CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 23:32

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]





Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Herstelling van een achterbumper
BerichtGeplaatst: 28 maart 2012 20:43 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Met dank aan Porom ( Romain )
uit:
viewtopic.php?f=26&t=36896

porom schreef:
Hier het hele verhaal in een bericht.

Herstelling van Achter bumper.

Na een aanrijding van een vrachtwagen hebben we met de achterbumper weer wat werk te doen.
In de bumper is er een heel scheur en een ontbrekend stuk plastiek die dicht gemaakt moet worden.

Voor de verlijming gebruik ik KEMTEX KEMFIX PU-5 FAST zwart
Verlijming en reparatie van kunststof. Reparatie van bumpers, grilles, deurbescherming,… Oppervlak goed ontvetten. Gebruik van primer noodzakelijk op thermoplastics. Zeer flexibel, uitstekende weerstand tegen trillingen. Verwerktijd 5 min; Schuurbaar na 30 min.

Zie volgende site http://www.kemtex.be/ecom/product/producten.php?zoekterm=13.223040-02

Waarom geen polyester gebruiken?

Daar dit plastiek is houd hier geen polyester op en indien je toch zou gebruiken komt hij na een tijd weer los.
Dus langs de binnen zijde gebruik ik de zwarte lijm, deze kun je tot 5 minuten mee werken voor hij hard word zo kun je de lijm wat uitsmeren.
Alles word eerst opgeruwd met schuurpapier. Dit om een betere hechting te verkrijgen.
Ook de scheuren worden met een dremel uitgeslepen in een V vorm waar nadien de lijm word in gespoten.
Eerst plakken we langs de buiten zijde duktape, om het stukje van de bumper dat we nog hebben kunnen recupereren, vast te houden, tevens kunnen we zo de contour van de bumper volgen en vorm je een mal die je nadien kan opvullen aan de binnenzijde met de lijm.

Afbeelding Afbeelding
..........................................................................................................Aan de binnen zijde met lijm opgevuld.


Afbeelding Afbeelding

De scheur in V vorm geschuurd..........................................................Aan de binnen zijde met lijm opgevuld.
Afbeelding Afbeelding
Na het verlijmen word alles opgeschuurd om nadien met mastiek bij gewerkt en terug geschuurd tot je de originele vorm terug verkrijgt.

Afbeelding
Hier is de buiten kant met lijm opgevuld en nadien met mastiek alle kleine oneffenheden bijgewerkt.

Als alles mooi glad geschuurd is met fijn schuurpapier eerst droog nadien nat, kunnen we overgaan tot het spuiten met grondlak.
Die word dan na uitdrogen weer glad geschuurd met waterschuurpapier met zeer fijne korrel 600.
En dan komt de uiteindelijke kleur lak er op.




En dit is dan het eind resultaat.
Afbeelding Afbeelding


Wat hebben we nu gebruikt aan materiaal en wat is de kost prijs?
De verf en de grondverf is op kleur gemaakt en in spuitbussen gedaan.

Voor zulke kleine reparaties ben je beter met spuitbussen, dan losse lak en te spuiten met spuit pistool.

De lak kost voor één spuitbus 14,-€, de grondlak 13,-€, de lijm 16,-€ ,het lijmpistool 28,-€ maar deze kan ik nog gebruiken later, dan nog plamuur maar die had ik hier nog staan van een vorige reparatie en schuurpapier dat ik ook liggen had.
Voor het grof schuren gebruikte ik korrel 100 en 240 droog en voor het fijn schuren korrel 400 en 600 nat.
Dit was het dan zo een beetje.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling