CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 06:41

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trip naar het Pas de Gazwal, oktober 2020.
BerichtGeplaatst: 23 okt 2022 21:17 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
.


Afbeelding



3/10 Floreffe.

Wegens aangekondigde renovaties aan ons appartement en niet wetende wanneer en hoelang die werken zouden duren besluiten we om het dit maal niet zo ver te doen, de trip welteverstaan, al de rest mag ook...lang duren.
Neen dus, geen zeven of acht weken on the road als herfstvakantie maar meermaals een tiental dagen weg of ietsje meer en de afstand moet en mag maar met een enkel tankbeurt gebeuren.
De Loire is voor ons bereikbaar met een volle tank.
Kwestie van snel terug te zijn als de Roemenen of Polen aan de deurbel zitten.
Andere bestemmingen die ook in aanmerking zouden komen zijn, dit om jullie te doen watertanden, Tsjechië met Karlsbad ten oosten, Mont-Saint-Michel ten westen, noordelijk Ribe bij Denemarken.
Wat een luxe!
Je kan er zelfs in een enkele dag toekomen maar ik ben lui, dat weten jullie ondertussen wel.
Een luie rijder , een voormiddagrijder zeg maar.
Maw onderweg niets willen missen, al dan niet belangrijke zaken en ingegeven in de vroege uurtjes ' ochtends zoekend naar leuke dingen richting...
Floreffe bevindt zich dans le trou de Pluto en onderweg naar de Loire, dit past geheel in mijn plannen.
Een aangename camperparking met alle voorzieningen, aan het water van la Sambre, op een steenworp van het centrum met momenteel un boucher, un boulanger et une cremerie op wandelafstand.
Van alles een is voldoende toch?
We slenteren door het dorp tot aan het kerkhof a l' Italienne, je weet wel nissen in de muur, monumentale kapelletjes...kopen burgers a la Floreffe bij de boucher en eten die wat later smaakvol op.
We lezen een goed boek, lossen een kruiswoordraadsel op wegens geen satellietontvangst en hebben uitermate goede sex later op de avond.
Je moet iets doen...ben vergeten te melden welke wijn...rood en wit alleszins.



Afbeelding



4/10 Charleville Mézières.

Tegenwoordig kan je in Charleville M. op twee plaatsen overnachten aan de port de plaisance dat tegen la Meuse aanleunt.
Op de camping of op de nieuw ingerichte camperplek pour le même argent.
We kiezen voor 't eerste aangezien ik geen fan ben van verplichte PASS'ETAPES toestanden, nog niet...klantenbinding, dat heb ik niet zo graag.



Afbeelding



Het is een korte, ontspannende en mooie wandeling dat ons via de brug over de l'île du Vieux Moulin leid.
Voorbij het Musée Arthur Rimbaud, blijkbaar een beroemde Franse dichter die wij tot dusver niet kenden, zijn we in het centrum bij het grote vierkante plein met een wauw gevoel.
De Place Ducale van Charleville!
Dit ziet en voelt zeer zuiders aan, bijna familiair en dat heeft ook een reden.
Grote afmetingen, warme gevels, portieken, gaanderijen.
Niet zonder enige trots kom ik erachter dat deze plein ontworpen is door een Italiaan.
Maakt niet uit wie, maar het doet telkens iets, weten dat Italianen mooie dingen maken en of vinden.
Vraag het maar aan mijn vrouwke...ofwel beaamd ze dit ofwel lacht ze mijn uitspraak uit.



Afbeelding



Een halfuurtje verder stappen zitten we aan het Hôtel de Ville de Mézières, de twee stadsdelen zijn ondertussen gefuseerd tot een grote stad, het stadhuis getuigt van Franse grandeur.
Opgericht in eclectische stijl, een combinatie van verschillende bouwstijlen, typerend voor grote steden en aangenaam om naar te kijken.
Daar genieten we van, ik met mijn neus in de lucht, Liliane kijkend naar de winkels.
" Vous connaissez Rimbaud? " vraagt er plots een half beschonken vrouw aan een bushalte, lurkend aan een stompje tabak toen ik een fraai gebouw aan het bewonderen was.
Wat moet ze?
" Vous connaissez Gezelle? " vraag ik aan haar gepikeerd.
Ik verraste haar met mijn vraag, ze lacht haar mond open, enkele tanden ontbreken...de andere bruingerookt.
" Euh...non. "



Afbeelding



5/10 Reims.

Afbeelding



Eindelijk zitten we in Reims.
Een plaats dat al jaren op mijn A visiter en France lijst prijkt.
Enkel om de kathedraal van Reims te bezichtigen, ik zou niet weten waarvoor de stad anders bekend zou zijn maar die misvatting is alleen te wijten aan mijn gebrek aan kennis van de stad.
Uiteraard zal er wel het een en ander te zien en te doen zijn.
We overnachten aan het CIS de Champagne, een soort van onderkomen voor backpackers, jeugdhotel, congreszalen, multiculturele toestanden, theater en plaats voor camperaars.
Een telefoontje volstaat om binnen te mogen, gratis.
Achteraan de motorhomeplaats een stadspark, via dat stukje groen steken we het kanaal over en rechttoe rechtaan komen we op een tiental minuten stappen tot aan de kathedraal.



Afbeelding



Het centrum en rond de kathedraal is een allegaartje van palazzi's en nieuwbouw, hier en daar een stukje vakwerkhuis, lange en rechte avenue's met nogal wat shoppingelegenheid.
Ik krijg de indruk dat de pleinen en monumenten van grote wisselen naar gelang de belangrijkheid van het personage. De Louis XV is hier prominent aanwezig...



Afbeelding



In mijn dagboek noteer ik " terug komen? "
en noteer wat we niet bezocht, gedaan hebben
-Klooster Saint-Remi.
-Fietsen naast het kanaal.
-Automuseum.
-Park en stadion.



6/10 Epernay.

Als gewoonlijk vorderen we langzaam naar het zuiden, amper een dertigtal kilometers via de departementale, de D 951 dwars door het Parc régional de la Montagne de Reims tot in Epernay.
Puur voor het glooiende landschap, het uitzicht, de wijngaarden...daar kan ik gelukkig van worden bij het zien van de verkleurde wijngaarden.
Champagnehuizen volgen elkaar op, een feest voor de liefhebbers.
Niets voor ons de bubbels, we zijn niet bubbelachtig maar dat kan onze pret niet bederven.



Afbeelding



Van de zes plaatsen op de camperplaats te Epernay is er eentje dat vrijkomt, amper zes plaatsjes voor zo een mooie streek?
Nu ja je kan bij de champagneboer zelf overnachten maar je hebt dan die morele verplichting om iets te kopen in retour.
Het is een lieflijke camperplaats, met ruime plaatsen, bankjes op een kort geschoren gazonnetje.
Appeltjes hangen in de boomgaard, vrij te plukken...



Afbeelding



We doen niet mee aan dat gebubbel, een flute de champagne kost op een terrasje een tientje!
Daarvoor bestellen we een bière en een piconbière, lekker schuimig bier!
De avond brengen we door in ons knusse motorhome, we warmen de boeuf bourguignon uit de Leclerq samen met de vers gestoofde appeltjes uit de boomgaard, un vin blanc pour elle et un vin rouge pour moi.



7/10 Provins.

Afbeelding



Provins is een bekende van ons, sinds een aantal jaren geleden.
Toen schreef ik " een middeleeuws stadje bezaaid met kasseien ".
Het is nog steeds een middeleeuws stadje, de kasseien vallen mee of zijn deels vervangen?
Wie weet, misschien zijn het de Skechers dat we wegens onze leeftijd en nood dragen dat het wandelen op kasseien draaglijker maakt.
Ach, herinneringen vervagen.



Afbeelding



We fietsen zelfs een tiental kilometers rondom de dikke verdedigingsmuren, van de bovenstad naar beneden en terug.
Als verfrissing in het centrum bestellen we een Duvel! Nog steeds goedkoper dan une flute de bubbels.
De keuze is dan snel gemaakt.
Rien a faire, we bekijken en bewonderen het o zo rustig pleintje.
Genieten van het stralend herfstzonnetje, genieten van elkaars gezelschap zonder al teveel woorden.
Shhhh, stilte.



Afbeelding



8/10 Rogny-les-Sept-Écluses.

Afbeelding



" Hier Fra, hier hebben we een mooi zicht op de bootjes " kirt Liliane als we in Rogny-de zeven-Sluizen aankomen.
Bij de boulanger achter de hoek kopen we une ficelle, het café waar we ooit een Stellatje dronken is verleden tijd, er is nog een restaurantje open en de ooit zo mooi versierde bloembakken zijn dit jaar niet meer.
Village fleuri staat er nochtans op een bord bij het binnenrijden.
" Dzju toch Liliane, zijn we niet beter als we hier komen staan? " zeg ik bij het naderen van de voormalige zeven sluizen op de grote geasfalteerde parking met belle vue sur les Ecluses.
Een prachtzicht!



Afbeelding



Het restaurantje naast de sluizen hanteerd democratische prijzen, bijna verleidelijk maar de geur van dat net gekochte kraakvers ficelletje van de boulanger doet ons niet twijfelen.
Vleesje in de pan, slaatje erbij en breken dat broodje!
Ik vermoed dat de meeste camperaars dit sluizencomplex kennen?
In het ( heel ) kort:
Verbinding tussen twee rivieren met een hoogteverschil 24m.
Een monumentaal werk uit de 17e eeuw, uit gebruik geraakt eind 19e eeuw, tegenwoordig historisch monument.



Afbeelding



Dagjesmensen, tourbussen komen af en aan, vite, vite, depêcher....5 minuutjes, kiekje maken en weg.
Bij valavond staan we er alleen, brengen de nacht door in quasi absolute stilte.
Een enkel Oehoe in de verte..." hoe-oe, hoe-oe "!



9/10 Briare le canal.

Als voorspeld bij het naderen van Briare begint het lampje van de reservetank op te lichten.
Dik 600km met een mix van snelwegen, via kronkelende departementallekes, door een glooiend landschap en kleine binnenwegen amper een auto breed, tja die tomtommekes hé en het niet echt nakijken of het al dan niet aangeraden is om die kleine wegen te nemen.
We hebben nooit echt in de problemen gezeten, soms even vertragen voor een tractor of ander breed voertuig.
Geen erg, naast de camperplaats is er een grote carrefour met tankstation.
Bij het naderen ervan zien we dat er rood-witte linten rond het station gespannen zijn, kegels voor de ingang, een papiertje spreekt van een grève... mah, 't is altijd iets met die Fransozen.
Winkelen dan maar en installeren ons op de camperplaats naast de Pont- Canal de Briare.
C'est dimanche on fait la grève... demain le plein, aujourdhui le vin.



Afbeelding



Vanaf de Pont-Canal krijgen we een ontzettend mooie aanblik van de Loire, we zijn niet alleen, het is aangenaam herfstweer, de locatie is ideaal om te wandelen.
De dresscode is gevarieerd, warm genoeg om in shorts te wandelen, anderen zijn op z'n dimanche uitgedost, sportievelingen laveren in trainingspak fietsend over de Pont-Canal.
Wij?
Wij bewandelen de waterbrug over de Loire tot voorbij de helft van de rivier, bewonderen de joekels van forellen beneden in het water, in de verte reigers en aalscholvers.
Een perfect plaatje.
Alles klopt tot dusver.



Afbeelding



Via een wandelpad naast de oever van de Loire bereiken we het centrum, er is weinig beweging, een café is ingenomen door een groep wielerliefhebbers, de camping is vlakbij, het binnenhaventje is een plaatje, het plein in het centrum is zo goed als verlaten, we zijn tevreden over de keuze om de Loire aan te doen tot...
tot we in gesprek geraken met enkele Fransen aan tafel op een terrasje.
Le Gazwal! Gasoil!
Het onderwerp tussen pot en pint en de gewoonlijke vragen tussen camperaars:
Waar naartoe? Van waar zijn jullie? Pas de Gazwal...een ingeving voor een reisverslag en het begin van onze twijfels, een terechte vrees.
Blijkbaar is dit een serieuze staking. Niet?



Afbeelding



10/10 Sully-sur-Loire.

Maandagochtend, we begeven ons naar de carrefour en zien hetzelfde scenario als gisteren.
De pompen zijn dicht.
We hebben onze smartphone, duiden al de stations onderweg aan tot in Sully-sur-Loire en vertrekken van één station naar de andere...pas de problème.
Integendeel!
Pas de Gazwal...
We rijden met ingehouden adem na de zoveelste gesloten brandstofstation, alsof we ons lichter willen maken en zo verder kunnen geraken.
De boordcomputer van onze Ducato geeft nul nul nul bereik aan, drie streepjes---niks!
De vakantiesfeer is wat omgeslagen, ik stel voor aan Liliane om enkele dagen te verblijven en af te wachten op het einde van de staking in Sully, eventueel Europ Assistance te bellen als we niet verder kunnen.
Dit doen we dan ook nadat we ons geïnstalleerd hebben op de camperplaats tijdens de wandeling naar het kasteel.
Wij krijgen na veel vijven en zessen, zo gaat het tegenwoordig, keuzemenu A B C D of na een mail verstuurd te hebben iemand, een medewerker aan de lijn.
" Neen meneer, geen enkel van ons depanneurs hebben zelf brandstof na het tussenkomst van dit weekend, alle brandstof is op...we volgen het op... "
Nu slaat onze bezorgdheid een beetje om naar een stress situatie.
Wat en als, wanneer? We kunnen niet verder en ook niet terug.
In het centrum zien we een auto van de gendarmerie aan een tankstation.
" Et bla bla bla bla..."
Met andere woorden, prioritaire voertuigen, hulpdiensten en dergelijke mogen tanken aan bepaalde tankstations.
" J'ai une idée " zeg ik tegen Liliane. We keren terug, nemen ons fietsen en gaan naar de Gendarmerie Nationale en doen daar ons verhaal, we moeten dringend terug naar Belgique!
Om het verhaal kort te maken.
Na ons verhaal gespekt met veel dramatiek, krijgen we aan de desk van de Gendarmerie Nationale een adres..." il faut faire vite " krijgen we mee.
Nog nooit hebben we zo snel een fietstocht terug afgelegd, alles opgeruimd en vertrokken naar een pomp avec du GAZWAL!!!
We tanken 87 l diesel, betalen daarvoor rond de 150 € met de glimlach, omhels bijna de uitbater en keren tevreden terug naar de camperplaats.
Das een gevoel nog beter dan de laatste keer dat ik klaarkwam.
We kraken een fles, kijken verliefd terug naar elkaar, woorden zijn vergeten, de stress is gesmolten en omgezet in een gelukzalig gevoel, la vie is terug belle!
Geen enkele foto van Sully-sur -Loire genomen met mijn kodaksken.



11/10 Beaugency.

Zonder voorzieningen, gratis maar met een uitgelezen panoramische uitzicht over de brug en de Loire te Beaugency.
Bij nader inzicht staan we al 7 dagen van de 9 vrij, gratis en zonder voorzieningen of de minimale, water en lozen.
Dat betekend even een uurtje de generator opzetten om onze batterij op peil te houden.
Later op de avond nog eens.
We zitten eigenlijk met een groter dilemma, de staking aan de raffinaderijen duurt voort en er is geen vooruitzicht op beterschap horen we op de radio. Integendeel.



Afbeelding



Er zijn schermutselingen her en der bij stations die nog enige reserve hebben.
Dit alles gebeurd in centraal Frankrijk, andere regio's is het probleem minder nijpend.
Met een volle tank geraken we tot thuis als we enkel Chambord aandoen, dat ligt niet zo ver van Beaugency.
Saumur en Chinon mogen we vergeten als einddoel. Daar hadden we graag een weekje verbleven en rust gehad na dat dagelijks rijden.



Afbeelding



Dit alles maakt het voor mij te stresserend.
Na mijn herstelling van mijn Covid-affaire is mij alles om het even, er is niet veel om je over te ergeren maar dit laat mij niet gerust.
Het zou teveel van mij vergen om nog eens in de problemen te komen waarvan ik mij eigenlijk niets van moet aantrekken. Dat gedoe heb ik niet nodig.
" Chambord en wij rijden terug naar huis Liliane" zeg ik gedecideerd.
Liliane volgt mij helemaal hierin.
" Tien jaar zien ze mij hier niet meer, minstens " en plaats er een lelijke vloek achter, niet te schrijven...



Afbeelding



Voilà, tot dusver Beaugency met zijn centre hystorique, marché couvert, église.



12/10 Chambord.

Wellicht het bekendste, beroemdste kasteel aan de Loire?
Ik heb er vrede mee als we dit als afsluiter van de reis doen, als klap op de vuurpijl kunnen we wegens een déviation in een onooglijk dorpje met één brandstofpomp onze tank terug vullen.
Hele 9 literkes!!!
Misschien gaan ze broodnodig worden.
Pas de bidon, max 40€ le vehicule staat er op een papiertje op de tank.
In Chambord worden we naar P2 omgeleid, camping-cars met het symbool van een maan op het bord. Hier mogen we overnachten...later na het bezoek.
En dan terug, retour en Flandre, salut, tot nooit meer...



Afbeelding
Chambord in stelling.


Afbeelding
Het dak, penthouse?


Afbeelding
De p****kamer?



Afbeelding
De Kinz of Katorz?



Afbeelding
Menu van den avond?



Afbeelding
Le jardin...



Bedankt om mee te stressen
Liliane en Franco Gasparella

Afbeelding

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 7 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling