voor de rest ging mijn aandacht naar de weg tot ter hoogte van Nister waarbij we in de verte Schloss Hachenburg zagen opduiken.
Waauw!



Afbeelding



We parkeren gratis letterlijk tegen Schloss Hachenburg, uiterst links voor de sat. ontvangst, stroom het ronde cijfer van 1 euro voor 6 uren stroom.
We worden rijk met al die gratis stellplätzen...
In Freudenberg leverde dit ons een jugendstil weinkaraffe op bij een antiquair, in Siegen wat Tom Tailor artikelen...
De wijnkaraf is nu te bewonderen op onze pronktafeltje naast de foto's van de kleinkinderen en onze roze orchidee.
Voor de nieuwe TT outfit is het wachten op beter weer...



Afbeelding



Over Hachenburg dan maar.
Waar ben je al die tijd gebleven?
Parel van het Westerwald!
Verbaast staan we hier midden op het plein de Alte Markt rondom ons naar de fachwerkhäusern te kijken, mooi als een postkaartje om het met een cliché te omschrijven.
Tevreden wegens het ontdekken van de voor ons nog onbekende plaats, mezelf verwijtend dat het zolang geduurd heeft om tot hier te geraken en dit niet zo ver van huis.



Afbeelding



Het foldertje verkregen van een dame uit het infokantoor spreekt van een idyllisch hoekje van de stad oftewel die schönste Gasse Hachenburgs.
Ik kan dat enkel maar beamen en niet enkel de Friedrichstraße is die schönste, maar alle gassen rondom de Alter Markt.
Und überall können sie gut essen zei ze nog maar dat kan ik niet echt beoordelen...
Enkel dat Bruno van de Pasteria Bruno een lekkere caffè corretto kan maken, molto importante un buon caffè voegde hij er nog aan toe terwijl hij ons bediende.
Zijn verhaal is vergelijkbaar en toepasbaar voor alle migranten.
Zijn ouders uit Paestum gingen werken in het buitenland...voor enkele jaren maar en dan terugkeren...niet dus, of voor weinigen weggelegd.
Bruno bleef in Duitsland bij zijn Duitse vriendin, ik bleef hier in België bij Lilianetje.
Ach, zo een gesprek is altijd leuk af en toe.
Af en toe maar of de herinneringen en opofferingen steken de kop op. Die zijn niet altijd zo leuk.



Afbeelding



Interessant om te volgen is de stadtrundgang, verspreid over de kleine stad behalve de Burgarten en het landschafstmuseum wat zich net buiten in het park bevindt zijn de 15tal bezienswaardigheden allemaal makkelijk om te volgen.
Een greep uit het aanbod, das Historisches Rathaus in vakwerkstijl met grijsblauw beschilderde gebinte.
Hotel zur Krone, één der oudste hotels in renaissancestijl.
De Löwenbrunnen in de Alter Markt
Haus Roetig met een slingerend pendule met klok, enig in zijn soort...und so weiter.
Behalve makkelijk kan het ook moeilijk, de nabijgelegen cisterciënzerabdij te Marienstatt bezoeken bijvoorbeeld.
Op amper enkele kilometers afstand van Hachenburg verwijderd.
Best te doen met de biciclette zei Bruno van de Pasteria.



Afbeelding



MARIENSTATT zien en sterven.

Het is exact 5 km fietsen, de ringweg van Hachenburg op en dan richting Altenkirchen, net voor het uitrijden van Hachenburg rechts via het fietspad naar Marienstatt.
Dit om de grote baan te vermijden.
Een mooi stukje glooiend fietspad midden in de velden afgescheiden van de drukke baan tot er een keuze moet gedaan worden.
De veldweg op of via de geasfalteerde weg naar beneden voor 2 km.
De veldweg zag er nogal stijl en gevaarlijk uit, we nemen de geasfalteerde weg.
We dalen gedurende 2 km aan 10%...ik begin te twijfelen tijdens de afdaling...of we nu wel terug kunnen.
Rij maar door zegt ons Lilianeke...right!



Afbeelding



Zorgen voor later.
Tijdens het bezoek aan de abdij blijven we naar oplossingen zoeken op welke wijze we terug zouden keren.
We zijn eerder onder de indruk van de rit.
Op zo een momenten vraag je je af waarom zoiets ver afgelegen en afgescheiden van de wereld moet gebouwd zijn.
Toegegeven, het zijn kloosterlingen, men mediteert hier afgezonderd en in alle stilte in het dal van de Nister.
En tot overmaat is er een parking aan, een grote...



Afbeelding



Liliane komt nog met een lumineus idee over de brug.
-Waarom rij je niet alleen terug en kom je mij dan ophalen hier met de motorhome?
-En als ik onderweg tijdens de klim op die helling doodval? Opper ik.
-Wie komt mij dan halen?
We kunnen er nog mee lachen.
-Te voet gaat ook... desnoods.
En sterven doen we samen!
We laten de fietsen achter en begeven ons richting kerk.
Er is een prachtige geometrische tuin te bewonderen naast het eeuwenoude klooster.
Daarnaast een brouwerij, een winkel met religieuze artikelen en een eigen school.
We zijn bijna alleen op dit domein, het is nog wat vroeg in de ochtend en met weinig volk is het nog indrukwekkender.



Afbeelding



We vergeten even onze zorgen bij het betreden van de abdijkerk.
Dit maakt onze inspanningen goed, het aanzien van het unieke altaar, het prachtige houtsnijwerk van het koor, het orgel...
we putten er krachten uit...
Zo maalt het in mijn hoofd...het zal ons gene zak helpen tijdens de klim terug!



MONTABAUR und schuhe.

We worden hartelijk ontvangen door Thomas Böckling en verkoper Alexander Decker van Thomas Böckling Haustechnik GmbH.
Een zelfstandige, tevens motorhomefreak, tevens uitbater van de camperplaats in Montabaur.
Und?
Nach Spaniën gewesen? Oder fahren sie jetzt nach Spaniën?
Het is namelijk door zijn toedoen dat we in Baskenland terechtgekomen zijn in het najaar van 2017.
Eens Thomas aan je hangt is er geen ontkomen aan, je bent een uur kwijt aan gebabbel.
Maar wel een ontzettend aardige man.



Afbeelding



Vandaag doen we niets!
Beter gezegd deze namiddag.
Wonder boven wonder zijn we levend en heelhuids vanuit Marienstatt terug naar de parking in Hachenburg geraakt.
Het gevolg is dat we geen pap meer kunnen uitspreken.
Trouwens pap in het Duits, hoe zeg je dat?
We vernemen dat Thomas ein roller in Kiel gaat halen dit weekend.
Met ein roller bedoeld hij een Vespa XP, de klassieker. We zien hem niet meer.
Wij, wij komen voor de outlet, we hebben schoenen nodig.
Aber morgen, heute ruhetag!



Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 5 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling