CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 18:11

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ciao negentien, welkom twintig 2020.
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020 13:36 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Tweeduizend negentien..


Afbeelding



Nog een klein effforke en we zijn er vanaf.
Niet met tegenzin, maar als je al verschillende feestactiviteiten achter de rug hebt...
Het is een fulltime job hé grootouders zijn, vooral de maand december.
Moet er een beschrijving?
De Sint, de pakjes bestellen, opvang kleinkinderen, de kerstboom, nog eens pakjes voor onder de boom en welk geschenkje voor wie? Het menu...
Nog?
Happy zijn overal en altijd, terwijl je ook eens uit de bol wil.
Room in de kwartelsoep of niet?
Wat geef je bij de kalkoen? Kroketjes of een ander aardappelgerechtje? Gevuld of niet? Petit fours als nagerecht of de klassieke boomstam?
Gaan we überhaupt kalkoen klaarmaken?
En gaan ze de bollito, een Italiaans vleesgerecht, 's avonds appreciëren?
Vooral de kalfstong, gaan we zeggen dat het echt een tong is?
De tafeldecoratie was mooi in elk geval!
Onze verschillende borden gekocht in tweedehandswinkeltjes gedurende het voorbije jaar voornamelijk in Nederland en Duitsland stonden er bij als een plaatje.
Nu een soepterrine uit oma's tijd zou het completer gemaakt hebben.
Zo eentje met een gouden randje, gekrulde voetjes, liefst ovaal en met wat zacht gekleurde roosjes en andere bloemetjes als versiering, het oortje hoeft niet heel te zijn, een stukje glazuur mag er af, een craquelé zelfs...iets om naar uit te kijken in twintig twintig.
Levensgrote problemen en toestanden die in je kleren kruipen maar voor geen geld zou willen missen.
Gelukkig zijn er de uitstapjes met de mobie om te vluchten, niet al te letterlijk nemen hé, gewoon ontspannen.
Richting kust waar er een afspraak gepland was met goede camper vrienden voor een oudejaarsavond diner.
Onze eerste halt is bijvoorbeeld Assenede of all places.
Verrassend aangenaam!
In Café De Phonograaf op de Markt, een van de nog weinig bestaande " echte " bruine kroegen besteden we enkele uurtjes...
De tafels en stoelen, niet van het design soort maar van puur degelijk hout, hebben nog een oude verweerde vernislaag.
De lambrisering tegen de muren is nog echt, platenhoezen tegen de muur, de gekleurde Vlaamse vloertegeltjes zijn uit begin negentienhonderd, het zijkamertje met open haard en een paar Lewie Kators fotuis...de Omer op temperatuur en de bitterballetjes pasten er uitstekend bij.
Kortom die combinatie is een omweg waard.
De Phonograaf en Assende welteverstaan, ook zonder de bitterballen.



Afbeelding



In Westende konden wij na een reservatie terecht op de camping.
Hier zouden we oudjaar vieren.
Het menu? Dat moest nog op punt gesteld worden.
Het zou, waren we overeengekomen, niet al te veel werk mogen vergen...in grote lijnen een plateau fruits de mer!
Zo dat was snel beslist, maar wat? Er zijn fruits en fruits...
Met de tram naar Nieuwpoort voor een keuze!



Afbeelding



De langst aanschuivende rij voor een viswinkel was bij den Albert en aansluitend de Jens.
Dat zijn, denk ik persoonlijk, twee vaste waarden te Nieuwpoort.
Daartussen Gaetan en de Panger.
Welke kiezen?
Tja...de krabben zien er allemaal eender uit, de garnalen ook, de vismoten en de gefileerde vissen staan overal netjes tentoongesteld, het ijs, de citroenen, de droogvis en de witte bijpassende chardonnay zijn overal aanwezig.
De prijzen? We gaan het rijtje af.
We memoriseren en vergelijken enkel het visuele aspect van de vis, cijfers onthouden is nu tijdens de feestdagen niet echt mijn sterkste punt.
Na enkele vragen, botte antwoorden wegens ongeduld en drukte ging onze voorkeur naar de Panger.
Ondanks het vele werk krijgen we een vriendelijke bediening met de glimlach.
Voorschot? Nee.
Enkel naam en uur van afhaling, morgen vanaf 10h?



Afbeelding



Licht en feestelijk.
Oesters in eigen bedje met een touche van poivre et citron naast de Adria.
De Sint-Jacques uit de Smev.
La salade d' homard dans son petit verre.
Bisque van de kreeft uit de melamine.
De fruits van de zee et le baby homard.
Les gourmandises du baqeur de Ouestend.



Afbeelding



Een memorabele avond.
Mooi om te doen.
Negentien sloop stilletjes weg...met weinig of zo goed als geen noemenswaardige knallen.
Slapen...



Tweeduizend twintig:



Nog steeds als gewoonlijk vroeg op.
Thetford cassette ledigen, vuilwatertank lozen, zuiver water indoen, afval in de vuilbakken, glas in de container.
Afscheid nemen.
Navigatie instellen, navigeer naar...bestemming?
Dat we dit nog vele malen mogen mogen!
Bachten de Kupe.
In deze streek rijden we via polderlandschappen, waterloopjes en weides totdat we in Diksmuide op de parking van de IJzertoren terechtkomen.
Het is er stil. Te stil!
We zien enkele wandelaars, een paar fanatieke wielertoeristen en de eeuwig naar brood zoekende Vlaming.
Je ziet ze overal, zeer herkenbaar en typisch voor Vlaanderen!
Naargelang de vorm van de draagzak kan je al raden wat er inzit.
Vierkant, gebak of taart.
Rond, pistolets sandwiches.
We hebben niets te klagen...



Afbeelding



Voor een overnachting leek ons dit, ondanks de mogelijkheid, ethisch niet gepast, gezien het moment, de plaats en betekenis klinkt recreëren hier een beetje vreemd.
De kade van de Veurnse jachthaven werd daarvoor wel als goed bevonden door ons beide.
Een nog levendig centrum op wandelafstand van onze slaapstek.
Onze eerste overnachting in twintig twintig.



Kortrijk winterwandeling.



Wat een prettig weerzien is me dat! De N8.
Bachten de Kupe, een aangename en mooie streek met weidse zichten.
Historisch cultureel interessant en belangrijk, maar wat een erbarmelijke weg om met een motorhome te toeren.
Ik dacht dat er iets aan gedaan werd, helaas!
Ik schreef ooit eens in een verre verleden dat dit de ideale testbaan is om rammelgeluiden in de opbouw van een motorhome op te sporen.
De ultieme kwaliteitstest!



Afbeelding



We laten Vleteren en Ieper achter ons met de gedachte om er een lente uitstap van te maken.
Een plan zoals zovele...mijmeren en autorijden tot we in Kortrijk toekomen.
De gekende motorhomeparking aan de Damkaai bij de Broeltorens heeft alles te bieden, de voornaamste voorzieningen zijn aanwezig.
Voor een satellietontvangst is het even zoeken, naast de slagboom of het andere uiterste van het terrein.
Dit voor de liefhebbers.



Afbeelding



Het HO HO HO gebeuren is hier in Kortrijk nog niet voorbij.
Op de Grote Markt is de kerstfoor en ijspiste prominent aanwezig, we bekijken dit spectakel vanuit een van de verwarmde terrasjes.
De Kortrijkzaan heeft daar blijkbaar niet genoeg van, ach ja...wij ook niet, gezelligheid mag blijven duren...een verloren knal, een groep tieners loopt weg.
Niets aan de hand, ik nip van mijn Omerke, steek een nootje in mijn mond...wat moet je anders?
Wat later bij valavond volgen we een stukje van verlichte wandelroute ons voorgesteld door het infokantoor.



Grensbiljet Volwassenen Lille Flandres.



Voor een tientje kan je naar Rijsel, Lille pour les Flamands.
Een van de Noord-Franse steden die ons blijft bekoren. Ooit bezocht om tegelijkertijd in Roubaix het mooiste art -deco zwembad van het land te bezichtigen waar het Musée d’Art et d’Industrie ondergebracht is.
Het plan is nu gewoon een daguitstap zonder meer, hapje eten, windowshoppen, geveltjes bekijken, iets drinken quoi...



Afbeelding



In de praktijk rijdt er om het uur een trein vanuit het station van Kortrijk naar Lille Gare de Flandre.
'Als we ons haasten kunnen we die van 10h en een kwart nemen Liliane!' Zeg ik nog om Liliane 's morgen aan te sporen.
Veel is er niet nodig, het schminken gaat Liliane goed af. Sinds ik haar ken is dat een dagelijks vaste ritueel.
Ontschminken ook. Ik heb het nooit anders geweten.
In principe halen we dat en dat lukt ook.
Ruim op tijd enkel ...er is geen trein van 10h en...
Om het uur behalve die van 10h!
Bovendien heb ik schoenen aan die een beetje, ken je dat, net niet knellen?
'Terug Liliane?'



Afbeelding



'Een espresso en een croissant aub.' Vraag ik aan het buffet van het station.
'Een espresso dat is een klein koffietje hé' Onderbreekt het meisje achter de toog.
'Dat weet ik, een espresso aub en een croissant, twee maal!' Herhaal ik.
Zijn er ook andere espresso's...???
Gezellig in de Panos, noodgedwongen door het miezerig weer een uurtje Paneren.



Afbeelding



Met een beetje moeite, fantasie en geduld overbruggen we de wachttijd tot de grenstrein gearriveerd is op perron 4A.
Een dik halfuur later, na de zoveelste achterbouw en koterij aanschouwd te hebben, zoveel keren geknikkebold, stappen we enthousiast uit in de Gare de Lille Flandres.
We gaan ons eerst vergewissen hoe laat er een trein terug tuft richting Courtrais.
Om het uur, behalve...die van 15h. Een weetje voor wie graag een planning erop nahoudt.



Een rups?



Afbeelding



Meteen valt het reuzenrad op dat Lille jaarlijks typeert gedurende de kerstperiode, wat wij niet verwachtten was de chenille of rupsbaan op de Place du Théâtre.
De rups, bij ons was dat de gelegenheid om meisjes te kussen.
Ken je dat?
Net voor de kap of zeil over de kar ging...een sprong naar binnen en HOPPA!
Dat moet een eeuwigheid geleden zijn maar we lachen nu wat af bij dit schouwspel.
We kussen nog steeds, zonder chenille.



Afbeelding



De viellle Bourse is verlaten, een paar kraampjes met oude posters en wat boeken zijn open, de rest denkelijk fermés pendant les fêtes.
Jammer maar het historisch pand is minstens even interessant.
Of is het wegens etenstijd?
Wij gaan op ook zoek naar een eetgelegenheid, tussen twaalf en één...



Afbeelding



Niet te ver en niet te lang zoeken zeggen we tegen elkaar en zie, de zin is nog niet uitgesproken of om de hoek in de Rue de Pas ontdekken we een Flammekueche restaurant.
Niet bepaald een regionale specialiteit van Lille maar eerder van de Elzas "et alors"?
De prijzen op de kaart zijn redelijk, er is volk binnen. Ons gevoel zegt ons dat we hier bienvenus zijn.
Une gratinée et une chèvre-miel, un demi rosé...
We dagdromen, wanneer gaan we nog eens naar Frankrijk?



Afbeelding



Un temps de chien.



Afbeelding



Het was geen weer om een hond door te jagen, enkel voor liefhebbers.
Capisce?



Afbeelding



Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 10 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: loupe


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling