Als beginnend MH rijder lees ik zeer regelmatig het forum. Je kan er meer van leren dan uit een boek, waarvoor dank.
Over batterijen is al aardig wat geschreven. Als leek niet altijd gemakkelijk te verstaan.
Zo kwam ik aangaande dit onderwerp meermaal hetvolgende tegen :
Plaats liefst geen twee woonbatterijen van een verschillend amperage (of hoe zegt ge zoiets

) en geen oude en nieuwe gemengd.
Verleden week haalde ik mijn tweedehands MH op bij de firma (bij hen gekocht en werd nu afgeleverd) en ik had hen gevraagd om een tweede woonbatterij te plaatsen. De woonbatterij die erin stond is 105 Ah (ongeveer 4 jaar oud), de nieuwe die ze plaatsten is 90 Ah (ze hadden enkel de die). Ze zijn naast elkaar geplaatst en men heeft de polen verbonden.
Verschillende onder jullie haalden al aan dat het geen gezonde situatie is, maar wat is volgens jullie de oplossing ?
- Eén afkoppelen en mee op reis nemen (vol), gewicht is geen probleem, (3.8 T) en afwisselend laten opladen...??
- Beide laten staan maar hoe gaat het opladen dan verlopen .....??
- Mijn bedieningspaneel geeft nu in rust 12,9 volt aan als "staat woonbatterij". Als ik de motor start gaat dit naar omhoog tot 14,4 Volt.....
Kan het bedieningspaneel nu nog een juiste diagnose van de staat maken?? Herkent hij één of twee woonbatterijen ?????
Ik wend me tot jullie want aangaande de firma waar ik de MH kocht kan ik kort zijn
Bedankt voor jullie reakties.