Hello,
Vandaag heb ik een vraag voor de gas- en lpg-specialisten onder jullie. Ik heb een serieus probleem met de gasinstallatie in mijn mh. Laat mij eerst deze installatie even beschrijven.
Wij hebben nu reeds 2 jaar een tweedehandse mh. De vorige eigenaar heeft hier een vaste lpg tank laten inbouwen. Ik heb hier verder geen gegevens over. De lpg voedt over een ontspanner en oliefilter het fornuis, een Electrolux ijskast en een Trumatic C3402 verwarming.
Tot onlangs werkte alles perfect. Sinds enkele weken heb ik echter last van naverbranding in de schouw van de verwarming (= soort van knallen, onploffingen). Eens de verwarming goed aan is, is er geen probleem meer.
Dit probleem treedt voornamelijk op wanneer ik de lpg tank pas gevuld heb. Ook heb ik gemerkt dat de tank regelmating vult tot 95% en meer. Soms krijg ik er echter niet meer in dan de normale 80%.
De voorbije 2 weken heb ik de verwarming continu aan gehad met de vrieskoude. Ik heb de tank dan ook volledig leeg gestookt. Verwarming stond in alarm gisterenmorgen. Ik heb de tank weer gevuld en weerom ging het tot 95%. Thuisgekomen verwarming terug aangezet, alles leek normaal. Toen ik in de namiddag ging kijken stond de verwarming in alarm. Terug gestart en plots een luide knal. Ik wist dadelijk dat er iets serieus mis was. Onmiddellijk alles af, electriciteit uit en gaskraan toe.
Dan de schade gaan opmeten. Het schouwtje was eraf gevlogen en in stukken uit elkaar gespat. De stukken lagen verspreid op de oprit en in mijn voortuin. Toen ik het zaakje verder uit elkaar begon te halen, zag ik ook dat de flexibele darm die de verwarming met het schouwtje verbindt dichtgeslagen was, zich helemaal had uitgerokken en zich verplaatst had. Deze moet dus ook vervangen worden. Ik heb vandaag de verwarming terug gestest en deze zucht wel een paar keer, maar slaat niet meer aan.
Tot daar de schade. Dat is nog wel te herstellen en stukken kan ik krijgen bij Gautzsch in Aalst, de Truma invoerder. Ik heb ook de volledige verwarming uitgebouwd en zal deze laten nakijken/herstellen bij Gautzsch.
Mijn probleem is echter dat ik de oorzaak van dit alles niet ken. Ik heb twee denkpistes:
1) de ontspanner is defect en geeft een te groot debiet. Ik heb vandaag ook gemerkt dat wanneer ik een gaspit van het fornuis aanzet, deze eerst gedurende enkele seconden hevig brandt en dan weer naar normaal gaat.
2) mijn lpg tank zou geen dampgastank kunnen zijn, doch een omgekeerde tank voor een auto. Als gevolg hiervan, komt er, wanneer de tank volledig gevuld is, vloeibaar gas in de leiding en de ontspanner kan zijn werk niet meer doen . Zeker nu bij de huidige lage temperaturen denk ik dat dit zou kunnen gebeuren. In de zomer heb ik hier dan geen last van en ook niet wanneer de tank halfleeg is.
Zijn er onder jullie die mij raad kunnen geven? Hoe kan ik uitmaken of ik een dampgastank heb of niet? Klopt mijn redenering dat ik een omgekeerde auto-lpg-tank zou kunnen hebben en zijn de beschreven fenomenen dan verklaarbaar? Hoe kan het dat de tank soms volledig vult en dan weer met een begrenzing van 80%?
Als het enkel de ontspanner is die defect zou zijn, dan is het probleem uiteraard veel simpeler. Een nieuwe ontspanner kan ik krijgen bij Van Meenen in Eeklo en is ook eenvoudig te plaatsen.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen mijn denkpistes te analyseren of misschien nog andere oorzaken kunnen noemen. Reeds bedankt voor het meedenken.
Groetjes,
Wilfried
|