CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 11:35

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]





Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Peukert en CEF , en het effect bij de keuze van de batterij
BerichtGeplaatst: 17 maart 2012 21:06 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2008 19:40
Berichten: 5347
Woonplaats: Waasland
Weerom een mooie bijdrage van Guido52 waarvoor onze dank.

Waarschuwing: Deze bijdrage is vrij technisch, personen die daar niet van houden kunnen dit beter niet lezen. :-D

Vaak rekent men wanneer het gaat over het verbruik via batterij, gewoon rechtdoor….
Ik bedoel, bv een batterij van 100Ah en er is een stroomafname van 10A één uur lang, dan is er 10Ah uit de batterij (en dus nog 90Ah over in de batterij)
(let op ik doe het zelf ook vaak :-D )
De werkelijk ligt in feite iets anders.
Citaat:
De capaciteit van de batterij hangt af van stroom die men afneemt. :!:
Een batterij met sticker “100Ah” blijkt bij een bepaalde stroomafname geen batterij van 100Ah te zijn, maar bv een van 90Ah of 75Ah of zelfs soms 120Ah te zijn.
Hoe groter de afnamestroom is hoe minder Ah er uit de batterij te halen is.
Vooral bij grote stromen neemt het aantal Ah effectief verbruik enorm af.
Het is een zekere “William Peukert” die dat ooit proefondervindelijk ontdekt heeft.
http://translate.google.be/translate?hl ... lm_Peukert
William Peukert heeft zijn bevindingen omgegoten in een wet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law
Ik zal hier een poging doen dat wat te verduidelijken. :D
Eerst en vooral, alle batterijen hebben een Peukert-effect. (Dus ook die je gebruikt in de afstandsbediening van uwe TV.)

Ik zal het proberen om het praktisch houden,
Ik grijp naar mijn batterij, omdat ik die natuurlijk het best ken.:D
De cataloog beschrijft die batterij (gewone natte halftractie) als 100Ah/20 of 80Ah/5 (is dus exact dezelfde batterij!!!)
Dat wil zeggen;
Citaat:
- ik kan mijn batterij volledig ontladen in 20 uur tijd (met een stroom van 5A). Ik heb dan 100Ah uit de batterij onttrokken.
- of ik kan de batterij volledig ontladen in 5 uur tijd (met een stroom van 16A) en dan heb ik slechts 80Ah uit de batterij onttrokken.
Dit is theoretisch want ik mag in principe de batterij slechts voor 50% leegtrekken.
Wil ik slechts tot 50% ontladen en doe ik dat;
- met een stroom van 5A, dan is 50% bereikt in 10 uur. Ik heb dan een verbruik gehad van 5 x 10 = 50Ah.
- met een stroom van 16A, dan is 50% bereikt in 2,5 uur. Ik heb dan 16 x 2,5 = 40Ah gehad.

De twee waarden (100/20 en 80/5) bepalen de Peukert -exponent van een batterij.
Bij mij is dit 1,1918

De fabrikant geeft maar twee waarden van afnamestroom gegeven (5 en 16A), maar natuurlijk kan de afnamestroom nog andere waarden aannemen.
Hoe zit het dan?
Dat kan je aan de hand van de formules van Peukert uitrekenen.
Voor mijn batterij kom ik dan;
- bij een afname stroom van 1A op een totale capaciteit van 136Ah (dit noemt men trouwens de Peukert-capaciteit van een batterij = batterij volledig ontladen met een stroom van 1Amp.)
- bij een afnamestroom van 20A op een totale capaciteit van slechts 77Ah.
Bij 50% ontlading is dat respectievelijk, 68Ah en 38,5Ah effectief verbruik. :!:

Zou ik nog verder gaan, bv een afnamestroom van 30A, dan zou ik maar 36Ah uit mijn 100Ah/20 kunnen halen wil is ze niet te diep ontladen.
Wanneer de afnamestroom nog groter wordt dan neemt de effectieve capaciteit nog af.
Citaat:
In feite komt het er op neer dat een 100Ah/20 alleen maar een batterij van 100Ah is als de afnamestroom (100/20) = 5A is.
Is de afnamestroom groter dan 5A, dan wordt de capaciteit van de batterij kleiner, wordt de afnamestroom kleiner dan 5A dan wordt de capaciteit van de batterij groter.
Dat is in het kort het gevolg van het Peukert-effect.

Dat is nog niet alles, :oops: :oops:
Men gaat er meestal vanuit dat alles wat je in een batterij stopt er ook terug uit krijgt.
Dit is niet zo, er is nog zoiets als het rendement van de batterij (CEF).
Voor een nieuwe ligt dat rond de 90%, dat wil zeggen dat voor elke 9Ah dat je er uit wil halen je er eerst 10Ah moet inladen. 1Ah verlies, de prijs om de batterij te mogen gebruiken.
In principe hetzelfde als bv het rendement van een 230V omvormer, daar moet er ook meer in dan dat je eruit krijgt.
Citaat:
Het rendement van een batterij (CEF) loopt terug naarmate de batterij verouderd.
Algemeen wordt gesteld dat een CEF van 75% wil zeggen dat de batterij aan vervanging toe is.

Ik denk dat het onnodig is om te zeggen dat de Peukert-exponent en het CEF de eigenschappen van de batterij bepalen.
Een batterij 100Ah/20, 80Ah/5 heeft een betere Peukert dan bijvoorbeeld een 100Ah/20, 75Ah/5.

Ook zit er verschil in de soort (type) van batterij.
Afbeelding
De hoogste Peukert heeft de voorlaatste in de lijst de “Valence Lithium” met een Peukert van 1,036.
De laagste staat halverwege de lijst de “Deka” met 1,57 als Peukert.
Een Peukert van 1 is de ideale batterij, maar die bestaat dus niet.

Je kunt het Peukert-effect ook positief benaderen;
Voor kleine ontlaadstromen is een slechte Peukert in feite een voordeel,
Bv: Bij een afnamestroom van 1A een batterij tot 50% ontladen aan een;
- Peukert 1,036 (Lithium) is er 53Ah nuttig te gebruiken.
- Peukert 1,57 (Deka) is er 125Ah nuttig te gebruiken. (meer dan het dubbele dus)
Maar hetzelfde maar dan met een afnamestroom van 20A;
- Peukert 1,036 is er 48Ah nuttig te gebruiken.
- Peukert 1,57, is er slechts 23Ah nuttig te gebruiken, al op iets meer dan 1 uur is de batterij op 50%.
Hier is het dus het omgekeerde, nu is uit de Lithium het dubbele te halen dan uit de Deka.

Citaat:
Rechtstreeks gevolg is, dat men de batterij moet kiezen in functie van wat men er mee gaat doen.

Zit je, zoals ik, overwegend met kleine verbruikers dan ben je veel beter af met een gewone halftractie dan met een AGM of dergelijke.

Om het een en ander zelf te kunnen narekenen voor uw eigen batterij heb ik een excel-blad samengesteld.
De blauwe vakken zijn de ingeefvelden, de groene de berekende resultaten.
Bovenaan rechts, zie je een module om de Peukert-exponent van een batterij te berekenen.
Afbeelding Je kunt de hoogste capaciteit en de laagste capaciteit invullen, in dit geval van mijn batterij, die komt dus op een Peukert van 1,1918.
Bovenaan rechts zijn de gegevens van de batterij (100Ah en 20A) al overgenomen van vorige module.
Afbeelding
De Peukert kan nog wel aangepast worden, om toe te laten die in te vullen als je die al hebt zonder ze via de eerste module te hoeven berekenen.
De Peukert-capaciteit van de batterij wordt berekend. (136,17Ah)
Verder kan je invullen hoe ver je wilt ontladen, bv 50%
En je kunt een batterijrendement invullen. (90%)
In de grote tabel komen al de berekeningen.
Afbeelding
Eerste kolom: een aantal afnamenstromen (de cijfers in die kolom zijn afhankelijk van de grote van de batterij).
Tweede kolom: de afnamestroom herrekent rekening houdend met het Peukert-effect, en CEF.
Voorbeeld, een afname stroom van 0,2A komt voor de batterij in feite op neer als een afnamestroom van 0,11A.
Eerste driedelige kolommen: batterij volledig ontladen.
Voorbeeld: bij een afnamestroom van 1A is de batterij volledig leeg na 122,56 uren en heeft dus dan 123 Ah opgeleverd, dit is 123% van dan het oorspronkelijke, waarbij 100Ah= 100%
Laatste driedelige kolommen: hetzelfde maar ontlading tot de opgegeven maximale ontlading.
Voorbeeld: Bij een afname stroom van 0,8A is de batterij 50% ontladen in 80 uur en heeft dan 64Ah geleverd, of 64% .
Helemaal onder aan de grote tabel, kunt u elke willekeurige ontlaadstroom ingeven.

Op het tweede tabblad kunt u de evolutie van de batterij capaciteit na de verschillende stroom leveringen volgen.
Bovenaan zijn de gegevens van de batterij, als geheugensteun overgenomen.
Er is ook een mogelijk om uren om te zetten naar minuten en visa versa. :D

Voor de berekening van het Peukert-effect, telt de totale stroom die er dan wordt afgenomen, bij twee of meerdere verbruikers moet men dus de totale stroom ingeven.

Als voorbeeld heb ik ingeven dat ik begin met een laptop die 4 Ampère gedurende 60 min verbruikt.. Dit komt rekenkundig overeen met 4Ah.
Voor de ontlading is er 50Ah ter beschikking. (dit cijfer is aan te passen.)
De Peukert-stroom is 3,83Ah, dat wil zeggen dat er in feite maar 3,83Ah uit de batterij gaat (of 7,7% van de theoretisch beschikbare aantal Ah(50Ah)) , dus er blijft 46,17Ah over.

Na een uur laptop-gebruik steek ik mijn verlichting bij aan, de afnamestroom veranderd naar 5A.
Dit gedurende 2 uur.
5A is toevallig ook de ontlaadstroom bij 100Ah/20, dus is 5A ook de Peukert-stroom. Na twee uur is er dus nog eens 10Ah (20% beschikbaar Ah) er uit, er blijft nog 34,26Ah over.

Dan start ik de verwarming op (diesel) 10 min 10A, blijft over 34,26Ah

Daarna nog twee uur laptop/verlichting/verwarming aan 7A en als ik ga slapen blijft er nog 19,33Ah over.

Nachts heb ik 8 uur lang mijn vaste verbruikers aan 0,6A, dat maakt dat ik morgens nog juist genoeg heb om in 8 minuten 75A te gebruiken om mijn batterij op 50% te hebben.

Dit is natuurlijk een fictief voorbeeld, om de werking van de module te demonstreren, ik gebruik namelijk geen 75A uit mijn batterij, daar kan die niet tegen :roll: . Bovendien als we een film bekijken via de laptop; dan is de verlichting zelden aan. :lol:

Het is ook niet de bedoeling dat ik telkens via dit de verbruiken invul of zo, is ook niet te doen en ik heb wel wat anders te doen op mijn trektochten, ik heb dit rekenblad dan ook enkel gemaakt om een indruk te krijgen, hoeveel er in feite uit de batterij gaat bij een bepaalde stroom. En ook om mijn project “batterijmonitor” te kunnen controleren. :smt023

Suggesties, commentaren, verbeteringen, vragen om verduidelijkingen altijd welkom. :D
https://docs.google.com/open?id=0B4YiMK ... NVNJMml2dw

_________________
Peter

Afbeelding

Forumtips : Klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling