CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 12 mei 2024 06:10

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lastenboek voor boordcomputer
BerichtGeplaatst: 17 jun 2006 12:05 
Ik zit te bomen op een zelf te bouwen en te programmeren boordcomputer. Al snel lijkt het me duidelijk dat de totale wenslijst erg lang wordt, als ik dit ooit realiseer zal het zeker niet helemaal zijn en waarschijnlijk niet alleen. Het lijkt dan ook voor de hand te liggen om
1) gebruik te maken van standaard PC-hardware maar dan wel in een vormgeving aangepast voor vaste inbouw in de MH (zoals bv. op de site van myelectronics die hier onlangs nog vermeld werd)
2) de software te ontwikkelen in open sfeer, zoals men in Linux doet
3) logischerwijs dan ook effectief Linux te gebruiken. Dat is ten andere goedkoper en betrouwbaarder. Of zijn er veel die niet kunnen/willen leven zonder hun vertrouwde Windoos?

Vanuit deze uitgangspunten nodig ik jullie uit om mee het "lastenboek" op te stellen, m.a.w. welke functionaliteiten verwachten jullie zoals van een boordcomputer? Uit het losse polsje maak ik een begin:

A) navigatie
A1) GPS-data ontvangen per USB of RS-232 of mssch. zelfs bluetooth (al heb ik daar persoonlijk de afschuwelijke pest aan)
A2) importeren van "Points of Interest" in minstens één courant formaat.
A3) zgn. "moving map" functie: de gereden route wordt getoond bovenop een zoombare landkaart. Daarbij moet gebruik kunnen gemaakt worden van commercieel beschikbare kaart-informatie.
A4) interactieve routeplanning in functie van de data uit A2 en A3
A5) alternatief: mogelijkheid tot importeren van een routeplan vanaf een externe PC, bv. met een USB-stick
A6) automatisch aanmaken van een logbestand met mogelijkheid tot exporteren

B) Telecom
B1) internetconnectie met satelliet / UMTS / ....
B2) webbrowsing, e-post, usenet (hiervoor zijn volop clients beschikbaar onder Linux, geen prob)

C) Display:
Wat vinden we een aanvaardbare/minimale/maximale resolutie? Ik dacht aan 1024*768. En welke schermafmeting? 10" lijkt mij een treffelijk compromis.
Sommigen willen blijkbaar de PC-display ook kunnen gebruiken voor achtercamera en DVD kijken. Ik kan me dat moeilijk voorstellen daar ik al die dingen niet gebruik. Invullen aub!

D) beveiliging (doen we dit niet beter apart?)
D1) mogelijkheid tot aansluiten van gasalarm/glasbreukdetectors/wat nog meer
D2) mogelijkheid tot aansturen van de autoclaxon / extra sirene
D3) programmeerbare alarmen
D4) monitoring van de "boordresources": inhoud diverse tanks, laadtoestand batterijen, temperatuur binnen en buiten ... Ook hiervan logs opmaken die alweer naar buiten kunnen gevracht worden.

Laat maar komen, de opmerkingen/aanvullingen/zatte praat/briljante ideeën! Laat misschien ook weten welke punten jullie belangrijk/mooi meegenomen/totaal overbodig vinden, zodat er prioriteiten kunnen gesteld worden. Enne als er mssch. informatici/electronici zijn die willen meeknutselen?


Omhoog
  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 19 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling