CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 01 mei 2024 18:44

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Snel batterij opladen
BerichtGeplaatst: 29 dec 2006 00:16 
Offline
+250 Postings
+250 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 okt 2006 23:02
Berichten: 408
Woonplaats: Oostkamp
Vorige week op wintersport geweest. We stonden op een camperparking waar enkel water voor handen was en geen elektriciteit.
Velen hadden een stroomgroep bij of lieten de motor draaien om de batterijen op te laden, ... dit zette mij aan het denken (het zijn losse gedachtenspinsels)

Mijn situatie: Euramobil 810 C met 275 W zonnepanelen, alternator 120A, 4 woningbatterijen paralell totaal 400Ah, compressiekoelkast via omvormer op batterijen.

Ik overweeg een generator te kopen, maar als ik die laat draaien laden mijn batterijen slechts op aan een tempo van 20A (dus stel halfvol=10 uur om ze weer op te laden zonder nog onmiddellijk verbruik te rekenen).
Dus heb ik dan een betere batterijlader nodig (die zijn nogal zwaar en duur). De meeste van mijn verbruikers zitten op 12V dus lijkt mij een generator niet ideaal tenzij met een zware batterijlader.

Nu is dit mijn denkpiste:
Een generator is eigenlijk een motorje met een aternator en wat regelelektronica.
Eigenlijk hebben we al een motor in de mobilhome en een alternator(onmiddellijk op 12V dus hebben we geen dure lader meer nodig!).
Nadelen:
-alternator geeft niet zijn maximale stroom bij 1000rpm
- motor draait niet warm (zeker niet bij vriesweer) wat slecht is voor de motor

Zou dit nu geen oplossing zijn:
- een zware alternator inbouwen die eventueel met een versnelling op hogere toeren wordt gebracht (verhouding wielen waarop de riem loopt)
- deze via een schakelaar aan en uit kunnen schakelen zodat er geen belasting van de motor moet optreden tijdens het rijden. Want geen stroom= geen magnetische remkracht.
- evenuteel via een hendeltje aangesloten op de gaskabel het toerental instellen.

Zo zou er een grote laadstroom kunnen gegenereerd worden (grootteorde 100 a 200A) waarbij de motor voldoende belast wordt en warm loopt, de batterijen worden in een korte tijd terug opgeladen (1 a 2u) en de kosten lijken mij niet zo hoog als een goede generator.
Ik weet dat dit een kabaal zal gaan maken, maar aangezien dit slechts een korte periode nodig is kun je dit eventueel op een afgelegen plaats doen ver weg van collega kampeerders.

Ik ken wel wat van elektronica maar eigenlijk weinig van autotechniek. Kan iemand mij ofwel bevestigen dat mijn denkpiste haalbaar is of mij terug met beide voeten op aarde brengen.
Alle suggesties zijn welkom!


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 15 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bikerwally, Roger1962


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling