CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 15:02

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een jaar later... Le dejeuner chez l'Excelsior! Nancy 2020.
BerichtGeplaatst: 20 maart 2020 11:29 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
.



Afbeelding



Bonjour Monsieur...



'Bonjour Monsieur....salade niçoise, cavaillon, choucroute ...demain?'
'Aucun probleme!' Zegt l'autre côté du telephone.
Om te zeggen dat ik mijn beste Frans terug ophaalde om een conversation met le capitain du Port de plaisance van Nancy te voeren.
Een jaar geleden keerden we ontgoocheld terug van een kale reis naar Nancy.
Er waren toen herstructureringswerken aan de camperplaats van de plezierhaven van Nancy waardoor we voor een gesloten hek terechtkwamen.
Nu ça y est!
'Zijt ge u Frans aan het oefenen? Vraagt Liliane.
'Euh...euh...mange des tomates mon amour, mange des tomates nuit et jour...comment ça va...comme ci, comme ci...comme ça...restez la nuit, restez toujours!' Neur ik terug van blijdschap en doe voorzichtig enkele cha-cha moves in de living.
Mijn heupen zijn roestig. Bijna ging het mis.
Le petit dejeuner chez l'Excelsior gaat nu dan toch door!



Afbeelding



Het was nu of heel waarschijnlijk weeral een jaar wachten.
Er staat namelijk nog veel op ons to do en verlanglijstje.
De opvang van de kleinkinderen, een visweekend, tussendoor een betoginske in Brussel, een voorjaarsreis naar Zweden, later Italië?
Druk, druk, druk.
Een korte berekening leert mij dat ik enkel genoeg moet tanken om tot in Martelange te geraken.
Daar kan ik goedkoop diesel tanken en als overnachting kunnen we kiezen tussen Arlon, Capellen, Dudelange, Metz of Saizerais.
Een selectie van gratis camperplaatsen, 't is enkel maar om te overnachten.
Buiten dat éénmalig tanken in Luxemburg is ons budget berekend op het verblijf in de Port de Plaisance en de entrée van enkele musea, misschien een dejeunertje chez l'Excelsior.
De Adria heeft net een groot onderhoud gehad en is in vorm, net als wij trouwens ondanks de slechte weersvoorspellingen.
On s'ent fous de la pluie...oefenen hé.
Uiteindelijk is het de overnachtingsplaats Saizerais geworden, op de parking naast de Salle Multi-Activités.
Van activiteiten hebben we niets gemerkt, enkel van onszelf, de nacht verliep geheel rustig zonder enig lawaai.



Top 10 bezienswaardigheden in Nancy.


Die top tien kan variëren maar over het algemeen komen de belangrijkste zaken terug.
Art Nouveau komt overal ter sprake. Waarvoor zou je anders Nancy aandoen?
Het niet te missen lijstje heb ik van het net geplukt als richtlijn.
Voor ons primeert de wens om het interieur van Excelsior te mogen bekijken, daar iets te verbruiken en dan de rest.
Niet noodzakelijk in die volgorde.
Er zijn zoveel lijstjes...
We hebben vier dagen voorbehouden om Nancy te ontdekken wat voldoende moet zijn.



Afbeelding



Wegens de korte afstand met Nancy zijn we zaterdagochtend om 10h al klaar met de formaliteiten op de Port de Plaisance.
Op blokken en ingeplugd.
De satellietschotel gericht op de 23.
We betalen meteen voor twee overnachtingen en krijgen van le capitain een uitgebreide info over de stad, gaande van ici on mange très très bien tot de vermelding dat alle services aan de haven tijdens het weekend gesloten zijn.
Werk voor de boeg dan om meteen een plein d'eau te maken en een vidange du wc chimique.
Top 1 van de werken.



Afbeelding



Het eerste wat we dan doen is oriënteren en de buurt verkennen.
We wandelen de blok om en ontdekken dat de nabije Leclerc goed voorzien is, behalve een groot aanbod aan wijnen is er aan Belgische bieren geen gebrek.
We zullen overleven!
De pas in de supermarkt gekochte échine de porc smaakt beter en is malser dan thuis of is dat maar een gedachte?
Het uitzicht op de haven en dat streepje zon zal heel waarschijnlijk daar iets mee te maken hebben.
We zijn al meer dan tevreden en onze tocht door de stad moet nog beginnen!



En route choucroute!



Gewoon omdat het mooi klinkt, verder heeft choucroute hier niets mee te maken.
Vanuit de haven naar het centrum bezoeken we de place d'Alliance, beschreven als niet te missen.
Ontworpen door Heré, architect van Stanislaus de koning van Polen en hertog van Lotharingen.
Tot zover deze summiere beschrijving.
Niet onbelangrijk echter daar Stanislaus, Stanislas voor de Fransen, liefhebber was van mooie dingen.
Het mooiste plein in Nancy de place Stanislas, onder andere, hebben we dus aan Héré te danken en uiteraard aan zijn opdrachtgever "Le Stan" de Poolse koning zonder koninkrijk.
Bedoeling is l’Arc de Triomphe, place de la Carriere en parc de la Pépinière voor vandaag te bezoeken, niet meer.



Afbeelding



Het uitzicht op deze rechthoekige plein bevalt ons wel, in die zin dat het beloofd voor hetgeen we zullen tegenkomen.
Neoklassieke stijl omzoomd met twee rijen strak gesnoeide bomen, in het midden een fontein bestaande uit drie oude mannen die een soort van obelisk torsen.
Verder buiten ons en twee Duitstalige toeristen is er niemand te zien...tiens...



Afbeelding



We hebben al veel pleinen gezien en uiteraard is de place Stanislas prachtig en groots, laat mij schrijven dat dit gerust bij de andere mooie pleinen hoort dat wij al bezocht hebben.
De "place Stan", pour les copains, lijk immens groot, daarrond classicistische gebouwen dat we voorlopig links laten al is de verleiding groot om ze van nabij en binnen te bezichtigen
We beperken het bezoek vandaag met enkel pleinen en parken...anders vergalopperen we ons als gewoonlijk.



Afbeelding



Le Bienfaisant oftewel de weldoener staat midden op het plein op een sokkel van waar hij richting Arc de Triomphe wijst.
Ik kende de Stan niet, Nancy interesseerde mij enkel wegens de bakermat van de Art Nouveau of Jugenstil.
Die Poolse rakker begint nu wel mijn aandacht te trekken, ik mag hem wel.
Hoe kan het anders, je hebt de Stan kebab, de Stan burgers, het Stan openbaar vervoer...de Stan...euh van alles en nog wat hier in Nancy.



Afbeelding



Het plein zoals het er nu bij ligt is gelukkig terug in zijn oorspronkelijke staat gebracht, ooit was dit een geasfalteerde grote parkeerplaats...
De vier diagonale lijnen op de vloer kruisen elkaar bij het standbeeld en verbinden deze met vier hekken in smeedwerk, zwart met vergulde versieringen, enkele fonteinen trekken onze aandacht, ik waan mij eventjes in Rome...een mini Rome.
Vooral als we onder de Arc de Triomphe en richting de place de la Carrière stappen.



Vive la France.



Afbeelding



De drie pleinen staan nu op de werelderfgoedlijst van de Unesco, Stanislas heeft hier samen met Héré goed werk geleverd.
De place de la Carrière is langgerekt, met links en rechts strak gesnoeide bomen.
Aan weerszijden statige huizen, eindigend aan de Palais du Gouvernement met het half cirkelvormige plein.
De geschikte plaats om wat vlagjes te placeren. Franse drapeau's, Le Tricolore.
Een plein dat volgens mij geschikt is voor parade's en festiviteiten, grandeur tonen!



Afbeelding



Terecht ook. Ze staan er helemaal driekleurig Frans te wezen!
Wij mogen ook een beetje meer chauvinistischer zijn, net voldoende.
Als gepland trekken we het parc de la Pépinière in.



Afbeelding



Vanuit de ingang van dit park rechts naast het palais valt de kiosk als eerste op, we wandelen op de " bonne foi ", het gedeelte met wat erfdieren bevalt mij wat minder, de pauwen zien er iets wat onderkomen uit.
De bloemenborders daarentegen zijn beter onderhouden.
De narcissen zijn net in bloei, de rozenstruiken krijgen hun eerste scheutjes, de centrale fontein staat droog...
We rusten wat uit op een van de vele bankjes in het park...tevreden...een straaltje zon maakt alles goed.
Er staan zelfs wat eetkraampjes, de wafels ruiken uitnodigend.



La Vieille Ville is zo aantrekkelijk...



Afbeelding



Evenwijdig met de place de la Carrière loopt de Grande Rue.
Die staat eigenlijk voor morgen geprogrammeerd samen met le marché aux puces.
We moeten toch terug naar onze verblijfplaats en nemen dezelfde weg toch niet terug?
Vanaf huisnummer 54 of le palais des ducs de Lorraine nu Musée lorrain zal de vlooienmarkt tot aan de porte de la Craffe, een van de middeleeuwse toegangspoorten van Nancy, plaatsvinden.
Er is zoveel keuze in dat straatje.
Kleine tweedehandszaakjes, fotozaken, galerijtjes, antiquairs, resto's...



Afbeelding



Daartussenin de kerk van Saint-François-des-Cordeliers.
Ter hoogte van de kerk, de tegenover liggende restaurant des Frères Marchand waar men volgens le capitain du port très très, mais très bien kan mangeren.
Wij?
Wij stappen de kerk binnen.



Afbeelding



De middeleeuwse kerk is een aanrader!
Prachtige barokke grafkapel met koepel, de kerk kan misschien een alternatief zijn voor wie het Musée lorrain niet wil of kan bezoeken.
L' histoire de Nancy is daar op maquettes te volgen.
Ingenieus het systeem om het sierlijk versierde plafond te kunnen bewonderen.
Werken van Vlaamse beeldhouwers, mooie glasraam...



Afbeelding



Un dimanche matin à Nancy.



Enkel op dimanche gaat Le Marché aux Puces de la Vieille Ville de Nancy door in de Grande Rue.
We nemen een van de alternatieve wegen om de vlooienmarkt te bereiken er is meer dan genoeg te zien onderweg.
Veel omweg hoeven we niet te doen, het verschil tussen de drie thuis uitgestippelde wegen onderling is maar een paar honderd meter.



Afbeelding



Afbeelding



Wat ons opvalt is dat de gebouwen hier een uniforme kleur hebben, grijs en beige tinten.
Weinig winkels, een paar cafétjes en wat hotels.
In het centrum of de Vielle Ville begint het meer interessant te worden, de bekende winkelketens zitten allemaal richting de gare de Nancy.
Voorbij het Stanislasplein is het eerste wat we doen de fout van gisteren vermijden.
We kopen een banette of baguette, het verschil is mij niet echt duidelijk, artisanale en deux croissants in een echte boulangerie.
Zo! Wat een verschil met het kartonnen stokbrood uit de Leclerc!
De twee croissants peuzelen we op totdat we bij de 54 komen, dat is ter hoogte van de Musée Lorrain aan de Grande Rue.



Afbeelding



Afbeelding



't Is een vlooienmarkt in openlucht, links en rechts van de Grande Rue zijn er allerhande kramen met een gevarieerd aanbod van al dan niet "echte" antiek, er ligt ook nogal wat fake en vintage. In ieder geval leuk genoeg om er enkele uren te doorbrengen.
De Nancy gerelateerde zaken zijn er ook bij, daarmee bedoel ik glaswerk, smeedwerk en wat kleiner meubilair in het genre van het harmonieuze art nouveau.
Jammer genoeg zijn die items net ietsje te kostelijk en vallen buiten ons budget...



Afbeelding



Dwars met de Grande Rue, in de Rue Jacquot staan enkele voedingskramen opgesteld.
Bij de kraam met gegrilde kippen staat een lange rij wachtenden...samen met de lekker ruikende kippetjes verkoopt men de daarbij passende pommes duchesse.
C'est dimanche...
Bij de viskraam kan je oesters kopen aan één euro ' t stuk, de vis glimt en ziet supervers uit.
De kaaskraam ruik je van mijlenver...of stinkt, naargelang je voorkeur.
Weg hier Liliane, ik krijg honger!
'Gaan we nu iets drinken Fra?'
'Ja, maar wel een goedkope noisette op het terras van de Café du Commerce aan de place Stan, de rest gaat naar l' Excelsior namiddag...als we nog iets over hebben'.



Afbeelding



Een van de opvallende gebouwen rondom de place Stanislas is het Hotel de Ville.
De grote poort staat open, daarnaast staan twee bewakingsagenten.
Onze nieuwsgierigheid is sowieso gewekt met of zonder de agenten.
De nieuwsgierigheid van de agenten ook, ze kijken in de sacoche van Liliane.
Controle!
Succes denk ik, ik vind er zelfs niets in.



Afbeelding



Afbeelding



Vandaag is het vrouwendag, er is een meeting gaande op de bovenverdieping van de Hotel de Ville.
Beneden staan wat werkjes, schilderijen van een of andere kunstkring lijkt mij.
De trap en fresco's zijn indrukwekkend, wij stappen naar boven.
In de eerste zaal bij het binnenkomen staan overal tafeltjes met hobbytoestanden...macramé, haakwerk en andere bezigheden.
Vrouwendag?
Echt?
Lijkt mij eerder een vrouwen aan de haard-meeting.
De aanpalende zaal daarentegen...een speech met enthousiasme...unité, femme et...we worden vriendelijk verzocht de zaal te verlaten, net op tijd om een foto te nemen.
'Viens Liliane, zeg ik, j'ai faim...prepare moi quelque shjoos!'



Un dimanche après midi à Nancy.



Afbeelding



We begeven ons richting Marché Couvert en zo verder naar L' Excelsior.
Eens kijken wanneer de zaak opengaat. De kans is klein dat het vandaag open zou zijn maar je hoopt toch om wat te kunnen zien.
Ouverture mardi staat er op de deur van de markt, mhhh...daar gaat mijn planning, nu niet erg hé, 't is maar een overdekte markt zeg ik in mezelf, maar toch...
Bij het plein staat een fraaie barokke kerk met een centre commercial dat dezelfde naam draagt.
Momenteel niet echt een prioriteit, we volgen de borden richting Gare.



Afbeelding



Afbeelding



De gare is een klein stationnetje in tegenstelling tot de stad, lijkt mij eerder gepast voor een provinciestadje.
De plein is in verhouding tot de daar tegenover liggende gebouwen wel ok.
Opvallend zijn de langgerekte inox banken geplaatst op het plein en dat is wat ze doen, opvallen.
Gemakkelijk zitten? Ik heb mijn twijfels, vroeger zou ik daar niet om malen, een zitbankske tegenwoordig na een lange wandeling, zo eentje die goed zit...mhhh, meer dan welkom.



Afbeelding



'Vous cherchez une place? C'est complet...peut-être demain?'
Dit was te denken toen we door het raam van de Excelsior een glimp van het interieur konden zien.
In het foyer, daar waar ze je jas aannemen voor je binnen mag maar eerst in een dik boek kijken of je een réservation hebt zegt de perfect uitgedoste maître d' hotel dat hij desolé is.
Wij zijn ook desolés.
Wie haalt er nu in zijn hoofd om tijdens de middag of iets later nog een plaats te vinden, op een zondag nog wel, in het mooiste restaurant van Noord-Frankrijk?
Noord-Frankrijk?
Ik zag een glimp van l'interieur...van de wereld!



Afbeelding



Een oude dame die toevallig de scène zag en vermoedelijk wist waarvoor we kwamen raadde ons aan na de vraag gesteld te hebben:
' Vous aimez l'art nouveau?' om te wandelen door de Avenue Foch.
Veel architectuur te zien in het genre van...
Vriendelijk dame.
Mijn gezicht klaarde op, Avenue Foch? Is dat niet die generaal...?
Hier den hoek om, achter de gare?



Afbeelding



Dit is wel de weg richting l'École de Nancy merk ik, voorbehouden voor de komende dagen.
Wat verder de Villa Majorelle.
We bewandelen de Avenue Foch tot op het einde, het huis van Dr. Paul ( Maison du Docteur Paul Jacques ) is de moeite om te bekijken.
Een van de vele huizen in de stijl dat je in de avenue kan bewonderen.
Het valt ons op dat alle huizen in het genre de naam van de architect vermelden op de voorgevel.
We merken ook dat de benen moe worden na de vele kilometers vandaag en dat er plaats is in de Excelsior...



Afbeelding



'Seulement pour boire quelque chose', zeg ik tegen de maître.
WAUW!!!



Wat een flater.



Goh! ik had het nochtans genoteerd!
Bij het verlengen van ons verblijf kom ik na een gesprek met le capitain tot de conclusie dat ik een kapitale fout gedaan heb.
'C'est fermé aujourd'hui et demain...' De havenmeester checkt nog eens op zijn computer.
Compleet vergeten gisteren...we waren er.
Het Musée de l'École de Nancy opent woensdag pas de deuren.
We zullen moeten terugkeren.



Afbeelding



'Doen we een fotokopie vandaag Liliane?'
Nancy c'est la belle epoque...


Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 11 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling