CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 23:49

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 683 km door Vlaamse wegen, november 2020.
BerichtGeplaatst: 04 dec 2020 09:20 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
.



Afbeelding



We gaan naar de kust, dat staat vast.
Al de rest heb ik deze keer over een andere boeg gegooid.
Ik plan voorlopig niets meer wat tegen mijn natuur is, een beetje houvast bewaar ik wel voor mijn eigen en dat vertaald zich enkel en alleen in één tankbeurt rijden van oost naar west tot aan de zee en terug.
Mij niet vasthouden aan iets is nefast voor mijn gemoed.
Einddoel is pladijs en garnalen eten. Oh ja, enkele fietstochten moest dit lukken.
Er moeten redenen en zekerheden zijn in het leven zonder al teveel leegtes.
De tijd invullen tussen Houthalen en Nieuwpoort bij camperplaats De Zwerver zowat het uiterste westelijke puntje van deze reis, plegen we met vertrouwde omgevingen aan te doen om mij niet geheel van mijn stuk te brengen.



Afbeelding



Men zegge het niet voort.
Ik sta hier samen met mijn eeuwige en enige levenspartner Liliane.
De vrouw, het meisje toen, met wie ik al ei zo na vijftig jaar lief en leed deel, misschien meer leed van mijnentwege.
Liefde krijg ik altijd terug, meer dan genoeg en daarvoor mijn enige schat ooit, Liliane...bedankt!
Klinkt melig maar zij maakt wie ik ben, een betere persoon.
Dat hier is een geheime locatie niet ver van huis.
De toch al 134e overnachting in dit ontegensprekelijk verwarde jaar.



Afbeelding



Verwacht geen coördinaten of een link naar...geen copy paste over een beschrijving van een middeleeuws kasteel of gebeurtenis.
Enkel een verslagje van hoe we onze tijd al dan niet nuttig min of meer zinvol proberen in te vullen.
Wie niet geïnteresseerd is in oeverloze nietszeggende alledaagse gebeurtenissen mag de bladzijde overslaan,
Op back klikken. Shu!
Hier lees je wat we eten en hoe we de dagen doorbrengen, misschien zelfs hoe dikwijls wij naar bed gaan.
Veel informatiefs valt er niet te rapen, een hoop futiliteiten.
Wie wil er nu weten hoe we die pladijs gaan klaarmaken?
In boter of olie?



Afbeelding



Rondom de plas is het een kleine zestal kilometers wandelen, net voldoende om redelijk in één stuk zonder al te veel au's en ai's terug naar de mobie te taffelen.
Ik vermoed dat als we volledig rond zijn gewandeld de geheime locatie een oord van rust en kalmte gaat zijn.
Het is bijna valavond en de grote toeloop is voorbij, de golfkarretjes zijn weg.



Afbeelding



De laatse deuren worden dichtgeslagen op de parking, alle auto's zijn nu weg, we zijn alleen.
Vanavond eten we de derde portie ingevroren stoofvlees van ree klaargemaakt met wilde paddestoelen.
Knus met ons tweetjes en het onafscheidelijke kwartje rood en wit.
De tv staat aan, geen noemenswaardige programma dat we echt opvolgen, het is een achtergrondgeluid wat helpt tegen de stiltes die er af en toe vallen als je een halve eeuw samen bent.
We slapen rustig hier in Paal en ...er werd meer dan gebabbeld.
Ik sla een hole-in-one.
Shhh.



Dag 135, zondag 15 november.



Afbeelding



De gemiddelde volwassene slaapt zes a acht uur per nacht en vult de andere tweederde van de dag met andere bezigheden. Sommigen werken.
Veel werd er niet ingevuld gedurende deze druilerige dag.
We kwamen tot de constatatie dan onze regenkledij niet echt waterdicht is, de kabeljauw uit de Delhaize in Lier best wel vers is en niet ruikt als je die uit de verpakking haalt.
De twee min of meer droge uren vrijaf besteden we aan een korte wandeling door het centrum, ons verheugend op het feit dat we richting kust gaan en niet naar de Ardennen.
Er is een sprankeltje hoop op mooi weer in het westen van het land zegt de onfeilbare weerman.
Wat is er toch te vinden in de Ardennen buiten een stuk gerookte worst of een gekweekte forel? Regen?
Vesche vis verdorie!



Hier komen we terug



Afbeelding



We zijn op prospectie.
In Bazel nota bene, de andere minder wereldbekende Bazel gelegen in Oost-Vlaanderen.
Met dank aan de Libelle dat mijn vrouw wekelijks leest.
De tijd dat ik de Humo kocht ligt al lang achter mij.
Gerechtjes en plaatsjes met lingerie hebben de plaats ingenomen van de zware geëngageerde artikelen.
Na Mortier is het weekblad niet meer wat het geweest is, het progressieve is er zowat verdwenen en heeft bijna een Joepie gehalte gekregen, daardoor verheug ik mij op de wekelijkse vijf minuten woorden zoeken in een vrouwenblad en een recept bestuderen zoals bijvoorbeeld aubergines klaargemaakt in een tajine.
Ik vul daar de woordzoeker in.
Woorden als pupiter lees je dan als retipup diagonaal en achterstevoren geschreven.
Laakolsel, verticaal ondersteboven.
Ik voel mij altijd goed na zo een oefening en het vinden van de puzzelwoord.
De editie van deze week was voor ons buitengewoon interessant.
Dorpjes vol charme kwamen aan bod, dat vindt je niet in een Humo waarin enkel te lezen valt over verborgen gecontamineerde grond en of het bespreken van de controversiële song van Frank Zappa, Bobby Brown Goes Down...



Afbeelding



Ik ben kinderlijk enthousiast als we de wandeling aanvatten op de dijk naast de parking van de Dulpop.
In de verte een metalen constructie, een fietspad en een kasteel.
"We gaan zo en zo, dan gaan we die weg in en verder..." ratel ik zonder oponthoud door.
Liliane en het vrouwenblad hebben gelijk.
Ze kent mij door en door en kan mij meteen rond haar vinger wikkelen wat uitstapjes betreft.
Dit zijn dingen waarmee Liliane mij blij kan maken, schilderachtige dorpjes uit een damesblad.
"Fra, is da niks voor ...?"



Afbeelding



Het kasteel spreekt voor zich, een waterburcht.
Van het mooie soort.
Jaartal? Wat maakt dat uit, die is mooi zeg, zelfs in deze grijze en sombere dagen!
In volle glorie te bewonderen en zo goed als verlaten tijdens onze voormiddag wandeling.
De monumentale Arcade op de dijk, het kasteel en de unieke bijhorende gietijzeren brug, enig in de wereld van Europa en nog wat kunstige beelden in de buurt zorgen ervoor dat ik euforisch word.
"Te gek, we komen hier terug in de lente hé Liliane...fietsen en en en en..."
"Shh Fra..." ze pakt mij liefdevol bij de arm, eentje uit de duizend.



Afbeelding



De batterijen opladen...



...niet als in uitrusten of bekomen van, dat proberen we altijd te doen in eender welke vorm, hier is dit louter technisch bedoeld.
Dat doen we in Temse, de volle beschikbare ampères uit een loodzuurbatterij puren zonder ze tijdig op te laden zou nefast zijn.
Twee dagen en nachten vrij in de winter kan perfect in onze configuratie en daarna is het ofwel onze generator aansluiten of een stekje met stroom zoeken.
Het kasteel Wissekerke en omgeving is niet geschikt om te bezoedelen met een draaiende generator, zonde!
De acht kilometer afstand zijn amper voldoende om de motor van de Ducato op te warmen als we aan de Zaat toekomen.
Daar hebben we parking, stroom, water en loos mogelijkheden voor de zwerfwagen gebruiker.
Comfort tout court en een supermarkt op een steenworp.
We proberen dagelijks te winkelen en een spoor van centjes achter te laten daar waar we voet aan wal zetten.
Niet echt goed uitgedrukt, het moet eigenlijk "waar we op blokken staan" zijn.



Afbeelding



Vanavond maken we fazant klaar, gekocht in de supermarkt, de helft goedkoper wegens houdbaarheidsdatum bijna overschreden.
Waar is de tijd dat men een geschoten haas of fazant eerst liet afsterven...zo een occasiefazant laat je toch niet lopen.
Terwijl den Bruine, de Mekker en de Schele Wringer samen met de vierde kaailoper staan te babbelen gaart de fazant verder in de rode wijnsaus in onze mobie.
Lekker met gekookte patatjes en de daarbij horende witlof uit volle grond uiteraard.
We gaan voor 'd echte spul, met mayonaise. DL.



Dag 4 Brugge die skone.



Een troosteloos aanzicht!
De parking aan de Bargeweg is zo goed als leeg.
De beschikbare vakken zijn afgebakend met rood-wit afzetlint wat de plaatsen dubbel zo groot maken als gewoonlijk.
We staan hier aan het wintertarief en er is bijna geen sfeer.
Hier zou de parking vol met bussen staan, toeristen uit gans Europa en haastige Aziaten.
Niets, leeg!
Vandaag moeten de winsten uit een bezetting van welgeteld drie motorhomes komen.
Surreëel.



Afbeelding



We doen als gewoonlijk steeds dezelfde route om het centrum te bereiken, namelijk via de Katelijnepoort recht het centrum binnen.
Er zijn op veel plaatsen wegenwerken bezig, misschien is dit wel het moment om werken uit te voeren, alles is dicht, behalve blijkbaar de befaamde chocolade en souvenirwinkels.
De Markt is schrikbarend leeg, één groene frietbarak is open, dit zijn buitenaardse toestanden.
Is er iets meer gefotografeerd dan het Sint-Janshospitaal en het Begijnhof?




Afbeelding



Dag 5, de pan is te klein.



De pladijzen gekocht op de Vismarkt, mijn inziens de mooiste Vismarkt van de wereld buiten de vismarkten aan de middellandse zee meegerekend, zijn net iets te groot voor ons bescheiden tefal mobiepannetje
Joekels van vissen aan een tientje.
We bakken ze in geklaarde boter en serveren de vis met een slaatje van kerstomaatjes.
Gebakken patatjes met mediterrane kruiden, een overschotje van de gekookte aardappelen uit Temse die met de fazant gingen.
Geen culinair hoogstandje, dat kan ook niet. Simpel koken voor beginners maar...
Fa-bel-achtig lekker!



Afbeelding



De fietsknooppunten zijn:
5-89-3-23-50-10-34-6-28-42-12-3-23-27-4-46-49-5.
Vanzelfsprekend volgen we de Damse vaart.
Een tochtje in het Brugse Ommeland waarbij we een mix van historische monumenten, beelden, boerderijtjes, prachtige natuurschoon tegenkomen en merkwaardige geluidjes.



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Een tip en een waarschuwing bij het naderen van knooppunt 4 of 46, niet schrikken bij het geluid van een fietsbel of telefoon die rinkelt...'t is geen fietser die wil inhalen, ook niet je gsm die afgaat.
We hebben daar vijf minuten staan luisteren naar een of andere papegaaiachtige en zijn grappige tunes.
Ring ring.
De grappenmaker!



We zijn paria's!



Geen reservatie, geen toegang!
Dit merken we in Knokke bij de Holiday Village, de slagboom weigert om omhoog te gaan.
Dat komt ervan als je niet plant.
Dit zou mij anders nooit overkomen.
Nu dacht ik te doen zoals de meeste normale camperaars, namelijk niet dwangmatig plannen en meer op goed geluk ergens toekomen.
Niet dus. Snel en koelbloedig een alternatief opdissen.
Het werd Blankenberge Blankenberge, parel aan de kust.
De mooiste plek op aarde voor wie zand met schelpjes lust. Zingt Hugo Matthysen.
Camperpark Floreal, die verbazingwekkend redelijk bezet was.



Afbeelding



Geen Zwin, geen vlucht naar Sluis met de fietsen...oeps.
Die gedachte was maar een bevlieging, forget it. Mag nog niet.
Een verlangen naar betere tijden. Plannen voor de toekomst en ongetwijfeld begeleid met een goed uitgewerkte roadbook.
Ik moet toegeven, de mooiste pier aan de noordzee...




Afbeelding



Aan de IJzer, dag 7.



Bij De Zwerver in Nieuwpoort hebben we al hetgeen we nodig hebben.
Vesche vis is een van de redenen dat we de kust aandoen.
Er zijn een paar viswinkels op wandelafstand in Nieuwpoort waar we keuze zat hebben uit de smakelijkste garnaalkroketten, slaatjes, oesters en al het andere lekkers uit de zee.
We kwijlen bij het bekijken van tongen, scharretjes of zijn dat tongscharretjes? Schartongetjes?
Vragen van belang.
We zijn het eens, oesters, garnalen, mosselen en andere platvis!
Een andere aangename bezigheid buiten het worstelen met oesters en garnalen pellen vandaag zal fietsen naast de IJzer worden.



Afbeelding



De Viconia kleiputten en het Viconia kasteel hebben mijn interesse gewekt.
Een natuurgebied aan de IJzer in het hinterland, Bachten de Kupe zeggen ze hier in de plaatselijke taal, altijd interessant om iets meer te vernemen over de streek.
Akkers, weides, waterloopjes, kleine verloren dorpjes en oorlogsgraven, veel oorlogsgraven.



Afbeelding


We naderen bijna de Dodengang, de IJzertoren was al goed zichtbaar maar moet ik mij schuldig voelen als we hier genieten van een fietstocht?
Op autoluwe wegen passeerden we dorpjes met namen als Tervate, Stuivekenskerke...Schoorbakke.
Ik neem foto's van het Monument 7de linieregiment, we staan er even bij stil.
Veel boeren ook, er hangt een geurtje...



Afbeelding



Met honderd procent zekerheid kan ik bevestigen dat wij hier overnachtten ter hoogte van de vismijn, twintig jaar geleden.
In den beginnen van ons " reizen met de camper "
Nu mag dat uiteraard niet meer, 't is een oord van sjieke dingen geworden, onbetaalbare luxe appartementen hebben de plaats ingenomen van those where the days waar alles nog kon.
Een gegeerde en dermate aantrekkelijke parking waar dingen gebeurden die het daglicht niet mochten zien, letterlijk.
Deze excessen leidde tot het verjagen van alle vervuilende rijdende frigoboxen. Niet de een of twee varkens die zich daaraan bezondigden maar de ganse groep is geweerd.
Weet je wat? Ik ben er zelfs niet rouwig om. 't Is een vies beest de motorhome gebruiker.
Ben er zelfs besmet van geraakt, er is daar geen vaccin tegen opgewassen.



Afbeelding



Le vent souffle où il veut, een van de beaufort kunstwerken, staat nu aan de Kromme Hoek in zijn wintermodus.
Ontdaan van zijn kleurige vlaggen lijkt die nu mee triestig te wezen...wachtend op betere tijden.



Dag 9, respect en stilte!



Afbeelding


Wat wil je nu dat ik schrijf over dit hier?
Geen zinnig woord.
In alle stilte overnachten we op de parking van de IJzertoren in Diksmuide.
Een vredesmonument.
Verleden jaar stonden wij hier ook voor een vluchtige bezoek en vonden het een beetje genant met onze camper hier te staan.
Ik maak mij nu sterk dat hier slapen ook een eerbetoon kan zijn...ze zijn deze nacht niet alleen.



Afbeelding



Afbeelding



12, ergens aan de 5 naast het kanaal.



Verdorie toch!
De N8 en de wegen daar in de omgeving, wat een ramp!
Als we in Vleteren toekomen op de camperplaats Sixtusbos spuit ik de motorhome zo goed als mogelijk proper.
De klei is moeilijk weg te krijgen.
Wat komen we hier toch doen?
Twee kratten 12 donkere West-Vleteren kopen en fietsen zoveel het kan als het weer dit toelaat.
Geloof het of niet, er zijn hier mooie fietspaden bij de Westfluten, geuren en modder hoort erbij.
We fietsen op een strookje naast het Ieperleekanaal en genieten van dit mooi stukje.
Dat Westfluten is bai de wei niet denigrerend bedoeld, er zijn vriendelijke Westfluten wuk?
Ik hou van wukkers.



Afbeelding



Mathieu heeft hier ook zijn kassei.



Je raad het al, we staan naast de Schelde praktisch aan het Centrum Ronde van Vlaanderen te Oudenaarde.
't Is een schitterende maar frisse dag.
Bang om hier te fietsen wegens de koude.
Toch merken we hier een camper met It. nrplaat en eentje uit NL, nu nog?



Afbeelding



Verder op het Tacambaroplein sta ik verbijsterd bij het monument...wat zijn ze daar toch gaan doen?
Weg hier.
Peis en vree vinden we ter hoogte van het voormalig begijnhof, nu serviceflats voor mensen op rust.
Eigenlijk is dat voor gepensioneerden maar dat woord hoor ik niet graag, ik ben of was een jong gepensioneerde, nu trouwens ook nog maar meer softy.
Gezapig? 'k Heb het allemaal al gehad? Voorbij fin de carriere?



Afbeelding



Nog een charmant dorpje aan de Schelde.



Afbeelding



Afbeelding



Slecht nieuws vandaag.
Ik verneem het heengaan van een camper kennis en forum gebruiker Denis.
Eerder dit jaar vernam ik ook het heengaan van drie ( jonge ) collega mijnwerkers.
Je familie besmet met het virus...
Gebeurtenissen die je doen stilstaan. Dit hakt erin.
Ik weet mij geen houding te geven, de situatie dit jaar laten je niet toe om proper afscheid te nemen als ik het zo mag omschrijven.
"Liliane... gaan we naar de kleinkinderen? Of bellen we?"
Komt de wijsheid met het ouder worden?
Hoe eindig je een verslag?
Het kratje Westvleteren schenk ik aan mijn zoon, een deel voor een goede vriend.
Centjes en snoep voor de kleinkinderen.
Een vervallen bongobon kan ik toch nog verzilveren aan een restaurant noodzakelijkerwijze overgeschakeld op take away.
Ik ken Liliane exact 50 jaar, we zijn bijna 46 jaar gehuwd.
Zeg meer dan dikwijls dat je van elkaar houdt.
Ik wil nog genieten van dit weekend. Geniet van elkaar.
Shit...melig?
Ik moet nog propaan tanken...
"Bel maar!" zegt Liliane.
"Davide...?" Liliane neemt over, ze fleurt en is content, ik ook.



Afbeelding



Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 15 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: petersteel


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling