Een kleine 2 jaar geleden kon ik de hand leggen op een gloednieuw vervangingskit voor een trumakachel 3002.
Als je leest dat kachelproblemen her en der de kop op steken, en dat dit meestal gebeurt wanneer je ze nodig hebt op het winterverlof, gevolg,.......ik moet het niet vertellen nietwaar.
Dus ik dacht van even vooruit te kijken en preventief het ganse kachel zootje te vervangen, ik dus de oude rimram eruit gehaald en de fonkelnieuwe onderdelen van A tot Z gemonteerd.
Tijdens het skiverlof van 2006 dus uiteraard geen problemen , tot ik enkele dagen geleden de camper prepareerde voor een uitstap van enkele dagen en moest constateren dat de kachel wel vonkte , onmiddelijk ontbrandde op waakvlam (kleine brander) , maar na de gebruiklelijke wachttijd (warmlopen van beveiliging) de gasdraaiknop loste en tot mijn spijt moest opmerken dat de vlam in de kachel uitging.
Dus nog maar eens proberen en wat langer drukken, en jawel hoor, weer ging alles uit en nam de grote brander niet over.
Oh ja natuurlijk, genoeg gas voorhanden en alle afsluiters open.
Dus demonteren dan maar.
Alles is er uit gegaan, gereinigd, gecontroleerd gemonteerd en uitgeprobeerd.
Resultaat, ...geen vlam in de pijp.
Alles terug uit elkaar dan maar, en nu de beveiliging handmatig getest.
Dwz dat ik de beveiligingsstift in een gasvlam hield , en het magnetische gasklepje tegen de andere zijde van het beveiligingsbuisje hield en testte of het na genoeg warmte bleef kleven.
En ja hoor, de beveiliging werkte, het gasklepje bleef na enkele seconden al kleven en dat was het bewijs dat dit niet de oorzaak van het kachel falen kon zijn.
Om nu een lang verhaal korter te maken, ik heb uiteindelijk de oude boel (behalve de branders) terug moeten monteren om de kachel weer functioneel te krijgen.
En dan nu de hamvraag, ...weet iemand welk (nieuw) onderdeel het tijdens de winterberging (die tot nu geen winter was) zomaar kan laten afweten ??
De kachel ging vorig winterverlof geheel werkende uit dienst, en werd tijdens de zomer natuurlijk niet gebruikt.
Wat kan er dan bij ruststand van de kachel zoal stuk gaan als je weet dat het gloednieuwe onderdelen betrof.
Graag wat raad van een ervaringsdeskunde svp.
Bedankt en groeten
|