CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 10:22

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]





Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gps : Hoe zet ik poi's in een Garmintoestel.
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 23:40 
Offline
+8000 Postings
+8000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 nov 2005 19:51
Berichten: 9150
Woonplaats: lubbeek
1ste stap : Poi lader installeren

1. Ga naar de website van garmin om de free software (gratis) te downloaden.
U kan deze downloaden op http://www8.garmin.com/products/poiloader/

Afbeelding

2. Druk rechts op de link voor naar de download te gaan. ( zie het rode kadertje op de foto )

Afbeelding

3. Op het downloadscherm kiest u welke versie u wil hebben (Mac, windows)

Afbeelding

4. Installeer volgens de instructie's van het programma, poi lader op je pc.

2de stap : Hoe plaats ik poi's op mijn toestel.

Nu zijn er 2 manieren om poi's op je gps te zetten.
De eerste manier is een .gpi bestand rechtstreeks op je gps te zetten
De tweede manier is om .csv en .gpx bestanden via poi lader op je gps te zetten.

Laten we beginnen met de .gpi bestanden.

Eerste manier : De .gpi bestanden.

Hoe maak ik een .gpi bestand

1. Start het programma poi lader op ( Je hoeft momenteel geen gps aan je pc te koppelen )

Afbeelding

2. Klik op rij door voor het volgende scherm.

Afbeelding

3. Klik op locatie om de keuze te maken wat je wil doen. Als er geen gps is aangesloten heb je maar 1 keuze. Is er wel eentje aangesloten dan vind je de gps daar terug. We gaan nu een .gpi bestand aanmaken dus kies ervoor om .gpi bestanden op je pc op te slaan.

Afbeelding

4. Klik nu terug op rij door. Het programma vraagt nu waar hij de poi's mag opslaan. Kies je doelmap en klik op open.

Afbeelding

5. Nu krijg je een volgende pagina. Eerst kies je waar het programma de poi's mag gaan halen.

Afbeelding

De poi's zijn steeds .csv of .gpx bestanden met bijhorend .bmp bestand.
.csv en .gpx bestand zijn de poi's zelf en het .bmp bestand is het beeldje dat de gps op je scherm zal weergeven.
Zorg er steeds voor de het .csv en .gpx bestand steeds identiek dezelfde benaming hebben als hun bijhorend .bmp bestand.

Afbeelding

6. Kies nu van welke eenheden u gebruik wil maken.

Afbeelding

7. Kies nu of je de instellingen van de bestanden wil overnemen van de invoerbestanden of dat je ze handmatig instelt.
Stel je ze in op express (automatisch gedeelte) dan sla je een paar stappen over, maar ik zou toch aanraden van ze handmatig in te stellen. Het duurt maar even en je stelt alles naar eigen zin in.
Klik hierna op rij door.

Afbeelding

8. Een nieuw scherm komt in de plaats waarin je keuzes moet maken.
Je kan dit poi bestand negeren (dan word het niet bij je poi's gezet, daarvoor moet je het aanvinken. wil je het bestand gebruiken dan mag het niet aangevinkt zijn)
Je kan tevens nabijheidswaarschuwingspunten ingeven die je kan instellen op snelheid en/of afstand.

Afbeelding

9. Als je geen gebruik wil maken van de waarschuwing moet je ervoor zorgen dat alles uitgevinkt staat.
Zo vink ik op mijn gps alle poi's van stelplaatsen uit zodat ik ze zelf op de gps kan zoeken. Maar flitspalen zet ik bv op waarschuwing vanaf 400m.
Ik had ooit de stelplaatsen en campings een waarschuwing laten maken vanaf 2000m afstand maar dan word je zot van de biepjes.

10. Zo ziet het er uit als je de poi's van die soort gewoon op je gps wil hebben ter raadpleging zonder waarschuwingsbiepjes. Klik hierna op rij door.

Afbeelding

11. Je .gpi bestand word nu getoond in de doelmap die je in het begin ingesteld hebt.

Afbeelding

12. Geef je .gpi bestand nu een andere naam zonder de extensie te veranderen. Poi loader zal steeds dezelfde naam ( namelijk poi.gpi geven aan je bestand) en zo weet je zelf niet meer welke poi er opstaan.

Afbeelding

Wil je andere .gpi bestanden aanmaken dan moet je gewoon de vorige stappen herhalen.

Het .gpi bestand op je gps zetten

1. Het .gpi bestand zet je rechtstreeks op je gps. Connecteer je gps met de pc en kies voor de schijf van de gps (bestandnaam garmin).

Afbeelding

2. zet het .gpi bestand in de map poi.

Afbeelding

Tweede manier : .csv en .gpx bestanden rechtstreeks op je gps zetten

1. Start terug het programma poi loader op. Zorg ervoor dat je gps aangesloten is op de pc.

Afbeelding

2. Kies nu je gps uit om de bestanden op te plaatsen. Klik hierna op rij door.

Afbeelding

3. Maak de keuze of je wil nuttige punten installeren of verwijderen.

Afbeelding

4. Selecteer de map op je pc waar je de .csv, .gpx en .bmp bestanden hebt staan.

Afbeelding

5. stel de eenheden in die je wil gebruiken. En geef aan of je de instellingen op express of handmatig zet.

Afbeelding

6. Als je handmatig hebt ingesteld komen alle csv/gpx bestanden voorbij waar je apart de nabijheidwaarschuwingspunten kan instellen.

Afbeelding

7. Kies je van geen waarschuwingspunten te nemen vink dan niets aan. ( zet wel alles op nul)

Afbeelding

8. Eens alle csv/gpx bestanden gepasseerd installeert het programma de poi's op de gps. Druk daarna op ok en het programma sluit zichzelf af.

Afbeelding

9. Ook hier moet je ervoor zorgen dat je .bmp en .csv/.gpx bestand identiek dezelfde naam hebben. Anders heb je geen icoontje op je gps.

Afbeelding

10. Als je gaat kijken op de harde schijf van je gps in het mapje poi dan zul je zien dat er een bestandje is met de naam poi.gpi.
Deze naam kan je steeds aanpassen. doe je dit niet zal de volgende keer dat je poi's oplaad dit bestand gewoon vervangen worden.

Afbeelding


Als bijkomende informatie nog dit.

Als je meerder csv/gpx bestanden oplaad dan zullen die allen in dat zelfde gpi bestand zitten. Hier is geen enkele mogelijkheid om ze uit elkaar te houden.
Wil je specifiek verbonden gpi bestanden hebben dan maak je die best eerst op de pc zoals eerder beschreven.
Onderstaand een vb van wat ik bedoel met verschillende csv/gpx bestanden.

Afbeelding

Kijk steeds goed na dat elk csv/gpx bestand zijn bijhorend bmp bestand heeft met identieke naam.

_________________
ALS JE VRIENDEN OM JE HEEN HEBT MAAKT HET NIET UIT WAAR JE BENT

Onze reisverslagen vind je op het Het Varkenskot
Onze Gps Tracklogs


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling