CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 15:50

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Český Krumlov, sayonara, domo arigato. Deel I juni 2019.
BerichtGeplaatst: 30 jun 2019 11:56 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
.


Afbeelding



Een reis naar Tsjechië dat er geen werd.
Fan van Michael Portillo.
Vienna, Graz...
Give me ten Euro so my family can eat!
Doucheperikelen.
Steckerlfish en veel meer.
Benieuwd?
Volg dit verslagje van een reis over een zoektocht naar nieuwe oorden.
In het spoor van campersitestickers, zoals Michael Portillo met zijn Great Continental Railway Journeys!



Afbeelding



Bijvoorbeeld in Krumlov of Krumau an der Moldau, zoals dat in vele grenssteden met Duitsland het geval is, kan je op een mooie locatie overnachten tegen het renaissancekasteel aan.
Een onbetaalbaar zicht maar je moet er het waxmuseum, torturemuseum, no pictures en een hoop spleetogen erbij nemen.



Campersitestickers plakken.



Tijdens het laatste treffen in Arendonk werden er stickers verdeeld onder motorhomeliefhebbers.
Campersitestickers op bestemmingen over gans de wereld plakken was de opdracht.
Het lot besliste dat wij Tsjechië moesten gaan bestickeren...



Afbeelding



Tijdens datzelfde treffen sprak ik met gelijkgezinden over het plannen van een reis.
Bij mij is dat nauwgezet de uitgeschreven route op een autistische manier of zo goed als dwangmatig volgen.
Ik moet jullie teleur-en tegelijkertijd geruststellen.
Dat is niet gelukt, er is geen autistische trekje, of weinig.
Onze bestemmingen zijn gewoonlijk door ons nog nooit bezocht.
Door allerlei redenen en flauwe excuses ( als te warm, te dit en te dat ) belandden we toch op reeds bezochte plaatsen.
Bad Camberg bijvoorbeeld, ooit al aangedaan maar nu plakt er een sticker op de servicezuil!



Afbeelding



Heise, stau und baustelle.



Die temperatuur fur die nächste woche...25 bis 30° und mehr galmde een stem uit de radio, SWR 3 of 4.
Dat beloofd zeg ik nog tegen Liliane.
Duitsland mogen ze veranderen in Staubauwland voor mijn part voeg ik erbij.
We reden vroeger om 6h in de ochtend richting Vicenza om daar exact 12 uur later aan te komen.
Weliswaar met de auto, maar toch...nu mag je van geluk spreken om een strook autobahn zonder stau of baustelle tegen te komen.
Destijds in de toenmalige raststätte werd je nog bediend...
Zodoende, de eerste geplande bestemming viel in het water wegens hitte.
Bad Camberg kwam ons goed uit wegens de af te leggen afstand.
We verpoosden er in het nu gerenoveerde park, onder schaduwrijke bomen.



Afbeelding



Een rode draad tijdens deze reis.
Verandering van plan, heißes wetter, kneiptoestanden, biergarten en verkoeling zoeken.
Würzburg bijvoorbeeld viel af omdat de camperplaats zich op een grote geasfalteerde onbeschaduwde parking bevindt.



Faust en Frankenwein.



Burgstadt als alternatief was een goede keuze.
Fietsen langs de Main naar Miltenberg terwijl onze motorhome beschut was tegen de hitte naast de Dreschhalle.



Afbeelding



Het enige wat ons invalt met deze hitte was de Churfrankenvinothek bezoeken en Brauhaus Faust.
De rode Frankenwijn paste perfect met deze warmte, de zurige afdronk zelfs verfrissend.
Liliane nam een rosétje.
Bij Brauhaus Faust kregen we een korte uitleg over hun biertjes, we konden zelfs een Eisbock proeven in het biergarten um die ecke.
De Eisbock was leider nicht zur verfügung, een biertje van 12° kom je niet vaak tegen in Duitsland.
Maar goed ook.
Ondertussen etaleer ik mijn kennis over Faust aan Liliane...het bier speelt hierin een rol, ik bedoel dat je na een wijntje en een halve liter gerstenat wat begint te fantaseren...



Afbeelding



Dromedarissen, kamelen en een berberaapje in Marktheidenfeld.



Hoe kan dit?
Circus Barrus is een schande en aanslag op alle dieren...een te kleine kooi, een bloedende achterpoot van een kameel en niet al te gezond uitziende dromedarissen.
Dat dit nu nog mogelijk is!
Ik moet de andere kant opkijken, bende clowns...
Marktheidenfeld stond dus op de planning en dan moet ik dit stadje gezien hebben.
De vraag blijft of ik steeds ergens moet gaan waar ik nog niet geweest ben.
Al bij al een lieflijk stadje.



Afbeelding



Leuke smalle steegjes, gassen heet dat hier, vanuit de hoofdstraat naar de oever toe.
Enkele merkwaardige gebouwen en een plaatselijke kunstenaar die her en der wat beelden geplaatst heeft.
Te herinneren als...Liliane, weet je nog, blauw kleedje gekocht...



Afbeelding



Terug naar de routine. Über 30 jahren sehen wir uns wieder...in Nürnberg



De planning klopt terug...een geruststelling.
We staan nu tegen het Whördersee op een camperplaats tegen een meer aan, naast een rusthuis, een schooltje en op fietsafstand van de grote stad.
Het duurt amper 10 minuten om via een fietspad naast het meer het centrum te bereiken, onderweg zien we pedalo's, stranden, kiosken en groene zone's.
Het meer heeft blijkbaar een herstructurering gekregen, einde werken 2019...



Afbeelding



Net voor het centrum heb je de Wöhrderwiese, een park waar men aan de zomeractiviteiten en voorbereidingen bezig is, feesttentjes staan er al klaar en opgesteld voor allerhande feesttoestanden, 't is zomer...



Afbeelding



Het is onmogelijk om alle bezienswaardigheden op te sommen, automatisch komen we in het centrum aan door de bordjes te volgen.



Afbeelding



Blikvanger de Schöner Brunnen, een gotische kunstbouwwerk uit de 14e eeuw midden op de Hauptmarkt.
Ik wacht geduldig af om daar een fotootje van te nemen terwijl ik de weetjes van een gids afluister.
Er is een goldene messingwunschring in het traliewerk verwerkt, draaien en een wens doen.
Nee echt niet, een worst eten in het grootste worstrestaurant ter wereld gaat er echt niet in.
Voldoende als eerste kennismaking, we zijn opgetogen van deze stad!



Afbeelding



Als toemaatje 's avonds aan de camperplaats een gesprekje met een bewoner van het rusthuis.
We moeten zeker Nurnberg vanaf de burcht bekijken, krijgen we als één van de vele tips mee.
We spreken af om over dertig jaar exact op dezelfde plaats elkaar terug te zien.
De sympathieke slechtziende man was 89...halen we de afspraak nog?



Dag 2 Nürnberg, smaakt naar meer.



Stond in de planning. Twee dagen voor uitgetrokken.
Eigenlijk veel te weinig om zo een boeiende stad te bezichtigen.
Ik maak van de gelegenheid gebruik om 's ochtends een deel van de vliegen tegen het alkoof af te vegen.
De ochtenddauw werkt mee om de insecten te weken, met een paar vegen krijg je ze makkelijk af.
Ondertussen zoek ik een geschikte plaats of verkeerspaal op de parking om de campersitesticker te plakken.
Zo die plakt!
Een rondje Wördhersee en Wördherwiese, samen met wat voorraad inslaan in de nabije supermarkt lijkt ons geschikt om de voormiddag om te krijgen.



Afbeelding



Meer dan 50 bezienswaardigheden staan er aangeduid op het stadsplannetje dat we als gewoonlijk van het infokantoor krijgen.
Je zou denken dat we tijd genoeg hebben om ze allemaal te doen.
Niet dus. Onmogelijk.
We proberen het fietspad te gebruiken om de stadswallen heen om hier en daar Nurnberg in te duiken.



Afbeelding



Dit lukt maar deels, we komen veel pleintjes tegen met nogal wat brunnen, fonteinen maw.
Fonteintjes, pleintjes, gassen en gezellige terrasjes, ontmoetingsplaats voor iedereen die wat verkoeling zoekt voor de steeds oplopende warmte.



Afbeelding



Een van de hoogtepunten is de Lorenz-Kirche waar we even op adem komen.
Samen met de Hauptmarkt is het centrum voetgangerszone, dit geld ook voor fietsers.
Een bezinningsmoment en de kans om een kaarsje te branden voor...



Afbeelding



Een gratis museumbezoek noem ik dat, want wat kan je daar bekijken?
Schilderijen en kunstwerken...
Naast de Lorenz-Kirche komen we op adem en kunnen we het vochtgehalte op peil houden in de historische brouwerij Der Barfüßer.



Afbeelding



Nog een laatste beeld van het indrukwekkende Germanisches National Musem, weliswaar van buiten uit...



Afbeelding



Regensburg mediterraans karakter.



Dit schreef ik in mijn dagboek, er zullen nog steden volgen met een zelfde karakter.
Enkel en alleen door de sfeer, bogengalerijen, de smalle steegjes, de pleintjes en de pastelkleurige gevels.
Uiteraard is dit een typisch Duits stadje, gelegen naast de Donau, de rivier dat ons pad gedurende deze trip regelmatig zal kruisen!



Afbeelding



Om Regensburg te bezoeken staan we geparkeerd op de Dultplatz, geprangd op een eilandje in de Donau, gratis zonder voorzieningen.
Tot nu toe was enkel Marktheidenfeld betalend, daar hebben we het nodige gedaan om minstens een dag of vier zonder voorzieningen te kunnen overbruggen.
Een goede scheut van een product in de leidingen om bacterievorming in de afvaltank te vermijden is routine met deze hoge temperaturen.



Afbeelding



We gebruiken onze fietsen, dit gaat veel sneller ondanks dat het centrum op een steenworp verwijderd is.
Exact twee bruggen.
De Dom is een blikvanger en oriëntatiepunt voor ons, aangezien het zondag is en het infokantoor gesloten is hebben we geen stadsplannetje.



Afbeelding



Het is Trödelmarkt vandaag, dit komt goed uit.
Gewoon slenteren tussen kramen, op zoek naar karafjes.
We zien iets dat ons uitermate bevalt.
Was kostet diese? gesproken Duits met wat haar op...
't Is een echte Moser, antwoord de vrouw in perfect Vlaams, jullie zijn uit Limburg zeker?
330€...slik.
Maar hoe horen ze dat wij uit Limburg komen?
In Regensburg of all places!



Afbeelding



Terug aan de Dom houden we even halt om een prachtig stukje gezang aan te horen.
We zijn niet de enigen die daarvoor stoppen.
Het is raden welke taal en van waar ze komen.
Volgens mij Roma, volgens anderen Portugezen.
Nu dat verschil hoor ik dus wel...de meesten grijpen uit hun portemonnee, wij doen dat ook.
We belanden iets later in het biergarten met Bischofshof am Dom als naam.
We voelen ons goed. Wat een vrolijk deuntje...



Passau, stad aan de drie rivieren.



Tussen Regensburg en Passau is het, volgens mijn planning het moment om te tanken.
Met een volle tank leg ik tussen de 6 a 700 km af.
We zitten ongeveer aan die afstand.
Nu zijn we echt wel op weg, dit gevoel wordt versterkt door het zien van voertuigen waarbij de nummerplaten afkortingen hebben zoals A, BG, CS, CZ en RO.
Ze rijden richting Passau en verder...



Afbeelding



We staan op de camperplaats tegen de Ilz aan, een van de rivieren dat iets verder de Dreiflüsseeck vormt samen met de Inn en de Donau dat hier zo blauw niet lijkt te zijn.
Net op tijd om service op de camperplaats te doen, daar de camperplaats iets na de middag al terug volzet is.
Daarom onze gewoonte om enkel of liefst in de voormiddag te rijden.
Wij hebben de gewoonte om ten laatste om 9h in de ochtend te vertrekken, in Duitsland is het geen uitzondering dat men al vanaf 7 h in de ochtend vertrekt...



Afbeelding



We merken hier de eerste horde toeristen uit Azië, niet zo erg zou je denken.
Nu klopt dat wel, maar ze lopen kris kras over de weg heen zonder om te kijken of het een voet- of fietspad is, laat staan een weg.
Ongewild waarschijnlijk, maar gevaarlijk als ze plots voor je fiets opduiken.
Een onhebbelijk gedrag is hun gewoonte om voor je te gaan staan om dezelfde hoek te bezetten om een foto te nemen.
Niet wachten hé, pal ongegeneerd voor je gaan staan...ho...ha...ho.



Afbeelding



We vinden in het infokantoor al het nodige, we weten waar de wasserettes zich bevinden.
Tijd voor een wasje te doen morgen.
Het speeltuintje naast de camperplaats loopt leeg, de daar bijhorende geluiden zijn verdwenen.
Geen gelach, geween en gekwetter meer, op de camperplaats zit iedereen buiten, 't is er best gezellig.
Aan het thuisfront in alles oké, een telefoontje steld ons gerust en tevreden...



Het loopt spaak in Passau...



Tijdens de duurtijd dat de wasmachine's draaien nemen we de gelegenheid om wat te bezichtigen.
We dokkeren over de kasseien, in het historisch centrum en wat daarbuiten zijn de wegen bezaaid met die stenen...
Liliane moet het bekopen...achter mij een slag waarbij ik nogal schrik.
Toch niet weeral een valpartij?
Gelukkig niet.
Een spaak over en een slag in de velg.
Niet erg zou je denken ware het niet dat we een limited edition hebben van een bepaalde wielontwerp.
Gewone spaken passen niet in de velg.
Dom hé...



Afbeelding



Wonder-duct tape brengt een voorlopige oplossing.
We blijven voort dokkeren voor de rest van de reis zonder ons al te veel zorgen te maken.
Berusten heet dat...
Het orgel in het Dom dat we en passant bezoeken blijkt het grootste ter wereld te zijn, wauw...
In het Bistum Passau loopt een grafische tentoonstelling van Cyr.



Afbeelding



Het Bistum is vrij te bezichtigen, als we horen dat we een aanzienlijke korting krijgen als rentner om de tijdelijke expositie te bekijken laten we dat niet aan ons voorbij gaan.
Voor enkele €€€.
Rentner betekend gepensioneerd, niet rentenier als jullie dit zo zouden verstaan.
We krijgen korting omdat we hulpbehoevende oudjes zijn...



Afbeelding



Decke und fresco's nicht vergessen, krijg ik mee van de suppoost.
Een verplicht bezoek aan het biergarten vervolledigd de dagtaak.
De camperplaats loopt overvol, er zijn wachtenden op de toegangsweg...
Wij gaan morgen naar Tsjechië!


KLIK HIER VOOR HET VERVOLG

Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 2 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling