CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 14:30

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fotografica en een defecte gasbrander, 8/2019.
BerichtGeplaatst: 02 sep 2019 15:58 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35306
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
.


Een defecte gasbrander, de gevolgen.



Afbeelding



'Ik dacht het wel Liliane! We hebben een probleem, zeg ik met het schaamrood op de kaken.
'Wat is er nu weer?'
'Na onze laatste trip heb ik de koelkast te goed gereinigd, de achterkant...de brander bedoel ik.'
'En?'
'De brander slaat om de zoveel tijd eventjes uit! Dit vertrouw ik niet.'
'Chris van Verbeeck is op verlof...we kunnen niet weg!
'...!?'
Uiteindelijk heb ik op het net een brander gevonden in een grote camper accessoire zaak in Schijndel.
Het zijn geen grote kosten en de Fotograficabeurs loopt in die periode te Doesburg.
We combineren de zaak om dit euvel op te lossen en doen plaatsen aan met stroomvoorziening.
De koelkast laten we op stroom draaien leg ik uit.
'Chris zal het ons niet kwalijk nemen dat we elders een onderdeel gaan kopen...'
We zijn hondstrouw op dat gebied maar nood breekt wet, je weet wel.
'Nu is het van moeten, of we kunnen drie weken thuisblijven!'



Afbeelding



We krijgen de melding dat het onderdeel via de post zal verzonden worden.
Veertien dagen leveringstermijn.
Snel een antwoord terug via mail dat dit niet mogelijk is, er zijn meerdere zaken al verkeerd geleverd waar wij wonen, de ganse Guldensporenlaan heeft zo goed als nr 13 met alle gevolgen...
We zijn onderweg en komen het onderdeel zelf ophalen, meld ik.
Na half augustus dan.
Ondertussen in afwachting op de Fotograficabeurs verkennen we de omgeving.
Verblijven op vertrouwde en nog niet bezochte plaatsen.
Roermond bijvoorbeeld is een aangename gekende omgeving voor ons en verveeld nooit.
De camperplaats Helenawerf Watersport heeft alle voorzieningen die voor ons van belang zijn, stroom onder andere!



Afbeelding



Twee dagen vertoeven we in Roermond, om de eenvoudige reden dat Roermond ons voor die ganse periode kan boeien.
Jean Berger is een wijnhandel waar we graag eens een flesje wijn kopen.
Het beeldenspel op het stadhuis is een belevenis en er is altijd wat te zien op het Musterplein.
'Eh wat is da? Niet lekker!'
'Tja, een Grolsch bestellen we niet meer, dat weten we nu.' Zeg ik tegen Liliane.
We blijven wat langer zitten dan noodzakelijk op een terrasje op het Munsterplein, het brouwsel is amper drinkbaar.



Over het AanUit.netsysteem. We zijn lid.



Afbeelding



Registratie is gratis. Een geautomatiseerd systeem om van de aanwezige voorzieningen gebruik te maken op een camperplaats of jachthaven.
Stroom, water, parkeergeld.
Makkelijker in gebruik dan in de aanvangsfase waarbij men over een smartphone moest beschikken.
Betalingswijze is naar keuze.
Ik heb nu een account bij het AanUit.net, uit noodzaak omdat het nu wel past en omdat er al een ruim aanbod is in Nederland.
De camperplaats in Doetinchem werkt met dit systeem.
Ik bel naar de dienst, tik het nummer van de stroomzuil in en Liliane roept vanuit de motorhome dat het OKE is!
Simpeler dan hier uitgelegd...
Oh ja, over Doetinchem...een stadje met een kerk en veel horeca er rond, ontzettend veel!
Even een waarschuwing, bij het verlaten van de camperplaats steeds de stroomvoorziening uitloggen of een belletje doen zodat de zuil terug uitgeschakeld is!



We steken even de grens over.



Rijden ontspant mij, ik word er dromerig van, rij zelfs langzamer dan de toegelaten snelheid en vergis mij ook van weg als ik mentaal er niet bij ben.
Een gevaar op de weg!
Ik mis het bord met het motorhomesymbool te Emmerich en beland aan de verkeerde kant van de haven.
'Maar Fra! Ziet ge dat niet?'
Ik zwijg wijselijk en geef de schuld aan het bord dat volgens mij naar de verkeerde richting wijst.
'Ah ja' zegt ze.
Oef, ze slikt mijn excuus.
Zelfs de havenmeester komt toegelopen en wijst mij de juiste weg.
'An het wasser hep je die peste plaats', en gelijk heeft hij!



Afbeelding



Volgens dezelfde havenmeester kan je aan de Marina 'auch gut essen ab siebzehn uhr'.
Schnitzel aan een goedkope prijs.
Het toeval wil dat wij zelf van plan zijn om een schnitzel klaar te maken in de mobie.
s' Middags.
Ei, paneermeel, een pan olie en kruiden, een kookpot voor de aardappelen en eentje voor de groenten.
Een hoop afwas tot gevolg!



Afbeelding



Emmerich am Rhein of Emmerik situeert zich aan de Rijn grenzend aan Nederland, de zichtbare brug over de Rijn is de langste hangende brug van Duitsland, dat is wat wij bewonderen samen met andere bezienswaardigheden zittend aan een van de vele uitnodigende terrasjes op de kade.



Afbeelding




'Oh, Fra! Kijk eens hoe lief'.
'Wat euh?'
'Daar die duiven, die kussen elkaar!'
'Wacht maar' Zeg ik terug, lang kussen die niet...



Afbeelding Afbeelding



Die avond bega ik nog een stommiteit.
Ik gebruik een extra chilipeper om de scampi dat ik met liefde ging bereiden een beetje extra pit te geven...
Scheutje witte wijn, room, kerstomaten, snuifje zout en een tikkeltje peper.
'Fra? Dat kan ik echt niet eten' zegt Liliane.
'Ik heb er maar eentje gebruikt, allez...maar twee kleine pepertjes...'
Liliane stond in brand, ik mocht die avond "de duifjes move" vergeten.



Perfect geregeld daar in Doesburg, behalve...



Afbeelding



We komen graag in voormalige Hanzestad Doesburg, vooral voor oude spulletjes.
Er zijn nogal wat "antiquairs, tweedehandswinkeltjes of rommelzaakjes" en dit weekend de Fotografica beurs.
Daarvoor parkeren we aan de haven.
Alles gebeurd er geautomatiseerd maar op een andere manier dan het AanUit.net zoals onder andere in Doetinchem of zelfs in Emmerik.
Ieder heeft bijna zijn eigen systeem.



Afbeelding



Hier is dit zeer goed geregeld. Via een automaat bij de havenmeester kan je een magneetkaart kopen indien je gebruik wil maken van de havendiensten en je verblijf betalen.
Je krijgt met dezelfde kaart een bepaald saldo dat je kan upgraden.
De kaart gebruik je om van alle voorzieningen gebruik te maken, zoals het deurtje openen om toegang te krijgen tot de automaat...!
Als er niemand is die dat deurtje voor jouw kan openen kan je fluiten achter een kaart.
Gelukkig lopen daar goede zielen rond die dit voor jouw willen doen.



Afbeelding



We maken er zelfs kennis met forumgebruiker Free2be en zijn kunst liefhebbende eega.
Er is een klik...de vrouwen hebben een gemeenschappelijke hobby, we brengen een tijdje door in de oudste horecagelegenheid van Nederland, De Waag van Doesburg.



Fotografica, Leica's, Zeiss, Voigtländers en meer...



De dag dat de beurs plaatsvindt is het net regenachtig!
We trotseren het miezerig weer met aangepaste kleding.
Mijn short ruil ik om met een broek.
Ik kan het niet laten als we even later voorbij de trappen lopen naast Roberto Barni zijn kunstwerk op de kade de "Passi d'oro".
'Je ziet er beeldig uit Liliane, net een levend standbeeld!'



Afbeelding



'Voor nen euro mag je enkele bewegingen doen...'
'Ha, ha!'
'Ja maar kijk...' Ik laat haar de net genomen foto zien.
't Is altijd fun met Liliane, of iet anders...hout vasthouden Fra!



Afbeelding



De opkomst is toch opvallend groot, aan de gesprekken te horen gaat het hier nogal internationaal aan toe.
Opvallend is dat er veel betaalbare collectors items zijn, denk ik...je kan al zo een retrocamera voor een tientje kopen.
Het is er vergeven van oude spullen.
Prachtige stukken en prullaria allerlei, alles wat met fotografie te maken heeft, onnoemlijk veel om op te noemen.



Afbeelding



We doorlopen de beurs enkele keren afgewisseld met een gratis bezoek aan het Streekmuseum van Doesburg, vrije gift naar keuze.
Streekgeschiedenis en Hessenwegen, leurders en bekende figuren...
We eindigen de dag in het Arsenaal, voormalig klooster en munitiedepot, rare combinatie in een mooie decor.



Lieflijk klein Sloten.



'Zot!' Zegt Liliane.
'We hebben ook heide bij ons en daarbij nu betaal je vijfendertig euro. Vanaf eind augustus of begin september kan je er goedkoper overnachten met de kortingskaart.'
Dit gesprek ging door ter hoogte van het Nationaal Park De Hoge Veluwe.
Ze heeft gelijk, mijn enthousiasme speelt mij weeral parten.
We vergeten de heide die er momenteel prachtig uitziet en trekken verder noordelijk.



Afbeelding



We trekken noordelijk omdat het te vroeg is om het defecte onderdeel op te halen.
Tijd doden door op zoek te gaan naar drie fonteinen om bezig te blijven.
Onze vorige trip bracht ons door Friesland en toevalliger wijze bezochten we 8 van de 11 Fonteinen.
Nog 3 te gaan om dan naar keuze links of rechts op de landkaart te gaan...we zien wel.
In Sloten mogen we ons vooraan tegen het water plaatsen aan de Lemsterpoort tot onze grote vreugde .
Wat een pittoresk haventje!
Waw! We blijven een dag of twee...



Afbeelding



Alle ingrediënten zijn aanwezig om een een schilderijtje te maken a la Turner.
Een brugje, water, molen en wat bootjes tegen het groen.
Wat een lieflijk uitzicht.
Dit amper een steenworp gelegen van de camperplaats, in dit geval een brugje over.
'Wij komen voor de fontein.' zeggen we met volle enthousiasme.
De dame van het VVV-kantoor is opgetogen en na het vernemen van welke wij nog te zien hebben zegt ze niet zonder enige trots dat die van Sloten stukken mooier is dan die van Workum.
Plastieken leeuwen zegt ze...
Hier om de hoek staat de "Kievit" de fontein van Sloten.
Wandel ook door de smalle steegjes geeft ze mee.



Afbeelding



Deze fontein staat in het teken van het kostbaar water en een bedreigde vogelsoort in Friesland, de kievit.
Beide kostbaar, daar zijn we het mee eens.
Enkel de locatie vind ik wat minder geslaagd.
Ergens naast een parking aan de stadsrand bij een kleine supermarkt....



Afbeelding



Sloten is een zakdoek groot, zodanig groot dat we in enkele uurtjes alles grondig bemonsterd hebben.
Zelfs de kleine maar leuke steegjes.
Tijd voor een kibbeling.
"By de Brêge" staat er op het infobord aan de haven.
Daar moeten we zijn voor de lekkerste vis.
We ontmoeten er onze Duitse buren.
'Lekka nah kippelieng...wenn man gerne fish magst'.
'Jawohl, sehr lekka'. antwoord ik terug.
'Waarom neem je daar frietjes bij?' Vraagt Liliane met een gefronste blik.
'Als je daar toch maar een paar van eet?'
'En dan...?'
We eindigen de dag met zicht op de haven voor onze mobie.
Dit is vermeldenswaardig, zelden halen we onze zetels en tafeltje uit.
Rosétje voor de dame en rood voor mij.
'Blijf toch zitten' Zegt Liliane.
'Onrustige benen' Ianneke...
'Morgen trekken we naar Workum, is dat goed?'
'Ja ja, betaal morgen maar meteen voor twee dagen of ge zijt zo weg'
Ze kent mij door en door...



De Woeste Leeuwen van Workum.



In tegenstelling tot wat ik gisteren in gedachte had zijn we dan toch vertrokken.
Benieuwd naar de Leeuwen, de dame uit het VVV-kantoor heeft mij getriggerd met haar bewering.
Te Workum bij Watersportwinkel De Liefde betaal ik meteen voor 2 nachten en plaats mij op het beste stuk van de camperplaats.
Op de verharde strook naast een keet en het waskot.
Wat verder op het gras zijn er diepe bandensporen getrokken ondanks het mooie weer.
Ik heb een hekel aan gras in de mobie, vooral als het nat is!



Afbeelding



De locatie van de leeuwen is prachtig vind ik.
Geprangd tussen de Grote Kerk en een gracht met pleziervaartuigen staat de fontein met de naam De Woeste Leeuwen van Workum.
We staan er niet alleen.
Er zijn andere gegadigden om een foto te nemen.
Enkele commentaren:
'Die is groot geschapen'
'Ze zien er niet woest uit'
'Lachwekkend'
Ontworpen naar het wapen dat aan het stadhuis van Workum hangt, ze sproeien met water naar elkaar als het ware.
'De woeste leeuwen!' Roept er een voorbijganger niet zonder enige trots.
Kijk, geslaagd is deze fontein ook al is ze een beetje plastiekerig...



Afbeelding



Mijn nieuwe verzameling.



Afbeelding



Ik ben begonnen aan een nieuwe verzameling, niet voor lang echter.
12 platte en 12 diepe borden.
Tegen de feesten moet de verzameling afgesloten zijn.
Ze mogen niet meer dan 1.5 a 2€ kosten.
Ze moeten allemaal een andere motief hebben.
Als ik dit uitleg aan de dame in het leukste tweedehandswinkeltje te Hindelopen is ze opgetogen.
'Het gaat om het zoeken hé. Mooi!'
'Het gaat een feestelijke dis worden, een kakofonie aan kleuren'. Zeg ik terug.
We vertrekken met een blauw en een roze geschilderd bord van Schotse makelij in ons fietszakken terug richting Workum.
We eindigen de dag op het marktplein.
Een podium.
Twee Jupilers, 8 bitterballen van Van Bollen.
Life optreden, The Cats...
One way wind en meer uit de sixties en seventies.



De laatste fontein.



Bolsward is vanuit Workum best met de fiets bereikbaar en toch verkiezen we de stad van naderbij te beleven.
Aangezien er tijd genoeg is kunnen we de twee mogelijkheden om te overnachten in Bolsward van naderbij bekijken.
Bij de boer en bij het zwembad.
De boer bij deze warmte lijkt ons minder geschikt, vliegen en zo...
De stadscamping aan het zwembad heeft niet zo beste recensies op het www en dat begrijpen we niet zo goed, we trekken ons daar ook niets van aan.
Zo subjectief.
We hoeven geen borg te betalen voor de sleutel aan de receptie bij het zwembad.
Steeds de poort sluiten en nog wat instructies dat we krijgen en nauw ter harte nemen.
Wifi sterk signaal bij het sanitair.
Sleutels in de bus steken bij vertrek.
Betalen...
Aldi, Jumbo en andere in de buurt.
Een zee van ruimte op het veld, super!



Afbeelding



Dat maakt het nu extra moeilijk.
Een zee van ruimte en dan niet weten waar te kunnen staan.
Onderhoudsmannen zijn bezig en zijn bereid tot een praatje.
'Hoe werkt dat met een camper onderweg?'
Ondertussen wordt het water gemeten.
'Legionella...watertemperatuur meten!' Zegt de onderhoudsman uit Franeker.
We zijn gerust en in goede handen.



Afbeelding



'Ik heb wat blousejes nodig.' Zegt Liliane pruilerig tegen mij.
'Voor als we naar Italië gaan.'
'Dat weet ik nog niet, en Rügen, Görlitz of Bretagne...' Repliceer ik.
Drie blouzen voor een prikje zeggen ze bij onze noorderburen, dat kocht ze in een winkel in wat ik denk dat het de main road is van Bolsward.
Te voet bereikbaar vanuit de stadscamping.
En een paar bordjes voor mij, baai de wei...
'Hoeveel ga je er nog kopen?' Vraagt Liliane.
'Voor zoveel als je je blouzen betaald heb.' Zeg ik heel nonchalant.
Dat zijn ongeveer dertig borden...
Oh ja, bijna vergeten, de vleermuisfontein is een ontwerp van een Belgische kunstenaar.



De Groningse Camargue.



In Groningen kan je één van de tien mooiste plekjes bezoeken volgens het www.
Jachthaven Hunzegat is daar een van en nog wat plekjes in de buurt.


Afbeelding



'We hebben eens in Friesland te Lauwersoog gestaan...'
De havenmeesteres onderbreekt mij en zegt dat het niet zo erg is,' We zitten hier in Groningen!'
'Ow, sorry Groningen...om naar Terschelling met de ferry...'
'Ze onderbreekt mij weer, 'Schiermonnikoog is dit hier boven maar ja Terschelling verkies ik boven Schiermonnikoog, leeft meer' zegt ze.
Wat een flaters, ik haal alles door elkaar, te veel gezien, te veel volgepropte hersencellen...



Afbeelding



Jachthaven Hunzegat bij Zoutkamp aan het Lauwersmeer is bij verre na de aangenaamste overnachtingsplaats, niet de beste.
Het sanitair is ver verwijderd, lange stroomkabel, watertappunt ongemakkelijk, loosplaats te ver...maar wat een sfeertje.
Een beetje nonchalant, mooi panorama, aangename omgeving en geluiden, grazende schaapjes op de dijk.
Daar bestaat een woord voor.
Idyllisch.



Afbeelding



Vlak achter jachthaven Hunzegat is er een autoluw fietspad, we nemen vanuit 98 knooppunt 6 en 5 richting Lauwersoog.
Dit is een weg dwars door een natuurgebied ten zuid-oosten van het Lauwersmeer.
Het Nationaal Park Lauwersmeer.



Afbeelding



Koeien, paarden, vogels, Schotse hooglanders en konikpaarden.
Weidse zichten, plassen en bootjes bij ons vertrek, halverwege tussen knooppunt 6 en 5 niets dan groen.
Dit stuk Lauwersmeer samen met de westkant is ons nog onbekend tot aan Restaurant Suyderoogh.
Een aangename plaats om te verpozen voor een frisdrank...



Afbeelding



'Morgenvroeg is het dorp verkennen en omstreken, hé Ianneke'
'Morgenvroeg?'
'Ja bootjes kijken, oestertje, aperitiefje...en namiddag fietsen.' Stel ik voor.



Oestertje, aperitiefje en pellen, veel pellen...



Ik wist niet dat er ook klunzige schippers waren, maar dat blijkt achteraf duidelijk waarom.
Er komt een boot met een rotvaart richting Reitdiepkade, als de boeg de kade snel nadert haast de schipper zich vooraan.
De boot knalt tamelijk hard tegen de kade, hij strompelt zwierig over boord en bij wonder als een volleerde matroos slaagt hij zijn boot vast te maken.
Gegiechel achteraan de boot.
De vrouw met halflang rood krullend haar, kortgerokt en een halfblote borst trekt mijn aandacht...op het dek lege wijnglazen, ze licht halvelings op een zetel.
Inkijk op haar diep.
'Ik neem wat foto's van de omgeving!' Roep ik naar Liliane.



Afbeelding



Het is een gezellig haventje, de bootjes stromen toe als ik het zo mag omschrijven, de temperatuur mediterraans, een viswinkel met lekkernijen.
Hoezo als God in Frankrijk?
Dat lukt hier ook best wel.



Afbeelding



'Een paar maar hé Fra'
'Ja ja! En een wit wijntje zeker? Zeg ik terug.
Ik stap de winkel binnen.
'10 oesters aub en doet u er peper en citroen bij? Wij zitten buiten. De twee flesjes wijn mag je samen met de oesters opdienen, niet vroeger.' Zeg ik in de vishandel aan de Reitdiepkade.
Postma Paling & Vis heet de zaak en dat is een aanrader. Alle vis blinkt en ziet er vers uit.
Toch toen wij gisteren even kwamen piepen.



Afbeelding



Als we gaan dan gaan we.
'Krabbepoten in de aanbieding, Liliane oh...garnalen per halve kilo, nog te pellen..., voor vanavond?'
'Ja Fra.' Zonder verpinken.
'Euh?'
Ik heb gepeld, maar gepeld jong...
'Gij kunt dat goed Fra...'



Appingedam en Bie Daip? Chanting, cha... wa?



We zijn rechts op de kaart gereden.
Naar Appingedam om precies te zijn, daar hebben we nog nooit overnacht wel eens bezocht vanuit Delfzijl.
Ik had het voorgesteld aan Liliane en de lieve schat vindt alles oké...
Ze legt de druk magistraal op mijn schouders en geniet ervan.
Ik had evengoed Overstellenblikkendam kunnen kiezen en dan zegt ze nog dat het goed is.
De camperplaats in Appingedam staat overvol zien we vanuit de weg.



Afbeelding



Uit noodzaak dan maar naar Delfzijl.
Delfzijl ligt enkele kilometers verder met een nieuw ingerichte camperplaats, heel netjes maar met een oubollig betaalsysteem.
Het geld wordt er namelijk manueel 's avonds opgehaald, stroom met een euromuntje in de zuil zonder dat je kan aflezen wat er aan stroomverbruik is.
Op de dijk naast het Eemshotel waar we destijds fietsten en wandelden zijn er herstructureringswerken bezig en is niet toegankelijk.
Dan maar een kopie van ons vorig bezoek.
Fietsen naar Appingedam.



Afbeelding



'Gaan jullie voor de Bie Daip?'
'Wablief?'
'De chanting?'
'De hangende keukens?'
We weten daar niets van...enkel dat laatste, dat kennen we.
Er is een wielerwedstrijd bezig in Delfzijl en de weg naar Appingedam is afgesloten zodat we meermaals de weg moeten vragen.
Er is een chanting bezig en iets van biedaip in Appingedam vernemen we onderweg. Is dat dialect of zo vragen we ons af....



Afbeelding



Biedaip is het grootste Internationaal Folk & Seasongsfestival van Europa staat er op een affiche, ach zo!
'Liliane, chanting betekent zingen!'
Daarmee de volle camperplaats in Appingedam.
De voornaamste pleintjes en straten zijn afgesloten, onze fietsen kunnen we gelukkig ergens kwijt en slenteren verder door de zingende massa en andere evenement heen.
Als het niet nodig is vermijden we kermissen en toestanden, het is hier overvol.
Achter ieder hoek een optreden of gezang, patatkramen en biertogen, Heineken.
Wij zoeken vruchteloos naar bier...



Afbeelding



De brander ligt in het magazijn.



Tijd om zuidelijker richting Schijndel en naar huis te rijden.
'Ik zal eerst bellen Liliane en vragen naar de brander.'
'Doet da maar Fra.'
'Goed nieuws Liliane, die is al een week binnen en is beschikbaar. Ik heb gezegd dat we over enkele dagen daar zijn voor dat onderdeel.'
'Goed Fra.' Bemoederend...
We draaien de parking op in Assen, we zijn er nog nooit geweest.
'Blijven we hier? Dat ziet er niet gezellig uit.' Oppert Liliane.
Ze heeft gelijk, de camperplaats aan de haven ziet er troosteloos uit.
Ooit moet dat best gezellig geweest zijn, nu ziet het er verwaarloost uit.
Oude ateliers in de nabije buurt...wrakken van auto's, tweedehands autohandelaars, beetje louche buurt op het eerste zicht.
We kunnen mis zijn maar er is een afspraak tussen ons.
Als een van ons zich niet goed voelt ergens...verkassen!



Afbeelding



Het gesprek met de havensmeester te Meppel:
'Twee dagen heeft mijn vrouw gezegd.'
'Groot gelijk heeft ze, nooit tegenin gaan.'
'Vrede!'



Afbeelding



We kunnen ons bezighouden hier, gevels kijken, windowshoppen, shoppen...Liliane doet dit graag.
Eerst je partner blij maken en je beurt komt nog...maar eigenlijk delen we dezelfde interesses.
Ook als het om lingerie gaat in een winkel, hoe gênant het ook is.
'Hoe vind ge deze?'
Vrouwenzaken...ik pruts wat aan mijn fototoestel...



Afbeelding



We noteren wat knooppunten om richting Giethoorn te fietsen met een lus om het Nationaal Park Weerribben-Wieden.
We slagen er ook in om naar goede gewoonte enkele knooppunten te missen maar erg is dat niet.
Er is altijd iemand om de weg te vragen.
'Hebben jullie Chinese paspoorten bij.' Grapt de man.
Zou dat zo erg zijn vragen we ons af.



Afbeelding



Net als het Nationaal Park Lauwersmeer te Zoutkamp is het een zaligheid om op verlaten fietspaden te toeven.
We komen een enkele jogger tegen, een paar bootjes aan de grens met het park, dat moeten de eersten zijn daar het nog redelijk vroeg in de ochtend is, grazende koeien en vogels die voor mij onbekend zijn buiten de aanwezige reigers, of zijn dat pelikanen...' Liliane?'
Zelfs aan de Cornelisgracht valt de drukte nog mee, we zien hier en daar de eerste bussen arriveren.
'Als we nog rustig willen eten kunnen we beter nu meteen ergens aan tafel gaan Liliane.'
'Hier bij de Vishandel? Voor een kibbeling?
'Ik neem een frietje erbij!'
'Puh,' zegt Liliane, 'om ze dan weg te gooien, ik ken da...'
'Een paar Liliane, ter decoratie.'




Afbeelding



Ter hoogte van knooppunt 66 een der meest gefotografeerde hoekjes van Giethoorn vergapen we ons aan de toeristen.
Er zijn niet enkel Chinezen, maar ook Spanjaarden en Italianen naast selfies nemende meisjes uit Arabië die met hun bootjes ongewild anderen hinderen, hilarische taferelen.



Afbeelding


'Kom we zijn weg hier,' zeg ik tegen Liliane.
' 't is te druk.'
In Wanneperveen stoppen we voor een frisdrank, wat een rustig dorpje!
'Zullen we ons brandertje gaan afhalen Liliane?'


Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 10 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marcavontuur


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling