CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 17:26

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: LIONTRON lifepo4 APP werkt niet correct, opgepast!
BerichtGeplaatst: 04 dec 2022 12:44 
Offline
+1000 Postings
+1000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 nov 2005 22:47
Berichten: 1665
Woonplaats: St. Jozef Rijkevorsel/Antwerpen
ik heb een Liontron 150 AH

voor een leek zoals ik die geen voeling heeft met Elec, leek het me toch raar dat de app die bij de LIONTRON lifepo4 geleverd wordt niet de juiste info geeft en daarbij wel eens voor volledig lege accu kan zorgen, hoewel de stand op de Liontron accu 99% vol aangeeft.

Wat blijkt nu de reden:
de Liontron app meet geen verliesstromen onder de 0,4A dus je ziet wel je voltage afnemen maar het grote cijfer 99% vol blijft er gewoon opstaan.
Gelukkig had ik als leek de raad gekregen om op het V te letten en niet onder de 13V te gaan.
Mijn vriend had al vanaf het begin gezegd dat dat deze app niet deugde en ik beter een Victron shunt zou plaatsen.

Dus opgepast als je wagen wat langer stilstaat en je sluipverbruik hebt (bij mij een 12/12/9 victron om de startaccu vanuit de lifepo4 een onderhoudslading te geven)

Had dit ook even in Duitsland aangekaart ( veel meer Liontron bezitters dan hier) en dit was de eerste reactie die ik mocht ontvangen:

"Hallo Frank,

Het BMS van de LionTron kan geen stromen meten onder ca. 0,4A en kan daarom het resulterende verbruik niet weergeven. De Victron Shunt kan dit echter meten en de Victron accucomputer kan daardoor veel nauwkeuriger de laadtoestand weergeven.

Op dit moment staat mijn auto in de hal en volgens de Liontron is hij 100% opgeladen. De BMV-712 laat echter een SoC zien van 67%. Bij LionTron is dit helaas bekend. De 13,1V zeggen weinig voor een LiFePO4, aangezien enerzijds de nullastspanning ook afhankelijk is van de temperatuur en anderzijds tussen 80% SoC en 20% SoC slechts 0,4V zit.

De Victron kan zeker geen kwaad, die heb ik ook gemonteerd.

Vele groeten

Andreas" ( vertaald met google translate)

mvg
Frank

_________________
Ik gebruik mijn MH zoals ik wil en niet zoals anderen het zouden willen...dat is mijn vrijheid!
Carthago Compact I 138


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 143 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: d'ijzeren tent, ivan&marleen, Luc-Christiane


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling