CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 27 apr 2024 18:58

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Navigatiesysteem voor in de motorhome
BerichtGeplaatst: 28 nov 2005 19:09 
Didier,
Op je vraag naar het beste navigatiesysteem voor in de motorhome riskeer je zeer uiteenlopende antwoorden te krijgen, elk navigatiesysteem vraagt een stuk leertijd, en eens dat je die doorgeworsteld wordt het een beetje als een familielid, je leert meer goed kanten kennen en met de kleine kantjes leven. Mijn "beste " is Alturion Professional 6.0

Wat belangrijk is bij je keuze:

Dat heb je goed gezien hoe het programma zich aanpast aan de wagen die je rijdt en je manier van reizen. Alturion doet dat op drie manieren -keuze naar vervoermiddel, van vrachtwagen naar voetganger, ergens tusseninzit zit "bus" wat ik gewoonlijk instel - keuze tussen snelste en kortste weg - en dan nog wat keuzes die je kan uit of aanvinken toeristische wegen autowegen of niet, tolwegen of niet.

Zeker als je geen informaticagoeroe bent dat het programma al een tijd bestaat, anders krijg je en jouw leerproces en dat van de programators.

Al ben je niet direct een informaticaanalfalbeet, en is het programma uit zijn kinderschoenen, ondersteuning in erg belangrijk, dat kan van de verkoper komen en van het supportteam, beter van de beiden. Mijn keus voor Alturion was vijf jaar geleden vrijwel bepaald door hun support (en het volkomen gebrek aan support toen van de meeste andere systemen.). Ik heb toen eigenlijk een berekend risico genomen... Alturion was toen een starter, maar ik kende en de mensen en ben niet bepaald een IT anafabeet.

Ga zeker voor een programma dat je gesproken instructies geeft en weergave van de route op de kaart. Ga duidelijk niet alleen voort op de gesproken indicaties, de route op de kaart helpt je vooruitzien. Een weergave met iconen kan dat aanvullen (Alturion heeft mogelijkheid om de kaart aan te vullen met een icoon van het eerstvolgende manoeuver. Een scherm met iconen alleen geeft voor mij niet voldoende informatie voor navigatie in de wagen.

Check of het kaartbestand recent is.... zelf met jaarlijkse updates kom je nog voor verrassingen te staan. Het wegennet verandert voordurend.

Belangijk bij verre reizen is een dubbel set electronische kaarten, een set met detailkaarten voor al de landen die je wil bezoeken (Alturion kent daar slechts twee kaartpaketten Benelux en heel Europa, sommige ander systemen hebbn kaarten per land. Belangrijk bij de optie die Alturion genomen heeft is dat de kaarten over de grenzen heen naadloos werken ,je kand dus de stukken van Belgie en Frankrijk die je interesseren gelijktijdig laden en je route over de grens uitzetten en rijden. Sommige andere systemen moet je of heel Europa, met minder detail laden of aan de grens van kaart wisselen en kan je ook maar de route uitzetten per kaartdeel.

Een tweede set kaarten dat je het leven vergemakkelijkt is wel een set "grote wegenkaarten" als je bv van Belgie naar Spanje rijdt hebben detailkaarten het nadeel de werking te vertragen. Daar moet een goed navigatiepakket doen wat je ook zou doen snelle wegen zoeken (waar je wel de péages kunt vermijden en ze ook bij de navigatie uitsluiten) en liefste zulke wegen die je zonder al te veel puzzelen kunt rijden. Niet belet je op het eind van de dag naar de detailkaarten over teschakelen om wat van de grote weg af een slaapplaats op te zoeken.

To slot electronsiche navigatie is een hulpmiddel. Een goede kaart is nog altijd een ander niet te versmaden hulpmiddel. Recente kaarten haal ik zelf voor de voorziene gebieden van het web. Voor mij is dat waar ik kant navigatie de laptop voor gebruik, als overzicht. Voor de navigatie zelf houd ik het op de PDA, dat scherm is kleiner, zit dichter bij mij en kan gemakkelijker worden bijgesteld als de lichtinval wijzigt.

Groetjes
Archie


Omhoog
  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 1 reply

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling