CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 07 okt 2024 00:54

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Internet in de camper
BerichtGeplaatst: 26 aug 2024 16:36 
+250 Postings
+250 Postings

Goed internet in de camper is niet vanzelfsprekend, iedere operator van thuisinternet maakt reclame voor goede wifi maar zelfs dat krijgen ze niet voor elkaar. Woon je in een villa van de jaren 80 zonder structurele bekabeling dan zal je nooit via wifi boosters tv kijken op het 3de verdiep als u modem in de kelder staat, ook al heb je fiber met verbazingwekkende snelheden.
Als ze het op een oppervlakte van 200 m2 niet kunnen gaan ze het zeker niet voor campers kunnen die overal zitten.

Je hebt wifi (op de camping of publiek), 4/5G en nu ook via satelliet (starlink)
Ik beperk mij tot wifi en 4/5G

Wifi en 4G bestaan simpel gezegd uit 2 delen:

- de snelheid uitgedrukt in mbs
- de signaalsterkte uitgedrukt in dbm

Wifi is gevoeliger dan 4G, Het heeft een korter bereik en is door de overheid vastgelegd hoe sterk het mag zenden. Iedere modem of wifi versterker die je koopt zend evenveel dbm uit.

Wifi werkt simpel uitgelegd als volgt:

Het internet komt binnen via een kabel op de modem (bv 100mbs). Dan maakt de modem een wifi signaal en stopt daar het internet (die 100mbs) in. Naast de modem haal ik dan een snelheid van 100mbs, sta ik 10 meter verder dan haal ik (alles hangt af van de omstandigheden) bv 50mbs.

Als ik nu op 10 meter van die modem een booster plaats (draadloos) dan ontvangt die booster een zwak wifi signaal met 50mbs internet. Als die booster gaat versterken maakt hij daar een sterk wifi signaal van (even sterk als de modem) maar er zit maar 50mbs internet in. Dus evensterke wifi maar er zit maar de helft internet in.
Sluit ik diezelfde booster met een kabel aan dan krijgt die booster 100mbs internet binnen en maakt hij een wifi signaal.
2 keer dezelfde booster, 2 keer hetzelfde wifi signaal maar de draadloze is maar half zo snel

In de camper is enkel draadloos, en moet ik dus kiezen tussen booster of niet.

Met de opstelling modem en 10 meter verder booster heb ik als ik naast de booster zit sneller internet via de modem dan via de booster. Er hangt daar maar 50mbs in de lucht, mijn gsm of laptop vangt die even goed op als die booster. Die booster gaat enkel signaalsterkte toevoegen, geen internet. Die booster moet dat opnieuw maken en toevoegen en daar zit verlies is.

Die booster heeft dus enkel zin als ik 20 meter verder zit. De modem stuurt 100mbs de booster ontvangt 50mbs en maakt een signaal wat 10 meter verder gaat. Zonder booster heb ik op 10 meter 50mbs en op 20 meter geen signaal meer. Met booster heb ik 20 meter verder nog 25mbs waar normaal niks is

Alle versterkers die je koopt maken dus een sterker signaal maar er zit wel minder internet in.

Om het simpel uit te leggen een vergelijking met water.

Uit de kraan komt 10 liter per minuut. Op 1 minuut is een emer van 10 liter vol
Ik zet de emmer 10 meter verder en spuit met een tuinslang, doordat de straal breed is valt er water naast de emmer en heb ik na 1 minuut maar 5 liter in de emmer. Als ik dat water via een pomp terug verder spuit kan ik wel verder spuiten maar ik heb wel minder water.

Wifi is gevoelig aan metaal en en, de want van de camper kan dus tegenhouden, je kan met een ap het signaal binnen en buiten meten en zo zien als het nu heeft om te versterken.

4G is hetzelfde, signaalsterkte en internet. 4g is een veel sterker signaal, een antenne gaat over een gebied (wifi zijn meters, 4G zijn kilometers). 4G is ook gevoelig aan isolatie enzo maar veel minder dan wifi.

In onze camper gaan we dus altijd een signaal opvangen, als ik dat signaal opvang met mijn gsm, een booster, een speciale buitenantenne of wat dan ook, het zal altijd evenveel internet bevatten. Ik kan het signaal versterken maar niet het internet. Het is wat het is.
Op dezelfde plaats met dezelfde omstandigheden gaat een dure installatie ongeveer dezelfde snelheid geven als u gsm (als je een recente middenklasser hebt) zeker bij snelheden onder de 100 mbs

Heeft dure apparatuur nut? Meestal niet maar het is wel makkelijker, vergelijk het met navigeren op u gsm of een apparte gps.
Hebben die buitenantennes nut? Voor wifi zou het kunnen, dat is gevoeliger maar voor 4G zelden. Een camper is niet goed geïsoleerd, er zijn plexiglas ramen en dakluiken in. Een 4G signaal heeft daar weinig tot geen last van.

Een recente woning is zo geïsoleerd dat er geen 4g door komt, maar huizen van 20 jaar terug waren ook al geïsoleerd en hadden ook als dubbel glas en daar is de ontvangst ook gewoon goed.

Internet kan je niet versterken, het signaal wel maar heeft dat nut? Afstand in een camper is er niet en iedere versterker gaat ook de snelheid van het internet verminderen. Iedere situatie is ook anders en ieder signaal kan je meten.

Met een recente (jonger dan 3 jaar) gsm van 300 euro heb je meestal een goede chipset en meet je perfect het wifi of gsm signaal. Doe een simpele speedtest in de camper en uit de camper, doe het op verschillende plaatsen en je weet dadelijk hoeveel meerwaarde de buitenantenne heeft. Hou u gsm boven het dak en je weet perfect wat die buitenantenne doet

Speedtest met wifi aan en 4g uit dan meet je de wifi snelheid
Speedtest met 4g aan en wifi uit dan meet je de 4g snelheid

Zijn de snelheden laag dan bestaat er niks wat ze hoger maakt

Wat betekenen die snelheden, Netflix kijken in 4k is hoogste stream en verbruikt rond de 25mbs tv kijken zal rond de 10 mbs zitten, surfen op internet rond de 5mbs

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 58 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]