CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 13:42

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Am montag: Kartoffeln mit specksoße und bohnen. 2019.
BerichtGeplaatst: 10 feb 2019 11:35 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35306
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
.
Afbeelding



Parkbad Wassenberg.



15h30' letzte ausguss.
Het uur dat men in de sauna de laatste kruiden of essences over de nog gloeiende stenen giet.
Een zaligheid.
De temperatuur hier binnen bedraagt 80°, dit kan ik aflezen in de bedampte saunaruimte van Parkbad Wassenberg.
We zitten er voor de tweede maal voor vijftien minuten in. De zandloper is leeg.
Het zweet druipt van ons lijf, langer kunnen we het niet uithouden, we zijn ook geen habitués van die toestanden.
Aangenaam is dat wel, de koude douche achteraf of een duik in de sneeuw doen we niet, we draaien de doucheknop op lauw...sissy's.
Tussendoor doen we een poging tot zwemmen in het dampende buitenbad.



Afbeelding



Een kuurtje in het zwembad, even relaxen en lekker ontspannen in een warme omgeving putje winter zei ik onlangs tegen Liliane.
Weg kwaaltjes en pijnen gerelateerd aan de leeftijd.
Er komt zelfs leven in dood gewaande spierweefsels, een mirakel.
Ik voel mij terug jong, Liliane zal dat geweten hebben...
Helemaal alleen op de parking, eindelijk kan ik het gewoon uitschreeuwen.
Zodoende, later op de avond, geen levende ziel te bespeuren...ahhhhhhhh!
Niemand keek om.



Textilmuseum Bocholt



Afbeelding



De betalende camperplaats ligt op een steenworp schuin tegenover de voormalige fabriek.
Naast ons de Aasee.
Het is te glad om zelfs te denken aan een wandeling rond dit meer.
In mijn gedachten liggen we al op de grond eer we een stap gedaan hebben.
Iets voor in de zomerse dagen. We noteren dit als dusdanig, to do...



Afbeelding



De eenvoudigste weg naar het centrum is de rivier de Bocholter Aa volgen.
In het Nederlands de Aa-strang, we zitten hier niet veraf van de Nederlandse grens, veel borden zijn tweetalig.
Een strook met veel industriële gebouwen wat duidelijk te zien is tijdens de wandeling naar het centrum. De voormalige fabrieksgebouwen naast de rivier zijn herstructureert en hebben een culturele of sportieve bestemming gekregen.



Afbeelding



Bocholt?



Waarom Bocholt of all places?
Bwah...een hiaat op onze landkaart, voeg daar nog wat interessante gegevens bij zoals het fraai historische in renaissancestijl opgerichte voormalige Rathaus op de markt, het Textilmuseum, winkelstraat, galerie en het Stadtmuseum Bocholt met een toch wel interessante grafische tentoonstelling et voilà.
Wie zoekt vind wel iets naar zijn gading.
Op een tiental minuten wandelen zijn we in het centrum.



Afbeelding



Terug naar het museum, we betalen een schandalige lage inkom om de voormalige weverij en spinnerij te mogen bezichtigen.
De machinekamer in, door de hal en buiten naar de arbeiderswoningen, goed voor een dik uurtje leerzame "stof".
Zonder begeleiding maar dat wijst zichzelf wel uit verzekeren ze ons aan de balie.



Afbeelding



Afbeelding



Het museum is nagenoeg in originele staat, we beginnen het bezoek in de stookkamer dat diende om de nodige stoom aan te maken, de turbine's en zo verder de alternator.
Vrij simpel en begrijpelijk omdat het zo basic machinerieën zijn.
Naast de grote stookketel het atelier om de weverij draaiende te houden.
Degelijk oude toestellen zonder franjes, nooit stuk te krijgen.
Voor mij opmerkelijk, de vloer van het atelier bestaat uit kopshout, zelden tegengekomen.



Afbeelding



Afbeelding



Vroeg mechanische en modern ogende weefgetouwen vullen de hal, bakken met spoelen, de eerste ponskaarten om de arbeiders te vervangen.
Op borden in krijt geschreven waarschuwingen en boetes bij het stukmaken van materialen.
Het stukgemaakte onderdeel zou in vergelijking zoveel broden kosten...
Naast de hal het bureel.
Uitgestald de boekhouding.
Lonen gaande van 10 tot 16 Duitse Marken, prachtig in zwarte inkt handgeschreven cijfers en namen.



Afbeelding



Afbeelding



In de weverij ontdek ik wat stofpatronen die mij zeer familiair lijken.
Geruite blauwgrijze en grijswitte handdoeken, gestreepte stoffenpatronen die verdacht veel op de hemden leken die ik ondergronds droeg...
Medewerkers van dit museum laten een mechanische weefgetouw draaien, een der laatste in gebruik voor de sluiting.
Het geluid is eentonig maar niet storend, geen flauw idee hoe dit hier moet geweest zijn als alles nog draaiende was.



Afbeelding



Afbeelding



We zijn zo goed als rond, de aangrenzende gezellig uitziende brasserie Schiffchen is uitnodigend.
Eerst nog de arbeiderswoningen.
Naast de ingang is er eentje vrij te bezichtigen.
Voor ons zeer herkenbaar.
De schone kamer met een geëmailleerde kachel, de keuken, het waskot, de slaapkamers boven.
Persil en Miele, keukenattributen, stoven...onze moeders kookten ook net als hier de was, de mangel is mij niet onbekend...de zinken wastobbe...onze toiletruimte oftewel wc was iets moderner, ietsje maar.
Gans achter tegen het huis, het varkenskot! Daarachter de moestuin.
Het slachten van het vetgemeste varken, konijnen en kippen kan ik mij nog goed herinneren.



Afbeelding



Afbeelding



Ondanks dat mijn ouders in de late jaren veertig geëmigreerd zijn, hebben Liliane en ik veel gemeen.
Beide arbeiderskinderen.
Op een paar uitzonderingen na zijn er wel wat raakpunten.
Het eten.
Stoemp bijvoorbeeld, allerlei soorten stoemp. Kipkap of hoofdkaas in het netjes gezegd, kende ik niet.
Boter...gebruikten wij niet. Olio d'oliva wel.
Koffie en cichorei met de hand zetten, ook zoiets.
Wij hadden een Moka.
Nu hebben we het beste van beide werelden, maar geen miracoli met cornedbeaf meer, wel wortelstoemp met wat goede boter en echte koffie...
Möhreneintopf mit blutwurst is nu een culinaire gerecht, net als de polenta.
Van simpele kost naar een topgerecht gepromoveerd.
Goh, hoe dikwijls dat mijn knieën tegen die hete stoof plakten...we hadden zelfs een kijkvenstertje waar ik uren in kon turen. Das waren Zeiten!



Afbeelding



Van Bocholt naar Coesfeld. Niets te melden...of toch, slecht weer.



Niet ver van het centrum gelegen, naast sportvelden en een theater ligt de gratis camperplaats van Coesfeld.
Enkel de voorzieningen zoals stroom en water zijn te betalen.
Het is ijzig koud en het sneeuwt zowat halvelings, smeltende sneeuw en een gure wind.
We doen de wintercover over de cabine en begeven ons wat later richting centrum.
Er is een leuk marktplein met wat interessante beeldhouwwerken.
De voorbij marcherende fanfare van de plaatselijke carnavalsvereniging stapt net iets sneller dan normaal.
Het gespeelde deuntje is niet echt op tempo en alles behalve overtuigend.
We duiken de Extrablatt in, een brasserie-keten dat we regelmatig in Nordrhein-Westfalen tegenkomen.
Foto's van het centrum nemen lukt niet, teveel nattigheid op de lens ondanks de paraplu's.
Niets te showen wat Coesfeld betreft tenzij op smoelenboek, 2 februari.
De toog van Extrablatt.



Naar Ahaus.



Afbeelding



Afbeelding



Hier staan we gratis voor niets op de Kirmesplatz te Ahaus, enkel de voorzieningen zijn betalend zoals in Coesfeld.
De stroomzuil neemt hier ook alle munten aan, gewoonlijk is dat een stuk van 0.50 €.
Alle kleingeld gaan erdoor.
100 meter verder zitten we in het centrum.
De aanpalende Schlossstraße leidt ons feilloos naar het Barockwasserschloss iets verderop.
Wat een aantrekkelijk uitzicht.



Afbeelding



Door het stralend zonnetje en de aangename omgeving doen we een paar rondjes kasteel.
We vergeten de city-rundgang, zelfs zonder plannetje kom je de meeste bezienswaardigheden wel tegen.
Ad random doorlopen we het kleine centrum.
Opmerkelijk de gerenoveerde kerk.
Bitte schauen sie mal.



Afbeelding



We blijven hier voor twee nachtjes...


Terug naar Bocholt, nog wat te doen...



Afbeelding



Afbeelding



Het Bocholt Stadtmuseum, een museum voor geschiedenis, kunst en cultuur.
Aangezien we voldoen aan de criteria is dat voor ons een must.
We zijn beiden oud en welopgevoed, dat zit dus snor.
Alle gekheid op een stokje, we houden beide van grafiek...en er is net een tentoostelling gaande.
Dit alles is te zien voor de exuberante som van één euro en een half.



Afbeelding



Zeefdrukken, litho's en etsen van verschillende kunstenaars zijn er tentoongesteld.
Onder andere de bekende Bocholter etser Israhel van Meckenem.
Hieronder een proefwerk om de verschillende etstechnieken te beoefenen, vernis-mou, aquatint en arcering.
Een werkje uit 1999...EA II épreuve d'artiste ( Franco )
Een van mijn werkjes.



Afbeelding



Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 11 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling