CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 19 maart 2024 06:20

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jeder tag ein schöner tag, april 2018.
BerichtGeplaatst: 29 apr 2018 21:48 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35289
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Werne erleben und genießen.


Afbeelding



Toeval bestaat niet, 62 en een mooie dag!
Beter als dit kon men ons niet wensen.
Beiden gelukkig getrouwd, in dit geval met elkaar, 62 en iedere dag proberen te genieten, ook niet makkelijk!
Met de hulp van ein Diebels, wat zon en enkele nieuwigheden lukt dat wel.
We gaan hier een trip doen richting oosten, naar het voormalige DDR en wat onbekende plaatsen bezichtigen.



Afbeelding[/b]



Met name Leipzig als doel, wat al enige tijd met stip op de verlanglijst stond.
Al de rest is aanbreisel maar dat maakt het niet minder boeiend, namen als Gotha, Naumburg...
En het weer, de vooruitzichten waren uitstekend!
Niet besteld en bijkomstig maar toch gingen mijn shorts voor de allereerste keer mee.
Enkel om rond de motorhome te dragen hé, eens voorbij je twintigste is dat niet meer done.



Afbeelding



We staan hier aan de Marina van Bergkamen, Marina Rünthe heet dat spel hier.
Op enkele honderden kilometers van huis en op enkele kilometers van Werne, eerste bestemming van deze trip.
Als gewoonlijk zijn er alternatieven.
Tegen het centrum op loopafstand van der historischen Alststadt van Werne, oder op een idyllisch plekje in het groen aan het water maar wat verder gelegen.
Wat dacht je?
Romantiek uiteraard, en toepasselijk voor de omgeving en tenue!
T-shirt en shorts voor de allereerste keer dit jaar.
We wanen ons bijna aan de Azurenkust met plaatsen als La Grande Motte bijvoorbeeld.
We staan dus aan de jachthaven van Bergkamen met zicht op... andere motorhomes...



Afbeelding



Lang blijven we echter niet rondhangen, het uitzicht op de camperplaats is van minder belang dan Werne.
Meteen zijn we verrukt van het uitzicht, klinkt bijna zot int ' Duits...
We duiken richting infokantoor en gewapend met de nodige folders strijken we neer op het terras van das historisches Rathaus.
Het lekkere en verfrissende gerstenat beneveld onze eerste doelstelling, namelijk de stadswandeling.
We schuiven onze plannen voor de volgende dag.



Dag twee, entdecken sie die schönsten seiten Wernes.



Afbeelding



Met een omweg wegens het mooie weer en een verkregen fietsroute van het infokantoor, naast het kanaal en de rivier de Lippe, bereiken we het stadspark van Werne tot aan het gradierwerk.
Het gradierwerk is een imposante constructie waarbij ...allemaal op te zoeken op het WWW.
In het kort, er sijpelt een zoutoplossing van boven naar beneden waarbij het ontstane zilte lucht een heilzame werking heeft op de ademhaling.
We hebben er al veel bezocht in Duitsland en telkens is dat een belevenis.
Deze staat in nauw verband met de Zeche Werne, de voormalige steenkoolmijn van Werne, zeche I en II.
De zoute bron werd ontdekt tijdens proefboringen naar steenkool dus, als ex-mijnwerker voor mij net iets interessanter en waarschijnlijk zal dit dan wat langer blijven hangen in mijn bovenkamer.



Afbeelding



We hebben geluk met de stadtrundgang, wegens de kleine stadskern van Werne is bijna alles te bezichtigen vanuit de markt en het kerkplein.
Waar we gisteren van een frisse pils genoten op de markt loopt het historische gebouw door tot aan het kerkplein.
Daar bevind zich niet enkel de Wärmehäuschen, dat zijn en reeks gebouwen of huisjes waarbij de kerkgangers in afwachting van de kerkdienst zich konden opwarmen, maar ook een café met terras.
Zicht op de achterzijde van het Historisches Rathaus, zicht op het Altes Amthaus, zicht op de Pfarrkirche en Wärmehäuschen, op een steenworp van de Roggenmarkt.



Afbeelding



Zittend op het terras tijdens deze zachte lentedag die naar de zomer neigt laten we ons dit allemaal welgevallen.
We moeten straks nog het Steinhaus bekijken en...we blijven zitten.
Alles mit der ruhe und ein pils op tafel mijmerend over wat komen zal...



Afbeelding



In den nächsten Tagen scheint die Sonne im Herford.



Aangenaam nieuws.
Onderweg naar Herford, de volgende bestemming onderweg naar Leipzig, spreekt de Westfalische rundfunk over de hoogste te verwachten temperaturen in Duitsland.
In Herford toevallig.
Ja-ha! Bij minder goed weer zouden we hier ook zijn maar ik zou liegen als dit nu niet aangenaam in onze oren klinkt.
We overnachten aan het zwembad met de originele naam HO2 naast de rivier de Werre op een tiental minuten wandelen van het centrum.
Ik zou graag MARTa bezoeken.
De reden om Herford te bezoeken samen met wat andere dingetjes.
We ontmoeten er een oude bekende tijdens deze trip , ttz Gehry...en één van zijn ontwerpen.
Hier in Herford is dat het gebouw dat dienst doet als museum voor hedendaagse kunst.



Afbeelding



Zijn ontwerpen bewonderden we al in Düsseldorf, Bilbao, Elciego, Praag, hier te Herford en de volgende zou in Hannover zijn.
We, ik eigenlijk, ben er en beetje fan van geworden.
Vormen, kleuren, architectuur verheven tot kunst.
MARTa is op zich een afkooksel van de betere werken van Gehry, maar dat is enkel een persoonlijke visie en die is echt niet representatief.
Het museum komt niet tot zijn recht op de grote ring rond de stad tov zijn andere ontwerpen, vind ik.



Afbeelding



We beginnen dan maar met de klassieke toer, namelijk de dom van Herford en daarnaast de oudste of een der oudste marktpleinen van Duitsland.
Altijd of meestal centraal gelegen.
Ter plaatse geen infokantoor te bespeuren ondanks het bord.
Op zich geen probleem, tegenover het infokantoor, of waar dat die zich zou moeten bevinden staan er enkele cafeetjes, aan de hand van mijn uitprintingen kunnen we ons oriënteren om op zoek te gaan naar de gekozen bezienswaardigheden zittend aan een van de vrije tafeltjes.



Afbeelding



Een lange winkelstraat ligt tussen de Alter Markt en de Gänsemarkt.
We vinden er een mix van neoclassicistische, barok en renaissancegebouwen met nog andere duistere gebouwen waaronder de Hexenkolk aan de Radewiger Mühle en de gebruikelijke winkeltjes eigen aan de voetgangerszone, geschäfte allerlei.
Gelukkig allen gesloten.



Afbeelding



Nog gradierwerken, snuiven en gaan lopen voor de Kirgiziër...



Mijn planning bestaat uit twee dagen verblijf per bestemming met een ruime interpretatie over het strikt opvolgen van hetgeen het oord ons kan aanbieden.
Hier is dat nu bevoorrading.
Er zijn wat blikjes Bittburger aan 025€ per stuk dat ingeleverd moeten worden.
Dat zijn meteen ook meerdere euro's...
De Rewe hier heeft ook een systeem wat ik tof vind, je kan er namelijk meteen je verpakking kwijt na het betalen van je gekochte artikelen, afval sorteren in de winkel net voor het buitengaan...



Afbeelding



Die sonne zoals gezegd speelt dan vandaag een bijkomende rol en de nabijgelegen fietspad tegen de Werre aan.
Op een klein halfuurtje fietsen ligt het mondaine kuuroord Bad Salzuflen, wat verder het mooie Lemgo, de Hermannsdenkmal, of de zeer grillige geologische formatie de Externsteine.
Of Wewelsburg de griezelige naziburcht van Himmler....



Afbeelding



De meerderheid heeft gekozen, Liliane wil gaan fietsen naar Bad Salzuflen, we zijn er nog niet geweest zegt ze.
Liliane haar gave is dat ze mij steeds kan doen twijfelen, met een vingerknip kan ze mij van mijn sokkel doen afblazen.
Een sterke vrouw is dat.
En toch weet ik zeker dat we er al geweest zijn.
Soit, leuk toch als je al iets bezocht hebt en je het al vergeten bent...
Fra, je hebt gelijk! Zegt Liliane geheel onschuldig.
Dat lapt ze mij toch iedere keer hé...
Weet je wat zeg ik, we drinken er eentje, doen wat aan windowshoppen, even snuiven naast de gradierwerken en we fietsen terug.
Zo doen we tenminste wat en dat is nog gezond ook.



Afbeelding



We fietsen terug en lachen wat af, het lachen vergaat ons snel als we ter hoogte van een dierenasiel even stoppen om naar de verwaarloosde hondjes te kijken.
We geraken in gesprek met een fietser, eigenlijk sprak hij ons aan.
Waar komen jullie vandaan, jullie hebben mooie fietsen, zijn jullie katholiek?
Ik ben moslim, de katholieken gooien bommen naar ons, zijn jullie gelovig...?
De kerel spreekt wat verward, is twee keer groter dan mij en zijn houding spreekt boekdelen
Ook ein gutentag zeggen we en maken ons uit de voeten.
De rare gast fietst achter ons mee en blijft ons achtervolgen.
Gelukkig hebben wij goei benen...oef, hij is weg zeg ik.
Slik...



Het ingepakte Rathaus, nee niet van Christo. Nana's, nee niet ons Liliane. Hannovers schönster biergarten en veel meer...



We staan hier geparkeerd aan de Medizinische Hochschule en tussen klinieken, alleen de naam al deed ons daarvoor kiezen.
Klinkt mooie hé dat Germaans.
En het feit dat ons Liliane regelmatig iets meemaakt, haar favoriete bezigheid tijdens het verlof is vallen en iets breken.
Het feit dat we hier ook op een bewaakte parking met stroom tussen de taxi's staan speelt ook een rol in zekere mate.
Het parkeren verliep wat moeizaam tussen de iets of wat krappe plaatsen maar de hulpvaardige Turkse taxichauffeurs leiden daar de zaak in goede banen.
8 taxiplätze und 4 wohnmobilplätze.
Teşekkürler Mehmet met de snor. Dank U Mehmet!



Afbeelding



Maar allez...niet nu!
Het Neues Rathaus, ondertussen al dik honderd jaar oud opgericht in eclectische stijl wat een mix is van van alles en nog wat aan bouwstijlen, is ingepakt!
En niet door Christo maar waarschijnlijk door bouwvakkers...verdorie! Daar gaat mijn openingsfoto van dit verslag!



Afbeelding



Dan maar richting de Nana's zeg ik tegen Liliane.
De wa?
Nana's roep ik tegen haar...je zal ze wel zien!
Kom fiets maar wat verder.
Ter hoogte van de trendy côté van de Hohen Ufer zien we, of beter gezegd fietsen we de Nana's tegemoet.
Zijn ze dat? Ist' da?
Mah ja toch, ken je ze niet, lieg ik...kijk eens naar die voluptueuze vormen, net ...ssssht! Franco!
Een niet te missen to see ding uit Hannover.
Toegegeven ze staan daar mooi te wezen en zijn een blikvanger, net als de Nana Hon die van binnen te bezichtigen is via de vagina.
Alles voor de kunst, soms moeilijk te vatten maar dat maakt het net zo...boeiend.
Misschien moet ik dat gebruiken als catchy titel voor dit verslag, ook mooi, niet?



Afbeelding



Waar ik soms bij stil sta zijn straatnamen, in Siegen heb je de Metzgergasse.
Dat geeft soms aan welke beroepen er destijds uitgeoefend werden, alhoewel Rubens daar ook geboren is maar nu wijk ik af.
De beenhouwerstraat hier in Hannover dus met andere woorden, oftewel de Knochenhauerstraße.
Prachtig dat Germaans, bijna poëtisch!
Bijna? Het Duits leent zich voor poëzie!



Afbeelding



In dezelfde buurt de Holzmarkt en het Leineschloß.
Ik mis een gids en wat uitleg...Hannover bezoeken zonder Trotter, Capitool, Anwb of eender welk reisgids is de stad onderschatten.
Hannover bezoeken van A tot Z, het staat vast, wij moeten terug.
Volgens het infokantoor is Linden Nord absoluut een niet te missen Viertel.



Afbeelding



Bij Bavarium nemen we een noodzakelijke en verfrissende rustpauze, één der mooiste biergarten zegt het bord en een verkregen foldertje, dat hebben we dan ook gehad.
We bespreken in dit sfeervolle bayerischer umgebung het tactisch verloop van de volgende dag.
De Julius-Trip-Ring, met ander woorden fahrradroute nummer sechs aangekocht in het infokantoor brengt ons in een groene omgeving tot aan het Herrenhauser Gärten en het Linden Nord stadtviertel.
We kunnen morgenvroeg al met ons fietsen de tocht aanvatten en ergens picknicken...ja-haaaaa!!!
Wit wijntje, rode wijntje, camembertje, stokbroodje, hamertje...
Effe ad random wandelen door de voetgangerszone dan maar voor de rest van de dag.



Afbeelding



Dag 2, kein picknick in Hannover, der U-bahn dan maar op zoek naar de phallus.



De helikopter van de spoed start voor de eerste keer vandaag vroeg, stipt om 8 h in de ochtend, de start-en landingsplaats bevindt zich net aan de overkant van de straat, bijkomende minpunt het regent.
Dat eerste is van minder belang, de regen daarentegen.
Om 11h blazen we onze strategie af, te laat om nu nog een grote fietstocht annex picknick aan te vangen, we nemen de U-bahn.



Afbeelding



Om niet te zeggen dat men met onze k l o t e n aan het rammelen is schrijf ik dan maar dat de weergoden met ons voeten spelen.
We zijn verplicht de U-bahn te nemen.
Net na het eten en bij aankomst aan de Herrenhäuser Garten klaart het bijna op!
We kopen twee kaartjes voor het Garten, reduziert voor zestigplussers en krijgen meteen de tip eerst om naar de fresco's te gaan kijken in de Galerie.
Uitzonderlijk open vandaag voor het publiek of net gerestaureerd...ik begreep het niet meteen door mijn jeugdig enthousiasme.
Net een jongetje op schoolreis, zo voel ik mij dan.
Hoezo reduziert? Helemaal geen zestig!



Afbeelding



De barokke galerie is volledig beschilderd en versierd met beelden uit het Romeinse keizerrijk, schilder is de Italiaanse architect, decorateur Tomaso Giusti...
Dit zal mij niet lang bijblijven echter, de naam van de kunstenaar of ontwerper bedoel ik.
Wel de pracht ervan, buiten is het niet minder mooi.



Afbeelding

Afbeelding



De tuin is in gelijke vakken symmetrisch opgebouwd, ieder vak heeft een ander thema.
Er zijn ongeveer een 23 tal variaties in de thema's te ontdekken waarbij centraal de grote fontein de blikvanger is.
Klokslag om 15h treden de pompen in werking.
De hoogste gemeten waterstraal ging welgeteld 72 m hoog...dat is allemaal vrij technisch, tijd voor een grapje en wat humor alhoewel...de Nana is weeral bezig zie. Grof!
Je kan de echte niet onderscheiden van de kopie...welk is de echte Nana hier?



Afbeelding



Afbeelding



Time-out Liliane! Effe serieus, we wandelen nog een uurtje door de verschillende vakken, de Schwanenteiche, de Sondergärten, de Tempel Remy de la Fosse oftewel Vandeput...
Het is drie uur! Schnell du!



Afbeelding



Afbeelding



Dit voor een straaltje van enkele tientallen meters, maar wat een voldoening.
Hannover voldeed helemaal aan de verwachtingen, maar we zijn er nog niet vanaf, tegenover de Gärten is er nog het Berggarten, we krijgen meer waar voor ons geld.
We hebben een combiticket.
Te zien?
Serres met orchideeën, cactussen, een vlinderserre, het Paradies en het Pergolagarten.
De penisplant, of de amorphophallus!
Het summum voor tuinliefhebbers en romantische zielen...



Afbeelding



Afbeelding



Nu ja, uit de serre waar de amorphodinge zat te pronken waren we snel weg...groot dat die was!
Ouder worden heeft soms ook zijn voordelen, we stralen vertrouwen uit.
We geraken in gesprek met een lieftallig oud dametje.
Waarschijnlijk heeft ze hier een abonnement, richting Paradies staat de camelia prachtig in bloei, zegt ze.
Ze loopt langzaam met ons mee, lopen is dat niet, maar eerder langzaam wandelen met haar stok.
Und verder die heide...danke liebe dame zeg ik nog, sehr schön.
Ze glunderde.



Afbeelding



De Maagdeburgse halve bollen en Hundertwasser.



Magdeburg is al eens een prettige ervaring geweest, waarom niet nog een keertje.
Een keer maar, want mijn leuze is eenmaal gezien is voldoende.
Uitzonderingen kunnen en voor Hundertwasser doen we dat wel, voor de wetenschapper Otto von Guericke ook.
Die gast van de halve bollen, verplichte leerstof lang geleden.



Afbeelding



We slaan hier verschillende vliegen in één slag, architectuur, een ongeschonden stadscentrum met dank aan de DDR en een nu toegankelijke prachtige stad om te bezichtigen.
Steden als deze zouden in het Westen al lang vernield zijn door bouwheren en investeerders.
Een van de zaken die mij toch opvallen in het voormalig zogenaamde Oostblok, stadjes blijven zoals ze zijn, geen cacofonie van gebouwen...tot nu toe.
Voor de dames, winkelgalerijen om U tegen te zeggen.



Afbeelding



Een kleine uitleg over de camperplaats, de nieuwe Am Yachthafen.
Even ver gelegen als de andere aan de oevers van de Elbe maar nu met alle voorzieningen.
In aanbouw nog en voor verbetering vatbaar.
Zo is dat bij een nieuw opgerichte camperplaats.
Exact op duizend meter van het centrum verwijderd, één kilometer klinkt beter maar even ver.
Wij gebruiken de fietsen om snel heen en weer over de Elbe te zijn en de gekende bezienswaardigheden even terug op te halen.



Afbeelding



Dag twee in Magdeburg, wat doet Liliane? Vallen natuurlijk, wat anders!



Er is een leuke planning gemaakt voor vandaag, aangezien we de stad kennen doen we een fietstocht in het groen naast de Elbe.
Richting oosten naar het Elbauenpark Natur- u. Kulturpark en terug westelijk, klinkt ons leuk in de oren en goed als ochtendgymnastiek.



Afbeelding



Afbeelding



Het weer is wisselvallig, we blijven in de buurt van de camperplaats, tijdens een stortbui vluchten we een winkelgalerij binnen.
De Allee-Center Magdeburg, een mini Oberhausen voor de kenners.
Voor de niet kenners, een winkelcomplex waarbij ...tja watte? Je kan er in een mum van tijd een smak geld kwijt raken.
50% rabat auf alles staat er in koeien van letters op een bord.
Daar gaat mijn restaurantbudget denk ik.
Staat dit kleedje mij goed of de blauwe met witte stippen?
De moeilijkste vraag dat je als man kan krijgen.
Het beste antwoord is deze:
-Waarom neem je ze niet alle twee?



Afbeelding



Een wijs besluit, we zijn beide happy...mijn dag kan niet stuk!
Ondertussen is het weer omgeslagen, een stortbui die maar niet wil stoppen.
Nu was ik liever te voet geweest.
Deze bui zou lang kunnen duren, hoe fietsen we terug?
Nu? Het klaart precies een beetje op zeg ik, kom...
Wat niet mag gebeuren gebeurd toch, mijn grootste angst, Liliane valt tijdens het fietsen...


EINDE DEEL I VOOR HET VERVOLG KLIK HIER

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 16 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling