CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 01 mei 2024 20:00

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Meten aan batterijen
BerichtGeplaatst: 16 maart 2007 10:41 
Onder algemeen technisch en in antwoord op een vraag iets dat beter hier thuis hoort

SlimmeZ schreef:
Bedankt voor de vele antwoorden, nu weten we waar we moeten naar uitkijken. Voorlopig blijven we de energie halen uit onze gewone batterij. Daar heb ik eigenlijk nog een vraag over.

Wij zijn niet echt technisch aangelegd, maar we hebben ons ooit een voltmeterke aangeschaft om die batterij te meten. Onderweg(we zijn momenteel reizende) heeft er ons iemand verteld dat de batterij op 100% staat bij 12.71 en dat hij op 0% staat bij 11.67.
Als we gereden hebben dan staat hij bij ons boven 13.
Tot hoever kunnen we nu eigenlijk gaan? Kan ik de wagen starten als hij op 11.67 of is dit slecht voor de batterij? Hoeveel km zou ik ongeveer moeten rijden om hem van 12 naar 13 te krijgen?(we hebben dat al eens geprobeerd en na een paar km was die al weer flink de hoogte ingegaan, ook na rustperiode van 10 minuten)


Bij spanningsmetingen aan batterijen moet men er rekening van houden of de batterij gemeten wordt :
- onbelast en na meerdere uren rust
- tijdens het ontladen
- tijdens het laden
Meet men een batterij terwijl zij belast wordt met een groot stroomverbruik kan een nog praktisch volledig geladen batterij een zeer lage spanning aanduiden, en ook al neemt men de belasting weg, dan blijft de “open spanning” lager dan met de resterende lading overeenstemt.

Aan de andere kant als men een batterij meet terwijl zij geladen wordt, zeker wanneer dit met hoge stroomsterkten gebeurt dan stijgt de spanning zeer snel, zelfs al heeft de battterij praktisch nog geen lading. Zelfs de spanning van een volkomen waardeloze “gesulfateerd” batterij kan dan hoog oplopen. Schakelt men de lader af dan blijft de spanning nog een tijd hoger dan met de ladingstoestand overeenstemt.

Om uit de “open spanning” iets zinnig over de ladingstoestand van een batterij te kunnen afleiden moet die batterij meerdere uren in rust zijn, dus noch geladen worden nog belast zijn, meestal neemt men aan dat die rustperiode zowat 12 uur moet zijn.

Dan nog is de spanning van de batterij afhankelijk van de temperatuur: een koude batterij meet te laag, een warme batterij te hoog. En niet alle loodzwavelzuur batterijen hebben dezelfde celspanning.

Bij besprekingen van batterijspanningen gaat men gewoonlijk uit van de spanning van één cel. In de eerste plaats dus waarden voor één cel omrekenen naar die voor de klassieke “12 V” autobatterij die is samengesteld uit zes cellen in serie. Dit even terzijde omdat ik hier even een plaatje met “ontlaadkurve” van een bepaald type van lood zwavelzuur cel plaats.


Afbeelding
Rustspanning

De “open spanning” voor een volledig geladen batterij van zes cellen in serie is 2.14 x 6 of 12.72 V

Zoals je ziet valt die spanning een eind (zowat een halve volt voor de spanning van de 12V batterij) zodra er stroom gevraagd wordt aan de batterij. De aangelegde belasting is hier niet overdreven ( C10 condities ttz dat de totale capaciteit van de batterij verbruikt wordt binnen de 10 uur) Legt men grotere stromen aan dan zal de spanningsval nog een stuk hoger zijn.

In eerste benadering kan men uit die spanningsval tussen open spanning en spanning onder belasting afleiden dat de batterij een inwendige weerstand heeft... er is duidelijk meer aan de hand. Na de eerste spanningsval, neemt de spanning weer een stukje toe... maar dat is stof voor een andere post.

Je ziet ook dat de spanning vrijwel lineair valt tot een cel-spanning van 1.9 V… daar zit de 11.67 V batterijspanning van jouw gesprekspartner.

Je ziet echter dat je inderdaad dieper kunt ontladen, maar ook dat eenmaal beneden de 1.9 V celspanning de spanning sneller begint te dalen. Het ontladen is hier gestopt bij een celspanning van 1.8 V, bij een batterijspanning van 10.8 V dus en eigenlijk blijft ook daar beneden de batterij stroom leveren zowat tot de spanning valt tot 10V… maar dan is de kans dat ze finaal dood is, en dood blijft, reeel.

Hoe dieper je frequent een batterij ontlaadt hoe minder “cycli” die batterij zal leveren voor ze aan vervanging toe is.
Daarbij spelen andere factoren een rol:
De aard van de batterij; een zgn deep-cycle batterij verdraagt méér diepe ontladingen
De stroomsterkte waarbij het ontladen gebeurt.
Hoe snel je na het ontladen de batterij terug vol kunt laden.

Regelmatig ontladen tot 10.5 V zou ik zeker niet aanraden, en zeker niet als het buiten koud is en je geen kans ziet om onmiddelijk te herladen, bv om televisie te kijken s’avonds, zonder netaansluiting.
Zelf houd ik de minimum batterijspanning zelfs een eind hoger dan de 11.67 V die je aangeraden werd, ik heb wat zware verbruikers aan boord en zo ben ik zeker als ik die nodig heb, ik de grens kan verleggen en toch nog ver genoeg van de fatidieke 10.8 V weg kan blijven.

Daarbij speelt dan weer een ander aspect een rol … een batterij levert niet dezelfde capaciteit als je er een hoge stroom aan onttrekt dan bij een kleinere stroom. Twintig Ah reserve die nog twintig uur stroom zou leveren voor een gloeilampje van 12W, leveren maar stroom voor een paar minuten voor een 1200 W inverter…. en de laatste twintig Ah van een batterij leveren minder lang een hoge stroom dan de eerste 20 Ah die je uit een batterij haalt. Maar dit is stof voor een andere post.

Wat jouw vraag betreft over het herladen … slechts dit snelle toename betekent niet dat er al veel energie in de batterijen is opgeslagen… maar ook dat is voor een volgende post

Groetjes
Archie


Omhoog
  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 2 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bikerwally, bmci-2950, Camper17, Camper_2022, fleuretje, Franco, Julien, luc mb 312, Rudy Annick


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling