CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 17:03

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zeche Zollverein, op bedevaart en Versailles...in NRW? 2020
BerichtGeplaatst: 20 feb 2020 09:17 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
.



Afbeelding



We zijn weg richting Pelt na een zalige verwenweekend thuis doorgebracht te hebben met de kleinkinderen.
Het alles wat jullie maar wensen weekend.
Tussendoor werd er wel wat Frans geoefend, chaud en froid werd namelijk af en toe door elkaar gehaald en de oudste heeft mij al mijlenver achtergelaten met haar latijn.
Marcus et Cornelia...verder?
Sum
Es
Est
...
Dit gaat razendsnel, je kan ze amper volgen.
Genieten met de kleintjes aan honderd per uur, daar kan geen enkel uitstapje met de motorhome tegenop!
Morgen tanken we propaan en goedkope diesel net over de grens.



Afbeelding



Het Ruhrgebied verveeld nooit, hier kom je als liefhebber van vanalles en nog wat wel aan je trekken.
Dat vanalles en nog wat kan industrieel erfgoed zijn, natuur, wandel en fietspaden, grote steden, kleine historische stadskernen...
Zeche Zollverein te Essen is volgens mijn gevonden informatie gedurende een periode één der grootste steenkoolmijnen in het Ruhrgebied geweest.
Als ex mijnwerker voor mij reden genoeg om ernaar toe te gaan voor een bezoekje samen met nog wat andere bestemmingen iets noordelijker.
Zeche Zollverein, mijn haat-liefdeverhouding met de steenkoolmijn steekt terug de kop op.



Parking C van Zeche Zolverein. Wat als?



Afbeelding



'Dat is de Dosco zeker, heb je ermee gewerkt?' Vraagt Liliane mij bij het aanschouwen van een boorkop uitgestald op parking C van de voormalige mijnsite.
Alsof ze mijn emoties kan aanvoelen leunt ze wat dichter tegen mij aan.
Fuck, ik krijg als gewoonlijk een krop in mijn keel en de adrenaline stijgt...
Er komen verschillende herinneringen en gebeurtenissen voorbij.



Afbeelding



'Kijk hier Liliane, een stuk van de snijmachine, de Haveuse!'
Zo eentje heb ik per ongeluk door mijn toedoen gebroken, de arm ervan...2 miljoen oude Belgische Frankskes aan kosten.
Weekendwerk en stressmomenten...stress, destijds het nieuwe woord, daarvoor was het spanning.
Burn out bestond niet, toen waren we gewoon overwerkt.
Klote...
Fuck werd enkel in Amerikaanse films gezegd.



Afbeelding



Netjes ernaast de kolenschaaf...of ploeg.
Dat geratel en lawaai vergeet je nooit, het stof ook niet als dat monster door de pijler schraapte.
Geen steek of meter kunnen zien voor je ogen, tot het lawaai ver voorbij was.
Het werk in pijler werd verdeeld...verder moest je je plan trekken.
Je slijm optrekken, neus vrijmaken en spugen.
Een nieuw prop tabak van het merk Harelbeke dat in sterke drank heeft zitten trekken achter je wangen steken en vooruit!
Het liefst werkte ik alleen, een gevecht tegen mijzelf, tegen de steenkool, tegen iedereen en alles, mijn demonen.
Gemengde gevoelens.
Migratie...wat haatte ik dat. Onze kansen waren verkeken.
Om evenwaardig te zijn moest je, slimmer, beter en vooral harder werken.



Afbeelding



Je vader invalide, je nonkel gestorven aan silicose, je broer... slachtoffers van de steenkoolmijnen.
Wat als?
Wat als mijn vader in ' 48 meteen teruggekeerd zou zijn zoals sommige migranten deden na een paar dagen werk in de ondergrond?
Roba da matti!
En gelijk hadden ze...
We zouden terugkeren!
Ik zou misschien niet met een Liliane getrouwd zijn maar met een Liliana.
Geen zoon? Geen schoondochter en kleinkinderen zoals Sebastian en Arianna!
Wat als?
Ik mag er niet aan denken, de rust is teruggekeerd. Ik zou Liliane niet kunnen missen...de rest ook niet.



Afbeelding



Er gaat het een en ander door mijn hoofd en dit op die korte tijdspanne dat we op parking C de omgeving en de uitgestalde restanten van machinerieën bekijken.
Confronterend.
Blijdschap en verdriet, mooie en minder mooie momenten flitsen voorbij.
Ontgoochelingen en fierheid.
Afzien, faticare.
Sterk en van niemand angst hebben destijds, sterk zijn tot je klop krijgt.
Tot je ouder wordt...die periode zal een tol eisen.
535929 en 1187, nummers die in je geheugen gegrift blijven, je stam en lampnummer.



Afbeelding



All die gedachtes in een flits, we vragen ons af of we hier zouden kunnen overnachten.
Een bord aan de ingang meld dat de poort van parking C om 20h wordt afgesloten.
Niet overnachten dus, het risico zou te groot zijn.
Het voordeel van ouder en wat wijzer worden .
Wat als? Angsthaas!



Viva la pappa col pomodoro en Ivanhoe.



Schacht XII bijvoorbeeld, landmark van Zeche Zollverein.
In gebruik genomen tijdens de dertiger jaren werd deze steenkoolmijn de grootste ter wereld.
Fritz Schupp en Martin Kremmer waren de belangrijkste architecten destijds in het Ruhrpott.
Nu is het Unesco werelderfgoed geworden.
De Lindeman, mijncité en mijn geboorteplaats zou dat ook mogen zijn.
Eenvoudig identieke dubbelwoningen of rijhuisjes naast elkaar, alle afgescheiden met groene haagjes, hier en daar een park, verbonden met de Lindelaan.
Japanse kerselaars in de bloei tijdens het voorjaar.
Veilig met andere kinderen opgroeien in een cité.
We keken eenmaal tévé per week, soms als Ivanhoe uitgezonden werd...de zestiger jaren.
Marina was net uitgebracht, Viva la pappa col pomodoro van Pavone bleef een zomer lang in mijn hoofd hangen.
Geborgenheid en gelijkheid samen met tientallen buurtjongetjes, houten zwaarden werden geweren...indianen doodschieten...
Wie dat niet gekend heeft heeft geen recht van spreken over migratie, zero nul ervaring heb je dan.
Alles en iedereen achterlaten, geen familie of een opa en oma als het thuis te heftig werd.
Buren in hetzelfde schuitje. We hadden niet veel, we konden ook niet weten wat we misten.



Afbeelding



Ondertussen vertelt de toevallig mee wandelende gids honderduit over Zollverein.
We vroegen namelijk de weg vanuit de Kokerei waar parking C gelegen is naar de Kolenwäsche.
Zijn uitleg is vrij technisch en volledig, maar heeft hij voeling met hetgeen hij verteld?
De zaak sloot hier in 1986, ik was mijn 14e jaar bezig in de ondergrond te Zolder en had nog 11 jaar te gaan.
31 jaar en op mijn top van mijn kunnen. Vol plannen.
Wist ik veel dat 3 jaar later de eerste geruchten over de sluiting van KS opdoken?



Afbeelding



Ik mag wel toegeven, Zeche Zollverein heeft een waardige bestemming gekregen.
Alle belangrijke gebouwen of tenminste van historisch belang zijn bewaard en gesaneerd.
Bij ons?
In Beringen wil men de kolenwasserij, een beschermd monument nota bene, afbreken!
Houthalen? Er waren plannen.
Zolder? Een lachertje.
Als je dit ziet daarentegen.
Hier is de kolenwäsche nog steeds kolenwasserij en omgebouwd tot infocenter, Ruhrmuseum, restaurant en souvenirwinkeltje.
Hemden voor de ondergrond, zeep, foulards, oude foto's, boeken, prullaria zoals tasjes en stukjes steenkool...
Midden tegen het infocenter een enorme blok.
Een klot kool zoals wij pleegden te zeggen destijds.
'Kijk Liliane! Zie je die lijnen lopen in die laag? Daar moet je steken met je piqueur, die blok valt dan zo uit elkaar!'
Of veel sneller, een boorgat en...boem!



Afbeelding



Afbeelding



We passen voor een begeleide wandeling met gids, niet wegens de prijs, er zijn leuke themaführungen te beleven voor amper een tientje.
Uber kohle und kumpel.
Denkmahlpfad.
Durch koksofen und meistergang.
Zelfs in het Nederlands mits ein termin.
De bestaande site is interessant genoeg om er een ganse dag rond te lopen, de historie ken ik wel.
Liliane trouwens ook.
Stof in de ondergrond en stof thuis als de wind vanuit de nabije cokesfabriek stoof.



Afbeelding



Afbeelding



Er is niet enkel iets over de steenkool en industriecultuur te zien, je kan hier ijsschaatsen, kunstateliers bezoeken, een concertje meepikken, iets van design opsteken, een restaurantbezoek.
Wij, wij merken fiets en wandelpaden.
'Fra? In het voorjaar hier fietsen?'



Afbeelding



Afbeelding



Rest ons nog Zeche Zollern te bezoeken, de Schloss der Arbeit zoals ze beschreven wordt en de mooiste der Zechen in het Ruhrgebied.
Als ik de info mag geloven is de machinehal een must see als je liefhebber van het genre jugendstil bent.
De enige nog to do item op mijn lijstje.
Waar te zien?
Nabij Dortmund, te ver afgelegen van de camperplaats om er te voet of met de fiets bij slecht weer te doen.
Zoals nu...
We gaan schuilen.
'Zwei pils bitte!' Vragen we in het café Die Kokerei.
'Kijk Fra, daar hang een mijnlamp!'
'Die heb ik al lang gezien.'
We sluiten af hier, te zwaar.
Mooie dingen gezien, maar wat een afzien.



Afbeelding




Burgen und Schlösser.



Goed geslapen tijdens de nacht ondanks het geknetter van de regen in Gesundheitspark Nienhausen te Gelsenkirchen.
Kan niet anders in een gesundheitspark, denk ik dan.
We verkassen, het grijze weer en de omgeving zijn niet echt aantrekkelijk nu.
We dumpen ons afval en de inhoud van de cassette bij het servicepunt en weg zijn we.
Richting Steinfurt, een kleine 100 km naar het noorden.
Er wordt weinig gesproken, de regen maakt de rit eentonig, enkel de ruitenwisser doet vrolijk.
'Kijk Liliane, we passeren Dorsten...kijk Liliane, we passeren Bocholt...kijk Ahaus...exact een jaar geleden...'
We zijn al lang samen, je hoeft niet altijd te babbelen.



Afbeelding



We leggen nieuwe gazetten op de vloer voor de natte zolen bij terugkomst en sluiten de deuren, checken of de extra sloten op de goede stand staan.
Pomp af?
Alles toe?
Alles bij?
Paraplu?
De gewoonlijke vragen dat we aan elkaar stellen als we de motorhome verlaten.
Hier staan we op de camperplaats achter het politiebureau en de technische school te Steinfurt.
Reden van ons bezoek?
Het Wasserschloss Burgsteinfurt.
Opgemerkt tijdens een bezoek aan Münster en op de kaart geklasseerd als te bezoeken.



Afbeelding



Ter hoogte van het Schloß zien we dat de poort open is, we zien een meisje met schooltas binnenglippen.
Zouden we binnen...?
Nee, de poort gaat terug dicht.
Privat.
Die Familien des Fürsten zu Bentheim und Steinfurt woont er nog.
Aus diesem Grunde ist eine Besichtigung derzeit auch nicht möglich.
Dat is niet zo uitzonderlijk, we zijn maar gewone stervelingen.



Afbeelding



We proberen een glimp op te vangen van de binnenkoer via de daar omliggende woningen
Hopeloos.
Een beetje jammer maar de omgeving is ook wel best interessant.
Iets grondig bezoeken doen we als het kan, goedkoop is en bij interesse.
Enkel de interesse was er, we zien wel wat de mogelijkheden zijn.



Afbeelding



Ter hoogte van de Markt valt de Altes Rathaus ons meteen op.
'Kijken Fra? Het infokantoor is daar.'
'Mwah...we kunnen vanuit het café ook...'
Renaissance, 16e eeuw.
Klein historisch centrum, bestraat met kasseien, mooie gevels.
Een overnachtingsplaats met voorzieningen en leuke fietspaden in de omgeving.



Afbeelding



Op bedervaart.



Te Billerbeck met haar neogotische Ludgeruskerk.
Niet perse omdat we katholiek zijn opgevoed, een kerk heeft altijd een aantrekkingskracht en in de meeste gevallen centraal gelegen.
Volgens de boekjes een belangrijke en gekende bedevaartsoord.
We halen het maximum uit een planning, op geen halfuurtje rijden van Steinfurt gelegen.
Meestal kies ik een bestemming met de uiteindelijke goedkeuring van Liliane en bekijk ik wat er met één tankbeurt te bezichtigen valt.



Afbeelding



Hier overnachten we eveneens op wandelafstand van het dorp, alle basic voorzieningen zijn aanwezig.
Zelfde scenario als in Steinfurt.
Droge gazetten op de vloer, paraplu bij, fototoestel in de draagzak en opletten voor de plassen op de camperplaats.
Nieuwsgierig naar de kerk.



Afbeelding



Billerbeck verwelkomd ons met zot weer.
Regen, smeltende sneeuw, wind en wat zon.
De kerk is een ideale schuilplaats, de daartegenover liggende café is nog dicht.
De vrijwillige poetsploeg is bezig op dit vroege uur maar we storen niet.
Het valt ons meteen op hoe verwarmd de kerk wel niet is.
Ze is rijkelijk versierd, volgens mij krijgt de kerk aanzienlijk wat stoelgeld...kijk daar Liliane bij het altaar...de Bruiloft te Kana...alhoewel we niet praktiserend zijn interesseert ons dit enigszins.
Blij met de keuze.
Tijdens zo een kerkbezoek branden we soms wat kaarsjes voor het voorspoed van onze kleinkinderen, we zijn nochtans niet echt praktiserend.
Bij-gelovig eerder. Je weet maar nooit.



Afbeelding



We worden zelfs gezegend met mooi weer!
Billerbeck laat mij denken aan vroeger, Scherpenheuvel of Banneux.
We werden lang geleden min of meer gedwongen om mee te gaan op bedevaart.
Er was de bus, de mis maar en vooral de "afterparty", de piknick op de zonnige hellingen van weet ik niet meer waar en de lekkerste boterhammetjes.
Ik dacht zeker naar de hemel te mogen gaan, later zwakte die gedachte wat af.



Afbeelding



Nu zitten we in het Dom Cafe Frede en worden bediend door dienstertjes in een nette en deugdelijk uniform.
Tien centimeter onder de knie...alles speelt zich hier nog af rond de Dom.
We pikken een gazet van gisteren mee om de vloer van onze mobie te beschermen.
Onze voorraad slinkt.
Naar de hemel zullen we niet gaan maar genieten toch van de rundgang te Billerbeck.
Mooi hier.



Versailles?



Even belangrijk en niet te missen in het Münsterland, is een bezoek aan Schloss Nordkirchen.
Het Versailles van Nordrhein-Westfalen wordt nog al eens gezegd.
Als die maar een fractie op de Herrenhäuser Gärten uit Hannover lijkt, een van de best bewaard gebleven baroktuinen van Europa, ben ik best tevreden.



Afbeelding



Na ingecheckt te hebben bij big brother zoals de camperplaats in Nordkirchen ons overkomt, er hangen namelijk overal camera's bij de incheckbalie, trekken we te voet richting waar het Schloß gelegen is.
We krijgen een bonus, het is mooi en aangenaam wandelweer.
' t Is warmer vandaag.' Zegt Liliane opgetogen.
' t Is minder koud! ' Zeg ik terug.
Zwijg toch, denk ik tegen mijn eigen en geniet...



Afbeelding



Een lange dreef leid ons tot aan een waterpartij, het gebouw aan de overkant is indrukwekkend op het eerste zicht.
We kunnen niet vergelijken met Versailles maar de vergelijking met een chateau aan de Loire mag wel opgaan.
Meer dan wauw! Die staat!


Afbeelding



Naast de gracht rondom het kasteel merken we bomen met naamplaatjes.
Twee namen naast elkaar.
Een trouwlocatie!
Enkele bomen zijn ontdaan van het naamplaatje. Gescheiden, een vechtscheiding?
Wat een idee.
Bij storm kan die boom knakken...



Afbeelding



'Hoe geraken we daar?'
'Over dat brugje daar in de verte!'
'Hochschule für Finanzen Nordrhein-Westfalen.' Lees ik in mijn beste Doitsch op een infobord naast de brug.
Een hogeschool.
Wij volgen het bord met Venusinsel, richting baroktuin.
Naar Versailles!



Afbeelding



'Liliane, wat denk je? Naar Blegny gaan met de kleinkinderen? Of thuis blijven en naar de cinema?'
'Fra-ha, laat ze toch zelf kiezen...'
'Waar morgen? Naar Werne? Daar is ook een voormalige zeche en leuke centrum.
Gaan we nu terug via de orangerie? Welke maand gaan we naar Italië?'



Afbeelding


Plannen...
Mijn excuses voor dit reisverslag dat er misschien geen is.
Bedankt voor het lezen
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling