Volg gedurende jaren de vragen over batterijen ,nu op camperforums en vroeger op forums watersport.
Wat opvalt is het dat het aantal problemen met batterijen die men heeft bij motorhomes een veelvoud is in vergelijking met die n de watersport en ook het verschil in benadering.
1 é punt:mobilhomes batterijen moet men zo dicht mogelijk bij elkaar plaatsen
watersport batterijen moet men zo laag mogelijk plaatsen (gewicht)en de bedrading in functie van de
afstand aanpassen
volgens mij primeert de plaats van inbouw t.t.z. toegankelijkheid in verband met onderhoud envernieuwen, verluchting naar buiten ,draaddoorsnede is eenvoudig aan te passen in functie van afstand
2é punt:mobilhomes geen batterijsleutel ,batterijen worden zeer veel tijdens rustperiodes opgeladen
watersport batterijsleutel ,batterijen worden afgekoppeld en zelden tijdens rustperiodes opgeladen
mijn ervaring indien geen verbruik kunnen batterijen makkelijk 4-5 maanden zonder lading indien goed opgeladen
zonder beneden de 12volt te komen ,kon zelf nog starten na 5 maanden .Gemiddelde levensduur van mijn batterijen over een periode van 30 jaar meer dan 8 jaar
Kan er mij iemand een wetenschappelijk onderbouwde verklaring gekregen voor de bewering
ARALLEL geschakelde batterijen moeten dezelfde capaciteit hebben en even oud zijn,dit in tegenstelling tot wat ik zelf ervaren heb en ook meerdere malen in de diverse forums gelezen heb.
Voor het laden kan het zeker geen probleem zijn ,de startbatterij en huishoudbatterij zijn zelden even oud en van dezelfde capaciteit en geven bij laden door de alternator nooit problemen ,waarom zouden er dan problemen zijn indien geladen door een batterijlader .
Een paar maanden ,laat staan een paar jaar na installatie zijn die batterijen ook niet meer gelijk ,de ene verslijt
nu eenmaal rapper dan de andere onder invloed van temperatuur ,hoogte waterniveau,constructie die nooit 100 procent gelijk is .
beste groeten
paulus
batterijen moeten van dezelfde capaciteit zijn en even oud