CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 27 apr 2024 19:47

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: batterijen ????
BerichtGeplaatst: 06 jan 2008 21:21 
Offline
+50 Postings
+50 Postings

Geregistreerd: 17 jan 2005 18:33
Berichten: 151
Woonplaats: blankenberge
Volg gedurende jaren de vragen over batterijen ,nu op camperforums en vroeger op forums watersport.
Wat opvalt is het dat het aantal problemen met batterijen die men heeft bij motorhomes een veelvoud is in vergelijking met die n de watersport en ook het verschil in benadering.
1 é punt:mobilhomes batterijen moet men zo dicht mogelijk bij elkaar plaatsen
watersport batterijen moet men zo laag mogelijk plaatsen (gewicht)en de bedrading in functie van de
afstand aanpassen
volgens mij primeert de plaats van inbouw t.t.z. toegankelijkheid in verband met onderhoud envernieuwen, verluchting naar buiten ,draaddoorsnede is eenvoudig aan te passen in functie van afstand

2é punt:mobilhomes geen batterijsleutel ,batterijen worden zeer veel tijdens rustperiodes opgeladen
watersport batterijsleutel ,batterijen worden afgekoppeld en zelden tijdens rustperiodes opgeladen
mijn ervaring indien geen verbruik kunnen batterijen makkelijk 4-5 maanden zonder lading indien goed opgeladen
zonder beneden de 12volt te komen ,kon zelf nog starten na 5 maanden .Gemiddelde levensduur van mijn batterijen over een periode van 30 jaar meer dan 8 jaar

Kan er mij iemand een wetenschappelijk onderbouwde verklaring gekregen voor de bewering :PARALLEL geschakelde batterijen moeten dezelfde capaciteit hebben en even oud zijn,dit in tegenstelling tot wat ik zelf ervaren heb en ook meerdere malen in de diverse forums gelezen heb.
Voor het laden kan het zeker geen probleem zijn ,de startbatterij en huishoudbatterij zijn zelden even oud en van dezelfde capaciteit en geven bij laden door de alternator nooit problemen ,waarom zouden er dan problemen zijn indien geladen door een batterijlader .
Een paar maanden ,laat staan een paar jaar na installatie zijn die batterijen ook niet meer gelijk ,de ene verslijt
nu eenmaal rapper dan de andere onder invloed van temperatuur ,hoogte waterniveau,constructie die nooit 100 procent gelijk is .

beste groeten
paulus
batterijen moeten van dezelfde capaciteit zijn en even oud


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 28 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bikerwally, Julien, mobidik


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling