CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 apr 2024 09:11

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het grote TomTom Mobile Topic
BerichtGeplaatst: 11 jan 2006 01:32 
Offline
Starter
Starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 feb 2005 02:03
Berichten: 14
Woonplaats: Groningen..NL
Afbeelding


Deel 1. Mijn ervaringen met TomTom Mobile
Deel 2. Het aanpassen van het TomTom Menu (Mobile & PDA)
Deel 3. Het aanpassen van het SPV C500 Menu
Deel 4. Wat recensies geplukt van http://www.tomtom.com



Deel 1. Mijn ervaringen met TomTom Mobile (In Nederland)

Met ruim 200.000 verkochte pakketten TomTom Mobile is dit navigatie pakket inmiddels een erkent platform.

Ik gebruik nu ruim een jaar TomTom Mobile op een SPV C500 mobiele telefoon van Orange, tijd voor een evaluatie.

Na lang wikken en wegen heb ik eind 2004 de stap gezet, bij het verlengen van mijn abonnement heb ik gekozen voor een Smartphone met Windows Mobile 2003 Second edition als besturingssysteem, de toen net gelanceerde SPV C500. De bijgeleverde versie van TomTom was de toen nieuwe versie TomTom Mobile met de kaarten van de BeNeLux geleverd op een Mini SD geheugenkaartje van 128 Mb en een Bluetooth GPS ontvanger met een 12/24 Volt laadkabel.

Met de nodige scepsis over het beeldscherm, met 220 x 176 pixels nou niet bepaald een groot grafisch scherm, het zelfde gold voor de audio mogelijkheden van de SPV C500 hij is slechts voorzien van een micro luidspreker, ben ik hem gaan gebruiken. En dit bleek een verrassing, het berekenen van een route ging super snel en de geproduceerde route voldeed bijna altijd aan de verwachting. Ook de beperkingen van het kleine scherm bleek in de praktijk geen enkele beperking te zijn. De micro luidspreker produceert voldoende geluid om zelfs bij 95 km per uur in mijn camper verstaanbaar te zijn. In de praktijk blijkt dat ik zelden op het schermpje kijk en af ga op de gesproken aanwijzingen, mis ik er eens één dan berekent de software super snel een alternatief. Het inbrengen van data voor het berekenen van een route gaat vrij goed via het toetsenbordje van de telefoon. Ook het zoeken op de kaart blijkt in de praktijk goed te gaan op zo’n micro scherm, het zelfde geld voor het bekijken van een berekende route. Handig is de optie Contact Navigatie vanaf versie 5.0 maakt je ook wat gestructureerder bij het ingeven van telefoonnummers. De Bluetooth verbinding van de GPS ontvanger met de telefoon is probleemloos en het pairen gebeurd door de TomTom Software. Bellen tijdens het navigeren gaat goed en met een druk op de Backspace toets ben je weer terug in het navigatie programma dat op de achtergrond gewoon door is gegaan. Ik heb sterk het vermoeden dat de broncode van het programma gelijk is aan de GO versies.

Uiteraard heb ik nog wel een paar wensen voor de volgende versie, zoals coördinaat invoer en grensoverschrijdend navigeren met het automatisch laden van landen kaarten bij grensoverschrijding. Kaarten van Oost Europa (Rusland, Oekraïne etc.) in of als losse Major Road set. Ik ben voor deze landen nog steeds afhankelijk van Moving Map software als OziExplorer met digitale stafkaarten.


Afbeelding

Aanschaf van TomTom op een rij;

Om meer flexibel te zijn was de eerste uitbreiding een grotere Mini SD geheugenkaart van 512 Mb inmiddels weer vervangen door een 1 gigabyte kaartje, nu pasten ook alle door mij gebruikte POI er op en de kaart Major Roads of Europe. Inmiddels heb ik een tweede telefoon die ik overdag gebruik ook vervangen voor een SPV C500 en hier op ook TomTom Mobile geïnstalleerd, ik hoef nu niet meer mijn geheugenkaartje iedere keer om te wisselen. De derde SPV C500 heeft inmiddels ook ons huis betreden, mijn vrouw heeft gebruik gemaakt van een zeer goede Orange deal, de C500 wordt vervangen door de C550 en de laatste C500’s werden aangeboden met TomTom Mobile 5.0 en nog een hele stapel extra’s

Chronologisch:

Eind 2004 eerste SPV C500 met TomTom Mobile
Maart 2005 tweede SPV C500 met zelfde TomTom licentie
Juli 2005 Rom geflasht van Windows versie 4.21.14132 naar 4.21.15045
Oktober 2005 update TomTom Mobile naar TomTom Mobile 5.0 € 89.00
November 2005 gratis update TomTom Mobile 5.0 naar 5.2
November 2005 de derde SPV C500 met TomTom Mobile 5.2
December 2005 1 gigabyte Mini SD geheugenkaart € 99,00
December 2005 Maps of Western Europe € 149,00

Afbeelding


Bij de eerste C500 zat de eerste generatie GPS ontvanger, bij de laatste versie zat het nieuwe model GPS ontvanger. De verschillen zijn buiten een meer gelikt uiterlijk een aanzienlijk betere interne accu. In de werking heb ik geen verschillen geconstateerd. Wel wordt nu naast de 12/24 Volt kabel ook een 220 Volt adapter meegeleverd.


Deel 2. Het aanpassen van het TomTom Menu (Mobile & PDA)

Helemaal happy met de indeling van het TomTom Menu ben ik niet, vaak bladeren door het menu is het gevolg. Het is belangrijk om TomTom na gebruik echt te stoppen, de optie “Verlaat Applicatie” staat normaal op de derde pagina van het menu, die had ik graag op de eerste pagina. TomTom Traffic gebruik ik niet, die kan dus naar een andere menu pagina of zelfs geheel uit het menu verdwijnen. En zo zijn er nog wel wat wensen om het menu anders in te delen. En dit is gelukkig nog steeds mogelijk met behulp van een zelf gemaakt bestand TomTom.mnu
Als er in de Root een directory TomTom/sdkregistry bestaat dan zal TomTom het menu dat hier staat laden en gebruiken. Dit menu kan bestaan uit een compleet eigen samengesteld menu en voorkeuren menu, met naar wens meer of minder pagina’s.

Afbeelding

Mijn nieuwe menu ziet er bijvoorbeeld nu zo uit, mijn hoofdmenu bestaat nu uit 4 pagina’s in plaats van de standaard 3 pagina’s.

Afbeelding

Het bestand TomTom.mnu heeft de volgende indeling; (mijn nieuwe menu)

MENUBLOCK|BLOCK_MAIN|BTM_DONE|
MENUPAGE|TASK_PAGE1|Hoofdmenu 1/4|
MENUITEM|TASK_EXIT_APP|
MENUITEM|TASK_NAVIGATE_TO|
MENUITEM|TASK_MENU_FIND_ALTERNATIVES|
MENUITEM|TASK_SHOW_MAP|
MENUITEM|TASK_MENU_PREFERENCES|
MENUITEM|TASK_PAGE2|
MENUPAGE|TASK_PAGE2|Hoofdmenu 2/4|
MENUITEM|TASK_MENU_PLAN_ATOB|
MENUITEM|TASK_ITINERARY|
MENUITEM|TASK_PLAN_VIA|
MENUITEM|TASK_AVOID_ROUTE_LINE|
MENUITEM|TASK_DELETE_ROUTE|
MENUITEM|TASK_PAGE3|
MENUPAGE|TASK_PAGE3|Hoofdmenu 3/4|
MENUITEM|TASK_MENU_ROUTE_INSTRUCTIONS|
MENUITEM|TASK_MANAGE_MAPS|
MENUITEM|TASK_SHOW_STATUS|
MENUITEM|TASK_ROTATE_DISPLAY|
MENUITEM|TASK_SHOW_ROUTE_DEMO|
MENUITEM|TASK_PAGE4|
MENUPAGE|TASK_PAGE4|Hoofdmenu 4/4|
MENUITEM|TASK_ADD_FAVORITE|
Etc. etc…..

Dit is haast ondoenlijk omdat er bij iedereen die zijn menu zou willen veranderen er dan kennis dient te zijn van alle beschikbare TomTom’s interne menu commando’s

Maar het kan ook anders, Sascha Kurr heeft een schitterend script geschreven waarmee men online een eigen TomTom menu kan bouwen door het simpel slepen van de commando’s zodra het ideale menu klaar is kan het gedownload worden naar een lokale computer en daarna eenvoudig op een smartphone of PDA geplaatst worden. Wel eerst in de Root de directory TomTom met de subdirectory sdkregistry aanmaken, plaats daar het met menubuilder gemaakte bestand TomTom.mnu

(kies bij skuX’s menubuilder eerst rechtsboven Nederlands!!!!)

Web link: skuX’s menubuilder voor TomTom

Afbeelding


Deel 3. Het aanpassen van het SPV C500 Menu

Dit onderdeel volgt later…….


Deel 4. Wat recensies geplukt van http://www.tomtom.com


Afbeelding


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 3 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling